Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۳۲) / مشتریان خود را آموزش دهید

0

هرگاه محصولی جدید به بازار عرضه می شود، درست به مانند سایر محصولات جدید، تولید کننده نیاز دارد تا نحوه استفاده صحیح از آن را به مشتریان خود آموزش دهد. در غیر این صورت احتمال اینکه مشتریان از روی ناآگاهی از محصول تولید شده به صورت اشتباه استفاده کنند بالا خواهد رفت. در اینجا منظور از آموزش مشتریان تنها ارائه دستورالعمل به همراه محصول نیست، بلکه ایده های جدید برای استفاده متفاوت و خلاقانه از محصولات را نیز شامل می شود.

برای مثال سس سالاد برند هاینز در ابتدا تنها به منظور استفاده در سالاد به بازار عرضه شده بود، اما به مرور زمان مشتریان از آن به عنوان سس سایر غذاها نیز استفاده کردند. در واقع ارائه نحوه استفاده از محصولات یک سوی ماجرا و بازگذاشتن دست مشتریان در عملی ساختن ایده های جدید به منظور استفاده متفاوت از محصول شما، طرف دیگر این ماجراست.

ایده

پس از اتمام جنگ جهانی دوم و در میان دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی در بریتانیا، برند Rowntree که یکی از برندهای معتبر تولید شکلات است، به دنبال ارائه شیوه مصرف متفاوت برای محصولات خود در راستای افزایش سهم اش از بازار فروش آن زمان بود.

در نهایت ایده تولید شکلات نعنایی توسط شرکت پذیرفته و به مرحله تولید گذاشته شد. در واقع هدف از تولید شکلات های نعنایی استفاده از آنها در میهمانی های خانگی بود. با این حال مشکل اصلی که در برابر شرکت وجود داشت، فرهنگ عمومی مردم بریتانیا در آن زمان بود.

در حقیقت در آن زمان مردم بریتانیا به جای برگزاری میهمانی های خود در خانه، آنها را در مکان های عمومی مانند پارک ها و کافه ها برگزار می کردند. بنابراین ایده برگزاری میهمانی های خانگی به طور کلی در بریتانیای آن زمان وجود نداشت و شرکت به منظور کسب سود از ایده خود باید ابتدا ایده برگزاری میهمانی خانگی را در میان مردم بریتانیا تقویت می کرد.

در همین راستا برند Rowntree علاوه بر آغاز کمپین بزرگ برای محصول خود، کلیپ تبلیغاتی را نیز برای شکلات های نعنایی جدیدش طراحی کرد. در این کلیپ سعی بر آن بود تا مزیت های برگزاری میهمانی در خانه و همچنین پذیرایی از میهمانان با غذای خانگی به مخاطبان نشان داده شود. در این کلیپ تعدای از افراد در یک رستوران به نمایش در می آمدند که برای شرکت در جشن تولد دوست خود دور هم جمع شده بودند.

در این میان کیفیت غذا و همچنین سالاد و مخلفات غذای رستوران نارضایتی افراد را در برداشت و میهمانان، برگزار کننده مراسم را به جهت کیفیت بد غذا مورد انتقاد قرار می دادند. در مقابل صحنه خوشحالی افراد در یک میهمانی خانگی به همراه استفاده از غذای خانگی به همراه شکلات های نعنایی شرکت به تصویر کشیده شده بود و از این طریق سعی در نمایش مزیت های برگزاری میهمانی خانگی به مخاطبان داشت.

این تبلیغ اگرچه هم اکنون بسیار ابتدایی به نظر می رسد، اما در آن زمان تأثیر مناسبی روی مخاطبان خود برجای گذاشت. در واقع با استفاده از این کلیپ و مجموعه کلیپ های بعدی، شرکت توانست ایده برگزاری میهمانی های خانگی به همراه استفاده از شکلات های نعنایی شرکت را در ذهن مخاطبان بریتانیایی خود خلق کند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– برای اجرایی کردن ایده خود لازم است شرایط موجود و همچنین موارد مصرف محصول خود را به خوبی بشناسید.

– هرگز به دلیل اینکه ایده شما تاکنون توسط هیچ برند دیگری اجرایی نشده واهمه نداشته باشید. اگر قرار بود تمامی ایده های موفق ابتدا توسط دیگر شرکت ها اجرایی شوند، دیگر خلاقیت معنایی نداشت.

– ایده خود را به طور مستقیم به مردم نشان دهید، تنها بیان این ایده کافی نیست.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ