Take a fresh look at your lifestyle.

۴ استراتژی برای بهتر مدیریت کردن تعارضات

0

مواجه شدن با تعارضات می‌تواند مثل بازی کردن پشت ترافیک بامزه باشد – و یا حتی به همان اندازه استرس زا. زیاده‌روی و فراتر رفتن از حدود یک مکالمه‌ی عادی در موضوعی که چندان هم به آن علاقه‌مند نیستید ممکن است موهای سفید زیادی، که چندان هم چشم دیدنشان را ندارید، برایتان به همراه آورد. به همین دلیل درکی بهتر از این تعارضات، کمک شایانی به شما خواهد کرد. به هر حال، هر چه بیشتر از چالش‌های پیش رویتان اطلاع داشته باشید، بهتر می‌توانید از پس آن‌ها بر بیایید.

مردم راه‌های مختلفی برای جر و بحث دارند: برخی فحش و ناسزا به زبان می‌آورند، بعضی‌ها به خود حالت دفاعی می‌گیرند و بعضی‌ها هم به کل کنترل آب دهانشان را از دست می‌دهند… هیچ‌کدام از این کارها مناسب نیستند – مخصوصا وقتی سنتان بالای ۱۰ سال است – چرا که همه و همه فقط دعوا را شدیدتر خواهند کرد.

تحقیقی از کریستن به‌فر در دانشگاه داردن مشخص کرده که برخلاف آنچه عموم مردم می‌پندارند، موضوع تعارض آنقدرها هم مهم نیست. بلکه، این نحوه‌ی دعوا کردن است که مشکلات را بیشتر می‌کند. خوب فکر کنید. آخرین بار کی بود که سر کسی که با ملایمت با شما صحبت می‌کرد فریاد کشیدید؟ یا حتی  از این زاویه به این موضوع نگاه کنید. آیا کسی تا به حال از دست آقای فلانی عصبانی شده است؟ معلوم است که نه!

در زیر ۴ راه مناسب برای بهتر مدیریت کردن تعارضاتتان آورده شده است تا از پیشرفت دعوا جلوگیری شود:

۱. رک باشید اما نه خیلی شدید.

دفعه ی بعدی که صحبتتان با کسی بالا گرفت و کار داشت به جاهای باریک می‌کشید، حواستان به دو چیز باشد. اول اینکه مراقب حرف زدن‌ها باشید. آیا افراد ساکت و آرام هستند یا بیش از حد روراست‌اند؟ رک گویی بیش از حد توهین‌آمیز خواهد بود و اگر هم کم باشد، منفعل یا تهاجمی شناخته می‌شود. صحبت و تعامل مهم است اما با شدت و حدت حرف زدن هم تهدید آمیز به نظر خواهد رسید. وقتی می‌خواهید ماجرای دعوای خودتان و همکارتان را برای رئیستان توضیح بدهید، اصلا جالب نیست که مجبور شوید بگویید همکارتان را درسته قورت داده‌اید! (اگر همکارتان خانم هم باشد که دیگر فاجعه خواهد بود! توضیحاتتان ده برابر خواهد شد.)

و دوم اینکه شدت بحث را تحت کنترل داشته باشید. آیا افراد دارند بی ادبی می‌کنند؟ تکه پرانی و خوشمزگی و بی‌اعتنایی چطور؟ اگر پاسختان به هر کدام از این سوال‌ها «آری» بود، بدانید که بحث بالا گرفته است.

به فر توصیه می‌کند افراد «رک باشند اما شدیدالحن صحبت نکنند. و بدانند که وقتی به تخلیه‌ی عصبانیت و ناراحتی همکارشان بها می دهند، در واقع در حق او لطف که نه، بلکه جفا می کنند.»

۲. از فرهنگ آگاه باشید.

همان‌طور که زبان در موقعیت‌های مختلف معانی متفاوتی را به ذهن متبادر می‌کند، رفتار هم درست همین‌طور خواهد بود. در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی، به عنوان مثال، رک گویی را بی ادبی می‌دانند. مشاهده‌ی جر و بحث بین یک خانم و آقا نیز همین طور است. اگر مردی زیادی با یک خانم جر و بحث کند قلدر به حساب می‌آید و همین‌طور برعکس، اگر خانمی زیاد با مردی تند شود او را قلدر خواهند خواند.

خلاصه‌ی مطلب اینکه: سعی کنید فضا و محیط و افراد دور و برتان را بهتر بشناسید.

۳. همیشه یکسان رفتار کنید.

هیچ چیز بیشتر از تناقض رفتاری از اعتماد دیگران به شما نمی‌کاهد. اعتماد دیگران وقتی به دست می‌آید که حرف و عمل شما آینه‌ی یکدیگر باشند – به بیان دیگر، یکسان باشند. عزت نفس وقتی کسب می‌شود که حتی وقتی قرار نیست کسی مواخذه‌تان کرده و یا عملتان زیر ذره‌بین برود، «کار درست» را انجام دهید. هر کاری کنید، یا نکنید، ثابت قدمی و یکپارچگی در رفتار بسیار تاثیرگذار بوده و در شکل‌دهی رفتار مناسب اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

۴. سوال بپرسید.

هیچ‌کس از شنیدن یک صدا به صورت ممتد و در مدتی طولانی خوشش نمی‌آید (و اینجاست که اتفاقا یکسان بودن خوب نیست!). علاوه بر این، اگر آن صدا همیشه در حال گفتن باشد و شنیدنی در کار نباشد، گوش کردن مجددش شدیدا اعصاب شما و دیگران را خرد خواهد کرد. با پرسیدن سوالاتی قدرتمند و مهم، می‌توانید دو بخش مهم از این تعارض را تحت کنترل خود بگیرید.

اول این که با قرار دادن خودتان در آن طرف تعارض، شخصی متواضع به چشم خواهید آمد و در واقع با شخصیت طرف مقابل بازی می‌کنید. هر چه نباشد، موضوعی که هیچ‌کس از صحبت در موردش سیر نمی‌شود، «خودش» است. دوم این که به جای روش حمله-با-صحبت، الان می‌توانید با ساکت ماندن و گوش کردن ضدحمله بزنید و در نتیجه کنجکاوی طرف مقابل را نسبت به خودتان تحریک کرده و خود را فردی جالب و شگفت انگیز نشان دهید. آه که چقدر روح سقراط را شاد کرده‌اید! شما باید مهارت‌های نرم انسانی را در خود تقویت کنید. چطور این‌کار را انجام دهید؟ اینجا را بخوانید.

در پایان، به یاد داشته باشید که این تعارضات می‌توانند مفید هم باشند، حتی وقت‌هایی که پای فحاشی به میان می‌آید. رویارویی با تعارض و دعوا می‌تواند باعث جلب اعتماد شود چرا که معمولا این بی‌اطلاعی از واکنش‌های احتمالی طرف مقابل است که باعث ترس همراه با این تعارضات خواهد بود. فراموش نکنید که درست مثل هر کار دیگری، هر چه بیشتر جر و بحث کنید ، در انجام دادنش قوی‌تر خواهید شد! اگر می‌خواهید بدانید چطور با افراد مانع‌تراش در محل کار روبرو شوید اینجا را بخوانید.

منبع: Entrepreneur

(۴۱)

https://telegram.me/businesstrend

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ