Take a fresh look at your lifestyle.

ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی (۲۵) / رقابت را به مردم نشان دهید

0

اگر با خود صادق باشیم، همه ما از رقابت و روبه رو شدن با رقبا ترس داریم. ترس از شکست مهم ترین عاملی است که ما را از رقابت با دیگران دور می سازد. اغلب اوقات تفکر در مورد سرانجام رقابت با دیگر برندها و موسسات، هر مدیری را به وحشت خواهد انداخت. مخصوصا اگر برندی که با آن مواجه هستید بسیار قوی تر از شما باشد.

از دست دادن مشتریان در رقابت با دیگران مهم ترین ضربه ای است که ممکن است در یک رقابت بخورید. در عین حال، از دست دادن مشتریان به خودی خود به معنای نابودی کسب و کار و برندتان نیز هست. همه این عوامل باعث خواهند شد تا برند شما از عرصه بازار ناپدید شود.

با این حال نکته مهمی در این میان وجود دارد که معمولا از دید همگان مخفی می ماند. در حقیقت همان مقدار که شما به عنوان مدیر یک شرکت از رقابت با دیگران واهمه دارید، سایر برندها نیز از رویارویی با شما هراس خواهند داشت، بنابراین هیچ دلیلی برای ممانعت از رقابت با دیگران وجود ندارد.

برنامه های رقابتی خود را سازماندهی کنید و همه کارکنان تان را از آغاز رقابت مطلع سازید. شما می توانید حتی پا را از این فراتر بگذارید و مشتریان و مردم را نیز از رقابت خود با یک یا چند برند دیگر آگاه سازید. در حقیقت مردم نسبت به برندی که با تلاش فراوان در رقابت با دیگران است در مقایسه با برندی که انحصار بازار را در اختیار داشته یا با رقبای خود سازش می کند، احساس بهتری دارند.

ایده

هنگامی که جودی کارنی مدیر فروش و بازاریابی مجموعه هتل های زنجیره ای Holiday Inn  بود، هتل در اوضاع مساعدی به سر نمی برد و در حال از دست دادن مشتریان خود بود. در ابتدا کارنی سعی در ترغیب مشتریان از دست رفته به منظور بازگرداندن آنها به مجموعه هتل های Holiday Inn  کرد. با این حال این ایده جودی کارنی مؤثر واقع نشد، زیرا مشتریان از خدمات هتل های جدیدی که در آنها اقامت داشتند بسیار راضی به نظر می رسیدند.

مشتریان هتل Holiday Inn به طور معمول افرادی از قبیل مهندسان، طراحان، سرمایه گذاران و مدیران کسب و کارهای مختلف بودند که برای سفرهای کاری در هتل اقامت می کردند. در این میان کارنی دست به بررسی دقیق از میزان رضایت و شادی کارکنان هتل از موقعیت شغلی خود و همچنین علاقه شان به شغل خود زد. براساس بررسی جودی کارنی، تعداد زیادی از کارکنان هتل از موقعیت شغلی خود رضایت نداشته و همچنین علاقه ای به شغل خود ندارند.

در وهله نخست کارنی به مدیران شرکت توصیه کرد تا این دسته از کارمندان را از هتل اخراج کرده و سپس با گزینش افراد متقاضی، بهترین آنها را برای کار در هتل انتخاب کنند.

کار جودی کارنی به همین جا ختم نشد و او در قدم بعدی اقدام به برگزاری یک تور نمایشی برای مسافران (آن هم به طور کاملا مجانی) کرد. این تور تفریحی هتل تماما با هدف نشان دادن تغییرات به وجود آمده در پرسنل هتل بود. در این میان مسافران با استفاده مجانی از امکانات هتل و مقایسه آن با امکانات سایر رقبای Holiday Inn به تمامی تفاوت ها و برتری های Holiday Inn  پی بردند.

نتیجه این تور بازگشت تعداد زیادی از مشتریان از دست رفته هتل بود. در واقع رمز موفقیت جودی کارنی، ایمان به نتیجه کار خود و برنامه ریزی دقیق به منظور دستیابی به هدف خود بوده است.

آنچه در عمل باید انجام دهیم

– هرگز از رقبای خود انتقاد یا به آنها حمله رسانه ای نکنید. این قبیل کارها شما را در چشم مردم بازنده جلوه خواهد داد.

– به مردم اجازه دهید تا میان شما و رقبای تان دست به انتخاب بزنند. در عین حال خود را برای ارائه اندکی راهنمایی به آنها آماده سازید.

– برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان گاهی اوقات باید شیوه مدیریتی و بازاریابی خود را تغییر داد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ