Take a fresh look at your lifestyle.

تبلیغات فرهنگی خود جوش

0

همه‌ مخاطبان می‌دانند که اگر در خیابان بین خطوط نرانند باعث ایجاد دردسر برای خود و دیگر رانندگان می‌شوند ولی باز به انجام این کار خطا اصرار دارند. تغییر رفتار کسانی که به انجام عمل ناشایست خود آگاهند، شیوه‌ دشواری است. شیوه‌ای که طراحان کمپین «من #بین-خطوط می‌رانم» در تلاش برای اجرایی کردن آن هستند.

در این کمپین گروه ایده‌پردازی سعی دارد به مخاطبان از پیامدهای مثبت رانندگی بین خطوط بگوید. برای این کار گروه از روش‌های مختلف تبلیغاتی مانند تهیه استیکرهایی با طرح «من #بین-خطوط می‌رانم» به منظور چسباندن روی شیشه خودروهای مختلف استفاده کرده‌اند.

علاوه بر این فعالیت‌ها، کانون تبلیغات خلاق طرح باران به همراه سایت آپارات نیز به حمایت از این کمپین، یک ویدئوی تبلیغاتی را تهیه و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. «فرصت امروز» برای بررسی این ویدئوی تبلیغاتی گفت‌وگویی را با رضا صلاح‌اصفهانی، کارگردان و فعال عرصه تبلیغات و محمدکمال علوی، کارگردان و برنامه‌ریز ویدئوی تبلیغاتی کمپین «من #بین-خطوط می‌رانم» داشته است که در ادامه می‌خوانید.

ایده خوب و جالب برای ویدئوی تبلیغاتی

رضا صلاح‌اصفهانی، کارگردان و فعال عرصه تبلیغاتی درباره ویدئوی تبلیغاتی کمپین «من #بین-خطوط می‌رانم» می‌گوید: برای اثربخشی کمپین‌های اجتماعی نیاز است که پیام تبلیغاتی با وسعت زیادی منتشر شود. وسعت باید به حدی باشد که تمام اقشار جامعه را پوشش دهد.

کمپین «من #بین-خطوط می‌رانم» به شکل ویروسی هر روز در حال گسترش است و ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی در راستای پیام این کمپین بسیار جالب توجه خواهد بود. این ویدئوی تبلیغاتی به انتشار بیشتر پیام این کمپین کمک خواهد کرد. ویدئوی تبلیغاتی که برای این کمپین ساخته شده، ایده خوب و جالبی دارد و گروه ایده‌پردازی از روند درستی پیروی کرده‌اند.

همچنین رسانه تبلیغاتی در نظر گرفته شده برای انتشار این ویدئو نیز مناسب است، چون با افزایش روزافزون قیمت رسانه‌های سنتی گرایش به سمت رسانه‌های نوین بیشتر شده و گروه با پرداخت هزینه کمتر می‌توانند پیام خود را به گروه مخاطبان بیشتری منتقل کنند. اگر گروه ایده‌پردازی کمپین بتوانند یک رابطه دوسویه میان این ویدئو و مخاطبان شبکه‌ها و فضای مجازی ایجاد کنند، به بهترین شکل ممکن می‌توانند پیام تبلیغاتی‌شان را ویروسی کنند.

گروه می‌توانند از مخاطبان‌شان برای ارائه تصاویر مختلف یا ساخت ویدئوهای تبلیغاتی بعدی کمک بگیرند و از آنها بخواهند با هر وسیله‌ای که در اختیار دارند، ویدئو ساخته و با نام این کمپین منتشر کنند. مخاطبان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مشتاق هستند که عضو اجرایی کمپینی به این شکل و شمایل باشند.

اجرای ایده‌های مکمل در راستای ویدئوی تبلیغاتی 

صلاح‌اصفهانی می‌گوید: معمولا برای ساخت آگهی‌های تبلیغاتی اجتماعی باید در ابتدا مسئله و معضلی برای مخاطبان مطرح و در ادامه راهکارهایی برای حل آن مسئله ارائه شود. مخاطبان ویدئوی تبلیغاتی مورد بحث‌مان با مشکلی روبه‌رو می‌شوند که خود مسبب آن هستند و خود آنها نیز باید با رعایت قوانین آن را برطرف کنند. آگهی‌هایی که در راستای یک موضوع اجتماعی ساخته می‌شوند باید انگیزه مخاطبان را برای انجام یک عمل مفید بالا ببرند.

صلاح‌اصفهانی می‌گوید: همان‌طور که گفتم ویدئوی ساخته شده برای کمپین مورد نظر قابل قبول و جالب است ولی به نظرم برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان نیاز به اجرای ایده‌های مکمل دارد. این کمپین نیاز به تعداد ویدئوی بیشتری دارد، چون نباید به ساخت یک آگهی تبلیغاتی در جهت فرهنگسازی یک پیام اجتماعی اکتفا کرد.

استفاده از تصویر نظم موجود در طبیعت برای انتقال پیام

این کارگردان تبلیغاتی می‌گوید: برای ساخت ویدئو گروه علاوه بر این ایده می‌توانستند از ایده‌های دیگری نیز برای شروع ویدئو استفاده کنند، برای مثال استفاده از تصویر نظم موجود در طبیعت نیز برای بیان پیام این ویدئو می‌توانست، جالب توجه باشد. منظور از نظم موجود در طبیعت، نظمی ا‌ست که میان حرکت حشراتی مانند مورچه و پرندگان مهاجر دیده می‌شود. مخاطبان وقتی چنین نظمی را مشاهده کنند شاید حرکتی که در خیابان حین رانندگی انجام می‌دهند برایشان سوال‌برانگیز شود.

در آگهی می‌توان میان حرکت منظم حشرات و حرکت نامنظم انسان‌ها حین رانندگی مقایسه‌ای انجام داد و سوالی را مطرح و بعد با اعلام پیام کمپین پاسخ سوال را ارائه کرد. در آگهی مخاطب باید نسبت به عملی ناشایست آگاه و به او درباره عواقب کاری که می‌کند، هشدار داده شود. برای انتقال پیام فرهنگی و اجتماعی نیاز به چندین ویدئوی تبلیغاتی است و در هر ویدئویی جنبه‌ای از پیام به مخاطبان باید منتقل شود، برای مثال در مورد کمپین مورد نظر در آگهی‌ای باید درباره اتلاف وقت به مخاطبان گفت و در ویدئوی دیگر درباره به هم ریختن اعصاب آنها نکاتی را بیان کرد.

مخاطبان با دیدن آگهی فرهنگی باید ترغیب به انجام عملی مثبت شوند. سازندگان چنین آگهی‌هایی نباید فقط به طرح مسئله اکتفا کنند. مخاطبان همگی می‌دانند که حرکت بین خطوط خوب است اما آن را انجام نمی‌دهند و در ضمیر ناخودآگاه‌شان انجام این عمل را مثبت نمی‌دانند. از این رو بهتر است پیامی هشداردهنده به مخاطبان داده شود.

صلاح‌اصفهانی در پایان می‌گوید: ساخت این آگهی حرکت مناسب و شایسته‌ای است ولی نیاز به حمایت بیشتر از طرف سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر دارد. این آگهی دائم نیاز به ساخت ویدئوهای مکمل دارد تا پیام تعداد مخاطبان بیشتری را پوشش دهد. گستردگی پیام باید به حدی باشد که تمام مخاطبان با دیدگاه‌ها و افکار مختلف را در بر بگیرد.

در این باره بهتر است در ساخت آگهی از مخاطبان با گروه‌های سنی مختلف و با تصاویر ماشین‌های متفاوت برای رساندن پیام استفاده کرد. در مجموع این آگهی از لحاظ ساخت و ایده‌پردازی مراحل درستی را طی کرده و باید از گروه سازنده آن به دلیل حمایت از یک کمپین فرهنگی تشکر کرد.

ساخت ویدئو در راستای حمایت از کمپینی اجتماعی

محمدکمال علوی، کارگردان و برنامه‌ریز ویدئوی تبلیغاتی کمپین «من #بین-خطوط می‌رانم» درباره آن می‌گوید: زندگی در شهرهای بزرگ کار راحتی نیست و شهروندان برای زندگی در چنین شهرهایی هر روز با مشکلات و دغدغه‌های بسیاری مواجه می‌شوند. آنها دائم باید رفتارهای متناسبی را با زندگی شهرنشینی انجام دهند تا نظم موجود در شهرهای بزرگ به هم نخورد.

چندی پیش در یکی از اتاق فکرهای کانون تبلیغات طرح باران هنگام بررسی کمپین‌های اجرا شده در رسانه‌های اجتماعی، شهرام سیف هاشمی-مدیر استراتژی تبلیغات مجموعه – از اجرای کمپینی با هدف مسئولیت اجتماعی به نام «من #بین-خطوط می‌رانم» نام برد؛ کمپینی که نظر همه گروه را به خود جلب کرد. به همین منظور گروه تصمیم گرفت با ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی از کمپین مورد نظر حمایت کند تا افراد بیشتری با مسئله مطرح شده در آن درگیر شوند و این مسئولیت اجتماعی کوچک اما با اهمیت برای تعداد بیشتری از مخاطبان یادآوری شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار بیشتر پیام

علوی درباره مراحل اجرای این ویدئوی تبلیغاتی می‌گوید: در مرحله اجرایی، با رأی موافق مدیریت مجموعه طرح باران در راستای حمایت از کمپین و اشتیاق همکاران‌مان، یک گروه اجرایی برای این کار شامل: ایده‌پرداز، کارشناس رسانه‌های اجتماعی، کارگردان، عکاس و فیلمبردار، تدوینگر، گرافیست و کپی رایتر تشکیل شد.

ابتدا تعداد زیادی برچسب توسط گروه ما به چاپ رسید و قرار بر این شد با در نظرگرفتن طرح زوج و فرد پلاک خودرو، طرح بارانی‌ها با وسیله نقلیه‌شان جلوی دوربین بروند و برچسب‌های مرتبط با کمپین را پشت شیشه ماشین‌های‌شان بچسبانند. پس از چاپ برچسب‌ها لوکیشنی داخل مجموعه برای فیلمبرداری انتخاب شد و طی دو روز کاری، با انرژی خوب گروه از این روند فیلمی تهیه شد تا در فضای رسانه‌های اجتماعی همه‌گیر شود و بتواند تعداد بیشتری را درگیر این مسئولیت اجتماعی کند.

برای درگیری تعداد بیشتری از مخاطبان و انتشار وسیع‌تر این ویدئو سایت آپارات نیز به کمک گروه ما آمد و آنها نیز در این راستا از کمپین مورد نظر حمایت کردند. ریشه‌ این کمپین از دل دغدغه‌های فکری جوانی آمده که گروه ما حتی او را نمی‌شناخت اما دغدغه‌اش را به خوبی درک می‌کرد، پس باید از آن حمایت می‌شد. نتیجه این حمایت تشکیل اتاق‌های فکری حول این موضوع بود و دستاورد این اتاق فکرها تولید ویدئویی ساده و کوتاه برای رسانه‌های اجتماعی ا‌ست. ویدئویی که به بهترین شکل مخاطب را جذب پیام کمپین کند.

ویدئویی که سفارش‌دهنده‌ای نداشت

علوی می‌گوید: کار ما هیچ سفارش‌دهنده‌ای نداشت. گروه ما معتقد است که برای انجام کار خوب نباید منتظر سفارش‌دهنده بود و وظیفه هر انسانی ا‌ست که برای بهتر شدن کیفیت زندگی به خودش، دوستانش، هم‌محلی‌ها و همشهری‌هایش کمک کند. در حقیقت این همان مسئولیت اجتماعی است که گروه ما اهمیت زیادی برای آن قائل است. خوشبختانه ما در گروه اشکان هاتف را به‌عنوان کارشناس رسانه‌های اجتماعی داشتیم. کسی که راهکارهای خوبی را برای انتشار این ویدئو از پیش برنامه‌ریزی شده ارائه داده است که البته بخشی از آن هنوز اجرایی نشده است.

بعد از انتشار این ویدئو در کانال‌های ارتباطی کانون طرح باران و رسانه‌های اجتماعی دیگر، افراد زیادی مشتاق شدند و از ما خواستند برچسب‌هایی را به دستشان برسانیم تا به این کمپین بپیوندند. تعداد بازدیدکننده تا به امروز قابل توجه بوده اما این ویدئو فقط مرحله اول از برنامه‌های حمایتی کمپین است و برای بسط بیشتر آن برنامه‌ریزی‌های دیگری نیز شده است. در کل مسئولیت اجتماعی برای گروه ما امری جدی ‌است و در آینده برنامه‌های متعدد دیگری را در راستای این موضوع تدارک دیده‌ایم.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ