Take a fresh look at your lifestyle.

نقش هویت برند در سازمان چیست؟

0


نقش هویت برند در سازمان چیست؟

هویت سازمانی و هویت برند

برند ارزشمند ترین دارایی یک شرکت است به همین سبب باید به دقت خلق شود تا به درستی بتواند معرف کسب وکار و اعتبار شرکت باشد. برند یک نام، عبارت، طراحی، نماد یا به طور کلی ویژگی است که کالا و خدمات یک فروشنده را از سایر فروشنده ها متمایز می کند. اهمیت برند تا جایی است که هویت آن در راستای استراتژی های کلان یک کسب و کار شکل می گیرد و ترجمان هویت و ویژگی ها و تمایز برند در تمام ارکان و وجوه سازمان تسری می یابد.

پافشاری مفرط بر اینکه یک هویت برند، باید تمام محصولات یا بخش بازار را در بربگیرد، می‌تواند به تناقض منتهی شود. در مقابل باید به انطباق آن با هر یک از حوزه‌ها توجه داشت. یک رویکرد ارتقای هویت برند است، به‌نحوی‌که بتواند برای یک حوزه خاص متناسب باشد. برای مثال، هوندا در ژاپن با جوانان و مسابقات همخوانی دارد، درحالی‌که در ایالات‌متحده بیشتر گرایش خانوادگی دارد، اما هر دو جایگاه بر پایه کیفیت و حرفه‌ای بودن موتور استوارند. رویکرد دیگر تعریف متفاوت یکی از عناصر هویت برند، در حوزه‌های مختلف است. ممکن است کیفیت محصولات صنعتی جنرال الکتریک با محصولات خانگی آن متفاوت باشد، اما هردوی آن‌ها از استانداردهای بالایی برخوردارند.

نقش هویت برند در سازمان چیست؟

download (1)نیاز به بیان ماهرانه هویت برند و جایگاه برند، نظم و شفافیتی را به فرایند تدوین استراتژی می ‌بخشد. درنتیجه استراتژی نهایی معمولاً دقیق ‌تر و مشخص ‌تر است. بااین ‌حال، هویت و جایگاه برند از نقش‌های بیشتری برخوردارند که مهمترین آنها به شرح ذیل می باشد:

 

  • هدایت اقدامات در سراسر سازمان است: یک نقش آن به راه انداختن و هدایت اقدامات در سراسر سازمان است، از عملیات گرفته تا محصولاتی که به بخش تحقیق و توسعه معرفی می‌شوند. برای مثال، با فرض اینکه می‌خواهیم شرکتی با کسب‌ وکار الکترونیک بشویم، ارائه چه نوع ابزار و برنامه‌هایی را مشتریان از ما انتظار دارند؟ اقدامات و برنامه‌هایی که هویت و جایگاه، را ارتقا نمی‌بخشند، باید حذف گردند.
  • اجرای برنامه ارتباطی: دومین نقش به حرکت درآوردن برنامه ارتباطی است. هویت و جایگاهی استراتژیک که به‌ واقع در محصولات متمایزی وجود دارد
    و با مشتری هم ‌نواست، نه تنها از ارتباط بیرونی مؤثر برخوردار است بلکه به‌ واسطه چشم‌انداز درازمدت خود در طول زمان از پایداری بهره‌مند خواهد بود.
  • پشتیبانی از بیان ارزش‌ها و فرهنگ: سومین نقش آن پشتیبانی از بیان ارزش‌ها و فرهنگ برای کارمندان و شرکای تجاری است. اهمیت چنین ارتباط داخلی در دستیابی به موفقیت، هم‌ پایه ارتباط با مشتریان است. لین آپشو معتقد است دو سؤال باید از کارمندان و شرکا پرسیده شود:
    • آیا می‌دانید با چه کسب ‌وکاری سروکار دارید؟
    • آیا به آن اهمیت می‌دهید؟

هویت سازمانی چیست؟

downloadکسب‌ و کارهای بی‌شماری بی‌هدف ادامه حیات می‌دهند و به نظر می‌رسد نشانه هیچ چیز خاصی نیستند. با فقدان حس ماهیت سازمانی و جایگاه استراتژیکی استوار، این‌ گونه به نظر می ‌رسد که همیشه فریاد “اخراج” آن‌ها بلند است و یا به‌ طور مفرط به دنبال گسترش کانال می‌گردند.

برای پاسخ به این پرسش که هویت سازمانی چیست باید به چگونگی کار یک سازمان، نزدیک‌تر شد. “سازمان‌ها سیستم‌های اجتماعی هستند که برای رسیدن به هدف‌های معین ایجاد می‌شوند. آنها شامل عناصری هستند که به صورت یک پیکر واحد شکل داده شده‌اند. این پیکر یک قصد و منظور دارد”. همان گونه که در تعریف بالا بیان شد، ساختار سازمان به گونه‌ای است که افراد بتوانند برای اداره کردن کار با یکدیگر، همکاری و مشارکت کنند.
در مجموع می توان گفت: هویت سازمانی، یک ابزار استراتژیک برای رسیدن به هدف‌ها و چشم‌اندازهاست. جومری هچ، پروفسور در تئوری سازمانی در دانشگاه ویرجینیا، درباره هویت سازمانی این‌گونه می‌نویسد: «هویت سازمانی مربوط به تجارب و ایده‌هایی است که اعضا به طور کلی از سازمان دارند.»

بخش اصلی هویت سازمانی

  • طراحی سازمانی( لوگو، یونیفرم، رنگ ثابت سازمانی، وب سایت سازمانی و…)
  • ارتباطات سازمانی ( تبلیغات، روابط عمومی، اطلاعات و…)
  • رفتار سازمانی ( ارزشهای درونی، هنجارهای سازمانی و…

نمونه ای از طراحی هویت سازمانی برند

هویت برنداستودیو Character واقع در سان فرانسیسکو یک آژانس تبلیغاتی است که عمده فعالیتش در حوزه طراحی هویت سازمانی است. هدف اصلی استودیو از طراحی هویت سازمانی برند، ایجاد برقراری ارتباطی منسجم از طریق تفکری هوشمند با توجه به شخصیت برند در نزد مخاطبان است. این استودیو در طراحی‌هایش سعی در به تصویر کشیدن وقایعی دارد که به زندگی و شخصیت مخاطبان نزدیک است تا باعث رشد در رفتارهای روزانه مخاطبان گردد. از پروژه‌های مهم این استودیو می‌توان طراحی هویت سازمانی Android سیستم عامل شرکت گوگل برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند و هم چنین طراحی هویت سازمانی Levi’s کمپانی مطرح پوشاک را نام برد. یکی از پروژه‌های اخیر این استودیو، طراحی هویت سازمانی محصولی به نام Wally است. این محصول برای شرکت SNUPI Technologies می باشد که برای کنترل امنیت خانه با دستگاه و تکنولوژی به کار برده شده در ساختار داخلی خانه استفاده می شود.

وظیفه استودیو Character خلق یک هویت منحصر به فرد برای Wally است. طراحی این هویت با در نظر گرفتن استفاده از آن در تمام مدیاها نظیر وب سایت، اپلیکیشن، بسته‌بندی و پوسترهای تبلیغاتی طراحی شده است. در طراحی لوگو Wally حرف L دو بار تکرار شده است و طراحی آن به نوعی است که تداعی کننده سنسورهای به کار رفته در داخل دیوارهای خانه است. رنگ اصلی برند و عکاسی از فضای خانه با توجه به هدف محصول، طوری انتخاب و عکسبرداری شده است که گرم و دوستانه باشد و در عین حال حس اطمینان و اعتماد در خانه را تقویت نماید. زمانی که ساختار اصلی طراحی برند مشخص گردید، استودیو شروع به طراحی دیگر بخش ها نظیر مجموعه‌ای از آیکون‌ها و رابط کاربری مورد استفاده در وب سایت، اپلیکیشن و طراحی بسته بندی برای محصول نمود.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ