Take a fresh look at your lifestyle.

پژوهش/ بررسی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ها در ایران

0

بررسی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ها در ایران و ارائه ی یک طرح جدید و کارکرد ساختاری برای روابط عمومی های کشور
(مورد مطالعه: روابط عمومی های وزارتخانه ها)


محقق: شهریار رهنما کارشناس ارشد ارتباطات
مشاور علمی تحقیق: سیدشهاب سید محسنی مدرس دانشگاه


چکیده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) بررسی وضعیت موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی های وزارتخانه های دولتی با رویکرد مقایسه تطبیقی و شناسایی نقاط افتراق واشتراک وتعیین نقاط ضعف و قوت ساختار موجود و در نهایت رسیدن به یک الگوی مطلوب، جامع و استاندار تشکیلاتی برای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی کشور مبنا واساس پژوهش مذکور را شامل شده است، چراکه درحال حاضر یکی از مشکلات اساسی واحدهای روابط عمومی در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی وغیر دولتی نبود یک ساختار تشکیلاتی منسجم،استاندارد ویکسان وکارآمدمی باشد که این مسئله جایگاه ،کارکرد، ماموریت ها و وظایف اساسی روابط عمومی ها را در سازمان با مشکلات عدیده ای روبه روساخته است.

 

به نظر می رسد با بهبود و اصلاح ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ها بویژه در سطح وزارتخانه ها به عنوان اصلی ترین ارکان نظام دولتی واداری در ایران می توان خوشبین وامیدوار بود که شاهد روابط عمومی های موثر وکارآمد درکشور باشیم. روش تحقیق از نوع کیفی وبااستفاده ازاسنادومدارک کتابخانه ای تهیه شده است ،دراین راستا نسبت به جمع آوری وتدوین ساختارتشکیلاتی و نیروی انسانی ۱۵ وزارتخانه اقدام شده است (۳وزارتخانه اطلاعات، دفاع وخارجه به لحاظ امنیتی مطالعه نشده است) که ضمن بررسی وضعیت موجود ساختار تشکیلاتی ونقاط اشتراک وافتراق آن وبررسی مقایسه ای به عمل آمده دومدل ساختار تشکیلاتی پیشنهادی در قالب بخشنامه دولت ویک مدل جامع وحرفه ای ارائه شده است.

 

نتایج حاصل از تحقیق نشان داد لازم است بازنگری در ساختار تشکیلاتی روابط عمومی وزارتخانه ها براساس نتایج تحقیق مذکور به عمل آمده ونسبت به اصلاح واستانداردکردن ساختار تشکیلاتی با توجه به دومدل ارائه شده درتحقیق شامل ساختار پیشنهادی تشکیلاتی روابط عمومی ها براساس آخرین آیین نامه دولت که روابط عمومی ها را به مرکز تبدیل کرد وهمچنین ساختار تشکیلاتی حرفه ای واستاندارد که خارج از این چارچوب به عنوان طرح جامع وحرفه ای دیده شده است اقدام شود.

کلمات کلیدی: روابط عمومی- ساختارتشکیلاتی- وزارتخانه

مقدمه
اینکه روابط عمومی می‌تواند یک واحد تاثیرگذار در توسعه و پیشرفت یک سازمان باشد و موجبات افزایش مشروعیت، مقبولیت و کارایی سازمانی را در پی داشته باشد هنوز به یک اعتقاد و باور عمومی دربسیاری از سازمان‌ها تبدیل نشده است و همچنان نگاه موجود به اکثر وا حدهای روابط عمومی در کشور یک روابط عمومی سنتی و با رویکرد مراسم‌گرایی و تبلیغاتی وتشریفاتی است ،نگاهی که روابط عمومی را دربسیاری ازموارددر حد یک واحد تدارکاتچی و امور خدماتی درسازمانها تنزل می‌دهد، در صورتیکه امروزه روابط عمومی در سطح جهانی به یک پدیده مهم و اثرگذار در عرصه ارتباطات جمعی تبدیل شده است و دارای رویکرد ارتباطی مشارکتی و تعاملی با مخاطبان بوده و به یک واحد تحلیل‌گر واتاق فکری سازمانی مبدل شده است.

 

واحدهایی که به دنبال شیوه‌های نوین مدیریت ارتباط با مخاطبان سازمان و تعامل حداکثری و دافعه حداقلی می‌باشند. واحدی که با جلب مشارکت، هم‌اندیشی ، اقناع سازی و همراه کردن مخاطبان با سازمان موجبات پیشرفت و توسعه متوازن سازمانی را به ارمغان می‌آورند، توسعه ای که در آن در یک تعامل دو سویه سازمان با مخاطبان یک موفقیت بردبرد حاصل آن می‌باشد.

 

روابط عمومی تنها واحدی در سازمان است که می‌تواند تنظیم کننده یک رابطه موثر بین مدیریت، کارکنان و مخاطبان بیرونی سازمان باشد و حتی تعاملات بین سازمانی را برای توسعه و پیشرفت طرح‌های اجرایی سازمان برنامه ریزی و توسعه دهد و به نوعی مدیریت مشارکتی به مفهوم واقعی آن را به منصه ظهور گذارد، لذا بی دلیل نیست که در اکثر تعاریف روابط عمومی این حرفه و فن را یک وظیفه مدیریتی دانسته‌اند و یکی از معیارهای یک سازمان موفق را در نحوه عملکرد ارتباطی و روابط عمومی آن تعریف و تبیین کرده‌اند. لذا به نظر می‌رسد بایستی یک باز تعریفی از روابط عمومی، اهمیت و جایگاه از این وا حد تخصصی و اثرگذار سازمانی از سوی مدیران ارشد سازمانی به مرحله تحقق رسد.

 

 لذا بررسی وضعیت موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی های وزارتخانه های دولتی با رویکرد مقایسه تطبیقی و شناسایی نقاط افتراق و اشتراک و تعیین نقاط ضعف و قوت ساختار موجود و در نهایت رسیدن به یک الگوی مطلوب، جامع واستاندار تشکیلاتی برای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی کشورمبنا واساس پژوهش مذکور راشامل می شود.

بیان مسئله وموضوع تحقیق
نداشتن جایگاه مناسب سازمانی وساختار تشکیلاتی مطلوب دربسیاری از روابط عمومی سازمانها ودستگاههای اجرایی کشوروکمبود نیروی انسانی متخصص ومجرب در این حوزه موجبات ناکارآمدی تعدادزیادی از واحدهای روابط عمومی را فراهم کرده است که در این رهگذر وبا این پیش فرض اهمیت و لزوم تهیه وانجام موضوع تحقیق مذکور قوت گرفت که بتوان با یک بررسی علمی وکارشناسی و مطالعاتی دقیق نسبت به بررسی ساختار تشکیلاتی وسازمانی روابط عمومی ها در ایران به همراه ارائه ی یک طرح جدید و کارکرد ساختاری برای روابط عمومی های کشور(مطالعه موردی شامل روابط عمومی های وزارتخانه ها) اقدام کرده و به عنوان مسئله و موضوع پژوهش حاضر در نظرگرفته شود.

 

در این بررسی وضعیت موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی های وزارتخانه های دولتی با رویکرد مقایسه تطبیقی وشناسایی نقاط افتراق واشتراک وتعیین نقاط ضعف وقوت ساختارموجود و در نهایت رسیدن به یک الگوی مطلوب، جامع واستاندار تشکیلاتی برای روابط عمومی های دستگاههای اجرایی کشور مبنا و اساس پژوهش مذکور راشامل می شود ،چراکه درحال حاضر یکی از مشکلات اساسی واحدهای روابط عمومی در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی وغیر دولتی نبود یک ساختار تشکیلاتی منسجم، استاندارد و یکسان وکارآمد می باشد که این مسئله جایگاه،کارکرد، ماموریت ها ووظایف اساسی روابط عمومی ها را در سازمان با مشکلات عدیده ای روبه روساخته است. (سید محسنی،۱۳۹۱،ص۱۱۰)


لذا به نظر می رسد با بهبود و اصلاح ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ها بویژه درسطح وزارتخانه ها به عنوان اصلی ترین ارکان نظام دولتی واداری در ایران می توان خوشبین و امیدوار بود که شاهد روابط عمومی های موثر وکارآمد درکشور باشیم.


به بیانی دیگر تا زیرساخت ها و بسترهای لازم برای ارتقاء و توسعه روابط عمومی ها که همانا جایگاه سازمانی مناسب ونیروی انسانی متخصص به اندازه کافی است فراهم نگردد نمی توان نسبت به افزایش کارایی،کارآمدی وحرفه ای عمل کردن روابط عمومی ها امیدوار بود.

اهمیت وضرورت انجام تحقیق
با توجه به اهمیت روابط عمومی ها در عصر حاضر که به عنوان عصر ارتباطات و انقلاب اطلاعات نامگذاری شده است واین واحدها نقش کلیدی و تعیین کننده ای را در ارتباط وتعامل موثر بین دولت ها، سازمان ها و مردم ایفا می کنند این اهمیت و ضرورت را ایجادکرده است که واحدهای روابط عمومی در عصر ارتباطات بتواند نقش ووظایف حرفه ای وعملکردی خود را به خوبی در سازمان ها و ارتباط با انبوه مخاطبان هوشمند برقرار کرده و دارای کارکردی مطلوب بوده و به معنای واقعی بتوانند با انجام وظایف واقعی خود در سازمان ها عملکردی استاندارد و حرفه ای را ایفا نمایند، بدیهی است برای تحقق این مهم وانجام درست وحرفه ای وظایف وماموریت های مهم خود در سازمان ها وارتباط با مخاطبان شان نیازمند دارا بودن جایگاه، ساختار ونیروی انسانی توانمند می باشند که اگر این زیر ساخت های حرفه ای وملزمات در واحدهای روابط عمومی فراهم نباشد بدیهی که با مشکلات وکاستی های بسیاری در انجام وظایف ومسئولیت های سازمانی روبه رو خواهند شد.

تعریف عملیاتی واژه های تحقیق
روابط عمومی:

ادوارد برنیر بنیانگذار روابط عمومی نوین درجهان، روابط عمومی را چنین تعریف می کند: “روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مخاطبین( مردم)و تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار آنان و کوشش برای هم بسته ساختن نگرش ها واقدامات یک سازمان با مخاطبان ومتقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با سازمان.”
انجمن جهانى روابط عمومى نیز درتعریف خود آورده است:


“روابط عمومی بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند”.( میرسعیدقاضی، ۱۳۷۰،ص۲۱)

ساختارتشکیلاتی:
منظورازساختارتشکیلاتی دراین تحقیق شامل جایگاه واحدروابط عمومی درنمودارکلان سازمانی،نوع ساختارونموداراداری وسازمانی واحدروابط عمومی،شرح وظایف وماموریت ها ووضعیت پست ها ونیروی انسانی روابط عمومی می باشد.

وزارتخانه:
در کاربرد امروزی وزارتخانه یکی از اجزای ساختار دولت است. دولت‌ها در جهان امور گوناگونی که با آنها سر و کار دارند را به شاخه‌های گوناگون بخش کرده‌اند و برای هر شاخه از فعالیت‌ها یک مسئول ویژه به نام وزیر گمارده‌اند. هر وزیر مسئول گرداندن امور یک وزارت می‌شود. نهاد وزارت و ساختمانی که یک وزارت در آن جا دارد وزارتخانه نام دارد.
درحال حاضردولت شامل ۱۸ وزارتخانه‌است. دولت جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۳۹۰ دارای ۲۱ وزیر و وزارتخانه بود اما از آن سال پس از ادغام چند وزارتخانه، تعداد وزارتخانه‌ها به عدد ۱۸ رسید. (سایت، ویکی پدیا)

سئوالات تحقیق
۱- آیا ساختار تشکیلاتی فعلی روابط عمومی های وزارتخانه ها درایران متناسب با نیروی انسانی متخصص است؟
۲- آیا ساختار تشکیلاتی فعلی روابط عمومی های وزارتخانه ها درایران منطبق وپاسخگوی ماموریت ها ووظایف اساسی آنها می باشد؟
۳- آیا درحال حاضر روابط عمومی های وزارتخانه ها درایران از یک ساختار تشکیلاتی واحدواستاندارد بهر ه مند می باشند؟
۴- آیا روابط عمومی های وزارتخانه ها درایران نیازمند یک ساختار تشکیلاتی واحدواستاندارد می باشند؟
۵- کامل ترین ساختار تشکیلاتی روابط عمومی مربوط به کدامیک از وزارتخانه ها می باشد؟
۶- بیشترین تعدادنیروی انسانی(پست کارشناس روابط عمومی) مربوط به کدامیک از وزارتخانه ها می باشد؟
۷- کدامیک از روابط عمومی های وزارتخانه ها مطابق طرح پیشنهادی جامع دارای گروه وادرات سازمانی هستند؟
۸- بیشترین تعدادادارات وگروهها مربوط به کدامیک از روابط عمومی وزارتخانه ها می باشد؟
۹- کمترین تعدادادارات وگروهها مربوط به کدامیک از روابط عمومی وزارتخانه ها می باشد؟
۱۰- ساختارتشکیلاتی کدامیک از روابط عمومی وزارتخانه ها به ساختار تشکیلاتی جامع وپیشنهادی تحقیق نزدیک تر است؟
 

محدوده زمانی ومکانی تحقیق
تحقیق مذکور در بازده زمانی شش ماهه اول سال ۱۳۹۴ و در محدوده مکانی شهر تهران انجام شده است که در این راستا ساختار تشکیلاتی ۱۵ وزارتخانه ای که دفاتر ستادی و اصلی آن در تهران قرار گرفته است مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

سابقه وپیشینه تحقیق
-پیشینه داخلی

یکی از تحقیقاتی که همین راستا ولی با رویکرد بررسی وضعیت استفاده وزارتخانه های ایران از تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک و ارایه یک مدل بومی مناسب توسط حمید ضیایی پرور در مقطع دکترای تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران درسال ۸۸انجام شده است .اهدافی که محقق در پی رسیدن به آنها بوده به این شرح بوده است : بررسی وضعیت شناخت تکنولوژی های کاربردی epr در وزارتخانه های ایران ؛ بررسی وضعیت کاربرد و استفاده از تکنولوژی های کاربردی epr در وزارتخانه های ایران ؛ بررسی موانع پیاده سازی و استفاده از تکنولوژی های کاربردی epr در وزارتخانه های ایران ؛ ارایه یک مدل بومی epr برای وزارتخانه های ایران.


پژوهشگر با بررسی سوالات پرسشنامه و پاسخ های ارایه شده توسط پاسخگویان به این نتیجه رسید که اکثریت مدیران و مسئولان ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه های ایران نسبت به تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک شناخت کافی ندارند ،


همچنین محقق با انجام روش های تطبیقی به این نتیجه رسیده است که ۸۰ درصد وزارتخانه ها نمره قبولی از نظر پیاده سازی تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک نگرفتند و میزان شناخت وزارتخانه های ایران از تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک تقریبا در حد کم است .


این تحقیق نشان داد که اکثریت روابط عمومی های وزارتخانه های ایران استفاده چندانی از تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک به عمل نمی آورند. (ضیایی پرور، ۱۳۸۸،ص۱۱۰)


همچنین درتحقیق دیگری که توسط آقای محمدخجسته نیادرخصوص مشکلات ساختاری روابط عمومی های ایران با مطالعه موردی بررسی ۱۹وزارتخانه و۵ سازمان بزرگ انجام شده ونتایج آن درفصلنامه هنرهشتم شماره ۱۱پاییز ۷۷ به چاپ رسیده آمده است یکی از مشکلات ساختاری روابط عمومی ها درایران نامناسب بودن ساختارتشکیلاتی وکمبودنیروی انسانی متخصص است،


به نحوی که نبود عنوان واحد روابط عمومی برای تمامی سازمان ها و وجود عناوینی چون روابط عمومی واطلاعات همگانی، روابط عمومی و انتشارات، روابط عمومی و امور فرهنگی و…متداول است، همچنین قرار نداشتن برخی از واحدهای روابط عمومی زیر نظر مستقیم عالی ترین مقام سازمان و نبود تناسب بین وظایف، نمودار سازمانی ونیروی انسانی از دیگر مشکلات بیان شده است.


همچنین در تحقیق دیگری که توسط آقای خسرو سلجوقی با عنوان نگاهی به ساختاری روابط عمومی های ایران با مطالعه موردی بررسی۲۲ واحد روابط عمومی انجام شده ونتایج آن در فصلنامه هنرهشتم شماره ۳۵پاییز ۸۳ به چاپ رسیده آمده است روابط عمومی ها چسبندگی وموازی کاری زیادی با سایر دفاتر سازمانی نظیر دفاتر اموربین الملل ، ارشاد،امورفرهنگی ومجلس دارند که موجبات کم توجهی به به وطایف روابط عمومی شده است.دراین پژوهش پیشنهادشده است از آنجاکه نمودار تشکیلاتی،ع ناوین پست ها و شرح وظایف روابط عمومی دستگاه های اجرایی باید توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین تصویب و ابلاغ شود این مهم در دستور کار این سازمان قرار گیرد. (سلجوقی، ۱۳۸۳،ص۲۹)

پیشینه خارجی
– برمبنای نظریه شانون وویوروهمچنین براد راولینز، و توماس مارتین ساختار سازمانی می تواند، براساس مدل ارتباطی و ساختار گزارش دهی و جریان اطلاعات در سازمان طراحی وتدوین شود.


یک بازوی اصلی از ساختار به تامین و ارسال اطلاعات وخدمات اختصاص دارد، تصور کنید که بسیاری از سطوح به کار وجود دارد که ما حرکت به پایین سازمان تان چه کسی در این جدول نشان داده است.


ساختار آژانس روابط عمومی می تواند مقدار زیادی از شرکت به شرکت دیگر متفاوت است، هدف آن را بر رابطه مشاوره به مشتری استواراست. آژانس خدمات خلاق، مانند طراحی گرافیک و صفحه آرایی، روابط رسانه ها و برخی از فعالیت های تبلیغات بازاریابی برای مشتری فراهم می کند. برخی از شرکت های داشتن رابطه با آژانس های تبلیغاتی، طلا یک رابط در خانه برای کار با طرح های تبلیغاتی. نقش مهارت های فنی در روابط عمومی به طور معمول یک موقعیت ورود به سطح تمرکز بر نوشتن و ایجاد تاکتیک و یا پیام های منتشر خواهد شد که است. بخش بزرگتری از جدول نیروی انسانی در سطح پایین شامل تکنسین های روابط عمومی، پرسنل اداری و برخی از کارورزان را شامل می شود.

ابزارگردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات در مورد مبانی نظری این تحقیق به شرح ذیل بیان شده است .
۱- برای جمع آوری اطلاعات در خصوص بیان مسئله،پیشینه تحقیق ، ادبیات موضوع از کتابها ، مجله ها ، پایان نامه ها ، نسخه های الکترونیکی و اینترنتی، گزارش ها و پایگاههای اطلاعاتی استفاده شده است.


۲-برای اخذ اطلاعات در مورد روابط عمومی های وزارتخانه ها مورد تحقیق از تاریخچه ، جایگاه وساختار تشکیلاتی ونمودارسازمانی ونیروی انسانی روابط عمومی های وزارتخانه ها از روش بررسی اسناد و مدارک موجود دروزارتخانه ها استفاده شده است.

نتایج تحقیق
۱-در بررسی ساختاری وزارتخانه های کشور وزارت دادگستری با یک اداره وزارتخانه ای است که دارای کمترین اداره می باشد و وزارت نفت و آموزش پرورش با بیشترین تعداد ۸ اداره درردیف وزارتخانه هایی است که دارای بیشترین اداره می باشند، بعد از وزارت آموزش و پرورش و وزارت نفت می توان به وزارت جهاد کشاورزی با ۷ اداره و وزارت ارشاد با ۶ اداره اشاره و از لحاظ ساختار اداری کامل تر می باشند . بطور کلی می توان بیان نمود که ۲۰ درصد از وزارتخانه های کشور از لحاظ ساختار اداری دارای تشکیلات نسبتا کاملی هستند.


۲-تعداد معاونین روابط عمومی های وزارتخانه های کشور بین ۱ تا ۳ نفر می باشد . وزارتخانه هایی که دارای بیشترین معاونین هستند شامل وزارت آموزش و پرورش ، وزارت ورزش و جوانان ووزارت کشور می باشد و وزارت ارتباطات و وزارت علوم و وزارت دادگستری با یک معاون کمترین معاون را دارا می باشد.دراین راستا ۲۷ درصد از وزارتخانه ها با بیش از۲ معاون اداره می شوند.


۳-در گروه تبلیغات ونمایشگاهها وزارت تعاون با بیشترین پست سازمانی ۱۱٫۵درصد ازکل در صدر وزارتخانه ها قرار دارد و وزارت نفت دارای کمترین پست سازمانی دراین گروه می باشد، فقط یک وزارتخانه دارای ۱۰ پست سازمانی در گروه تبلیغات می باشند .حدود ۹۳ درصد از سازمانها از ۱۰ پست سازمانی کمتر می باشند و وزارت علوم با ۷ پست و وزارت جهادکشاورزی با ۸ پست سازمانی و وزارت صنعت و معدن دارای ۹ پست سازمانی می باشند.


۴-وزارت آموزش و پرورش با تعداد ۱۱ پست سازمانی در گروه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها دارای بیشترین پست سازمانی می باشند ووزارت ارتباطات با داشتن ۲ نیرو کمترین پست سازمانی در این گروه رادارا می باشد .


۵-وزارتخانه هایی که دارای گروه برنامه ریزی می باشند شامل وزارت ارشاد ، وزارت بهداشت ، وزارت تعاون و کارو رفاه ، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت نفت می باشند . از ۱۵ وزارتخانه ای که روابط عمومی آنها بررسی گردید حدود ۱۰ وزارتخانه دارای گروه برنامه ریزی می باشند.


۶-روابط عمومی ۸ وزارتخانه دارای گروه ارتباطات مردمی هستند که این وزارتخانه ها شامل ارتباطات ، وزارت ارشاد ، وزارت بهداشت وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت آموزش و پرورش ،وزارت صنعت و معدن وزارت مسکن و شهر سازی و وزارت کشور می باشند .بنابراین بیش از۵۳ درصد از وزارتخانه های کشور دارای گروه ارتباط مردمی می باشندو نیمی دیگر این گروه را در روابط عمومی پیش بینی نکرده اند.


۷-روابط عمومی ۶ وزارتخانه دارای گروه سمعی بصری هستند که می توان از وزارتخانه های ارتباطات ، جهاد کشاورزی ، آموزش پرورش ، اقتصاد ودارایی و وزارت راه و شهر سازی و وزارت دادگستری نام برد . شایان ذکر است که وزارت جهاد کشاورزی ۴ پست سازمانی دارند و وزارت آموزش و پرورش و وزات مسکن وشهرسازی دارای دو پست سازمانی می باشند.


۸-با توجه به جدول مقایسه ای می توان بیان نمود که تنها یک وزارتخانه دارای تعداد نیروی انسانی متخصص کافی می باشند و فقط ۶٫۶ درصد از وزارتخانه ها داراری نیروی متخصص کافی می باشند و بقیه درمقایسه با تشکیلات استاندارد و پیشنهادی دارای نیروی متخصص کافی نمی باشنددراین راستا ۹۳٫۳ درصد از وزارتخانه های کشور نیروی انسانی کافی ندارند . بنابراین می توان بیان نمود که ساختار تشکیلاتی فعلی روابط عمومی های وزارتخانه ها درایران متناسب با نیروی انسانی متخصص نمی باشد.


۹-از بین ۱۵ وزارتخانه مورد بررسی تنها روابط عمومی ۳ وزارتخانه دارای ساختار تشکیلاتی واحد و استاندارد می باشند و بقیه وزارتخانه ها از نرم استاندارد دارای ساختار ضعیف تری می باشند وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت نفت و وزارت آموزش و پرورش از لحاظ ساختاری دارای هفت و یا بیشتر اداره می باشند در صورتیکه بقیه وزارتخانه ها از لحاظ اداری داری ساختار ضعیف تری می باشند و کمتر از ۷ اداره دارند .


۱۰-اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارتخانه مطابق ساختار تشکیلاتی پیشنهادی یکی از الزامات روابط عمومی وزارتخانه های کشور در جهت انجام مامورتها و وظایف محوله مانند ارتباطات الکترونیک ، پژوهش و افکارسنجی ، انتشارات ، امور فرهنگی ، ارتباط با رسانه ها ، ارتباطات مردمی ، تجهیز و پشتبانی می باشد.

پیشنهادات
براساس نتایج ورهیافت های حاصل از تحقیق می توان پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه کرد.
۱-متولیان روابط عمومی در کشورشامل شورای اطلاع رسانی دولت ووزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با همکاری معاونت راهبردی وبرنامه ریزی ریاست محترم جمهوری لازم است بازنگری در ساختار تشکیلاتی وزارتخانه ها براساس نتایج تحقیق مذکور به عمل آورده ونسبت به اصلاح واستانداردکردن ساختار تشکیلاتی با توجه به دومدل ارائه شده درتحقیق شامل ساختار پیشنهادی تشکیلاتی روابط عمومی ها براساس آخرین آیین نامه دولت که روابط عمومی ها را به مرکز تبدیل کرد وهمچنین ساختار تشکیلاتی حرفه ای واستاندارد که خارج از این چارچوب به عنوان طرح جامع وحرفه ای دیده شده است اقدام نمایند.


۲-لازم است نسبت به جذب وبه کارگیری نیروهای متخصص ارتباطات وروابط عمومی متناسب با ساختار تشکیلاتی جدید برای روابط عمومی وزارتخانه ها اقدام وهمچنین نسبت به برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت برای کارکنان فعلی روابط عمومی ها بویژه در حوزه ارتباطات الکترونیک ونرم افزارهای ارتباطی اقدام گردد.


۳-در تشکیلات وساختار جامع برای روابط عمومی های کشور پیشنهادمی شود تعداد ۹ اداره شامل ( گروه برنامه ریزی ، گروه پژوهش و افکار سنجی ، گروه ارتباطات مردمی ، گروه ارتباط با رسانه ها ، گروه ارتباطات الکترونیک ، گروه انتشارات ، گروه فرهنگی و تبلیغات ، گروه سمعی و بصری وگروه تجهیز و توسعه و پشتیبانی پیش بینی شود.


۴-باتوجه به اینکه معمولا ضمانت اجرایی بخشنامه های ابلاغی به وزارتخانه ها از اهمیت به سزایی برخوردار است لازم است نسبت به پیگیری برای اجرایی شدن چنین آیین نامه های اقدام لازم به عمل آید.


۵-با توجه به توسعه روش های نوین ارتباطی والکترونیکی شامل شبکه های اجتماعی وشبکه های مبایلی واطلاع رسانی واطلاع یابی از این طریق وتوسعه تعامل روابط عمومی های وزارتخانه ها با مخاطبان گسترده خودلازم است روابط عمومی ها نسبت به پیش بینی ادارات وگرو های ویژه این مسئولیت در تشکیلات سازمانی خود وتامین امکانات نرم افزاری وسخت افزاری ارتباطات الکترونیکی اقدام نمایند.
 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ