Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۲۵) / اینترنت، فرصت یا تهدید؟

0

ظهور اینترنت در چند سال گذشته بسیاری از کسب وکارها را تحت تاثیر خود قرار داده است. این تکنولوژی خارق العاده که امروزه دیگر عضو جدانشدنی زندگی همه افراد به حساب می آید علاوه بر امکانات بسیار زیادی که در اختیار کاربران قرار داده است، خطرات و مسائل خاص خود را نیز به دنبال دارد. این خطرات توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده است.

البته در اینجا قصد بیان خطرات مربوط به حوزه پزشکی مانند احتمال اعتیاد به اینترنت را نداریم. در واقع توجه این ایده روی تاثیرات استفاده از اینترنت روی کارایی کارمندان و همچنین نقاط قوت و ضعف آن در ارتباط با فرآیند مدیریت و برنامه ریزی برند شماست.

براساس یک پژوهش در بیشتر شرکت ها جست وجوی کارمندان در اینترنت بخش عمده اتلاف وقت آن ها را تشکیل می دهد. این امر یکی از ویژگی های اینترنت است که به طور حیرت انگیزی افراد را از گذر زمان غافل می کند. با این حال در دنیای کسب  و کار چنین اتلاف وقت هایی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

ایده

نکته اساسی نهفته در این ایده بسیار واضح و روشن است. به عبارت ساده شما باید در هر حال از جست وجوی بی هدف در اینترنت خودداری کنید. معمولا کارمندان و مدیران برای سرگرم شدن به هنگام بی کاری شرکت در سایت های مختلف به گشت و گذار می پردازند.

با این حال همان طور که در بالا توضیح داده شد، گشت وگذار در اینترنت معمولا از کنترل افراد خارج شده و زمان مفید زیادی را تلف خواهد کرد. با وجود آگاهی بیشتر افراد نسبت به این نکته، عمل به آن دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

از سوی دیگر نمی توان ویژگی های مثبت و کارآمد فناوری اینترنت را نیز نادیده گرفت. دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات، برگزاری کنفرانس های مجازی و همچنین دریافت و ارائه مشاوره آنلاین تنها بخشی از خدمات رو به گسترش فضای مجازی است. اگر بخواهم صادق باشم، خود من نیز در نگارش ایده های ارائه شده از اطلاعات موجود در سایت های مختلف بهره برده ام. با این حال مسئله اصلی در اینجا ایجاد تناسب در استفاده از اینترنت است. همچنین باید تا حد امکان از استفاده بیهوده کارمندان از این تکنولوژی حیرت انگیز جلوگیری شود.

یکی از دشواری هایی که در اجرای چنین برنامه ای وجود دارد، ورود گوشی های هوشمند به بازار است. به این ترتیب دیگر به سختی می توان اینترنت را حتی از ساعات کاری افراد نیز دور کرد. نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک روز به روز کاربران بیشتری را به خود جذب کرده و به تبع آن ساعات بیشتری را از افراد می ربایند.

بدون شک شبکه های اجتماعی نیز در برخی موارد دارای کارایی های مفید هستند، با این حال از دیدگاه کارشناسان نفوذ آنها به محیط کاری باعث برهم خوردن تمرکز کارمندان و در مواردی مدیران شرکت ها شده است.

به این ترتیب تمرکز اصلی کارمندان و مدیران که باید روی اهداف مهم شرکت باشد به شبکه های اجتماعی و سایت های خبری جلب می شود. به منظور درک بهتر این امر بهتر است سری به آمار و ارقام نیز بزنیم.

براساس گزارش یک محقق آمریکایی، ساعات اوج بازدید از سایت های تفریحی و شبکه های اجتماعی در این کشور بین ساعت ۹صبح تا ۵ بعد از ظهر است. این ساعات به طور معمول زمان اصلی فعالیت کارمندان را تشکیل می دهد و این آمار بسیار تعجب برانگیز است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– یکی از راهکارهای مفید به منظور جست وجوی بی هدف کمتر در اینترنت اضافه نکردن سایت های تفریحی به بخش علاقه مندی های مرورگرتان است. به این ترتیب این سایت ها کمتر در دسترس شما خواهند بود.

– به عنوان گام آخر اگر نتوانستید مشکل اتلاف وقت شرکت تان را حل کنید، از روش های تنبیهی مانند مسدود کردن سایت های تفریحی و اعمال جریمه بر استفاده بی جهت از اینترنت استفاده کنید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ