Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه می‌توان مؤسّسۀ تجاری را باب طبع روابط عمومی کرد؟

0

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) فراسوی هر آیندۀ بزرگ، داستانی نافذ یا بررسی فکورانۀ شرکت، تیم قوی روابط عمومی قرار دارد. دستور کار اصلی بنگاه‌های روابط عمومی عبارت از انتخاب داستان یا رویداد و بازپردازی آن به طریقی است که توجّه و علاقۀ واقعی را در مخاطبان مورد نظرتان نسبت به مؤسّسۀ شما برانگیزد، و به این ترتیب به شما مزیت و برتری نسبت به رقبا ببخشد.


بسیاری از مردم استدلال می‌کنند که با ظهور شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی، شخص نیازی ندارد وجوه زیادی را صرف کارزارهای تبلغاتی سنّتی نماید که حتّی ۵% بازده روی سرمایه‌گذاری ندارد. امّا واقعیت این است که هیچ آگهی بازرگانی نمی‌تواند برتر از تأثیر ویژگی در انتشارات باشد. اعتبار و باورپذیری که با داستانی رسانه‌ای حاصل می‌شود بلامنازع است. امّا، شروع در مراحل اوّلیه ممکن است بلافاصله دارای بودجه‌ای برای به کارگیری خدمات بنگاه روابط عمومی نباشد. نیتان میلارد، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی ۳Gpartners Asia می‌گوید:


“هیچ وقت معیّنی وجود ندارد که مؤسّسه‌ای برای شروع کار جهت به کار گیری از خدمات بنگاه روابط عمومی تصمیم بگیرد. کارهای روابط عمومی بسیاری را می‌توان رایگان انجام داد و من همیشه توصیه می‌کنم که شروع‌کار با ابتدا از خود روابط عمومی صورت گیرد و تنها زمانی که واقعاً نیازی باشد به استفاده از خدمات بنگاه روابط عمومی رو آورده شود.”


بنابراین ابتدا حرارت آب را بیازمایید، دستی به درون آن بزنید و منابع معقول روابط عمومی و راهبردهای بازاریابی را بیابید که مؤسّسۀ تجاری شما را بیشتر باب طبع رسانه‎ ها نماید. در اینجا پنج رهنمود ذکر می‌شود که به شما کمک خواهد کرد دیده‌ها را به خود جذب نمایید و، بدون هدر دادن پول خود برای فعّالیت‌های پرهزینۀ روابط عمومی،  با مخاطبان مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید.

وبسایت باب طبع مطبوعات داشته باشید
وبسایتی داشته باشید که در تمامی پلتفرم‌ها جوابگو باشد. وبسایت شما باید به شیوه‌ای روشن و مختصر و موجز حکایت شما را بیان کند و باید وجه مشترکی کاربرپسند داشته باشد. در نظر بگیرید که یکی از مطالب درج شدۀ شما در رسانه‌های اجتماعی سبب برانگیخته علاقه وتوجّه روزنامه‌نگاری شود که در جستجوی حکایتی جالب است. اوّلین حرکت روزنامه‌نگار مزبور دیداری از وبسایت شما و گردآوری حتّی‌المقدور بیشترین اطّلاعات است. اگر وبسایت شما بتواند کلّیه اطّلاعات مرتبط دربارۀ مؤسّسۀ شما و نحوۀ تماس با شما را به او بدهد، این امکان را افزایش خواهد داد که شرحی بی‌سابقه و بدیع دربارۀ شما گزارش داده شود.

با افراد متنفّذ رسانه‌ها دوست شوید
معاشرت اجتماعی همیشه مفید است. اعم از آن که بخواهید کلامی دربارۀ مؤسّسۀ خود درج نمایید یا توجّه افراد صاحب نفوذی را که بتوانند مؤسّسۀ شما را در پلتفرم درست ترویج دهند، معاشرت و مراوده ثابت شده که سودمند است. همچنین، ارتباطات خوب با روزنامه‌نگاران برجسته در صنعت خود برقرار کنید. وقتی فهرستی از افراد صاحب نفوذ را، که به صحبت کردن دربارۀ مؤسّسۀ شما علاقمند باشند، تهیّه کردید، تماس برقرار کرده با آنها رابطه برقرار کنید و نظریۀ داستان خود را مطرح سازید. حفظ ارتباطات منظّم با عوامل صحیح تماس شیوه‌ای عالم برای حفظ حرکت مداوم است.

روی رویدادهای جاری تأمین سرمایه کنید
اگر بخواهید با مخاطبان زیادی تماس برقرار کنید، در جریان رویدادهای عمده‌ای که در سراسر جهان واقع می‌شود، بخصوص آنچه که دارای تأثیر مستقیم بر شرکت شما است، قرار بگیرید. هر کاری که بخواهید انجام دهید، اعم از آن که نوشتن وبلاگ باشد یا بیان فعّال دیدگاه‌های خود در میزگردهای عمومی، باید با مسائل مورد بحث مرتبط باشد و محتوایی قابل توجّه بدان بیفزاید. از طرف دیگر، بهره‌برداری از تبلیغات فصلی نیز شیوه‌ای عالی برای عرضۀ به موقع گزارش‌هایی است که همه دربارۀ شرکت شما نیستند.

داوطلب صحبت در پلتفرم‌ها شوید
صرف نظر از این که آیا دارای شرکت موفّق که روی پای خود ایستاده، یا سازمانی هستید که از بودجه کافی برخوردار است، بسیاری از مردم هستند مایلند دربارۀ سفر شما و شکست‌ها و کامیابی‌های شما که تا به حال تجربه کرده‌اید اطّلاعاتی به دست آورند. تجربۀ کارآفرینی خود در جاهای مناسب مانند سمینارهای تجاری، همایش‎ها، و دیگر پلتفرم‌های تعاملی را بیان کنید.

همکاری با سازمان‌های غیرانتفاعی
رسانه‌های به مؤسّسات غیرانتفاعی علاقمند هستند، و هیچ چیز بهتر از همکاری با سازمانی غیرانتفاعی برای جلب توجّه مطبوعات نیست. همکاری بین سازمان‎های غیرانتفاعی و مؤسّسات انتفاعی در حال افزایش است و از لحاظ راهبردی اهمّیت می‌یابد. چنین همکاری‌هایی چارچوبی مفهومی برای تکامل احتمالی از طریق فعالیت‎های انسان‎دوستانه را فراهم می‌آورد و به بازاریابی مؤثّر کمک می‌کند.


اجرای روابط عمومی بدون نقشۀ راهبردی ارتباطات به شما اجازه می‌دهد آبها را بیازمایید و مهارت‌های شهرت‌ساز شما را در اندک مدّتی پرورش دهید. از این رهنمودها پیروی کنید و بدون آن که خیلی متحمّل مخارج شوید مؤسّسۀ خود را باب طبع روابط عمومی نمایید.


منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ