Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۳۶) / یک استراحت خلاقانه

0

بدون تردید همه ما در ساعات کاری علاوه بر انجام فعالیت های روزانه، نیاز به استراحت در زمان های مشخصی داریم. برای مثال اغلب کارمندان هنگام ظهر استراحت کوتاهی کرده و سپس مشغول پیگیری فعالیت های خود می شوند. هنگام نگارش این ایده، فکر جالبی به ذهنم رسید. ابتدا بخش اولیه ایده را تنها با فعل هایی درهم پر کرده و تحویل دادم. هنگامی که از من علت این کار را پرسیدند، در جواب گفتم: «عذر می خواهم، فقط هنگام نگارش در حال استراحت بودم.»

واکنش افراد به پاسخ من چهره هایی متعجب بود. اما من می خواستم اندکی متفاوت عمل کرده و ایده خود را ابتدا برای همکارانم شرح دهم. به همین منظور با همکارانم شروع به بحث مفصلی در این خصوص کردم. نتیجه کار کمک بسیار زیادی به من در کامل تر کردن ایده حاضر کرد.

اگر بخواهیم مانند معمول پیش از پرداختن به ایده اصلی توضیح مختصری بدهیم، بهتر است به کیفیت عملکرد افراد هنگام خستگی بپردازیم. در واقع برخلاف عقیده بسیاری از مدیران، اختصاص دادن وقت استراحت برای کارمندان کمک شایانی به بهبود عملکردشان در طول روز خواهد کرد.

برای مثال بسیاری از خطاهایی که افراد در طول روز مرتکب می شوند ناشی از خستگی است. برای من بسیار پیش آمده است که به دلیل خستگی غلط های املایی بسیار خنده داری را مرتکب شده ام. در ادامه به بررسی این موضوع به همراه چند راهکار پیشنهادی خواهیم پرداخت.

ایده

در هر موقعیت شغلی که هستید، پس از گذشت چند ساعت دست از کار بکشید. در بسیاری از مواقع کار زیاد باعث کلافه شدن افراد می شود. در این شرایط متوقف ساختن روند کاری برای مدتی کوتاه می تواند کمک شایانی به شما کند. در زمان استراحت تان سعی کنید کمتر به کارهای  خود فکر کنید. فکر خود را آزاد بگذارید تا اندکی استراحت کند. البته شایان ذکر است که معمولا در زمان های استراحت ایده های خوبی به ذهن افراد می رسد. همچنین استفاده از تمرین های ورزشی کششی نیز می تواند در زمان های استراحت گزینه خوبی باشد.

تحقیقات نشان می دهد افراد در هنگام استراحت ایده های جالبی را خلق می کنند. یکی از دلایل اصلی این امر عملکرد نسبتا بهتر ذهن هنگام استراحت است. همان طور که در ابتدا گفتم، ایده مذکور را ابتدا با مدیر خود در میان گذاشتم. طبق انتظار استقبال جالبی از ایده من به عمل نیامد. با این حال پس از گفت وگویی طولانی، دست آخر توانستم او را راضی کنم برای مدت یک هفته، آن هم به طور آزمایشی، این ایده را اجرا کنیم. زمان استراحت درست ساعت یک بعد از ظهر و پس از صرف ناهار بود.

مدت آن حدود ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شده بود. در این زمان افراد می توانستند حتی از شرکت نیز خارج شوند. در ابتدا من نگرانی زیادی نسبت به نتیجه این کار داشتم. در هر حال اگر در عمل اتفاق خاصی در عملکرد کارمندان رخ نمی داد، دیدگاه مدیر شرکت نسبت به من تغییر می کرد. با این حال نتیجه کار حیرت انگیز بود. کارمندان در عرض تنها یک هفته نه تنها کیفیت کاری شان بهبود یافت، بلکه شروع به ایده پردازی در خصوص موارد متعدد کردند.

از آن پس زمان استراحت از ۱۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه افزایش یافت. همچنین راه برای ایده پردازی بیشتر من در این زمینه نیز هموار شد. بدون شک شما نیز می توانید دقیقا همان کاری را که من به عنوان یک کارمند در شرکت خود انجام دادم در برند خود پیاده کنید. البته با به کار گیری خلاقیت تان امکان بهبود ایده من برای شما نیز فراهم خواهد بود.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– به یاد داشته باشید یک استراحت کوتاه و پس از آن بازگشت به پشت میز یک گزینه خلاقانه و کارآمد هنگام هجوم کارهای روزانه شماست. به این ترتیب حداقل مقداری از انرژی خود را بازخواهید یافت.

– اگر نمی خواهید کار خود را متوقف کنید، پیشنهاد ما پرداختن به یک فعالیت دیگر در هنگام احساس خستگی است. به این ترتیب به میزان قابل توجهی از مقدار کلافگی شما کاسته خواهد شد.

– مانند هر فعالیت دیگری، در انجام این ایده زیاده روی نکنید. در هر حال قصد اصلی شما فراهم آوردن زمان استراحت برای کارمندان است نه زمان تفریح برای آنان.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ