Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به آگهی تلویزیونی بیمه دی / سخت و پرهزینه اما کارآمد

0

بازیگر آگهی برای رسیدن به هدف تبلیغاتی برند مراحل پرپیچ و خمی را طی می کند. مراحلی که برای ساخت آنها در آگهی تلویزیونی بیمه دی زمان و هزینه  زیادی شده است. بیمه دی چند وقتی ا ست از فاز دوم کمپین تبلیغاتی خود پرده برداری کرده است. در آگهی تلویزیونی که بخشی از فاز دوم کمپین این برند است، بیمه دی بازیگر خود را از سه بلای طبیعی یعنی سیل، آتش و زلزله می گذارند و سالم و با آرامش به هدف خود می رساند.

بیمه دی در این آگهی تلویزیونی پیام هر دو فاز کمپین را برای مخاطبان یادآوری و در انتهای شعار فاز دوم کمپین خود یعنی آرامش پس از جبران را برای آنها بازگو کرده است. برای بررسی این آگهی تلویزیونی گفت وگویی با پژمان فخاریان، مشاور و کارگردان تبلیغاتی و هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی تمام خدمت بادکوبه، مجری آگهی تلویزیونی بیمه دی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

آگهی در مرحله هنری ضربه خود را به مخاطب وارد کرده است

پژمان فخاریان، مشاور و کارگردان تبلیغاتی درباره آگهی تلویزیونی کمپین بیمه دی می گوید: بهتر است هر آگهی را دست کم از دو زاویه ساخت و محتوای پیام تبلیغاتی مورد بررسی قرار دهیم. آگهی مورد نظر از لحاظ ساخت قابل توجه و جالب و مشخص است که ساخت آن پیچیده و سخت بوده و طراحی دکور آن وقت گیر و پُرهزینه و بادقت انجام شده است.

این آگهی در روند کمپین قرار دارد و از پیام اصلی کمپین پیروی کرده است و نمی توان گفت بیمه دی فقط خواسته یک آگهی پرهزینه را بسازد. آگهی از جهت روند فیلمبرداری، بازی بازیگر، دکور و… کاملا مشخص است که فکر شده پیش رفته و گروه سازنده برنامه ریزی دقیقی برای آنها داشته  است.

در آگهی مخاطب از چهار فصل عبور می کند و در انتها به فصل آرامش می رسد. در مجموع می توان گفت آگهی مورد نظر در محدوده آگهی های داخلی متمایز و خوب و در خدمت هدف کمپین پیش رفته و این خوب بودن باعث شده است آگهی در مرحله هنری ضربه خود را به مخاطب وارد و نظر او را به سمت تبلیغ جلب کند.

تصویر آرامش در آگهی نشان داده نشده است

فخاریان درباره محتوای پیام تبلیغاتی می گوید: این زوایه آگهی نیز فکر شده حرکت کرده است. قبل از این همیشه در آگهی های حوزه بیمه شاهد استفاده از المان هایی مانند دست یا چتر بودیم. المان هایی که یادآور حس حمایت گری بودند. المان های تکراری که بیمه دی در آگهی خود از آن بهره برداری نکرده  است. بیمه دی این حس را با استفاده از کلماتی مانند جبران که در هدلاین به کار گرفته منتقل کرده  است.

کلمه جبرانی که نتیجه آن در انتهای آگهی به کلمه آرامش رسیده است. البته نتیجه جبران همیشه آرامش نیست. نتیجه جبران برگرداندن چیزی ا ست که از دست رفته است. دقیقا کاری که بیمه برای مشتریانش انجام می دهد.

بیمه ناراحتی مشتریانش را با ارائه خدمات جبران می کند ولی الزاما آنها را به آرامش نمی رساند. در این آگهی گروه ایده پردازی از معنای کلمه آرامش به نفع خود بهره برداری و به نوعی منفعت را برای برند خلق کرده  است. البته آرامشی که از آن صحبت شد در انتهای آگهی و نتیجه گیری به خوبی نشان داده نشده است. بازیگر بعد از گذران دوره سخت، نفس راحتی می کشد ولی حس آرامش را منتقل نمی کند یعنی نتیجه تصویری آرامش در آگهی نشان داده نشده است.

خانواده در تصویر نشسته اند ولی بازیگر فقط نفس عمقی می کشد. اگر بازیگر نیز کنار خانواده روی مبل می نشست شاید این آرامش بهتر نشان داده می شد. علاوه بر این در لوگو یکسری خطوط رنگی آبی فیروزه ای و قرمز دیده می شود که برگرفته از رنگ سازمانی بیمه دی است.

اگر در فصل حادثه و ترس در آگهی این خط قرمز که در لوگوی بیمه دی نیز وجود دارد، وارد فضای تصویر شده و به طور معلق در هوا نشان داده می شد و به مخاطب فضای بحرانی و قرمز را یادآوری می کرد و وقتی بازیگر وارد فضای آرامش می شد به آبی فیروزه ای رنگ تبدیل می شد، آگهی روند درست تری را طی می کرد.به نوعی خطوطی که دقیقا در لوگوشات می آید، در حین آگهی نیز دیده می شدند و در انتهای به هم می رسیدند و لوگوی بیمه دی را تشکیل می دادند.

با این کار لوگوشات پررنگ تر و با مفهوم تر استفاده می شد. با این کار گروه سازنده راحتر می توانستند بگویند که بیمه کنار مشتریانش است، چون با اجرای لوگوشات فعلی انتهای آگهی رها شده و ارتباطی میان مخاطب و بیمه برقرار نشده است. با اجرای فعلی اگر لوگوشات حذف یا تغییر کند، مخاطب به راحتی می تواند آگهی را به هر بیمه دیگری ارتباط دهد و لوگوی هر بیمه دیگری می تواند در انتهای آگهی بیاید.

نتیجه خوب آگهی تلویزیونی

فخاریان درباره نقش سفارش دهنده آگهی می گوید: همانقدر که نقش سفارش دهندگان در شکل گیری آگهی های بد مهم است، نقش آنها در ساخت آگهی های خوب نیز پررنگ و با اهمیت است. آنها برای ساخت آگهی ها خوب اعتماد و هزینه صرف می کنند.

مطمئناً نباید نقش صاحبان بیمه دی را در ساخت این آگهی نادیده گرفت، چون این برند، دست گروه سازنده را برای اینکه حرف تازه ای در این حوزه بزنند باز گذاشته و این موضوع قابل تأمل است. در مجموع با اینکه گروه اجرای این کمپین در مراحل ابتدایی و در فاز محیطی از نمونه خارجی الگوبرداری کرده اند ولی رفته رفته به پختگی رسیده و ایده را از آن خود کرده و به آن رنگ و بوی ایرانی داده اند.

از این جهت باید به گروه سازنده کمپین بابت این پروژه تبریک گفت. گروه سازنده آگهی برای ایجاد ارتباط میان عناصر کمپین وقت و هزینه زیادی کرده اند و همین موضوع باعث شده نتیجه خوبی را به دست آورند.

آرامش پس از جبران

هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی تمام خدمت بادکوبه، مجری آگهی تلویزیونی بیمه دی درباره آن می گوید: این آگهی تلویزیونی بخشی از فاز دوم کمپین بیمه دی است. در فاز اول کمپین بیمه دی که با شعار «جبران در کمین حادثه» اکران شده بود، به مخاطبان گفته شد بیمه نقش جبران کنندگی را در زمان حادثه ایفا می کند.

در فاز دوم فضای پس از جبران با شعار «آرامش پس از جبران» برای مخاطبان تداعی شد. فاز دوم کمپین شامل آگهی های محیطی، چاپی و تلویزیونی است. در آگهی تلویزیونی مورد صحبت مان برای مخاطبان پیام هر دو فاز بازسازی شده است. در این آگهی بازیگر بعد از طی حوادث مختلف به آرامشی که بیمه دی برای او به ارمغان آورده دست پیدا می کند. مخاطبان در فازهای قبلی کمپین سه تصویر از حوادث طبیعی را مشاهده کردند، سه تصویری که در آگهی تلویزیونی نیز نشان داده شده است.

گروه ایده پردازی تأکید داشت به منظور ایجاد یکپارچگی میان تبلیغات محیطی، چاپی و تلویزیونی باید این سه تصویر در آگهی تلویزیونی نیز برای مخاطبان به تصویر کشیده شود. با ایجاد ارتباط تصویری میان آگهی های مختلف مخاطب راحت تر می تواند، پیام کلی کمپین را درک کند.

تصویربرداری واقعی و رئال آگهی

نواسارتیان درباره ساخت آگهی می گوید: تصویر برداری این آگهی تماما واقعی و رئال انجام شده و کمتر از جلوه های ویژه در آن به کار رفته است. برای اینکه بتوانیم تصاویر و حوادث را برای مخاطبان قابل لمس کنیم، از این شیوه بهره برداری کرده ایم. این آگهی در یک سوله هزارمترمربعی که ۵۰۰ متر آن دکورزنی شده ساخته شده و یک ماه زمان پیش تولید آن طول کشیده است.

برای ساخت این آگهی گروه سازنده زمان و وقت زیادی صرف کرده است برای مثال به منظور بازسازی صحنه سیل یک استخر که در آن آب ریخته شده ساخته شد. برای صحنه زلزله و آتش سوزی نیز از یک تیم جلوه های ویژه حرفه ای سینمایی کمک گرفته شده است و پس از آن نیز تیم تولید بادکوبه جلوه های ویژه ای به تصاویر اضافه کرده اند.

زمان بندی در حین ساخت این آگهی اهمیت زیادی داشت، چون با هر اشتباه وقت و هزینه  زیادی از دست می رفت. علاوه بر این موارد تمام صحنه های حوادث به طور مجزا فیلمبرداری شد و در انتها به مانند یک پازل کنار هم قرار گرفت.

انتقال حس نگرانی و اضطراب به مخاطبان

نواسارتیان در مورد انتخاب بازیگر آگهی می گوید: بازی بازیگر و چهره آن در این آگهی از اهمیت زیادی برخوردار بود. بازیگر باید می توانست تمام حس نگرانی و اضطراب را از طریق نگاهش به مخاطبان منتقل کند. با توجه به بازخوردهای دریافتی به نظر بازیگر این آگهی توانسته از پس کار بر بیاید. سعی شده، این آگهی برای تمام مخاطبان به خصوص آنهایی که تابه حال تبلیغات بیمه دی را ندیده اند، جذابیت داشته باشد.

نواسارتیان در پایان می گوید: در این آگهی تلاش زیادی برای ایجاد ارتباط درست میان عناصر کل کمپین شده است. اگر دقت کرده باشید بازیگر آگهی تلویزیونی برای شروع، قاب عکسی را که در آگهی های محیطی نیز تصویری همانند آن نمایش داده شده، برمی دارد و ادامه مسیر می دهد. با این کار ارتباط میان عناصر آگهی ها، شکل و پیام منتقل می شود.

البته تمام افراد وقتی دچار حادثه می شوند، سعی می کنند لوازمی که به آنها تعلق خاطر دارند بردارند، این صحنه نیز تداعی کننده این موضوع بوده است. با این شروع و انتهای آرام بخش به نظر آگهی پیام اصلی کمپین را به مخاطبان منتقل کرده است.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ