Take a fresh look at your lifestyle.

طنازی و اتهام زن‌ ستیزی

0

در آگهی انیمیشنی دختر میرزا بَهونم سراسیمه وارد اتاق شده و از مادرش تقاضای کمک و ارائه راه حل می‌کند. دختر بدون آنکه منتظر جواب مادر باشد، خود را به پشت بام خانه می‌رساند و با تکان دادن گرد و غبار قالی به نوعی خودی نشان می‌دهد. القصه که در این میان زن همسایه دختر را می‌بیند و برای پسرش می‌پسندد.

زن همسایه به مادر دختر می‌گوید: «دخترتون هرچی بگم داشت ولی چه کنم که یه تخته‌ کم داشت». شعار یه تخته کم داشت در آگهی اشاره به این دارد که یک تخته فرش پاتریس برای جهیزیه کم است. شعار تبلیغاتی «یه تخته‌اش، کمه» شعاری ا‌ست که باعث دیده شدن بیشترآگهی تلویزیونی فرش پاتریس شده است.

این آگهی آنچنان پرسروصدا شده که برند پاتریس را برآن داشته بخش‌هایی از شعر آهنگین آگهی خود را در پخش مجدد کمی تغییر دهد. در تغییرات دختر میرزا بهونم به دختر میرزا قلمدار تغییر نام یافته و از طنز شعر آگهی نیز کاسته شده و دیگر گفته نمی‌شود که دختر به چه مقصودی به پشت بام خانه می‌رود. این آگهی با بازخوردهای مختلفی از طرف بینندگان مواجه شده است. «فرصت امروز» برای بررسی این آگهی گفت‌وگویی با دکتر سارا میرزایی، مشاور بازاریابی و تبلیغات داشته که در ادامه می‌خوانید.

اهمیت دانش بازاریابی و برندسازی درتبلیغات

دکتر سارا میرزایی، مشاور بازاریابی و تبلیغات درباره اهمیت جایگاه ایده خلاق در آگهی‌های تبلیغاتی می‌گوید: تبلیغات به‌عنوان یکی از روش‌های ارتباطی مهم بین برند و مخاطب شناخته می‌شود. طی دهه‌های اخیر به‌دلیل رقابت بیشتر برندها از سویی و رشد دیدگاه مصرف‌کننده و حساسیت در انتخاب از سوی دیگر، مسئولیت شرکت‌های تبلیغاتی برای ساخت آگهی‌های باکیفیت دو چندان شده است.

در کشور ما شرکت‌ها و برندها هزینه‌های هنگفتی را جهت پخش تیزرهای تبلیغاتی صرف می‌کنند اما برای مهم‌ترین قسمت یک تبلیغ که ایده خلاقانه آن است بودجه‌ای را در نظر نمی‌گیرند یا بعضا از متخصصان این حوزه استفاده نمی‌کنند.

یکی از موضوعات بسیار مهم که در بیشتر آژانس‌های تبلیغاتی در نظر گرفته نمی‌شود اهمیت دانش بازاریابی و برندسازی است. در دستور کار تیم ایده‌پردازی باید اطلاعات کاملی از شرایط بازار و رقابتی آن محصول، جایگاه آن برند و تحقیقات و مطالعات مخاطب هدف آن بازار حتما مشخص باشد.

نگاهی به استراتژی برند پاتریس

میرزایی درباره آگهی تلویزیونی پاتریس می‌گوید: قبل از نقد و بررسی این آگهی بهتر است نگاهی به استراتژی برند پاتریس بیندازیم. این برند که حدود سه دهه است در بازار حضور دارد هنوز جایگاه مشخصی را در ذهن مخاطب ایجاد نکرده است.

البته تقریبا بیشتر برندهای ایرانی متاسفانه به اهمیت ایجاد جایگاه برند پی نبرده‌اند و مرتبا استراتژی‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های پیشبرد فروش می‌گذارند. کمتر برندی به دنبال کار زیرساختی اساسی و ایجاد یک ارتباط عاطفی عمیق و قوی با مصرف‌کننده است. در حالی‌ که مصرف‌کنندگان مشتریان وفادار و همیشگی برندها خواهند بود که می‌توانند رضایت و تجربه خوب شان با آن برند را به دیگران منتقل کنند.

«یک تخته‌اش‌کمه»

میرزایی درباره شعار تبلیغاتی فرش پاتریس می‌گوید: هر برندی با شعار مشخص خود که باید برگرفته از جایگاه تدوین شده برند باشد به نوعی در ارتباطات خود آن جایگاه را به مرور در ذهن مخاطب تثبیت می‌کند.با ارائه کالای جدید یا خدمت جدید برندی می‌تواند شعار کمپین تبلیغاتی نیز برای خود تدوین کند.

مثل خیلی از برندها که شعارهای برندهای‌شان یک چیز مشخص است اما در زمانی حسب شرایط بازار یا دیدگاه مصرف‌کننده یا با تولید محصولی جدید یک شعار تبلیغاتی جدید انتخاب می‌شود، مثل نرم‌افزار مالی هلو که شعار برند هلو: «ظاهری زیبا هسته‌ای محکم» است اما سال گذشته تمرکز تبلیغات را بر «حسابداری به راحتی هلو» گذاشته بود یا امسال با شعار «با پشتوانه هلو حساب کتاب کنید» پیش رفته است یا بوتان که شعار برندش انتخابی مطمئن است.

سال گذشته تمرکز بر «بوتان انتخاب اروپا» بود. چون این برند تمرکزش را بر صادرات و جهانی شدن بوتان گذاشته بود. پاتریس در چند سال گذشته فقط روی شعار تبلیغاتی «یک تخته‌اش ‌کمه» مانور داده است. اگر چه این شعار تمرکز بر خوب بودن و اینکه باید مشتریان تعداد بیشتری از پاتریس را داشته باشند، ‌دارد اما این شعار به نوعی با ژانر طنز جایگاه برند را به شوخی گرفته است. برند پاتریس در تیزرهای قبلی به‌صورت رئال این شعار طنز را به نمایش در می‌آورد و اکنون با یک تیزر جدید به شکل انیمیشن جایگاه برند را مجددا با به‌کار گرفتن این شعار به مخاطره انداخته است.

توجه به مقوله روانشناسی مصرف‌کننده

میرزایی می‌گوید: موضوع بسیار مهم‌تر درباره آگهی انیمیشنی پاتریس، توجه به مقوله روانشناسی مصرف‌کننده است. دقیقا در روزهایی که بیشتر خانم‌ها در ایران به استقلال و اهمیت نقش زن بسیار حساس شده‌اند، پاتریس در آگهی تلویزیونی‌اش با این گروه مخاطب سر شوخی را باز کرده ‌است. مخاطب اصلی این برند خانم‌ها هستند که در این تیزر جایگاه‌شان تنزل یافته است.

در این آگهی تلویزیونی تمرکز بر این است که برای انتخاب یک زن داشتن جهیزیه نقش پررنگی دارد. به نظرم محتوایی که برای آگهی در نظر گرفته شده نه‌تنها ایجاد انگیزه نمی‌کند، بلکه در ترغیب به خرید این گروه مخاطب نیز موثر نخواهد بود. شاید بتوان گفت که محتوای درنظر گرفته شده باعث دوری از برند و تاثیر منفی در ذهن مخاطبان نیز می‌شود.

سلیقه بانوان ایرانی در انتخاب فرش 

میرزایی می‌گوید: به عقیده من اگر این شرکت تمرکز خود را روی سلیقه بانوی ایرانی می‌گذاشت و در آگهی درباره اهمیت داشتن یک فرش با کیفیت و زیبا، در کنار ویژگی‌های کاربردی و کیفیتی سخن می‌گفت، نتیجه بهتری را از تبلیغاتش می‌گرفت.

پاتریس باید در آگهی‌اش درباره اهمیت نقش خانم‌ها و سلیقه آنها در انتخاب فرش متمرکز می‌شد. علاوه براین موارد، تیزر انیمیشن موزیکال شاید برای قشر کودکان و نوجوانان جذاب به نظر آید اما قطعا برای مخاطب هدف خرید فرش جذاب نخواهد بود. فراموش نکنیم که مخاطب هدف امروزی نسلی است که بیشتر آنها تحصیلکرده‌ هستند و با توجه به گسترش و توسعه اینترنت و ماهواره‌ها دید و درک مصرف‌کننده ایرانی بالا رفته است و مسئولیت دست‌اندرکاران حوزه‌های بازاریابی و تبلیغات سخت‌تر از پیش شده است.

آنها باید ایده‌های موثرتر و خلاق‌تری را برای برندها ارائه کنند که در شرایط رکود اقتصادی کمک موثری به صاحبان صنایع و کسب‌و‌کار شود؛ ایده‌های موثرتری که ارتباط قلبی و عاطفی بهتری نیز بین مصرف‌کننده و برند ایجاد کند. تبلیغاتی که براساس ایده خوب نباشد، به هردو طرف یعنی هم صاحبان کسب‌و‌کار و برند و هم مصرف‌کننده آسیب می‌رساند.

میرزایی می‌گوید: صحبت‌هایم نقض زحمات هیچ یک از فعالان در حوزه‌های کسب‌و‌کار و تبلیغات نیست. امیدوارم این نگاه نقادانه به شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی در عمیق‌تر شدن و احترام گذاشتن به شعور مخاطب و ارائه ایده‌های خلاقانه‌تر و صرف هزینه کافی در جای درست کمک کند. آنچه شرکت‌های بزرگ دنیا دریافته‏اند این است که بقا یا فنای برندها در دست شرکت‌ها نیست بلکه در دست مشتریان است پس همواره به‏ دنبال راه‏های خاص جهت نفوذ بهتر در قلب مشتریان هستند. امید است با درایت و جدیت هرچه سریع‏تر شرکت‌های ایرانی به این اهم توجه و بازنگری را در ساختار برندسازی خود داشته باشند.

مخاطبان چه می‌گویند؟

«فرصت امروز» تحقیقی درباره اثربخشی آگهی تلویزیونی فرش پاتریس سن ایچ و توصیف مخاطبان از آگهی انجام داده است که بخشی از نتایج را در ادامه این گزارش می‌خوانید. برای دریافت فایل کامل نظرات مخاطبان به سایت و کانال تلگرامی «فرصت‌امروز» به آدرس telegram. me/forsatemrooz مراجعه کنید.

مخاطب اول: این مخاطب شعار آگهی را نامناسب می‌داند و می‌گوید آگهی ضمن دلزدگی جذاب هم نیست.

مخاطب دوم: این مخاطب می‌گوید اصلا متوجه موضوع ضد زن آگهی نشدم و به نظرم این تبلیغ فقط یک آگهی تجاری‌ است و نباید از آن برداشت دیگری کرد.

مخاطب سوم: این مخاطب می‌گوید که شعار «یه تختش کمه» درست است و از نظر لفظی به آگهی زیبایی داده است اما ایهامی که در شعار وجود دارد، توهین‌آمیزه و اثر منفی پیام را بیشتر می‌کند.

مخاطب چهارم: این مخاطب می‌گوید به‌عنوان یک خانم با دیدن آگهی این حس در من القا شد که دختر خانم داستان را فقط به خاطر فرشی که غبارروبی کرده، انتخاب کرده‌اند. یعنی دخترخانم‌های ما را با کالا انتخاب می‌کنند و خود دختر هیچ چیزی برای گفتن ندارد.

مخاطب پنجم: این مخاطب می‌گوید: آگهی مورد نظر شاید کمی به طنز‌های ضد زن دامن بزند ولی روی هم رفته به نظرم خیلی هم بد نیست.

نتایج نظرسنجی درباره آگهی فرش پاتریس
ردیف
تاریخ
جنسیت
از نظر شما آیا این آگهی ضد زن است؟
آیا این آگهی در مخاطبان زن ایجاد دلزدگی می کند؟
اگر نظری راجع به این آگهی دارید بنویسید
۱
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۱۲:۱۵
زن
بله
بله
 
۲
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۹:۱۹
زن
بله
خیر
 
۳
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۹:۰۹
زن
خیر
بله
 
۴
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۹:۰۹
مرد
بله
خیر
 
۵
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۹:۰۶
مرد
بله
خیر
 
۶
۵/۳۰/۲۰۱۶ ۹:۰۶
مرد
بله
خیر
شعار ” یه تخته اش کمه ”  به نظرم  مناسب نبود
۷
۵/۲۹/۲۰۱۶ ۸:۳۲
مرد
خیر
خیر
 
۸
۵/۲۹/۲۰۱۶ ۷:۴۶
زن
خیر
بله
 
۹
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۱۱:۰۰
زن
خیر
خیر
 
۱۰
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۱۰:۴۲
مرد
خیر
خیر
 
۱۱
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۸:۴۴
زن
خیر
خیر
 
۱۲
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۸:۳۵
مرد
خیر
خیر
 
۱۳
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۷:۵۵
زن
بله
بله
 
۱۴
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۷:۱۱
مرد
خیر
خیر
 
۱۵
۵/۲۸/۲۰۱۶ ۷:۰۳
مرد
خیر
بله
 
۱۶
۵/۲۷/۲۰۱۶ ۱۹:۱۹
زن
بله
بله
ضمن ایجاد دلزدگى جذاب هم نیست
۱۷
۵/۲۷/۲۰۱۶ ۱۲:۱۵
مرد
بله
بله
 
۱۸
۵/۲۷/۲۰۱۶ ۹:۳۲
مرد
خیر
خیر
این روزا هرکاری بکنی به یکی بر میخوره یه خورده کاری بکنید جنبه ادما بالاتر بره
۱۹
۵/۲۶/۲۰۱۶ ۱۶:۵۰
زن
بله
بله
 
۲۰
۵/۲۶/۲۰۱۶ ۱۳:۴۹
مرد
بله
بله
این آگهی ارزشهای انسانی یک زن را برای ازدواج تلویحا” با داشتن دوتخته فرش مقایسه میکند و به بیانی مقام زن را از عرش بر فرش نزول میدهد و شرط ازدواج را بجای داشتن ارزشهای معنوی برای یک زن،  داشتن دو تخته فرش میداند. هر گونه مقایسه ارزشهای انسانی با مقولات مادی در آگهی ها میتواند نتیجه معکوس دهد.
۲۱
۵/۲۶/۲۰۱۶ ۶:۵۰
زن
بله
بله
این جمله که “یه تختش کمه” درسته که از نظر لفظی به آگهی زیبایی میده اما ایهامی که داره توهین آمیزه و اثر منفی بیشتری دارد.
۲۲
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۶:۴۱
زن
بله
بله
 
۲۳
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۵:۰۶
زن
خیر
خیر
 
۲۴
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۳:۴۱
زن
بله
بله
دختر قصه از لفظ موندن استفاده می کنه. کلمه یه تخته کم داشت در ادامه آگهی توضیح داده نمی شه که منظورش فرشه و به نظر میاد دختره یک تخته کم داره و حالا فرش کمکش می کنه ازدواج کنه. 
۲۵
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۲:۰۳
زن
خیر
خیر
اصلا موضوع به ضد زن بودن مربوط نیست این فقط یک اگهی است 
۲۶
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۱:۴۶
زن
خیر
خیر
 
۲۷
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۱۱:۲۵
زن
خیر
خیر
 
۲۸
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۹:۴۱
زن
بله
بله
واقعا مسخرس این تبلیغ
۲۹
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۷:۵۲
زن
خیر
خیر
 
۳۰
۵/۲۵/۲۰۱۶ ۵:۳۳
زن
خیر
خیر
 
۳۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۲۲:۴۲
مرد
بله
بله
 
۳۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۹:۰۹
زن
خیر
خیر
 
۳۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۵۶
زن
بله
بله
در ضمن با عرض معذرت اونی که این تبلیغو ساخته و اونایی که پشتیبانی کردن تخته اشون خیلی خیلی کمتره.
۳۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۳۴
مرد
بله
خیر
 
۳۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۲۳
مرد
خیر
خیر
 
۳۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۱۵
مرد
بله
بله
 
۳۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۰۹
مرد
بله
بله
 
۳۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۸:۰۴
زن
بله
بله
 
۳۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۷:۴۴
زن
بله
بله
 
۴۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۷:۲۲
مرد
خیر
خیر
 
۴۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۷:۰۸
مرد
خیر
خیر
 
۴۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۷:۰۵
مرد
خیر
خیر
 
۴۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۶:۵۸
مرد
خیر
خیر
 
۴۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۶:۵۷
زن
بله
بله
 
۴۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۶:۳۳
مرد
بله
بله
القا می کند که می توان همه ارزشهای انسلنی را با فرش معاوضه کرد
۴۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۶:۲۵
 
بله
بله
 
۴۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۵:۴۴
مرد
خیر
خیر
 
۴۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۵:۳۴
زن
بله
بله
 
۴۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۴:۵۴
مرد
خیر
خیر
 
۵۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۳:۴۷
زن
خیر
خیر
 
۵۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۳:۰۲
زن
خیر
بله
شاید کمی به جوکهای ضد زن دامن بزند ولی روی هم به نظر من خیلی بد نبود
۵۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۲:۵۷
زن
خیر
خیر
نمیشه با دو سوال آگهی تون رو ارزیابی کنید. سوالات شما کلی است. زنان در جامعه ما به دو طیف سنتی و مدرن قابل تفکیک هستند. و این آگهی برای زنان و دختران تحصیل کرده موجب دلخوری می شود.
۵۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۲:۳۹
مرد
خیر
خیر
 
۵۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۲:۳۷
زن
 
 
از بس بارگذاری آگهی طول کشید که از جواب دادن منصرف شدم.
۵۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۲:۲۸
زن
خیر
خیر
 
۵۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۲:۰۷
مرد
خیر
خیر
 
۵۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۱:۵۲
مرد
خیر
خیر
 
۵۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۱:۴۹
مرد
خیر
بله
 
۵۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۰:۵۳
مرد
خیر
خیر
 
۶۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۰:۴۳
زن
بله
بله
مسلما اولین مفهومی که بعد از عبارت «یه تختش کمه» به ذهن میرسه، اینه طرف مخش مشکل داره. با این حساب به نظر من به طور کلی شعار تبلیغاتی فرش پاتریس مشکل داره. چون تو هر کانتکسی بالاخره یه تختش کم میشه.
۶۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۰:۱۷
زن
بله
بله
 
۶۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۱۰:۱۴
زن
بله
بله
 
۶۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۹:۴۴
زن
بله
خیر
 
۶۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۹:۴۲
زن
بله
خیر
استفاده ابزاری از نیاز یک فرد برای ازدواج کار قشنگی نیست. به‌ویژه اگر اون فرد یک دختر دم بخت باشه. اما برای من دلزدگی ایجاد نکرد، فقط خوشم زیاد نیومد از محتواش
۶۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۹:۳۸
زن
خیر
خیر
به نظر من این آگهی نه ضد زن بود و نه دلزدگی ایجاد می کرد اما در ابتدای آگهی که گفته می شد دختر به مادر می گوید نکنه بمونم چندان خوشایند نیست و اگر این بخش کمی تغییر داشته باشد بهتر خواهد بود. زیرا این جمله باعث می شود خانم ها در ابتدای آگهی  روی این جمله قفل کنند و اثر گذاری آگهی برای خانم ها کمتر شود. زیرا اینطور به نظر می رسد که ارزش خانم ها را با جهیزیه سنجیده اند. 
۶۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۹:۱۹
زن
بله
بله
 
۶۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۵۵
 
خیر
خیر
 
۶۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۴۳
مرد
خیر
خیر
 
۶۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۳۴
زن
بله
بله
 
۷۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۲۳
زن
بله
بله
با سلام. من به عنوان یک خانم این حس در من القا شد که این دختر خانم را فقط به خاطر فرشی که غبارروبی می‌کرده انتخاب کرده‌اند. یعنی دخترخانم‌های ما را با کالا انتخاب می‌کنند و خود دختر هیچ چیزی برای گفتن ندارد. به واسطه فرش است که انتخاب می‌شود. در آخر هم که می‌گوید یه تخته‌اش کم است درست است که منظور فرش است ولی بیشتر این ذهنیت در آقایان القا می‌شود که دختران و زنان جامعه ما خنگ هستند و کم دارند. 
۷۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۲۱
مرد
بله
بله
 
۷۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۱۱
زن
بله
بله
واقعا چرت و مرخرف بود
۷۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۰۹
مرد
بله
بله
 
۷۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۰۷
زن
بله
بله
 
۷۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۰۲
زن
بله
بله
این آگهی به صورت آشکار زن را موجودی نادان معرفی می‌کند .
۷۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۸:۰۲
مرد
بله
بله
 
۷۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۵۸
زن
بله
بله
 
۷۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۵۶
زن
خیر
خیر
 
۷۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۵۳
زن
بله
بله
ساخت و آهنگ سازیشو دوست داشتم
۸۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۴۹
زن
بله
بله
 
۸۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۴۳
زن
بله
بله
 
۸۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۳۱
مرد
بله
بله
این جمله که:  نکنه بمونم  زننده است
۸۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۲۹
زن
خیر
خیر
 
۸۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۲۴
زن
خیر
خیر
 
۸۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۷:۱۴
مرد
بله
بله
 
۸۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۶:۳۸
مرد
خیر
خیر
 
۸۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۶:۲۳
مرد
خیر
خیر
آگهی تکراری با مضمون کم بود یک تخته فرش ،که در آگهی های دیگر هم ،همین شعار به کار برده شده است
۸۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۶:۰۱
زن
خیر
بله
 
۸۹
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۵:۲۸
مرد
بله
خیر
سازنده اصلا به این موضوع که فرش محصولی مصرفی نیست و ویژگی های منحصر بفرد آن از جمله کیفیت و قیمت مورد توجه قرار می گیرد اصلا دقت نکرده است. صرفا مثل خرید پفک نمکی برخورد کرده!
۹۰
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۵:۰۱
زن
خیر
خیر
با توجه به انیمیشنی بودن کار و شعر بودن گفتار متن، از حالت جدی خارج شده و بنابراین حس دلزدگی  یا ضدزن بودن را نمی رساند . البته طراحی کاراکترها و نوع نقاشی و رنگ هم کمک زیادی به کار می کند و کل کار را از حالت جدی خارج و به ظنز نزدیک می کند. 
۹۱
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۴:۴۴
مرد
بله
خیر
 
۹۲
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۴:۳۹
زن
بله
بله
با سلام…خیلی خوبه به مقوله مهم ازدواج پرداخته ولی اینکه اومده با کنایه هنر و قابلیت یه زنو در انجام کارهای خونه نشون داده  شیوه مناسبی برای تبلیغ نیست…یادمون باشه که در تصمیم خرید مخصوصا در مورد لوازم خونه خانوما تاثیرگذارترند و با توجه به رقابتی بودن فضا و تغییر نگرشها و دیدگاهها نسبت به قابلیتهای یک خانوم  تبلیغی موثر خواهد بود که به نقش امروزی زن در جامعه بپردازه نه به نقش قدیمی و سنتی  زن…
۹۳
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۴:۳۰
مرد
بله
بله
بیاییم خودمان را جای یک خانم مجرد بگذاریم. با دیدن این آگهی چه پیامی در ذهن این خانم نقش می بندد؟ احتمالا این پیام که فرش پاتریس وسیله ای برای جلوگیری از ترشیده شدن و ازدواج کردن من است. انگار این خانم موجود بی ارزشی است که به واسطه قرار گرفتن در کنار فرش پاتریس عرج و منزلت پیدا می کند. گذشته از نگاه عوامانه، اگر از منظر روانشناسی تحلیلی که توسط کارل گوستاو یونگ پایه گذاری شد به تبلیغاتی از این دست بنگریم، این نوع تبلیغات بسیار مستعد فعال کردن کمپلکس های روانی در افراد هستند. کمپلکس روانی یک الگوی درون روانی است که به دلیل تجمع یک بار عاطفی حول یک موضوع خاص در روان فرد تشکیل شده است و بر اثر برخی محرکهای بیرونی می تواند فعال شود و کنترل رفتار و واکنش فرد را به گونه ای مخرب بدست بگیرد. کمپلکس ها را می توان به آبسه ها و جوشهای روانی تعبیر کرد. همانطور که ترکیدن یک آبسه یا جوش بر اثر یک ضربه درد جسمی قابل توجهی به او وارد می کند، فعال شدن یک کمپلکس بر اثر یک محرک بیرونی نیز باعث درد و رنج روان او می شود. مدرنیته آثار مخربی را برای جوامع امروزی از جمله جامعه ما به بار آورده است که یکی از آنها دشوارتر شدن شرایط ازدواج دختران شایسته است. دخترانی که علیرغم شایستگی هایی که دارند به هر دلیلی نتوانسته اند ازدواج کنند و این مساله در بسیاری از خانم های مجرد ایجاد یک نوع سرخوردگی و کمپلکس روانی کرده است به طوری که کوچکترین اشاره به این موضوع (مانند به کار بردن تعابیری مانند ترشیده شدن، روی دست خانواده باد کردن و …) از سوی دیگران می تواند باعث فعال شدن کمپلکس و بروز رفتار تهاجمی و خشمگین شدن فرد شود. در این آگهی تبلیغاتی به کرات از عباراتی مانند «نکنه بمونم» ، «رفت توی ایوون خودشو نشون داد» ، «یک تخته اش کمه» استفاده می شود که برای یک خانم مجرد بسیار برخورنده و آزاردهنده است. شاید اگر این تبلیغ حدود سی سال پیش و زمانی که هنوز مطابق با ارزشهای جامعه پدرسالار و سنتی زندگی می کردیم پخش می شد تا این اندازه برخورنده و آزاردهنده نبود، اما در جامعه و شرایط امروزی بکار بردن چنین درونمایه ای برای فروش محصولات تجاری کاری غیرحرفه ای و خطرناک محسوب می شود. توصیه بنده این است که سازندگان این تبلیغ و صاحبان این نشان تجاری در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و سراغ موضوعات دیگری بروند که در جامعه امروز کمتر حساسیت زا است و به عزت نفس زنان جامعه آسیب نمی زند و آنها را بر اساس معیارهای جامعه مصرف گرا ارزشیابی و قضاوت نمی کند. ارادتمند سید ساجد متولیان کارشناس بازاریابی شرکت کارگزاری آگاه sajed.motevallian@gmail.com http://individuation.blogsky.com پی نوشت: در خصوص آشنایی با مفهوم کمپلکس روانی (عقده) می توانید به کتاب یونگ شناسی کاربردی از نشر بنیاد فرهنگ زندگی مراجعه کنید.
۹۴
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۴:۲۵
مرد
خیر
خیر
به هر حال احتمال دلزدگی هست، ولی با توجه به اینکه از فضای گذشته و سنتی استفاده شده و زندگی امروزی را نشان نمی دهد، احتمالش پایین ست، این حقیقتی از زندگی گذشته است وحتی در بسیاری از شهرها امروزه نیز بدین صورت است. به هرحال ایده ی مناسبی نیست ومی شد از زوایای دیگری به آن پرداخت. 
۹۵
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۴:۰۳
مرد
خیر
خیر
 
۹۶
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۳:۳۶
مرد
خیر
خیر
 
۹۷
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۲:۴۷
مرد
خیر
خیر
 
۹۸
۵/۲۴/۲۰۱۶ ۲:۴۳
مرد
بله
بله
 
۹۹
۵/۲۳/۲۰۱۶ ۲۰:۱۹
مرد
خیر
خیر
 
۱۰۰
۵/۲۳/۲۰۱۶ ۲۰:۰۴
زن
خیر
خیر
جهاز دادن به نو عروس از سنت هاى ما ایرانیان است که در داستان این آهگی تبلیغاتی از آن استفاده شده
۱۰۱
۵/۲۳/۲۰۱۶ ۱۱:۵۵
مرد
بله
 
 
۱۰۲
۵/۲۳/۲۰۱۶ ۱۱:۴۷
 
خیر
 
 
۱۰۳
۵/۲۳/۲۰۱۶ ۱۱:۰۷
 
بله
 
 

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ