تبلیغات محیطی در ماه محرم چهره شهر قم را متفاوت کرد
طرحهای گرافیکی با محوریت فرهنگ عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری تهیه شده که در شهر نصب شده و از موضوعات دیگری که امسال به آن توجه شده، شهدای مدافع حرم هستند و شهرداری قم خواسته است به نیابت از تمام مردم، فرصت محرم و صفر را غنیمت بشمرد و به این شهدا ادای دین کند.
به گزارش پایگاه خبری محیطی به نقل از تابناک قم، حمیدرضا عابدی خرسند مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری قم، در خصوص یکپارچه سازی تبلیغات شهری و محیطی در ایام محرم و صفر گفت: امسال نگاه به تبلیغات محیطی در محرم و صفر متفاوت از سالهای دیگر است و تلاش شده این آشفتگیهای بصری به حداقل ممکن برسانیم و کاری را که برای محرم انجام شده در ادامه فضاسازی دهه کرامت، هفته دفاع مقدس و دهه ولایت است که شهرداری قم با یکپارچه سازی تبلیغات شهری، چهره خوبی برای شهر ایجاد کرده و آشفتگی همیشگی در تبلیغات محیطی را کم رنگ کرد.
وی با اشاره به وجود اغتشاش بصری شهر قم در مناسبتها به دلیل وجود هیئات مختلف و نهادهای متفاوت افزود: نهادها و هیئات مذهبی در صورتی که بخواهند در شهر تبلیغات محیطی داشته باشند، مجوزهای لازم را از شهرداری دریافت میکنند تا بهترین نتیجه از این کار مشترک حاصل شود.
عابدی خرسند به استفاده و بهره مندی از نظرات استادان برتر گرافیک قم برای طراحی تبلیغات محیطی محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در این رابطه با مسئولان نهادهایی مانند سپاه قم، آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و حوزه هنری و دیگر نهادهای فرهنگی مرتبط هماهنگیهای لازم را انجام دادهایم.
وی با اشاره به ماهیت خودجوش و مردمی فضاسازی شهر در محرم، اظهار میکند: پرچمها و پارچه سیاههایی که هیئأت اطراف محل برگزاری جلسات نصب میکنند، به صورت خودجوش صورت گرفته و شهرداری بر تبلیغات محیطی در خیابانها و میدانهای شهر دخالت دارد. با این حال هیئات مذهبی هم در همان فعالیتهای خودجوش از شهرداری مجوز میگیرند.
وی گفت: پرتابلها، استرابردها، عرشه پلها و بنرهای آویزی عرصههایی هستند که برای فضاسازی محرم و صفر امسال روی آنها برنامه ریزی شده و در انتخاب سازههای تبلیغاتی به مسائل ترافیکی و ایمنی شهروندان هم توجه شده است.
مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری قم با اشاره به این که اطلاع رسانی هیئات از طریق سازههای تبلیغاتی سطح شهر با مجوز شهرداری صورت میگیرد، اظهارکرد: در این زمینه هیئات همکاری خوبی با شهرداری داشته اند و شهرداری هم خواستههای آنها را برآورده کرده است.
وی با اعلام اینکه تبلیغات محیطی محرم امسال از بهترین کارهای تبلیغاتی است، گفت: در تصویرسازی و هنر گرافیک از هنرمندان تراز اول قمی استفاده شده است.
عابدی با اشاره به همکاری روابط عمومی و بینالملل شهرداری با دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری گفت: طرحهای گرافیکی با محوریت فرهنگ عاشورا در بیانات مقام معظم رهبری تهیه شده که در شهر نصب شده و از موضوعات دیگری که امسال به آن توجه شده، شهدای مدافع حرم هستند که ادامه دهندگان مسیر عاشورا در عصر و زمان ما محسوب میشوند و جا دارد در ایام محرم یادی هم از آنها شود و شهرداری قم خواسته است به نیابت از تمام مردم، فرصت محرم و صفر را غنیمت بشمرد و به این شهدا ادای دین کند.
وی با اشاره به نمایش ۲ هزار کار گرافیکی و ۳ هزار پرچم در شهر از سوی شهرداری قم، افزود: پرچمها به صورت یک شکل و یکپارچه هستند تا اغتشاش بصری ایجاد نکنند و پیام به خوبی منتقل شود. شهرداری در فضاسازی محرم امسال فقط به سیاه پوش کردن شهر توجه نداشته بلکه علاوه بر القای حس ماتم و عزا، تبلیغات محیطی امسال قرار است پیامهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی از عاشورا به مخاطبان منتقل کنند.
عابدی خرسند با اشاره به اینکه شعار اصلی پرچمها لبیک یاحسین(ع) انتخاب شده، گفت: این شعار هم از آن نظر انتخاب شده که میتواند پیام سیاسی و اجتماعی عاشورا را که به کار انسان امروز میآید، منتقل کند.
وی با اشاره به اینکه به فضاسازی محرم فقط به عنوان یک کار تبلیغی نگاه نشده، اظهار کرد: این پرچمها و طرحها قرار است اثری بر مخاطب خود بگذارند و حرف و سخنی برای او داشته باشند.
مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری قم در پایان با اشاره به انتشار تصاویری در فضای مجازی با این مضمون که شهرداری قم تبلیغات محرم را زودتر از موعد شروع کرده، گفت: تصاویری که منتشر شد مربوط به یکی از هیئات مذهبی بود و مقدمات سیاهپوش کردن شهر در زمان خودش انجام شد.