Take a fresh look at your lifestyle.

تاثیر نوستالژی در تبلیغات پیتزا دومینو

0

چطور شرکت دومینوز با طراحی جدید جعبه‌های خود و تغییر رویه در بازاریابیش، فروشش را چند برابر کرد؟:

چندی پیش Domino’s به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های زنجیره‌ای پیتزا بیرون‌بر در دنیا، طراحی جعبه‌های پیتزا خود را  تغییر داد و در راستای این تغییر، فروش خود را چندین برابر کرد.

کارشناسان تبلیغات در راستای اجرای طراحی جدید برای جعبه‌های پیتزا، ابتدا در مارکت انگلیس و پروسه‌های خرید مردم به تحقیق و آنالیز پرداختند و نتایجی از این تحقیقات دریافتند که در دو جمله کلیدی خلاصه می‌شد.

 

 ۹۶ درصد از خانواده‌ها حداقل دو پیتزا از دومینو خریداری می‌کنند.

این یعنی در کمترین حالت دو جعبه پیتزا در هر خرید به یک خانه می‌رود.

 

بدین‌ترتیب با تکیه بر اسمی که این شرکت داشت (دومینو نام یک بازی قدیمی است)، برای ماندگاری هر چه بیشتر برند و ثبت آن در ضمیر ناخودآگاه خریداران، کانسپت طراحی از محبوبیت و حس نوستالژیکی که بازی دومینو در ذهن افراد ایجاد می‌کرد، الهام گرفته شد و طراحی جعبه‌های پیتزا به شکل مهره‌های بازی دومینو در رنگ‌های آبی و قرمز ایده‌پردازی و به اجرا درآمد.

حال هر دو جعبه پیتزا در کنارهم، مستطیلی را شبیه مهره‌های دومینو می‌سازند و به دلیل اینکه افراد دوست دارند با جعبه‌های خود مهره‌های دومینو را بسازند تمایلشان در خرید تعداد بیشتر یا جفت بالا رفته و به دنبال خود میزان فروش را افزایش داده است.

 

در آنالیز این ایده‌ خلاقانه می‌توان گفت؛ متخصصان تبلیغ معتقدند که استفاده از جاذبه نوستالژی روی مصرف کننده بسیار تاثیر گذار است و یک تبلیغ عاطفی به شمار می‌آید. از طرفی انواع مطالعات و تحقیقات بازاریابی انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نوستالژی در تبلیغات، نه تنها توجه را تحریک می‌کند، بلکه سرگرم کننده و قانع کننده نیز هست. علاوه بر این احساسات مثبت، مصرف‌کننده وادار به تداعی و ایجاد تصاویر ذهنی از موقعیت‌های سابق و تجارب گذشته می‌شود. پس به این دلیل است که کمپانی‌های متعدد، نوستالژی در تصاویر، طراحی‌ها و شعارها را به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی بسیار موثر و متقاعد کننده می‌دانند و از آن بارها استفاده می‌کنند تا مصرف کننده را تحت تاثیر قرار ‌دهند و رفتارهای خرید را هدایت ‌کنند.

domino-1

در کل المان‌ها و نوستالژی‌هایی که ریشه در فرهنگ، باور و احساسات مردم دوانده، نسبت به دیگر تاکتیک‌های تبلیغاتی، احساسات مثبت و تصاویر ذهنی فشرده‌تری در ذهن ایجاد می‌کنند و گفتنی است ترکیبی از احساسات مثبت و تصاویر برانگیخته شده توسط  این نوع تبلیغات، منجر به تولید یک رزونانس مثبت نسبت به آگهی و محصول آگهی می‌شوند و پاسخ عاطفی‌ای که توسط مصرف کنندگان به درخواست حس تجدید نظری که نوستالژی ایجاد می‌کند، کاملا قابل مشاهده است. بدین ترتیب، فرآیندهای قضاوت مصرف کنندگان توسط  همین تجدید نظرها و رجوع به گذشته یا احساسات، تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از حالت تصمیم‌گیری منطقی به سمت تصمیم‌گیری احساسی سوق پیدا می‌کند و دیگر تصاویر برانگیخته شده تصمیم‌گیرنده واقعی هستند. همه این حرف‌ها در لذت خوردن یک ساندویچ با نان‌های قدیمی در یک کافه با نمکدان‌های پلاستیکی قرمز و سفید، طوری خلاصه می‌شود که برای یک فرد انگلیسی با ساختن مهره دومینو با جعبه‌های پیتزا تداعی می‌گردد.

Domino-packs

در کل تاکتیک نوستالژی، به عنوان یک ابزار عالی در تبلیغات می‌تواند روی خاطرات و احساسات افراد از دنیای اطراف، دست بگذارد و خوب است که این سوال در روند ایده‌پردازی شما ایجاد شود که:

 ابزارهای ساده اما قابل درک، موضوعات کلاسیک و نوستالژیک برای معرفی محصولات یا خدمات چقدر می‌تواند در جذب مخاطب برای یک سرویس و یا محصول جدید امروزی تاثیرگذار باشند؟ آیا تبلیغات مشابه دیگری را از این دست برای درک بیشتر این موضوع می‌شناسید؟

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ