Take a fresh look at your lifestyle.

مدرن و خلاق شوید

0

توجه به داشتن ظاهری مناسب و آراسته امروزه به یکی از نیاز‌های مخاطبان تبدیل شده است. این موضوع تا اندازه‌ای جدی است که بسیاری از مخاطبان تمایل دارند هرروزه لباس‌های خود را عوض و لباسی تمیز را بر تن کنند. توجه مخاطبان به این موضوع، کسب‌و‌کار خشکشویی و بخارشویی‌ها را بیش از پیش پر رونق کرده و مخاطبان نسبت به گذشته بیشتر به این کسب‌وکار نیاز دارند و خدمات آن جزو نیازهای ضروری هر خانواده‌ای محسوب می‌شود.

این کسب‌وکار خدماتی در بیشتر محل‌های شهری به شکل سنتی مدیریت می‌شود، اما در چند سال گذشته با تشدید رقابت در بازار، برخی از این خشکشویی‌ها سازوکار مدرن‌تری را برای خود در نظر گرفته و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در خصوص جذب مشتریان اتخاذ کردند. برای داشتن برنامه‌ریزی مناسب و تحلیل از این بازار می‌توان Business plan یا طرح مناسبی از این کسب‌وکار را تدوین کرد که در ادامه به بخش‌های مهمی از Business plan کسب‌و‌کار خشکشویی و بخارشویی‌ها اشاره خواهد شد.

خلاصه مدیریتی

در ایـــن بـخـــش از Business plan باید توصیفی از کسب‌و‌کار خشکشویی‌ و بخارشویی‌ها آورده شود. این کسب‌و‌کار جزو کسب‌وکارهای خدماتی محسوب می‌شود و به‌صورت B2C  فعالیت‌های خود را پیش می‌برد. ارتباط مناسب با مشتریان در این نوع از کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است.

از طرفی استفاده از تجهیزات و مکانیزم‌های مدرن در این نوع کسب‌و‌کار نیز تأثیر‌گذار است؛ چون خشکشویی‌ها معمولا با هزینه‌های زیادی در خصوص مصرف برق مواجه هستند؛ به همین دلیل استفاده از تجهیزات مدرن می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها بسیار مثمرثمر واقع شود. از طرفی استفاده از تجهیزات مدرن می‌تواند به ارتقای سطح کیفیت خدمات در این کسب‌وکارها بسیار کمک کند. در پایان این بخش از طرح کسب‌و‌کار، می‌توان به سرمایه‌ و پرسنل مورد نیاز در این کسب‌و‌کار نیز اشاره کرد و توضیحاتی در این خصوص در طرح کسب‌و‌کار لحاظ شود.

نوع صنعت، محصولات و خدمات

در ایـــن بـخــــش از Business plan باید تحلیلی از بازار ارائه و فعالیت‌های رقبا را پیگیری کرد. یکی از مسائلی که در این کسب‌و‌کار خدماتی حائز اهمیت است، Bench mark  یا الگوبرداری از بهترین‌ها است.

این الگوبرداری می‌تواند در حوزه عملکرد، فروش، مسئولیت اجتماعی و… باشد و از معتبرترین خشکشویی و بخارشویی دنیا الگو‌برداری انجام شود. از طرفی این Bench marking می‌تواند خدمات رقبای داخلی را برای سازمان مشخص کند و سازمان به تغییرات محیطی و نیاز مشتریان واقف شود.

با توجه به اینکه این نوع کسب‌وکارها معمولا به‌صورت سنتی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند، حضور مغازه‌های این خشکشویی‌ها و بخارشویی‌ها در مناطق پر رفت‌وآمد شهری بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در افزایش فروش آنها بسیار تأثیرگذار باشد. به‌صورت کلی باید دسترسی مخاطبان به این مغازه‌ها به‌راحتی صورت پذیرد و مخاطبان به‌راحتی بتوانند از خدمات این کسب‌و‌کار استفاده کنند.

یکی دیگر از نکاتی که در Business plan باید به آن اشاره شود، نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌های سازمان است. به‌عنوان نمونه ارائه خدمات باکیفیت و ارسال رایگان آن به مشتریان، می‌تواند جزو نقاط قوت کسب‌و‌کار خشکشویی‌ها تلقی شود.

برنامه بازاریابی

در ایــن بــخــش از  Business plan، با توجه به خدماتی بودن این نوع کسب‌وکارها باید براساس ۷p آمیخته بازاریابی، برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در خصوص بازاریابی اتخاذ کرد. همان‌طور که پیش‌تر مطرح شد، خشکشویی‌ و بخارشویی‌ها به‌صورت B2C  فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و با توجه به این موضوع باید این کسب‌وکارها در شناخت مشتریان و نیاز آنها به برنامه‌ریزی‌های مناسبی دست پیدا کنند و نیاز مشتریان را به‌خوبی بشناسند.

از طرفی بخشی از مشتریان این کسب‌وکارها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و… هستند که برای جذب این مشتریان باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی اتخاذ شود؛ به‌عنوان نمونه این کسب‌وکارها باید ویزیتورهای مناسبی را استخدام کنند و از این طریق، خدمات خود را به هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مشتریان دیگر معرفی کنند. این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که خشکشویی‌ها باید پکیجی از خدمات خود را تعریف کنند و این پکیج‌ها را به مشتریان ارائه دهند.

یکی از نکاتی که در این نوع کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است، تحویل و ارسال رایگان به مشتریان است. به عبارت دیگر این نوع کسب‌وکارها می‌توانند پیک‌هایی را به کار گیرند تا از این طریق لباس‌ها، پرده، پتو و… را از مشتریان دریافت کنند و پس از فعالیت‌های خشکشویی، آن را به مشتریان تحویل دهند. چون در حال حاضر برخی از مخاطبان با کمبود وقت مواجه هستند و نمی‌توانند به‌صورت حضوری به این خشکشویی‌ها مراجعه کنند و ارائه این‌گونه خدمات به مشتریان می‌تواند این بخش از مشتریان را جذب کند.

این کسب‌وکارها در حوزه تبلیغات می‌توانند آگهی‌ها و تراکت‌های مختلفی را طراحی کرده و در مناطق پر رفت‌و‌آمد شهری آن را پخش کنند. از طرفی طراحی کاور مناسبی برای لباس‌ها که روی آن نام برند، شماره تلفن و اطلاعات دیگری لحاظ شده است نیز بسیار می‌تواند در معرفی خدمات خشکشویی‌ها به مشتریان مثمرثمر واقع شود.

در چند سال گذشته برخی از خشکشویی‌ها در داخل کشور روی مسئولیت اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های جدی‌ای را انجام داده‌اند. این موضوع باعث شده ارتباط مناسب‌تری را با مخاطبان خود برقرار کنند و مشتریان در تعامل مناسب‌تری با خشکشویی قرار گیرند. به‌عنوان نمونه برخی از این خشکشویی‌ها کمپین‌ مسئولیت اجتماعی را در شبکه‌های‌ اجتماعی راه‌اندازی کرده و از مخاطبان خود خواستند تا لباس‌هایی که نیاز ندارند را به این خشکشویی‌ها اهدا کنند و پس از شست‌وشو، این لباس‌ها به نیازمندان اهدا شود.

این نوع کسب‌وکارها می‌توانند بازار خود را توسعه دهند و شعبه‌های بیشتری را راه‌اندازی کنند. مدلی در توسعه شعبه‌های این نوع کسب‌وکارها وجود دارد که به این موضوع اشاره دارد که ابتدا این خشکشویی‌ها روی فعالیت‌های ارتباطاتی برند خود سرمایه‌گذاری انجام داده و با استفاده از فعالیت‌های یکپارچه بازاریابی، سهم ذهنی بالایی را در بین مخاطبان ایرانی کسب کنند و سپس با استفاده از مدل فرانچایز شعبه‌های بیشتری را راه‌اندازی کنند.

البته این موضوع مستلزم تخصیص بودجه مناسبی در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. هنگامی که یک خشکشویی برند شود و مخاطبان با نام آن آشنا شده باشند و از خدمات آن استفاده کنند، این برند می‌تواند با خشکشویی‌های دیگر مذاکره کرده و از طریق مدل فرانچایز شعبه‌های بیشتری را راه‌اندازی کند. استفاده از این مدل می‌تواند هزینه گسترش شعبه‌های این نوع کسب‌و‌کار را کاهش دهد.

ارائه خدمات جانبی دیگر در این کسب‌وکارها در جذب مشتریان بسیار تأثیر‌گذار است. به‌عنوان نمونه خشکشویی‌ها می‌توانند خدمات خیاطی را در کنار خدمات خود به مشتریان عرضه کنند. این خدمات می‌تواند در صورت نبود امکانات و پرسنل برای آن، برون سپاری شود و وظیفه هماهنگی آن بر عهده خشکشویی قرار بگیرد. در پایان در Business plan  می‌توان به برنامه طرح و توسعه، ساختار سازمانی، برنامه مالی و… نیز اشاره کرد.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ