Take a fresh look at your lifestyle.

مناسبت‌های ماه مهر

0

با پدید آمدین اینترنت و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، رویکردهای کسب‌وکارها در دو دهه اخیر خیلی تغییر کرده‌است و اتفاقاتی رخ داده که هیچ کس آنها را پیشبینی نمی‌کرد.  در گذشته کمتر به رویدادها و مناسبت‌های مهم سال توجه می‌کردیم. زیرا نمی‌توانستیم به علت کمبود منابع اجرایی، در زمانی کم برای آنها برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی کنیم. در صورتی که امروزه، فضای آنلاین به ما این امکان را داده تا بتوانیم هر لحظه از رویدادهای مربوط به کسب‌وکار خود را به ثبت برسانیم و به مخاطبان خود نشان دهیم که هر رویدادی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم، چه‌قدر برای ما مهم بوده و ارزش داشته‌است. حال، امروز سراغ مناسبت‌های ماه مهر می‌رویم که از فردا به صورت رسمی آغاز خواهد شد:

باز آمد بوی ماه مدرسه، بوی بازی‌های راه مدرسه

مهر هفتمین ماه سال هجری خورشیدی است و در گاه شمار رسمی ایران از ۱۸۷مین روز سال آغاز و در روز ۲۱۶مین روز سال پایان می‌یابد. برج فلکی این ماه میزان (ترازو) است که هفتمین برج فلکی دایرهالبروج به حساب می‌آید. نام این ماه، از نام هفتم گاه شمار اوستایی میثرَ گرفته شده است. مهر نام یکی از ایزدان است و در گاه شمار زرتشتی شانزدهمین روز هر ماه نیز به این ایزد تعلق دارد و روز شانزدهم مهرماه، جشن مهرگان برگزار می‌شود.

واژهٔ مهر به واژهٔ هندوایرانی miθra برمی‌گردد که نام ایزدی ودایی، ایرانی و زرتشتی است. این نام در ودا هم به صورت mitra (اسم خنثی) و Mitra (اسم مذکر) به کار رفته‌است. در اوستا صورت miθra (اسم مذکر) کاربرد دارد که آنتوان میه این واژه را «پیمان» معنا کرده‌است. ولفگانگ لنتس معنی «احترام، دین داری» را در ارتباط با اجرای مراسم آیینی و دینی و رعایت حقوق همسایه مطرح کرد. ماه مهر، ماه شروع مدارس در سرار جهان است و در تقویم آن کلی رویداد جالب قرار گرفته که می‌توان برای هرکدام از آنها در شرکت یا کمپانی خود یک رویداد را رقم بزنید!

car-free-day

روز جهانی بدون ماشین

همه ما از خطرات آلودگی‌‌‌ای که هر اتومبیل ایجاد می‌کند کم و بیش مطلع هستیم و با این حال، خیلی‌ها در سفرهای غیرضروری داخل شهری از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنیم!

رویداد جهانی بدون خودرو، برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ برگزار شد و هر ساله در این روز، در مناطق مختلف جهان مراسم متفاوتی در راستای اصل روز بدون ماشین برگزار می‌شود. حال ما می‌توانیم در این روز، در کشور خودمان برای رفتن به محل کار‌ یا مدرسه و حتی گشت و گذار داخل شهر، از وسیله‌های نقلیه عمومی استفاده کنیم و با استفاده از این حرکت به نثل آینده و محیط زیست خود کمک کنیم و با اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از حرکت فرهنگی خود در شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی، نه تنها نشان دهیم که شرکت ما حامی آن است؛ بلکه آن را برای روزهای دیگر نیز گسترش داده و معرفی کنیم.

family-730320_960_720

روز جهانی خانواده

در جوامع انسانی، خانواده به گروهی از افراد گفته می‌شود که با یکدیگر از طریق هم خونی ، تمایل سببی و یا مکان زندگی مشترک، وابستگی دارند. کسب‌وکارها می‌توانند برای گرامی‌داشت این روز مهم، برای خانواده تک تک کارمندان خود، هدایایی ارسال کنند تا میزان ارزش خانواده کارمندانشان برای آنها تعیین گردد.

vegetarian-day1-e1445591982164-808x378

روز جهانی گیاه خواران و قهوه، هر دو در یک روز!

‌گیاه‌خواری به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانوران است که ممکن است شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز بشود. چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد که بسته به نوع آن، جهت گیری گیاه‌خواران در برابر دام‌ها و فرآورده‌های دامی متفاوت است. عده‌ای از گیاه‌خواران در کنار نخوردن و یا کمتر خوردن فراورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالفند.

برخی از گیاه‌خواران از پوشیدن لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم، و خز که از کشتن جانوران به دست آمده نیز پرهیز می‌کنند. در وگنیسم (Veganism) که گاهی «گیاه‌خواری کامل» هم نامیده می‌شود از همهٔ فراورده‌های جانوری، چه از کشتن جانوران به دست آمده باشند و چه با بهره‌گیری از آن‌ها (مانند لبنیات، تخم مرغ، عسل، و…)، پرهیز می‌شود.

امروزه در همهٔ کشورهای جهان گیاه‌خواران وجود دارند و در بعضی کشورها همانند هند، گیاه‌خواری دارای ریشه‌های تاریخی و مذهبی است.

با اینکه در پیش گرفتن رژیم گیاه‌خواری به شیوه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است، اما وجه مشترک تمام این شیوه‌ها پرهیز از خوردن گوشت حیوانات خونگرم به حساب می‌آید. کلا با تحقیقات انجام شده خوردن گیاه بیشتر باعث سلامت بیشتر میشود. حال شما میتوانید در این روز در شرکت خود با یک نهار دسته جمعی از نوع کاملا گیاهی، روز را در کنا ر هم باشید و جا دارد که عکس دسته جمعی هم در شبکه اجتماعی شرکت خود به اشتراک بگذارید.

160614100258_1_540x360

قهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بو داده و آسیاب شده‌ی گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرقی آسیا است. این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شده و در حال حاظر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجه‌ی اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست. هنگام رسیدن میوه‌ی گیاه قهوه دانه‌های قهوه را برداشت – پردازش و در نهایت خشک می‌کنند. دا‌نه‌های قهوه خشک شده به درجات مختلف بو داده می‌شوند، بسته به عطر و طعم مورد نظر، درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده است. قهوه کمی اسیدی است و می‌تواند به علت داشتن کافیین بالا موجب تحریک انسان گردد. شما می‌توانید اول صبح این روز جهانی را با یک فنجان قهوه، در کنار هم تیمی‌های خود آغاز کنید یا بعد از ناهار گیاهی شرکت خود، همگی یک قهوه بخورید تا ادامه روز را با کمی انرژی بیشتر ادامه دهید! حتی می‌توانید یک مسابقه درست کردن غذای گیاهی راه‌اندازی کنید به آشپز بهترین غذای گیاهی، هدیه‌ای کوچک دهید.

improve-your-office-day-e1443948194430-808x380

روز جهانی بهبود فضای کار

همان‌طور که می‌دانید، ما حدود ۶ الی ۸ ساعت از روز را در شرکت و محل کار خود هستیم و به نوعی خانه دوم ما به حساب می‌آید؛ پس بهتر است که آنجا را تا می‌توانیم به فضایی دلخواه و آرامش بخش تبدیل کنیم تا هم کمتر خسته بشویم و هم برایمان لذت بخش‌تر باشد!

کارهایی هست که می‌شود با مدیرت به صورت یک پیشنهاد در ایمیل ارسال کرد و نظر خود را برای بهبود فضای شرکت بازگو کنیم و کارهایی هم هست که می‌شود خودتان شخصا با حرکت‌هایی ساده انجام بدهید! مثلا سعی کنید میز فضای کاریتان را مرتب نگه دارید و از انباشته شدن کاغذها و مدارک و پوشه‌ها بپرهیزید. حتی در کتابخانه‌ها و فضاهای عمومی شرکت! یا با قراردادن یک گلدان گیاه سبز بر میز کار یا اطراف محیط شرکت هم باعث زیبایی فضا می‌شوید و هم با نگاه به آن خستگی چشم از بین می‌رود و بهتر است با راه انداختن یه مسابقه بین افراد شرکت برای زیبا نگه داشتن میزشان یا ارایه نظر و پبیشنهادهای کاربردی برای فضای شرکت یک هدیه خوب در نظر گرفته و با تمام دوستان و همکارانمان به اشتراک بگذاریم. حتی ایده‌ها می‌توانند در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار شما به اشتراک گذاشته شده و در مورد آنها رای گیری شود تا برنده مشخص گردد.

all-sports

روز تربیت بدنی و ورزش

واژهٔ ورزش که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشته، به هنگام تصویب «قانون ورزش اجباری در مدارس» در ۱۶ شهریور ماه ۱۳۰۶ خورشیدی به‌طور رسمی به معنای امروزی، وارد قاموس واژگان دولتی ایران شده‌است. ورزش کردن هم باعث سلامتی و شادابی می شود هم سبب تقویت عملکرد ذهن انسان می‌گردد. جدا از اینکه باید آن را برای تمام روزها یا حداقل ۳ روز در هفته انجام داد، می‌توانید در این روز از سال، تمام افراد شرکت را برای یک ورزش دسته جمعی مثل شنا یا پیاده روی یا کوهنوردی و یا حتی فوتبال تشویق کنید و باعث تشویق و گسترش آن در بین افراد جامعه شویم.

 

در انتها می‌توانید جدول کامل رویدادهای مهر را مشاهده کنید:

mehr-calendar

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ