Take a fresh look at your lifestyle.

جی پی مورگان و سرمایه گذاری با ایده های موفق

0

جی پی مورگان (J.P.Morgan) بانکدار و سرمایه گذار آمریکایی بود که در زمان خودش بر بسیاری از شرکت های مالی و صنعتی کنترل داشت. در سال ۱۸۹۲، مورگان ترتیبی داد تا دو شرکت ادیسون جنرال الکتریک و تام هوستون الکتریک با یکدیگر ادغام شوند و در نهایت جنرال الکتریک به وجود بیاید.

وی بنیانگذار شرکت یو. اس. استیل و بانک جی پی مورگان چیس نیز است. مورگان در سال ۱۸۵۱ آزمون ورودی دبیرستان انگلیسی بوستون را با موفقیت پشت سر گذاشت، مدرسه ای که به خصوص در ریاضیات تخصص داشت و نوجوانان را برای مشاغل مختلف در زمینه تجارت آماده می کرد. اما در تابستان سال ۱۸۵۲، مورگان دچار یک بیماری شد و تقریبا یک سال از تحصیل دور ماند و پس از آن دوباره به دبیرستان بوستون بازگشت تا تحصیلاتش را ادامه دهد.

پس از فارغ التحصیلی پدرش او را به مدرسه  بلریو فرستاد تا زبان فرانسه اش را نیز کامل کند. سپس او را به دانشگاه گوتینگن فرستاد تا زبان آلمانی اش را ارتقا دهد. او در شش ماه به سطح قابل قبولی از زبان آلمانی رسید و مدرکی در تاریخ نیز کسب کرد. مورگان در سال ۱۸۵۷ در لندن و در بخش بانکداری تجاری شرکت پدرش کارش را آغاز کرد و به این ترتیب وارد بانکداری شد.

اعتباری قدرتمند بسازید

یک بار پیش از اینکه مورگان به یک قدرت اقتصادی در آمریکا تبدیل شود، از او سوال شد که آیا اعتبار تجاری بیشتر بر پایه پول است یا اموال؟ او چنین پاسخ داد: «قبل از پول یا هر چیز دیگری، نخستین مسئله شخصیت است. پول نمی تواند اعتبار بخرد.» مورگان فردی باکفایت، قابل اعتماد و جدی در کار شناخته می شد. وقتی کسی می خواست قراردادی تا حد امکان موثر امضا کند، سراغ مورگان می رفت. این شهرتی بود که او سال ها برای ساختنش وقت صرف کرده بود.

مورگان فهمیده بود آنچه باعث شکست یا موفقیت کسب وکارش خواهد شد، شهرتش است. بنابراین او در پی ویژگی هایی خاص بود و قصد داشت شهرتی قدرتمند در بین کسانی که کسب وکارشان همین است، بسازد.

برای مورگان اعتبار مستحکم پایه تمام قراردادها و روابط در دنیای تجارت بود؛ «پول با کسب وکار برابر است و هردوی اینها با قدرت برابر هستند، در حالی که منشا همه اینها اعتبار و اطمینان است.» این اعتباری بود که مورگان طی سال ها برای خودش ساخت و توانست اطمینان تمام گروه ها از تاجران، سرمایه گذاران و مردم عمومی را جلب کند. اعتبار مورگان یکی از کلیدهای ارزشمند موفقیت او بود.

برای دستیابی به ایده های بزرگ قدم های کوچک بردارید

«تا جایی که می توانید مقابل تان را ببینید و پیش بروید، زمانی که به مقصد رسیدید، قادر خواهید بود جلوتر را هم ببینید.» اگر یک رویاپرداز در دنیای مالی آمریکا وجود داشت، او مورگان بود. از افتتاح نخستین شرکت میلیارد دلاری کشور تا سایر فعالیت های مهمی که او انجام داد، موجب شد اعتباری برای خودش در وال استریت به عنوان یک متفکر بزرگ به دست بیاورد. شاید در ظاهر به نظر برسد که مورگان هرگز کاری را در مقیاس کوچک انجام نداد، اما ظواهر همیشه قابل قبول نیست.

در واقع، فقط با قدم های کوچک و تدریجی به سمت ایده های بزرگ تر بود که او توانست راهش را به سمت قله پیدا کند. او هرگز از رویاهای بزرگ دست برنداشت، اما در عین حال می دانست برای رسیدن به رویاهایش، باید قدم های کاربردی و کوتاه بردارد. بخشی از اهمیت تفکر بزرگ و برداشتن قدم های کوتاه در واقع بین بودن نسبت به برنامه کسب وکارتان نهفته است.

در واقع لازم است چشم اندازی وسیع نسبت به کارتان داشته باشید و این همان جایی است که روحیه و تحرک از آن نشات می گیرد. از آنجا که مورگان به همه این مسائل به خوبی آگاه بود، عملکردهای کاربردی و معقول در جهت دستیابی به این چشم اندازها به کار گرفت: «هیچ مشکلی حل نمی شود مگر اینکه به قسمت های ساده تری تقسیم شود.

تغییر یک مشکل مبهم به شکلی خاص و قابل تمرکز عنصر اساسی تفکر است. مشکلات باید به قسمت های ساده تری تقسیم شوند تا قابل فهم باشند، همچنین یک چشم انداز نیز باید به یکسری قدم های کاربردی تبدیل شود.» این درک مورگان از کسب وکارش بود که موجب شد او به آهستگی در کارش پیش برود و آن را بسازد. او به سرعت و در اوج، کارش را آغاز نکرد و در همان ابتدا قراردادهای میلیون دلاری به سراغش نیامد.

در عوض، مورگان به تدریج و قدم به قدم تجربه کسب کرد، مهارت های جدید به دست آورد و توانست راهش را در این صنعت پیدا کند. جی پی مورگان هرگز چشم اندازش را نسبت به کسب وکارش و تصویر بزرگی که در ذهنش داشت، از دست نداد. او باور داشت که می تواند به تمام جنبه های برنامه اش دست پیدا کند: «وقتی انتظار داشته باشید که چیزی اتفاق بیفتد و باوری عجیب به آن داشته باشید، اتفاق خواهد افتاد.»

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ