Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی اقدامات فرهنگی جالب توجه به مناسبت ایام محرم

0


بررسی اقدامات فرهنگی جالب توجه به مناسبت ایام محرم

با توجه به فرا رسیدن ماه محرم، شهرداری ها در شهرهای مختلف برای احیا و زنده نگه داشتن نهضت عاشورا، اقدامات جالب توجه ای را درخور این ماه عزیز اجرا نموده اند که از جمله مهمترین آنها، سیاه پوش کردن سطح شهر با استفاده از پارچه و بنر، برپایی ایستگاه های صلواتی، همکاری با هیئت‌های مذهبی،جمع‌آوری به موقع زباله و… بوده است.

در این بین برپایی ایستگاه های صلواتی سنتی دیرینه و احسانی است که با این وجود ایرادتی را نیز بهمراه دارد و از جمله آنکه نظافت و زیبایی شهر را به مخاطره می اندازد و از طرفی شهرداری در راستای پاکسازی داخل شهر هزینه های را متحمل می شود و نارنجی پوشان شهرداری تنها کسانی هستند که در این ایام کارشان دوبرابر می شود.

در این راستا پیام های شهروندی از جانب شهرداری مراغه مبنی بر اینکه واژه آشغالی یا رفتگر نام های مناسبی برای نارنجی پوشان بی ریا شهرداری نیست و از این پس جایگزینی واژه پاکبان بهترین نام برای این مردان بزرگ و خدمتگزان جامعه را بکار ببریم.

photo_2016-10-05_09-15-33

حالا که این عزیزان، بی هیچ گلایه ‌ای سختی رفت و روب خیابان‌ها را به جان می‌خرند، بهتر این است ما نیز به عنوان یک شهروند، سعی کنیم تا با تحمل کمی سختی، زباله ها را در کوچه و خیابان رها نکنیم تا هم کسی را آزرده خاطر نکرده باشیم و هم رضایت خادمان شهر را فراهم کرده باشیم.
و در کمپین تبلیغاتی دیگر که از سوی شهرداری زنجان با عنوان «نذر مهربانی» طراحی و اجرا گردیده است پیام های زیبا و خلاقانه ای را برای فرهنگ سازی ایام محرم بکار برده شده است.

یکی از این پیام ها اینست که «برای غذای نذری با خود ظرف ببریم» و طراحی این پیام بدین منظور است که بردن ظرف برای گرفتن غذای نذری به مراتب بهتر از ظروف یکبار مصرف است و همچنین ظرف یک‌ بار مصرف عامل تخریب محیط زیست است.دیگر شعار این کمپین تبلیغاتی «غذای نذری با دوغ می چسبه نوشابه هرگز!» می باشد که در این تبلیغات به نوعی سلامتی افراد جامعه در نظر گرفته شده است.

photo_2016-10-05_09-15-29

photo_2016-10-05_09-15-09

شهرداری رشت با فرا رسیدن ایام محرم مجسمه میدان مادر شهر رشت را که پیش از این به رنگ سفید بوده به پوششی سیاه تبدیل نموده است و در پایین این المان پرچم عزاداری را که مزین به نام حضرت ابوالفضل(ع) می باشد، نصب گردیده است.

photo_2016-10-05_09-15-37

و نه تنها زنده نگه داشتن اسلام و واقعه کربلا در ایران و کشورهای اسلامی پرشور است بلکه در اکثر کشورهای جهان که تعلق معنوی چندانی با اسلام ندارند اما از امام حسین (ع) بعنوان یک انسان پاک که تمام هستی خود را در راه خدا هدیه کردند برای همه مردم دنیا محترم شمرده می شوند.

در این خصوص می توان اشاره ای کرد به بیلبورد تبلیغاتی که در شهر دیربورن در ایالات میشیگان به بهترین شکل و با کیفیت مطلوب در ایام محرم نصب شده است. در این بیلبورد تبلیغاتی تصویر یک زن مسلمان بهمراه چهار مرد دیگر از ملیت های مختلف گذاشته شده است و شعار تبلیغاتی خلق شده در این تبلیغات « امام حسین ما را متحد می کند» می باشد.

photo_2016-10-05_09-15-24

بدین جهت است که علاقه به امام حسین علیه السلام و احترام به حرکت ایشان در واقعه عاشورا مختص فرهنگ مسلمانان نیست. در همه ادیان می‌توان علاقه به او را پیدا کرد.

اما در بین این همه امور فرهنگی جالب توجه، پشت نویسی عجیب برخی از ماشین ها به زبان عامیانه امروزی و انتشار تصایر آنها در فضاهای مجازی تعجب بسیاری از مخاطبان را به خود واداشته است و آیا اینکه این شعارها درخور عزاداری سالار شهیدان است جای تامل دارد!

photo_2016-10-05_09-15-42

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ