Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به آگهی رادیویی شامپو بچه اوه / موزیکال کودکانه

0

آگهی های رادیویی موزیکال همچنان مخاطبان خاص خود را دارد؛ آگهی های موزیکالی که اگر به درستی ساخته شوند، تا مدت ها شعر و ریتم شان در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند. چندی ا ست برند اوه برای محصول شامپو بچه خود آگهی رادیویی موزیکالی را ساخته و در ساعت مشخصی در حال پخش دارد. این آگهی رادیویی بخشی از تبلیغاتی ا ست که برند اوه برای محصول شامپو بچه خود در نظر گرفته است.

«فرصت امروز» به منظور بررسی دقیق تر این آگهی رادیویی گفت وگویی را با رضا سعیدی، فعال تبلیغاتی و سناریونویس آگهی های تلویزیونی و رادیویی و امید روستا مدیر تبلیغات مجموعه پاکشو داشته  است که در ادامه می خوانید.

برندها برای آگهی های رادیویی وقت و هزینه زیادی صرف نمی کنند

رضا سعیدی، فعال تبلیغاتی و سناریونویس آگهی های تلویزیونی و رادیویی درباره آگهی رادیویی شامپو بچه اوه می گوید: برندهای ایرانی معمولا برای آگهی های رادیویی خود وقت و هزینه زیادی صرف نمی کنند. برندها به سادگی از کنار آگهی های رادیویی می گذرند و توجه چندانی به ساخت آنها نمی کنند. اکثر آگهی های رادیویی اطلاع دهنده هستند اما برندها در نظر نمی گیرند که مخاطبان در چه شرایطی به آگهی رادیویی گوش می کنند تا آنها برحسب آن شرایط، اطلاعات را منتقل کنند.

آگهی رادیویی معمولا در فضای عمومی شنیده می شود، براین اساس باید آگهی آنقدر تاثیرگذار و متفاوت باشد که مخاطبان به آن توجه کنند. با تمام این توصیفات آگهی موزیکال شامپو بچه اوه به خاطر وقتی که برای آن صرف شده جالب توجه و جذاب است و کاملا مشخص است متناسب با شرایط گروه مخاطبان و فضایی که آنها قرار است آگهی را گوش دهند، ساخته شده است.

موسیقی فاکتور مهمی در آگهی های موزیکال است

سعیدی می گوید: موسیقی و تم شعر این آگهی برای مخاطبان گروه کودک به خصوص بچه های دهه شصت کاملا آشنا است. موسیقی این آگهی رادیویی برگرفته از یک موزیک معروف قدیمی و ملی آمریکایی است. موزیکی که اصل آن نیز برای گروه کودکان استفاده شده است و برای این آگهی نیز با اینکه ساخته نشده اما بجا استفاده شده است و گروه تلاش کرده اند که آن را با توجه به رویکرد شعر بومی کنند. البته باید بگویم علت موفقیت این آگهی رادیویی نیز موسیقی آن است.

موسیقی فاکتور مهمی در آگهی های موزیکال است که متاسفانه برندها برای این فاکتور مهم وقت و هزینه زیادی نمی کنند. درنتیجه آهنگ هایی که براساس یک موزیک آماده ساخته می شوند، باعث جذابیت آگهی رادیویی می شوند؛ اتفاقی که برای آگهی رادیویی شامپو بچه اوه نیز افتاده است.

سعیدی می گوید: رادیو برای تبلیغات رسانه  مهمی است و در شرایط خاص شاید تاثیری بیشتر از رسانه های دیگر روی مخاطبان بگذارد. البته این موضوع در مورد برخی محصولات جواب می دهد و این رسانه برای همه برندها دستاورد خوبی به همراه نخواهد داشت. در نتیجه برندها باید براساس استراتژی و شخصیت برندشان سراغ این رسانه بروند.

در سال های اخیر انگشت شمار آگهی رادیویی خوب شنیده شده و این موضوع چندان خوب نیست. این رسانه با توجه به پوشش گروه مخاطبانش از لحاظ هزینه ای نیز به صرفه است و توجه به آن برندها را به موفقیت نزدیک خواهد کرد.

موسیقی و ملودی آگهی رادیویی موزیکال

سعیدی درباره شعر و ملودی آگهی رادیویی شامپو بچه اوه می گوید: یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت این آگهی رادیویی شعر و ملودی آن است. علت موفقیت نیز به این دلیل است که شاعر براساس موسیقی ملودی را تنظیم کرده است. معمولا وقتی موسیقی آماده باشد و ملودی و شعر براساس آن گفته شود، خروجی کار بهتر از آب درمی آید. شاعر نیز در این شرایط راحت تر و با دست باز ملودی را تنظیم می کند.

در بیشتر آگهی های رادیویی اول شعر گفته و بعد از تایید مشتری موزیک براساس آن ساخته می شود؛ شیوه ای که معمولا خروجی خوبی نخواهد داشت. البته شرکت های تبلیغاتی ناچارند که این شیوه را اجرا کنند.

چون ساخت موزیک و بعد گفتن شعر هزینه بر خواهد بود و اگر سفارش دهنده از آن راضی نباشد، هزینه صرف شده به هدر می رود و کمتر شرکتی این ریسک را می کند. به همین دلیل شاید شعری که قبل از موسیقی گفته شده روی موسیقی اصطلاحا سوار نشود و خروجی کار جالب نباشد اما اگر اول موسیقی و بعد شعر گفته شود، کار بی نقص خواهد بود.

پخش همزمان آگهی تلویزیونی و رادیویی

سعیدی درباره پیامدهای پخش همزمان آگهی رادیویی و تلویزیونی با یک ملودی و موسیقی می گوید: مطمئنا همزمانی پخش دو آگهی با یک ریتم و موسیقی تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت و پیام برند را بهتر به مخاطب می رساند اما به دلیل استفاده از موزیک آشنا و جالب، شاید این فاصله خللی ایجاد نکند. به هرحال برند باتوجه به ایام محرم و صفر امکان پخش را ندارد وگرنه برحسب هزینه ای که کرده حتما دو آگهی را به طور همزمان پخش می کرد. البته برند باید بعد از دوماه یعنی زمانی که می خواهد آگهی تلویزیونی را منتشر کند، مجددا آگهی رادیویی را نیز پخش کند تا برای مخاطبان یادآوری شود.

سعیدی می گوید: این موسیقی برای آگهی رادیویی جالب است اما زمان آن کمی برای آگهی تلویزیونی بلند است و تکرار مکرر آن شاید نتیجه عکس داشته باشد. آگهی رادیویی نیز باید با فاصله زمانی مناسب پخش شود. چون تکرار موسیقی در فاصله زمانی کوتاه شاید باعث دلزدگی مخاطبان شود.

سعیدی درباره زمان پخش آگهی رادیویی می گوید: بهترین زمان پخش موقع رفت و برگشت کودکان به مدرسه است و برند نیز به درستی این زمان را انتخاب کرده است.

سعیدی در پایان می گوید: باز تاکید می کنم موسیقی و ملودی در آگهی های موزیکال رادیویی اهمیت زیادی دارد. چون گاهی شعر و موسیقی آزاددهنده می شود و موقع پخش رانندگان فورا صدا را به خاطر نشنیدن پایین می آورند. پیامد این اتفاق باعث به هدر رفتن هزینه برند خواهد شد؛ هزینه ای که بدون تاثیرگذاری روی مخاطب از بین می رود.

برنامه ریزی منظمی برای این آگهی رادیویی شده است

امید روستا، مدیرتبلیغات مجموعه پاکشو درباره آگهی رادیویی کودک اوه می گوید: پاکشو برای شامپو بچه اوه دو آگهی تلویزیونی و رادیویی برنامه ریزی کرده است. این دو آگهی به هم پیوسته هستند اما با اینکه روال معمول این است که اول آگهی تلویزیونی پخش و بعد رادیویی منتشر شود، فعلا آگهی رادیویی و بعد از آن تلویزیونی اکران خواهد شد.

آگهی تلویزیونی نیز از تم موزیکالی به مانند آگهی رادیویی پیروی می کند. به نوعی مخاطبان با شنیدن آگهی رادیویی یا تلویزیونی به یاد آگهی بعدی می افتند. آگهی تلویزیونی به دلیل موزیکال بودن و همزمانی با ایام محرم پخش آن با تاخیر خواهد بود. به هرحال زمان بازگشایی مدارس است و برند اوه نیز می خواست در این بازه زمانی حضور داشته باشد، به همین دلیل آگهی رادیویی با تمی موزیکال منتشر شده است.

این آگهی رادیویی دقیقا در زمانی که معمولا محصلین به مدرسه می روند یا حین بازگشت هستند و سرویس مدارس آنها در حال حمل و نقل دانش آموزان است، پخش می شود. در این زمان معمولا رانندگان رادیو را روشن می کنند که این بار باعث شنیدن این آگهی خواهد شد. برنامه ریزی منظمی برای این آگهی رادیویی شده است و تابه حال نیز با توجه به نتایج توسط مخاطبان نیز به خوبی شنیده شده است.

عدم تمایل برندها به ساخت آگهی های رادیویی

روستا می گوید: محصول تازه ای در این آگهی ها معرفی نشده اند و هدف از اکران آنها بیشتر در راستای آگاهی سالانه از محصولات این برند در ذهن مخاطبان خواهد بود. محصولاتی که در این آگهی ها هدف قرار گرفته برای گروه سنی خردسالان تولید می شود. محصولاتی که توسط خود این گروه سنی نیز به منظور خرید انتخاب می شوند.

روستا می گوید: برای گروه سنی کودکان دو نوع محصول تولید می شود، یک دسته شامپوهای تخصصی که والدین در انتخاب آنها سهیم هستند و دسته دوم شامپوهای عمومی که خود کودکان آنها را انتخاب می کنند.شکل و شمایل این شامپوها به گونه ای طراحی می شوند که کودکان به سمت آنها ترغیب شوند.

روستا درباره علت انتخاب رادیو به عنوان رسانه تبلیغاتی می گوید: برندها چندوقتی ا ست که تمایلی به استفاده از رادیو به عنوان رسانه تبلیغاتی ندارند. آنهایی هم که سراغ این رسانه می روند، آنچنان برای تولید محتوای خوب وقت و هزینه صرف نمی کنند.

برند اوه این بار سعی کرده با برنامه ریزی درست و دقیق سراغ این رسانه برود. رادیو به نسبت قیمت و هزینه آن فضای اطلاع رسانی مناسبی را در اختیار برندها می گذارد. رادیو مخاطبان خود را دارد و آگهی های توسط این دسته از مخاطبان شنیده می شود. فرهنگ استفاده از رادیو در کشورمان هنوز باقی مانده است اما با تمام توصیفات وقتی صحبت از تبلیغات می شود، برندها فورا به سمت تبلیغات تلویزیونی می روند. برند اوه سعی کرده این بار نگاهی دقیق تر به این رسانه داشته باشد و تا به حال نیز نتیجه خوبی را به دست آورده است.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ