Take a fresh look at your lifestyle.

اخذ مجوز از وزارت ارشاد برای تبلیغات نوشتاری ضروری است

0


اخذ مجوز از وزارت ارشاد برای تبلیغات نوشتاری ضروری است

مدیر بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با حضور در جلسه ساماندهی تابلوهای تبلیغات محیطی کرج که در سالن جلسات فرمانداری کرج برگزار شد ، گفت : معضلات بسیاری در رابطه با تبلیغات شهری داریم . هر نهاد در استان که دارای حوزه فرهنگی است به صورت مستقل عمل می کند ، اما مرجعی که می تواند قانون گذار و متولی مسایل فرهنگی در جامعه باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در استان اداره کل و در شهرهای دیگر ادارات وابسته است .
به گزارش پایگاه خبری محیطی ، علی اکبر پور جباری در این جلسه به طراحی تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر که بدون مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اکران می شوند اشاره کرد و گفت : تبلیغ نوشتاری بل سنتر به دلیل استفاده از الفاظ بیگانه ممنوع شد . این تبلیغ بدون اخذ مجوز در خصوص نامِ آن ، اکران شده است. بارها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری هایی به اداره کل البرز داده شده که باید تبلیغ این گونه کلمات نوشتاری در سطح شهر ممنوع شود . هر فرد در هر مجموعه باید برای اکران از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اخذ کند .
یکی از مدیران کانون های تبلیغاتی نیز در خصوص تبلیغات شهری و وجود مشکلات بسیار در کرج در مقایسه با سایر شهرها ، گفت : متاسفانه شهر کرج با مشکلات بسیاری روبروست که می توان این مشکلات را به سه دسته تقسیم کرد . نخست اینکه سازه های تبلیغاتی در سطح شهر مشخص نیستند . پل ها تنها رسانه ی تبلیغاتی در شهر هستند که به صورت دو منظوره ارائه می شوند ، هم تبلیغات بر روی آن ها انجام می شود و هم استفاده عموم از آن ها می شود . متاسفانه در کرج هیچ آیین نامه مشخص و مدونی در خصوص نوع تبلیغات ، یکسان سازی و رنگ آمیزی تابلوها مشخص نشده است .
وی به دومین مشکل در خصوص تابلوهای تبلیغاتی کرج اشاره کرد و گفت : وضعیت تبلیغاتی شهر کرج در برخی مناطق نازیبا و با وجود ٨ بنر و تبلیغ باعث ایجاد اغتشاشات بصری شده است . این مشکل در میدان طالقانی ، میدان جمهوری و میدان امام حسین (ع) مشهود است . اگر آیین نامه ای مدون طراحی شود ، این مشکل برطرف می شود . مثلاً در شهرهای دیگر این لحاظ شده است که از هر سه سازه تبلیغاتی یکی از آن ها حتما باید فرهنگی باشد .
این مدیر در سومین بخش از سخنانش افزود : عدم وجود متولی واحد در امر بهره برداری ، عدم نظارت صحیح بر جانمایی ها و عدم وجود آیین نامه اجرایی ساماندهی ، سه مشکل اساسی در خصوص سازه های تبلیغاتی در کرج است .
قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج نیز با حضور در این جلسه ، اظهار داشت : با توجه به تبصره ۶ از ماده ٩۶ قانون شهرداری ها ، کلیه فضاهای شهری مانند پارک ها ، معابر و حتی بدنه های شهری در اختیار شهرداری است . از گذشته نیز بر اساس بند ٢٧ ماده ۵۵ شهرداری ها ، الصاق هر گونه تبلیغات و پوستر بدون اجازه شهرداری ممنوع است و متولی را شهرداری اعلام کرده است . قانونگذار اختیارات داده است و قوانین بسیار خوبی هم از گذشته تا امروز داریم ، اما متاسفانه امروز در اجرا دچار مشکل هستیم .
اصغر نصیری در ادامه گفت : بخش اعظمی از سازه های تبلیغاتی در اختیار سپاه ، ستاد نمازجمعه ، هیئات مذهبی ، هیئات انصار و … است که اگر به تفاهم نامه قبلی ، فی مابین این هیئات و شهرداری نگاه کنیم ، تمامی آن ها براساس رسالت های فرهنگی و مذهبی به آن ها داده شده است و هر کسی که می خواهد کارِ فرهنگی انجام دهد باید براساس وظایف و رسالت های مندرج در اساس نامه اقدام کند .
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد : در بسیاری موارد و باتوجه به مناسبت های مختلف ، هر نهاد دولتی سازه ای برای انتقال پیام و یا تبلیغ برنامه ی فرهنگی خود از شهرداری درخواست دارد ، اگر هر اداره درخواست جداگانه ای داشته باشد ، قطعاً این نابسامانی ادامه خواهد داشت . ساماندهی این کار متولیِ واحدی را طلب می کند که امیدواریم به این مهم دست یابیم .
نماینده فرماندار با حضور در این جلسه ، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع نابسامان تبلیغات محیطی در کرج ، بیان کرد : وضعیتی که امروز کرج در خصوص تبلیغات شهری با آن روبروست ، شرایط مناسبی نیست .
محمد فروغی ادامه داد : استندهای سطح شهر هیچ شناسنامه ای ندارند و اطلاعاتی در خصوص اینکه استند برای تبلیغ چه کاری ، در چه ابعادی ، در چه شرایطی و در چه زمانِ مشخصی می تواند تبلیغات داشته باشد ، ذکر نشده است . هر استند باید شناسنامه داشته باشد تا هر فرد به خود اجازه ندهد با نصب داربست ، بِرند خود را تبلیغ کند .
این نماینده افزود : در منطقه ای از شهر شاهد وجود استندی استاندارد هستیم، اما در گوشه و کنار آن بنرهای کوچکی را می بینیم که با داربست نصب شده اند .
وی اجرای درست آیین نامه را ملاکِ ساماندهی به این امر دانست و اظهار کرد : باید تعداد استندهای سطح شهر و کاربرد هر کدام از آن ها در آیین نامه تدوین شود تا با اجرای درست آن بتوانیم به ساماندهی تبلیغات شهری کمک کنیم .

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ