Take a fresh look at your lifestyle.

ماهیت رفتار روابط عمومی ها

0

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در دنیای رقابتی امروز ما کارکرد روابط عمومی ها به طور گسترده ای در عرصه تجارت ، سیاست ،فرهنگ و جامعه مورد قبول همگان است . شاید مصداق عینی این واقعیت را در گذری براخبار روابط عمومی ای مختلف و آشنائی با فعالیت ها و عملکرد هریک از آنها در تارجهان گستر بیابیم . دنیائی که بسیار جذاب و پرجنب و جوش می نماید و بیانگر عصری است که عصر رقابت نامیده می شود. رقابتی که قبل از هرگونه قضاوتی قابل تحسین است آن هم در عرصه های مختلف از فن آوری هائی مانند رایانه والکترونیک گرفته تا ارائه خدمات ومشاوره درمورد غذا، آشپزی ، لباس و… چیزی که غریب به نظر می رسد آن است که دراین دنیای پرهیاهو حتی نام مشهورترین شرکت های خصوصی در زمینه روابط عمومی ، تبلیغات و بازاریابی بریا ما ناآشناست و بی شک می دانیم هریک از این نام ها در دنیائی مطرحند که اکثریت قبریب به اتفاق جامعه روابط عمومی ایران فرسنگ ها از آن دور هستیم و همچنان برای احقاق و نهادینه کردن اصول اولیه این حرفه درجا می زنیم و راه به جائی نمی بریم .

 

هم اکنون ارائه خدمات برتر وطرح دیدگاه های تجاری موجب شده است که هزاران شرکت ومؤسسه کوچک و بزرگ در زمنیه های گوناگون به ویژه فن آوری های روز دنیا مانند نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای ، الکترونیک ، مخابرات و غیره در تارجهان گستر گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و به گونه ای خود را مطرح می سازند ، جایگاهی که ما از آن دور مانده ایم و فقط به روابط عمومی خود در سازمان های دولتی و چند شرکت خصوصی بسنده و دلخوش کرده ایم .

 

جالب این جاست که این شرکت های خصوصی در زمینه روابط عمومی ، تبلیغات و بازاریابی درکشورهائی مانند آمریکا . کانادا ، انگلیستان ، استرالیا ، ترکیه ، ژاپن و … در عرصه فن آوری طی ۱۰سال گذشته از چنان رشد چشمگیری برخوردار بوده اند که در حال حاضر علاوه بر مشتریان داخلی و هزاران نفر از مشتریان خارجی خود نیز خدمات مشاوره ، بازاریابی ، تبلیغات و فرش ارائه میدهند . درمورد انجمن های معتبر روابط عمومی دنیا همچون انجمن بین المللی روابط عمومی و انجمن های روابط عمومی آمریکا، استرالیا ، نیوزیلند ، کانادا و سایر کشورها با وجود هزاران عضو داخلی و خارجی نیز وضع به همین منوال است .

امروزه دراین طوفان سهمگینی که برپاست کارگزاران روابط عمومی هرچه در توان داشته باشند به کار می بندند و سازمان ها و شرکت های موفق نیز به خوبی از عهده وظایف و تعهدات خود در برابر روابط عمومی ها برمی آیند. اما می توان اذعان داشت که نقش مدیران و متخصصان روابط عمومی در شرکت های پیشرفته صنعتی دنیا با توجه به حساسیت و اهمیت دستاوردها و محصولات فن آوری در بازارهای جهانی کمی متفاوت باشد.

 

ولی آنها با بکارگیری تاکتیک ها و شگردهای کارآمد می دانند که چگونه می توان علی رغم مشکلات موجود وموقعیت استراتژیک در عرصه رقابت موفق بود . شرکت های صنعتی دارای ابعاد گوناگونی چون نیروی متخصص وماهر ، مدیریت درسطوح مختلف و چگونگی ارائه محصولات وتولیدات هستند که هریک از این ابعاد می توانند حکایت های جالب و گفتنی را ازاین شرکت ها بازگو کنند واین جاست که یک روابط عمومی موفق و کارآمد می تواند قصه های ماندگاری را از دستاوردهای شرکت خود برای مخاطبان به یادگار گذارد و ضرورت وجود هریک از این فن آوری ها را در عرصه های تجارت برای مشتریان خود برشمارد . هر روابط عمومی فوت و فن های منحصر به فرد خود را برای فروش محصولات به کار می گیرد و با شگردهای تبلیغاتی در رسانه ها و به ویژه تلویزیون با انعکاس در برنامه های خبری آن و پخش برنامه در ساعات پربیننده با سایر شرکت های مطرح رقابت می کند .

 

 این روابط عمومی ها با اتخاذ استراتژی ها و دیدگاه های مشترک سعی در ارائه جشم اندازهای وسیع از طریق انعکاس پیام ها و مطالب خود به مخاطبان را دارند . آنها معتقدند که روابط عمومی ها مسؤول خلق این دورنما در نگاه مشتریان هستند و نشان ( علامت ) تجاری یک شرکت می تواند بیانگر نقش و فعالیت های اصلی آن باشد و ازاین روست که تمام توانائی خود را جهت معرفی اهداف و مشخصه ای شرکت در نشان تجاری آن به منصه ظهور می رسانند ،راهبردی که شاید بسیاری از شرکت های صنعتی از آن غافلند . درصورتی که این نشان می تواند اصل حکایت شرکت را بازگو کند و فراتر از یک نشان یا علامت ، یک جمله ویا الفاظ فریبنده باشد .


بخش های روابط عمومی ، تبلیغات ، بازاریابی ، فروش و بسیار بخش های دیگر در یک شرکت صنعتی باید یک حکایت را بازگو کنند . ارتباطات داخلی ، خارجی اعم از ملی وبین المللی دراین شرکت ها و سازمان ها از اهمیت ویژه و استراتژیکی برخوردار است .

 

مسلماً روابط عمومی وسایر بخش های داخلی آن سازمان ویا شرکت روابط مناسب و راهبردی را دراین زمینه دارا نبوده است . روابط آنها فقط به این جا ختم نمی شود . هنر یک روابط عمومی کارآمد شاید در همه شرکت ها وسازمان ها همان ایجاد وبرقراری روابط کاری خوب با جامعه مطبوعات است.


ارتباط بارسانه ها توسط افراد قابل اعتمادی صورت می گیرد که هیچگاه با اهل قلم نمی جنگند و این ماهیت رفتار روابط عمومی هائی است که موقعیت و محبوبیت خود را به عنوان نمایندگان صنعت اطلاع رسان روابط عمومی میان روزنامه نگاران خود در جامعه همواره حفظ می کنند.


امروزه در برخی از شرکت های تولید کننده قطعات رایانه ای و الکترونیکی دو الی سه بار در سال افرادی دورهم جمع می شوند که شاید حرفه آنها هیچ ارتباطی با الکترونیک یا رایانه ندارد ، آنها همان افراد اهل قم و روزنامه نگاران هستند که روابط عمومی این شرکت ها فرصت هائی را برای آنها فراهم می آورند تا گزارشگران رسانه ها بتوانند به طور غیر رسمی با مشتریان آنها ملاقات کنند و با یکدیگر به بحث و گفتگو در مرود مزایا و معایب محصولات آن شرکت بپردازند .

 

این روابط عمومی ها امیدوارند و می دانند که از میان این جمع خبرنگاری برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق درمورد محصولات و خدمات آن شرکت جهت درج روزنامه ویا مجله خود با آنها تماس می گیرد و بدین گونه است که فصل جدیدی در روابط دوستانه و متقابل آن شرکت و رسانه ها آغاز می شود زیرا که فقط روابط عمومی است که می داند جامعه مطبوعات ، رادیو وتلویزیون در جستجوی چه هستند و چه می خواهند .

 

هرچند برقراری این گونه ارتباطات توسط روابط عمومی ها نیازمند صرف وقت ، تعهد و پی گیری مداوم است اما مدیران این شرکت ها می دانند که ارتباط رسانه ها فقط کار اداره روابط عمومی نیست بلکه آنها نیز باید روابط معقول و حساب شده ای را با گزارش گران و مفسران اخبار شرکت خود داشته باشند تا مقالات و مطالبی که در اختیار مخاطبان قرار می گیرد ، بتواند حاصل ساعت ها کار روابط عمومی ها را به نتیجه واقعی خود نزدیک بکند . اما در روابط عمومی بین المللی و برقراری با مشتریان خارجی وضع کمی فرق می کند . تجربه ای سایر کشورها نشان می دهد که عامل اصلی ومهم موفقیت سازمان ، شرکت ها و مؤسسات صنعتی آن است که پیام آنها در سطح محلی و ملی منعکس شده و تأثیر خود را برجا گذاشته باشد . این یکی از تجاربی است که کشورهای ژاپن آن را همواره مدنظر دارد به طوری که اگر محصولات صنعتی توسط شرکت های مختلف در آن کشور ساخته و تولید می شود باید ابتدا رضایت مشتریان را در سطح ملی به دست آورد و سپس از طریق رسانه ها پیام خود را به گوش مشتریان و مصرف کنندگان بین المللی رساند .

 

دراین مورد متخصصان روابط عمومی در عرصه فن آوری های صنعتی نیازمند شناخت و درک فرهنگ ها و دیدگاه های مختلف کشورها و رسانه های آنها هستند . زیرا دیدگاه مطبوعات و دنیای تجارت در اروپا و آسیا متفاوت تراز ایالات متحده آمریکا است . مثلاً در آمریکا مطبوعات به بعد تجاری محصولات و تولیدات صنعتی علاقه مندند تا به بعد فن آوری آن . اما در اروپا وضعیت متعادل تر است و برای هر دوبعد آن اهمیت قائلند .

 

دریک کشور آسیائی مانند ژاپن بیشتر بعد فن آوری مطرح است تا سایر ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی محصولات و تولیدات رایانه ای ، مخابراتی و الکترونیکی ، هرچند که آنها همواره رقابت را به عنوان یک اصل مهم مدنظر دارند و هیچگاه در عرصه کاری خود برای این مقوله ، نقش حاشیه ای قائل نیستند . نمونه بارز این امر را می توان در عرضه محصولات و تولیدات نمایشگاهی آنها نظاره کرد . روابط عمومی های شرکت های فن آوری های پیشرفته و به طور کلی صنعتی براین باورند که هرمحصولی در نمایشگاه ها عرضه می شود می تواند از جایگاه و محبوبیت خاص خود برخوردار باشد به شرطی که برنامه ریزی مؤثر و دقیقی دراین مورد صورت گیرد .

 

امروزه یک روابط عمومی موفق دارای این استراتژی است که دراین عرصه پا را فراتر از برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی ، ارائه پوستر و عرضه معمولی یک محصول در نمایشگاه های داخلی و خارجی بگذارد. بدین ترتیب که آنها برنامه ریزی های بلند مدتی را به ویژه در ارائه تولیدات خود در نمایشگاه های معتبربین المللی انجام می دهند . آنها از چند ماه قبل از بازگشائی نمایشگاه با مدیران تولید خود به بحث و مذاکره می نشینند و حتی با آگاهی از نظرات و پیشنهادات مشتریان عمده خود به این نتیجه می رسند که چه محصولاتی را برای عرضه در نمایشگاه آماده کنند.


آنها با این کار انتظارات مشتریان خود را برآورده می سازند و حداقل یک ماه و نیم قبل از شروع نمایشگاه ، تصمیمات واستراتژی ای اتخاذ شده را در قالب انتشار اخبار و اطلاعات کلی و مهم در مورد برنامه های حضور خود در نمایشگاه مورد نظر در رسانه ها منعکس می کنند. این کار می تواند پیش زمینه ای را برای انجام و اجرای مصاحبه های زمان بندی شده مدیران این شرکت ها و سازمان های در رسانه ها طی روزهای برپایی نمایشگاه فراهم کند و نیز در ارائه مطالب و پوشش خبری کامل بعد از این رویداد کمک شایانی بنماید .

نتیجه و کلام آخر
روابط عمومی هرچند در عرصه فن آوری های پیشرفته در برخی کشورها نوپا و در آ‎غاز راه قرار دارند اما به عنوان یک امر ضروری و حیاتی رو به گسترش و توسعه می باشند. باید اذعان داشت، سازمان های و شرکت هائی که از روابط عمومی درک درست و کاملی دارند نسبت به سایرین از مزیت رقابتی بیشتری درسطح ملی و بین المللی برخوردارند. آنهائی که به ارتباطات قوی و حرفه ای خود می اندیشند همواره اعتبار آنها در عرصه رقابت جهانی پابرجاست و خواهد درخشید.

 

صنعت روابط عمومی در عرصه های گوناگون صنعتی علاوه بر تدوین و اجرای نظام نامه های اخلاقی نیازمند اعضائی است که بتواند به خوبی نقش خود را در حمایت از صنایع و فن آوری های مورد نیاز مردم جوامع و رعایت حقوق مشتریان ایفا کند. اما چون این حوزه از روابط عمومی هنوز روبه رشد و گسترش است باید نکات زیادی را در این حوزه آموخت و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی و تحقیق قرار داد.

منافع :
۱- Soo Young Lee , Tech Monitor , Globalizaion of technologies ,Jan- Feb 2002.
۲- Thomasl . Harns , 2007 public Relations client. Survey , Summary Report , SepTember 79 ,2007 .
 

بهاره نظام دوست

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ