Take a fresh look at your lifestyle.

تحقق رویای نیویورک، به کمک شبکه‎های اجتماعی

0

در قسمت اول این مقاله، دیدیم که معمارها به عنوان خالقان فضاهای حقیقی، درک بالایی از فضاهای مجازی دارند و دلایل نیاز معماری در عصر دیجیتال را به پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی عنوان کردیم؛ در قسمت دوم، با دلیل و مدرک ثابت کردیم که چگونه ظهور شبکه‌های اجتماعی، شکل‌و‌شمایل معماری معاصر را متحول نموده.

اما باز هم داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

در این قسمت می‌بینیم چطور شبکه‌های اجتماعی می‌توانند روند ساخت یک پروژه معماری را تغییر داده و سلسله مراتب آن را عوض کنند.

همه ما می‌دانیم که برای ساخت هر بنایی احتیاج به یک کارفرما (خصوصی یا دولتی) هست که هزینه ها را متحمل شود و معمار براساس نیازهای او ساختمانی را طراحی می‌کند که توسط پیمانکار اجرا می‌شود.

اما من اینجا پروژه‌ای را به شما معرفی می‌کنم که بدون داشتن کارفرما و بدون تامین بودجه از طرف شخص یا سازمانی، در حال اجراست!

قبل از هرچیز شبکه‌اجتماعی‌ای رو بهتون معرفی ‌می‌کنم به نام کیک‌استارتر.

kickstarter-fundedwith

کیک استارتر:

Kick starter یک شبکه‌اجتماعی با مخاطبان خاص است؛ یعنی کاربران آن عموم مردم نیستند؛ اما سرویسی که به کسب‌وکارها و مردم ارایه می‌دهد توسط هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی معمول قابل انجام نیست.

این وبسایت با شعار”زندگی بخشیدن به ایده‌های خلاق“جهت کمک به پروژه‌های خلاق و در‌نهایت اجرای آن‌ها طراحی شده و درواقع پل ارتباطی سرمایه‌گذاران و کسانی‌است که سرمایه لازم برای عملی کردن ایده‌هایشان ندارند.

روند کار به این صورت است که فرد یا شرکت صاحب ایده، اطلاعاتی شامل ایده اولیه، روند شکل‌گیری طرح، اهداف، تخمین مدت زمان لازم و هزینه موردنیاز برای اجرا را، در سایت قرار می‌دهد.

کاربران و درواقع سرمایه‌گذاران از ۱ دلار تا ۱ میلیون دلار می‌توانند روی هر ایده‌ای سرمایه‌گذاری کنند و در صورتی که در بازه زمانی مشخص، سرمایه  اعلام شده برای اجرای پروژه توسط کاربران تامین شود؛ صاحب ایده می‌تواند بودجه‌اش را از سایت دریافت کرده و زیر نظر مربی‌های کیک‌استارتر طرحش را استارت بزند.

تاکنون نزدیک به ۲٫۵ میلیارد دلار توسط ۱۱ میلیون سرمایه گذار بر روی ۱۰۷ هزار پروژه موفق سرمایه‌گذاری شده!

کیک ‌استارتر

 

اما کاربران این شبکه‌اجتماعی محدود به سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان نیست؛ به عنوان مثال با توجه به اینکه روزانه حدود ۲۰۰ پروژه جدید درکیک‌استارتر منتشر می‌شود و نزدیک به ۱ درصد از پروژه ها می‌توانند سرمایه موردنظرشان را جذب کنند.پس اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که مایلید ازنوآوری‌هایی که در آینده نزدیک قرار است اتفاق بیفتد، خبر داشته باشید، لازم است هرچندوقت‌ یک‌بار سری به این سایت بزنید.

در کیک‌استارتر ایده‌هایی که در حوزه آی‌تی، موزیک و فیلم مطرح می‌شوند، معمولا موفقیت زیادی را نصیب خود می‌کنند. اما حالا می‌بینیم که معماری هم راه خود را به این شبکه اجتماعی باز کرده.

formworks-feature

+pool

نیویورک شهری ایده‌آل برای زندگی‌ است. در نیویورک هر چیزی امکان‌پذیر است. هرچیزی به جز شنا کردن در رودخانه!

minimal_new_york_by_kevichan-d61zr27

منهتن متراکم‌ترین بخش نیویورک از آب احاطه شده؛ اما آب رودخانه‌های اطراف آن برای شناکردن زیادی کثبف است.

کمپین +pool با یک هدف ساده شروع کرد:

چقدر خوب می‌شود؛ اگر چشم‌انداز مردم نیویورک از رودخانه  را عوض کنیم؛ تنها با این اتفاق که شانس شنا کردن در آن را داشته باشند و حالا که نمی‌توانیم کل رودخانه را تصفیه کنیم؛ چرا از قسمتی کوچک از آن شروع نکنیم؟

+-pool-nyf

 

تیم ۳ نفره +pool  بعد از ۳ سال کار روی این پروژه ،با مشورت مطرح‌ترین آدم‌های شهر پروپوزالی آماده کردند وبا گذاشتن آن در کیک استارتر درخواست ۲۵۰۰۰۰ دلار سرمایه کردند. این مبلغ تنها برای آزمایش این پروژه در یک آزمایشگاه بود.

+pool  استخری شناور به روی رودخانه‌های ایست‌ریور است که سیستم تصفیه آن، با جدا کردن فاضلاب از آب رودخانه،  آبی مناسب برای شنا را در اختیار مردم نیویورک قرار می‌دهد.FamilyPlaylab-PlusPOOL-render1

 

این استخرمانند یک صافی غول‌پیکر به روی آب افتاده ودیواره‌های آن فیلتری چندلایه است که باکتری‌ها و آلاینده‌ها را از آب می‌زداید و در روز بیش از نیم میلیون گالون آب را تصفیه می‌کند.

design-image-04  FamilyPlaylab-PlusPOOL-deepsea

 

سرمایه موردنیاز برای آزمایش +pool در کیک‌استارتر تامین شد و پروژه در ۴ ناحیه امتحام شد که در هر ۴ ناحیه هم قابل اجرا بود.

f4ad5faba6f534eef85fc039fc6a418f

 

معماران +POOL  را در چهار بازو، مناسب با ۴ استفاده طراحی کردند. کودکان، ورزشکاران، مسابقه‌دهندگان و حتی کسانی که از استخر به عنوان جایی برای دور هم جمع شدن استفاده می‌کنند.

2aac891565b3a3e791e31cb14d9f3f32_original

 

البته به نظر من از علامت + در +POOL هم الهام گرفته شده. اما در هیچ جا به این موضوع اشاره‌ای نشده.

0bee7908b0cb4064998a3ddcdff4286e_original

 

هزینه کل پروژه ۱۵ میلیون بود که در مقایسه با دیگر پروژه‌های کیک‌استارتر، یکی از بزرگ‌ترین، پرهزینه‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین پروژه‌هاست!

در ادامه فعالیت‌های این تیم برای جذب سرمایه‌گذار را می‌بینیم.

یک کاشی بخر، یک استخر بساز.

این‌بار +pool برای جذب سرمایه‌گذار ایده جالبی را به کار گرفت.

+pool  توسط سرمایه‌گذارانی داشت شکل می‌گرفت که به اندازه طراحان‌اش به موفقیت آن اهمیت می‌دادند. پس آن‌ها فکر کردند چه خوب میشود اگر استخر به تعداد سرمایه‌گذاران  این پروژه به ذرات ریزتری تقسیم شود و هرقطعه را به یکی از آنها تقدیم کنند و با این کار به نوعی از آن‌ها تشکر کنند.

8f6f6a4b32796c067f83794ff5e69dba_original

 

در ساخت طرح این استخر ۷۰۰۰ کاشی و کف‌پوش در عرشه، کف و دیواره‌ها استفاده شده که با توجه به ویژگی‌ها،جنس ومحل قرارگیری‌شان ارزشگذاری شده‌اند و هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان بودجه‌ای که میخواهد صرف این پروژه کند، یکی از کاشی‌ها را انتخاب می‌کند.

هنگامی که وارد وبسایت +pool می‌شوی ۳ مرحله‌ی شرکت در کمپین که بصورت افقی کنار هم قرار گرفته‌اند، نظرت را جلب می‌کند.

Fullscreen capture 5212016 124803 PM

۱٫نام خودت را روی یکی ازکاشی‌ها ثبت کن و قطعه‌ای از استخر را به نام خودت بزن. ما یک نمونه از کاشی را برای خودت هم می‌فرستیم که با آن به دوستانت پز بدهی.

CTA  (دکمه فراخوان) : نگاهی به کاشی‌ها بینداز

 

۲٫شما همچنین بلیطی دریافت می‌کنید که با آن پیش از هرکسی دراین استخر شنا خواهید کرد.

CTA  (دکمه فراخوان) : اولین شیرجه را مال خودت کن.

 

۳٫در روز بازگشایی استخر، کاشی‌ای که مال تو هست و اسم تو روی آن حک شده در استخر +POOL  منتظرتوست و تو در آن روز تاریخ را رقم می‌زنی.

CTA  (دکمه فراخوان) :کاری کن به واقعیت بپیوندد.

 

واما کاشی ها

۱٫کاشی گروهی- ۲۵ دلار

روی این کاشی نام شما و ۷ نفر دیگر بصورت رندوم قرار می‌گیرد ونام شما به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه برای همیشه در وبسایت +POOL ثبت خواهد شد.

  1. کاشی گروهی + اولین شیرجه! – ۴۹ دلار

به جز موارد بالا، شما بلیطی دریافت می‌کنید که با آن جز اولین کسانی خواهید بود که در این استخر شیرجه می‌زنید!

832e8d44b6724ede4aef2f2fade8dda9_original

۳٫کاشی +pool -199دلار

علاوه بر۲ بلیط روز بازگشایی و ثبت نام شما به عنوان سرمایه‌گذار در وبسایت، اسم شما و یا پیام‌تان(تا ۵۰ کاراکتر) بصورت انفرادی روی کاشی قرار خواهد گرفت و ما یک نمونه از کاشی را برای خودتان هم خواهیم فرستاد.

524e2b4bc5ce545e4a316ccff8eb063b_original

۴٫کاشی دوستان – ۲۴۹ دلار

نام شما و ۳ تا ازدوستانتان روی کاشی ثبت خواهد شد و علاوه‌بردریافت ۴ بلیط روز بازگشایی نام شما به عنوان سرمایه‌گذار در وبسایت ثبت خواهد شد.

8790b6007a8bdbb8cf6461b65d255a2d_original

 

۵٫کاشی آبی-۲۴۹ دلار

تفاوت این کاشی و کاشی +POOL در رنگ کاشی و محل قرار‌گیری آن است.

5130e5be21d0e1820a6b495112a40e62_original

 

۶٫کاشی خانواده – ۹۴۹ دلار

چهار کاشی +POOL  ویک کاشی آبی. همچنین ۸ بلیط روز بازگشایی و ثبت نام شما ۵ نفر به عنوان سرمایه‌گذار در وبسایت.

f56e950a3edc4296cf8df52e5888e948_original

 

۷٫کاشی گرافیکی – ۲۴۹۹ دلار

7c941e790a550496d5f60bf076afc139_original

لوگو، امضا و یا یک المان گرافیکی از شما روی کاشی سفید یا آبی ثبت خواهد شد و نمونه‌ای از آن نیز برای شما فرستاده می‌شود.

علاوه بر ثبت نام شما به عنوان سرمایه‌گذار، ۲۰ بلیط شرکت در روز بازگشایی نیز دریافت می‌کنید.

۸٫کاشی مرمری – ۹۹۹۹ دلار

نام، یا علامت گرافیکی یا متن شما روی کاشی از جنس مرمر ثبت می‌شود و در وبسایت نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‎‌گذاران این پروژه معرفی خواهید شد.

همچنین، ۲ بلیط وی آی پی دریافت خواهید کرد که با آن، علاوه بر شرکت در روز بازگشایی، در تمام رویدادها و تورهای +POOL شرکت خواهید کرد.

0e18295b6dec490e66ec74a4c96d400d_original

درجولای  نوعی دیگر از کاشی هم در لیست بالا قرار می‌گیرد به نام “کاشی ماهی آبی” که ۳۳۳ دلار قیمت داشت و با خرید هرکدام از آنها یک کودک ۸ تا ۱۰ ساله پش از افتتاح استخر به مدت ۴ هفته در آن آموزش شنا می‌بیند

Fullscreen capture 662016 40047 PM.

 

اما +POOL  به معرفی خودش در کیک‌استارتر و وبسایتش اکتفا نکرد و در فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام با توجه به پتانسیل‌های هرکدام از آن‌ها استفاده کرد.

اما نکته اشتراک درتمام آن‌ها لحن ساده و شوخ‌طبعی است که حتی درکیک‌استارترو وب‌سایت آن‎ها نیز دیده می‌شد.

 

فیس‌‎بوک.

فیس‌بوک پلت ‌فرمی است که انعطاف پذیری زیادی دارد. منظورم این است که با انواع محتواها(ویدیو، عکس، متن، لینک و…) کم و بیش سازگار است. با توجه به این موضوع دراکانت آن‌ها با نام “Friends of +Pool” هر محتوای مرتبطی دیده می‌شود.

Fullscreen capture 662016 35842 PM

آن‌ها در هر مناسبتی که کوچکترین ارتباطی با کانسپت +pool داشته باشد، با مخاطبانشان صحبت می‌کنند.

مخاطبانشان را در جریان روند کارشان قرار می‌دهند.

و حتی در تصمیم گیری‌هایشان مردم را سهیم می‌کنند.

گاهی هم از کمپین‌های دیگری که در دوروبرشان وجود دارد حمایت می‌کنند.

اینستاگرام

اینستاگرام پلت‌فرمی تصویر محور است که با لحظه‌ها سر‌وکار دارد. همراه کردن کاربران با به اشتراک گذاشتن لحظه‌هایتان مهم‌ترین اتفاقی‌ است که در اینستاگرام رخ می دهد.

شوخ طبعی +pool  در اینستاگرام بیش از همه خود را نشان می‌دهد:

“وقتی که یکی از مهندس‌های پروژه به بچه‌اش می‌گوید که ما داریم روی رودخانه استخر درست می‌کنیم!!!”

Screenshot_2016-05-21-13-14-37

 

“تولدت مبارک کیک‌استارتر. مرسی کخ به ما پلت‌فرمی دادی که بتونیم ایده‌مان را با دنیا به اشتراک بگذاریم!”

Screenshot_2016-05-21-13-15-44

 

“وقتی تو آسمون یک+pool دیگه پیدا میکنی”

معماری

 

“اریک در ۵ جولای ۲۰۱۳ از مارتین خواستگاری کرد و بله گرفت” این چیزیه که مارتین می‌خواد روی کاشی که برای استخر خریده حک بشه”

Screenshot_2016-05-21-13-22-42

 

“همه کسایی که در مهمانی امشب ما هستند؛ یکی از این‌ها هدیه می‌گیرند”

Screenshot_2016-05-21-13-26-56

+pool  با رویداد‌هایی که می‌گذارد و محصولاتی که به شرکت‌کننده‌ها میدهد، به نوعی آن‌ها راتشویق به UGC  یا همان تولید محتوا توسط کاربر می‎کند.

2

همچنین برای هر رویداد و هر اتفاقی هشتگ خاصی معرفی می‌کنند، تا از این طریق محتوای تولید شده توسط کاربرا دسته‌بندی و به‌نوعی اونا رو قابل‌دسترس‌تر کنه.

توییتر

توییتر یک پلت‌فرم متن محوره و با توجه به محدودیت کاراکتری که داره برای اطلاع رسانی و ذکر نکات و نقل‌قول‌های کوتاه مناسبه.

و البته اتفاق مهمی که در توییتر بیش از بقیه رخ میده به اشتراک گذاشتن محتواهاییه که توسط بقیه تولید میشه.

 

 

صنعت Crowdfunding  یا همان جذب سرمایه مردمی به سرعت بالایی در حال رشده و کیک استارتر قطعا نقطع عطفی در این صنعت هست.اما قطعا نقطه آخر آن نیست و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد سرویس‌های جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ