Take a fresh look at your lifestyle.

کینگ کمپ ژیلت مخترع محصولی پرفروش

0

کینگ کمپ ژیلت (King Camp Gillette) تاجر آمریکایی بود که ریش‌تراش‌های پرفروش برند ژیلت را اختراع کرد. قبل از طراحی ژیلت، انواع مختلفی از این محصول وجود داشت، اما اختراع او باریک‌تر و ارزان‌تر بود و تیغه یک‌بار مصرفی داشت که از استیل ساخته شده بود.

ژیلت در سال ۱۸۹۰ و در حالی که به عنوان فروشنده در یک شرکت کنسروسازی  فعالیت داشت، مشاهده می‌کرد که در‌های بطری که از جنس استیل ساخته می‌شدند، پس از باز شدن دورریز می‌شوند، بنابراین ایده راه‌اندازی کسب‌وکاری که در آن از چیزهایی که دور می‌ریزیم، استفاده کنیم در ذهنش شکل گرفت.

از آنجا که ریش‌تراش‌ها در آن زمان گران بودند و تیغ‌های‌شان خیلی زود کند می‌شد، ریش‌تراشی که ارزان بود و پس از کند شدن دور ریخته می‌شد، می‌توانست کسب‌وکار بسیار سودآوری باشد. کینگ کمپ ژیلت شرکتش را در سال ۱۹۰۱ تاسیس و از سال ۱۹۰۳ تولید محصولاتش را آغاز کرد.

یک قدم از رقبای‌تان جلو باشید

ایده ژیلت برای طراحی چنین ریش‌تراش‌هایی ایده‌ای بدیع و جدید بود و مانند بسیاری از ایده‌های دیگر نوعی از آن وجود داشت. زمانی که ژیلت کسب‌وکارش را راه‌اندازی کرد، فقط از طریق ریش‌تراش‌های منحصر به فردی که می‌ساخت، مشتریانش را جذب نمی‌کرد، بلکه در موجی از رقابت نیز قرار گرفته بود.

تا سال ۱۹۲۱، این کارآفرین موفق می‌دانست باید کسب‌وکارش را پوشش دهد، اما در عین حال از این نکته آگاهی داشت که باید یک قدم در این بازی بالاتر از بقیه باشد. او اجازه نمی‌داد که رقبایش محصولاتش را از دور خارج کنند. برای انجام این کار او سعی می‌کرد ورود آنها را به بازار پیش‌بینی کرده و خودش را بر این اساس آماده کند.

در حالی که محصولات جدیدش را وارد بازار می‌کرد، قدیمی‌ترها را فراموش نمی‌کرد و به جای اینکه محصولات قدیمی‌تر را از بازار خارج کند، آنها را با بسته‌بندی جدید و با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار می‌فروخت. طی دوره کسب‌وکارش، ژیلت استعدادی فوق‌العاده در پیش‌بینی آینده برندش داشت.

او یکی از مدیرانی بود که هرگز بیکار ننشست، حتی زمانی که همه چیز خوب پیش می‌رفت، همیشه می‌اندیشید که چگونه محصولاتش را ارتقا دهد و برای رسیدن به این مقصود تلاش می‌کرد تا بداند رقبایش در مرحله بعد چه کاری انجام می‌دهند و با این ترفند همیشه یک قدم بالاتر از بقیه رقبا می‌ایستاد.

کارشناسان همیشه درست نمی‌گویند

کینگ کمپ ژیلت در تمام طول زندگی‌اش اعتقاد داشت تولید کردن یک محصول سخت‌ترین قسمت شروع هر کسب‌وکاری است. او آموخت که یادگیری گوش دادن به ایده‌های خودش اهمیت بسیار فراوانی دارد، اگر می‌خواهد کسب‌وکارش به موفقیت برسد. زمانی که برای اولین بار تصمیم گرفت محصولش را معرفی کند، بسیار به وجد آمده بود، اما در عین حال می‌دانست تنها کسی نیست که با نوع قدیمی این محصول دچار چالش شده است.

او به محصولش باور داشت و می‌دانست ریش‌تراش‌هایی که وارد بازار می‌کند، می‌توانند شوک فوق‌العاده‌ای به آن وارد کنند و بازار هدفش نیمی از جمعیت جامعه آن زمان بود. از همین‌رو، او خیلی سریع به موسسه تکنولوژی ماساچوست رفت تا کار روی محصولش را آغاز کند.

او به متخصصانی در این زمینه نیاز داشت تا رویایش به حقیقت تبدیل شود، اما زمانی که گفت به چه چیزی نیاز دارد، پاسخ آنها این بود؛ غیرممکن است. او به ایده‌اش باور داشت به همین دلیل آزمایش این محصول را خودش آغاز کرد و شب‌های زیادی صرف ساختن آن کرد. کینگ کمپ ژیلت نتوانست در این زمینه موفقیتی کسب کند تا اینکه در سال ۱۹۰۰ ویلیام نیکرسون را ملاقات کرد و درباره ایده‌اش با او صحبت کرد.

پنج سال بعد و با هزینه چندین هزار دلاری، ژیلت با کمک نیکرسون محصولش را به وجود آورد. این کارآفرین موفق یک متخصص تکنولوژی نبود، به خصوص در زمینه ساخت فلزات، اما زمانی که متخصصان به او گفتند این کار امکان‌پذیر نیست، دست از رویایش برنداشت و متوقف نشد. همین رویاها باعث شد کاری را انجام دهد که دیگران می‌گفتند امکان‌پذیر نیست.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ