Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به مجموعه طرح های اینستاگرامی تاج درسا / تبلیغ محصول محور در دل فرم های تصادفی

0

برندها این روزها با برنامه ریزی دقیق تری در شبکه های اجتماعی حضور دارند. اکثر آنها برای این حضور تلاش می کنند که طرح آگهی های متناسبی را بافضای موردنظر طراحی و در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام به نمایش بگذارند. این شیوه عملکرد آنها در جذب مخاطب تأثیر بسزایی داشته است. برند تاج درسا که زیرمجموعه شرکت چرم درساست، چندی ا ست با ارائه مجموعه طرح هایی از دستبندهای چرمی حروف الفبای خود در اینستاگرام حضور فعالی دارد.

این برند از تکنیک عکاسی تبلیغاتی برای ارائه طرح آگهی ها از محصولاتش بهره برداری کرده است. «فرصت امروز» به منظور بررسی مجموعه طرح های اینستاگرامی تاج درسا گفت وگویی را با آرش غریقی مدیرهنری و فعال تبلیغاتی و اشکان سیری عکاس و طراح گرافیک مجموعه طرح های اینستاگرامی تاج درسا داشته است که در ادامه می خوانید.

نوآوری در تکنیک ساده عکاسی

آرش غریقی، مدیرهنری و فعال تبلیغاتی درباره طرح آگهی های اینستاگرامی برند تاج درسا می گوید: در نخستین برخورد با این طرح   ها به صورت ناخودآگاه بسیار ذوق زده شدم و جذبم کرد. بیشتر شاید دلیلش تناسبات درست و بجا، سادگی در بیان و خلوت بودن، نوآوری در تکنیک ساده عکاسی، رنگ، شادابی و… بود که برایم جالب توجه بود.

این روزها به دلیل نیاز برندها و سرعت گرفتن در تبلیغات و تنوع مدیا، تولیدات تبلیغاتی هم سرعت بسیار بالایی به خود گرفته که متأسفانه در بیشتر این تولیدات ضعف در زیبایی شناسی دیده  می شود یا شاید اصول اولیه فراموش شده! هرچه که هست یکی از دلایل خیلی مهم زیبایی و دیده شدن (و ارائه درست در هر شاخه ای) داشتن همین وسواس در استفاده اصول و زیبایی شناسی است. کسی را نمی شناسم که از زیبایی خوشش نیاید. طرح  های تاج درسا زیبا هستند چراکه انتزاع یکسانی دارند و این تشابه باعث جذابیت آنها شده است.

غریقی درباره تکنیک به کار رفته در این طرح ها می گوید: به پاشیدن رنگ در اصول فرم Accidental forms  یا فرم های تصادفی می گویند. همانطور که می بینید همه طرح ها به واسطه پاشیدن رنگ شبیه هم هستند اما فرم یکسانی ندارند و این شاخصه فرم  های تصادفی ا ست که کمتر مورد توجه طراحان گرافیک قرار می گیرد. شاید به دلیل کنترل سخت تر آنها و حضور مداوم اتفاق در تصویر نهایی ا ست که طرح های تاج درسا به خوبی از این اتفاقات خوشایند استفاده کرده و یکی از دلایل زیبایی  است.

نکته بعدی که باعث توجه بیشتر به دستبند شده، کنتراست بین رنگ پس زمینه و دستبند است. هر دو همرنگ هستند اما توجه اصلی معطوف به دستبند است (حاکمیت اکثریت تأکید بر اقلیت) و به عقیده من این نکته  هوشمندانه مجموعه طرح های تاج درساست و البته مهم ترین دلیل زیبایی. همه اینها با استفاده از تکنیک ساده عکاسی قابل ارائه شده است.

ساده که می گویم، عکاس یا تیم اجرایی تاج درسا را زیر سوال نمی برم، مرادم این است که گاهی برای ارائه یک اثر تبلیغاتی «خوب» نیاز به کارهای خارق العاده ای نیست و با استفاده از کمی خلاقیت می توان آثار بزرگی خلق کرد. چند شاخه فلاش یک دوربین و کمی حوصله دستمایه این عکس هاست.

طرح  های مینیمال در اینستاگرام به خوبی خود را نشان می دهند

غریقی درباره انتخاب رسانه ای که برای اکران طرح آگهی  تاج درسا استفاده شده، می گوید: همیشه طرح  های مینیمال در فضاهای مجازی خصوصا اینستاگرام به خوبی خود را نشان می دهند. هنوز فضای قالب اینستاگرام عکاسی لایف استایل است، عموما عکس ها با زاویه عمودی برداشته می شود.

عکس های تاج درسا دارای این شاخصه هستند و به برندینگ درسا در ذهن مخاطب هدف خودش کمک می کند و علاقه برای داشتن یکی از این دستبندها را در نزد مخاطب برانگیخته می کند. حتی می توان این طرح ها را در رسانه های دیگری مثل مطبوعات و مجلات مرتبط هم منتشر کرد و بازخورد خوبی گرفت.

در پایان باید بگویم که اگر دست ها در این طرح ها کارکترهای متنوع یا حالت های خاص تری  داشتند شاید برای کاربری این مدل خاص دستبند بهتر بود. خصوصاً اینکه امکان دارد طرح ها  بعد از مدتی در اینستاگرام تکراری شوند. کمی هم در درست قرارگیری دست ها در کادر باید بیشتر دقت می شد که کار بی  نقصی شود.

رنگ، فصل، الف-ی، نکات اولیه طرح آگهی ها

اشکان سیری، عکاس و طراح گرافیک مجموعه طرح های اینستاگرامی تاج درسا می گوید: رنگ، فصل، الف-ی نکات اولیه ای هستند که این کمپین را در راستای معرفی و فروش بیشتر این سری از محصولات تشکیل دادند. تنوع در رنگ بندی چرم و کامل بودن مجموعه حروف فارسی از همان ابتدا در کنار تحرک فصل تابستان نقش مهمی برای شکل گیری این کمپین ایفا کرد و به عنوان آیتم های اصلی در ایده پردازی و اجرا از همان لحظات آغازین به آنها توجه بسزایی شد.

سیری درباره هدف برند تاج درسا از اکران این طرح  آگهی ها می گوید: بازدید، لایک و فروش. این موارد پروسه چالش هایی بودند که قرار بود در ادامه با آنها روبه رو شویم. چالش هایی که با توجه به سابقه همکاریم با مجموعه تاج درسا و آمارهای به دست آمده از بازخورد تبلیغات و کمپین های گذشته، از امور مشتریان و روانشناسی مخاطبان لوکس این برند کار پیچیده و بس دشواری بود.

از ایده تا اجرای طرح آگهی ها

سیری درباره مشکلات اجرا و مراحل ایده پردازی می گوید: پس از ایده پردازی های اولیه، مذاکرات و تحقیق در مرحله پیش تولید متوجه چند مشکل شدیم؛ نخستین نکته اینکه به دلیل نستعلیق بودن حروف و تعداد اجراهای مشابه به این سبک تبلیغات یعنی استفاده از جلوه های بصری با طراحی های سنتی و ایران باستان در برندهای مختلف، کمی تکراری به نظر می رسید و مقدار جذابیت خودش را تا حد بسیاری در میان مخاطبان از دست داده بود، نکته دوم و بسیار حایز اهمیت به صورتی بود که این مجموعه، جنسیت خاصی را شامل نمی شد و محصولات قابل استفاده برای خانم ها و آقایان بود و برای چند ایده این اشتباه یا پیام منفی در ذهن مخاطب پدید می آمد.

در ادامه تنها یک گزینه باقی ماند که با توجه به بررسی ها و تحقیقاتی که انجام گرفت مشخص شد ایده مشابه خارجی دارد، اما به دلیل کمبود وقت با موافقت و انتخاب شرکت تاج درسا حکم تأیید شروع پروژه صادر شد، مشروط بر اینکه ایده به صورت صحیح و با کیفیت اجرا شود.

از آنجایی که اجرای این کمپین به علت نوع خاص عکاسی، به تجهیزاتی از قبیل کلید های صوتی و فلاش های مخصوص عکاسی در سرعت های بالا و استودیوهای مجهز نیاز داشت، بسیار دشوار بود که در زمان تأیید ایده و شروع اجرا هیچ یک از تجهیزات ذکر شده در دسترس نبود به همین دلیل کار بسیار دشواری را پیش رو داشتم اما این نکته باعث نشد تا ناامید شویم.

شاید بد نباشد بدانید عکاسی با استفاده از مقداری خلاقیت انجام شد و تنها تجهیزات موجود چند لامپ پر نور و یک سینی پر شده از رنگ بود که در گوشه ای از یک اتاق با ضربه زدن دست داخل رنگ که با سرعت بالا عکاسی شد، صورت گرفت و نتیجه کار، تصاویری شد که مشاهده می کنید.

مجموعه طبق مذاکرات انجام شده در حال حاضر جهت استفاده در شبکه های اجتماعی، عکاسی و طراحی شده به همین دلیل برای ایده و اجرا صحبت ممیزی های کمتری در میان بود. هنوز برای اکران در مدیا های دیگر صحبتی به میان نیامده که آن به سیاست های داخل سازمانی شرکت تاج درسا بستگی دارد.

مذکر و مونث، پیر و جوان، خانم ها و آقایان مخاطبان این کمپین بودند و همانطور که پیشتر گفته شد تا حد امکان قرار بر این شد تا از نظر سن و جنسیت، به دلیل نوع طراحی این مجموعه، محدودیتی وجود نداشته باشد. ۱۵ طرح ۳۰ حرف این مجموعه متشکل از ۱۲ عکس با دست زنانه و سه عکس با دست مردانه هستند.

در این مجموعه هر تصویر دارای دو حرف است که بنا به مخاطب شناسی و میزان تأثیرپذیری آنها در امر خرید این نسبت ها مشخص شده است. تقریباً تمامی طرح ها در اینستاگرام تاج درسا اکران شده اند. در پایان باید بگویم که بعد از اکران طرح آگهی ها بازخورد خوبی را از جانب مخاطبان شاهد بودیم و طبق آمار و ارقام به دست آمده چالش هایی که قبل تر گفته شد یعنی همان «بازدید، لایک و فروش» این مجموعه، با موفقیت همراه بوده است.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ