Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به مسیر موفقیت شرکت زارا و امانسیو اورتگا، مدیر توانمندش / وقتی غول های فناوری عقب نشینی می کنند

0

چند روز پیش خبری در رسانه ها منعکس شد مبنی بر اینکه امانسیو اورتگا، مدیر برند زارا بالاتر از بیل گیتس به طور موقت به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شده است. دلیل این جهش ناگهانی در ثروت اورتگا، ناشی از افزایش ارزش سهام شرکتش به نام «Inditex»  است.

این شرکت مالک علائم تجاری «زارا»، «ماسیمو دوتی» و «پل اند پیر» است. درست است که این افزایش سهم و ثروت به صورت موقت بوده، اما همین اتفاق را که یک کسب وکار در زمینه پوشاک بتواند برای دقایقی جایگاه اول ثروت آفرینی را از غول های فناوری دنیا بگیرد، می توان به فال نیک گرفت و این موفقیت را از جنبه های مدیریتی و نوآوری بررسی کرد. در گزارش زیر به این موضوع پرداخته می شود.

مدل کسب وکار مبنی بر نوآوری

زارا یکی از برندهای مشهور و خوشنام جهانی است که در گروه خرده فروشان نوآور نیز قرار می گیرد. این شرکت که در زمینه تولید پوشاک و البسه فشن فعالیت می کند، بالغ بر ۵۵۰۰ فروشگاه در ۸۲ کشور دارد. زارا برندی پیشرو است و مالک علائم تجاری دیگر مانند پل اند پیر، ماسیمو دوتی، برشکا و… است.

مالک این کسب وکار، امانسیو اورتگا، نخستین فروشگاه زارا را در سال ۱۹۷۵ در کشور خود یعنی اسپانیا افتتاح کرد. گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۱۱، ۱۳٫۸بیلیون یورو (۱۸بیلیون دلار) با سود بسیار بالایی بود. این برند ۱۱۰هزار کارمند دارد.

موفقیت این مجموعه و مدل کسب وکاری منحصربه فرد آن بر مبنای نوآوری و انعطاف پذیری است. فلسفه شرکت کسب بازارهای جدید در حوزه محصولات پوشاک فشن با بیشترین سرعت ممکن است. این برند چگونه این موفقیت را در سایه نوآوری  های خود ممکن کرده و چه درس هایی از این نوآوری چابک می توانیم کسب کنیم؟

ایده های مختلف از منابع مختلف

شما نیاز به ایده های زیاد از منابع مختلف دارید. تیم طراحی زارا شامل بیش از ۳۵۰ نفر بوده که مسئول ایجاد و طراحی ۱۸۰۰۰ طرح در سال یا ۳۶۰ طرح در هر هفته است که روزانه ۷۰ طرح را شامل می شود.

لورتو گارسیا یکی از طراحان در این باره می گوید: ما ایده های خود را از کتاب ها، مجلات، توییتر و وبلاگ ها به دست می آوریم، اما مهم تر از همه این موارد بازخوردهایی است که در فروشگاه ها از مشتریان خود دریافت می کنیم. مشتریان مان به ما می گویند که آنها چه چیزی دوست دارند و چه چیزی خوشایند آنها نیست. ما در همایش ها به صورت حضوری و رودررو با مشتریان گفت وگو می کنیم و از ایده های آنها الهام می گیریم. این یک فرآیند متداوم است.

حرکت سریع از طراحی تا بازار

جهت دهی اولیه ایده تا رسیدن محصول به قفسه فروشگاه تنها کمتر از چهار هفته برای زارا زمان می برد. آنها بسیار سریع تر از رقبای خود در بازار حرکت می کنند. طراحی و ایده ها به سرعت مورد تست قرار می گیرند. مرکز اصلی زارا در لاکرونیای اسپانیا دارای ۲۵ ویترین بسیار بزرگ با نورپردازی و دکورهای مختلف است. این به طراحان اجازه می دهد تا ببینند ویترین ها در شرایط مختلف مانند روز و شب یا هوای آفتابی و بارانی چگونه به نظر خواهند رسید.

مدیر این برند درصدد ایجاد موج و موج سواری روی آن است. اصلی که سبب شده آنها محصولات شان را در ۵۵۰۰ فروشگاه در اقصی نقاط کره زمین در یک زمان یکسان داشته باشند. طرح های آنها سازگاری کمی با بازار محلی هر کشور دارد و این خود نقطه تمایزی از نظر طراحی برای جذب مخاطب تلقی می شود. محصولات آنها جهانی است و فروش به پنج قاره به آنها مقیاس اقتصادی مناسبی می دهد.

نوآور کردن همه جنبه های کسب وکار

نوآوری در زارا تنها به محصول منتهی نمی شود بلکه آنها رویکردهای نوآورانه را برای استریم لاین و بهینه سازی در فرآیند تولید، مدیریت زنجیره تامین، ردیابی داده ها، مدیریت موجودی، چیدمان فروشگاه و کارکنان عملیات اعمال می کنند. کارمندان فروشگاه از ارتباطات بی سیم برای ارتباط با مرکز اصلی استفاده می کنند و میزان موجودی و فروش را به آنها اطلاع می دهند.

بازخورد سریع در مورد آنچه فروخته شده و آنچه موجود است و طرحی که بیشتر از بقیه مورد استقبال قرار گرفته می تواند به موج سواری و ایجاد مدهای گسترده کمک کند، اما حتی مدل هایی که خوب فروش رفته اند نیز بعداز چهار هفته دمده و مشمول تخفیف می شوند. زارا عمدا آنها را با تخریب خلاقانه و ارائه مدل های جدید از میدان خارج می کند. این سیاست به آن معنی است که مشتریان باید از فروشگاه دیدن کنند تا از مدل های جدید مطلع شده و آیتم های جدید را از دست ندهند.

ساختار مدیریتی مسطح

شرکت های سنتی فعال در حوزه پوشاک و مد دارای ساختار مدیریتی و سلسله مراتبی با میزان زیادی غرور و خودخواهی در هر فرآیند تصمیم گیری هستند. زارا دارای ساختار مدیریتی مسطح با طراحانی است که در اتخاذ تصمیم سریع توانمندی دارند. همه این مزیت های رقابتی، مدیر زارا را به موقعیتی رسانده که بتواند یکی از ثروتمندترین افراد جهان لقب گیرد و این برند را به موقعیت مطلوب بدون هزینه برای تبلیغ برساند.

روش های تبلیغی چون دهان به دهان شدن و محبوبیت وب سایت، ارتباطات اصلی مورد نیاز برای مشتریان مشتاق را فراهم می کند. نوآوری، سرعت و چابکی در این مجموعه را می توان چیزی دانست که یک شرکت برای پیشروی و فراتر رفتن از اهداف به آن نیاز دارد.

متواضع و فروتن بودن

گفته شده که اورتگا، مدیر زارا هر روز در یک کافی شاپ خاص دیده شده و ناهار را با همکارانش می خورد و باوجود مدیر برندی بزرگ بودن، لباس هایی ساده و معمولی در رنگ های خنثی می پوشد. موفق بودن در زندگی به این معنی نیست که همیشه باید فروتن و متواضع باشید.

در حقیقت داشتن این روحیات می تواند هم در زندگی شخصی و هم حرفه ای برای شما مزیت محسوب شود. ثابت شده است که فروتنی می تواند به افراد کمک کند بهتر با اضطراب کنار آیند و تبدیل به کارمندان و مدیران بهتری شوند که توانایی خودکنترلی و تمایل به کمک به دیگران را دارند.

ریشه های تان را فراموش نکنید

یکی از جذاب ترین روحیات در مورد اورتگا این است که او هیچ گاه خانه اش را ترک نکرد. او امپراتوری بزرگ زارا را در کشور زادگاهش اسپانیا تاسیس کرد. این احساس نزدیکی او به خانه یادآور فراموش نکردن ریشه هایش است. این کار به موفقیت او در زارا کمک کرد.

همچنین او برای رسیدن به موفقیت عجله نکرد. به این معنی که گاهی اوقات انسان ها برای خود سن مشخصی تعیین می کنند که باید در همان سن به موفقیت برسند، در حالی که در واقعیت این حساب و کتاب درست نیست. انسان می تواند در هر سنی به موفقیت برسد.

برای مثال استیو جابز یا مارک زوکربرگ. اورتگا تقریبا در سنی نزدیک به ۴۰ سالگی زارا را تاسیس کرد. اجداد او ارثی برای این کار برایش باقی نگذاشته بودند و داستان او همانند میلیونرهای ۲۰ ساله نبود.

شاید به نظر برسد که او دیر به موفقیت رسید، اما هیچ گاه این ذهنیت را در ذهن تان با خود حمل نکنید که برای رسیدن به موفقیت به سنی خاص نیاز دارید. شما همیشه می توانید رویاهای تان را دنبال کنید و همانند اورتگا جاه طلب باشید.

صبور بودن

اتفاقات خوب به سراغ کسانی می آیند که صبر می کنند. تقریبا نزدیک به ۱۰ سال طول کشید تا اورتگا خودش را جمع و جور کرده و نخستین فروشگاه زارا را تاسیس کند. امروزه او یکی از افراد ثروتمند و مالک برند بزرگی است. شاید این ۱۰ سال برای شما طولانی به نظر برسد، اما با صبر و تلاش ممکن می شود.

صبور بودن به شما شانس موفقیت، کسب دانش، نظارت و اصلاح در تمام جنبه های زندگی را می دهد. به جای اقدام نادرست یا عجولانه، با صبر گام های سنجیده بردارید و بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ