Take a fresh look at your lifestyle.

آنالیز عملکرد (KPI) در بازاریابی شبکه های اجتماعی

0

” آنچه را که نمی توان اندازه گیری کرد، نمی توان مدیریت نمود” تام دو مارکو

ممکن است در مورد اهمیت شاخص کلیدی عملکرد (key performance indicator) در کسب و کارهای مختلف چیزهای شنیده باشید، در واقع آنها اعداد و ارقامی هستند که میزان عملکرد را بیان می کنند. بنابراین به وضوح روشن است که باید اندازه گیری و آنالیز شوند.

ما قبلا در مقاله شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در کمپین تبلیغاتی چند معیار تاثیرگذار را در زمینه تبلیغات اینترنتی بررسی کردیم و در این بخش میخواهیم عملکرد (KPI) در بازاریابی شبکه های اجتماعی را مطرح کنیم.این متریک ها می توانند در چیدمان استراتژی و پیشبرد اهداف شما در شبکه های اجتماعی کمک کند.

KPI در رسانه های اجتماعی می تواند میزان تعامل (engagement) و اشتراک گذاری پست ها (share) یا نرخ ورود به سایت از طریق شبکه های اجتماعی را شامل شود. در این پست به بررسی و توضیح مختصر این معیارها و نحوه آنالیز آنها می‌پردازیم.

دسته بندی متریک ها شامل :

  1.  Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا
  2.  Reach: متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
  3.  Engagement: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
  4. Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
  5. Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش
  6. Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

Activity-metrics

 Activity metrics :متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا

در این متریک ،اعداد نشان دهنده میزان فعالیت و خروجی کار تیم رسانه های اجتماعی در یک دوره و بازه زمانی مشخص در رابطه با کارهای مانند ارسال پست ،برنامه ریزی و استراتژی ارسال محتوا ، پاسخ به سوالات و حل مشکلات مخاطبین می باشد.

میانگین زمان پاسخ (Average response time): متوسط زمان پاسخگویی به سوالات یا نظرات کاربران توسط نماینده برند یا یک نفر از اعضای تیم

نرخ ارسال مطلب (Content rate) : تعداد محتوای که در یک دوره تولید و ارایه می شود. این ممکن است با توجه به نوع فعالیت کسب و کار شما متفاوت و گوناگون باشد بنابراین انواع آن را نام بردیم :

  • تعداد پست های وبلاگ در هر دوره
  • تعداد ارایه (presentation) در هر دوره
  • تعداد ویدیو در هر دوره
  • تعداد کتاب الکترونیکی (E-books) در هر دوره
  • تعداد اینفوگرافیک در هر دوره
  • و انواع دیگر محتوا که در یک بازه زمانی مشخص تولید شده است.

نرخ ارسال پست (Post rate):  تعداد پست ارسالی شبکه های اجتماعی در هر دوره را شامل می شود که می تواند به صورت زیر تقسیم بندی شود :

  • تعداد توییت ها در هر دوره
  • تعداد پست های فیسبوک در هر دوره
  • تعداد ارسال ها در لینکداین
  • تعداد ارسال ها در گوگل پلاس
  • تعداد پین ها در پین‌ترست
  • تعداد پست ها در اینستاگرام
  • تعداد ارسال ها در انجمن ها (Forum)
  • و میزان ارسال در دیگر شبکه های اجتماعی…

ارسال انواع موضوع (Post topic): درصد ارسال پست های مختلف در شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت دارید و انواع موضوعات مانند (پیشنهاد ویژه ، مقاله وبلاگ ، آمار و ارقام) در آن به اشتراک گذاشته شده است.

ارسال انواع محتوا (Post type):درصد ارسال پست با انواع سبک محتوا مانند (عکس ، اینفوگرافیک،ویدیو، متن ، نظرسنجی) که در شبکه های مختلف در هر دوره ارایه شده است.

نرخ پاسخ (Response rate): میزان درصد یا مقدار مشخص از زمان که طول می کشد تا به سوال ،کامنت یا مشکلی که از سوی کاربران مطرح یا در مورد برند صحبت می شود را پاسخ دهید.

بودجه بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی (SMM budget): شامل مقدار هزینه های صرف شده تیم بازاریابی در هر دوره می باشد.

Reach-metrics-min

Reach metrics: متریک هایی برای جذب مخاطب و مخاطب هدف

این معیار وضعیت مخاطبین را آنالیز و به رشد و تبدیل آنها به مخاطبین هدف کمک می کند.

نرخ رشد مخاطبین (Audience growth rate):  نرخ میزان افزایش یا کاهش تعداد مخاطب در یک کانال که از روش تقسیم مخاطبین جدید به کل اعضای کانال بدست می‌آید.

میزان آگاهی از برند (Brand awareness) : تعداد کلی اشاره به برند (mentions) در محیط آنلاین و یک دوره زمانی مشخص

(Cost per thousand) CPM: هزینه هزار بار نمایش برند در تبلیغات پرداختی (چه مقدار هزینه در تبلیغات برای هزار بار دیده شدن صرف شده است)

تعداد طرفداران/دنبال کننده ها (Fans/followers): تعداد کل افراد در شبکه ‌های اجتماعی مختلف در هر دوره

نمره نفوذ یا تاثیرگذاری(Influence score) : این عدد و نمره توسط سرویس های مانند klout.com  و Kred مشخص می شود که نشان دهنده میزان تاثیر و اعتبار یک شخص یا برند در یک شبکه اجتماعی است. همین حالا نیز می توانید آن را تست کنید!

فرکانس کلمه کلیدی : تعداد مرتبه‌ی که نام برند در هنگام جستجو کلمات کلیدی و مرتبط با زمینه فعالیت آن در یک شبکه اجتماعی نمایش داده می شود.

social-media-search-keyword

نرخ نمایش ویدیو : تعداد نمایش یک ویدیو در یک کانال خاص مانند یوتیوب،  Vimeo و یا فیس بوک

Post reach : تعداد تقریبی افرادی که در هنگام انتشار پست جدید در یک بازه زمانی مشخص حداقل یکبار آن را مشاهده می کنند.

Potential impressions: تعداد نمایش یک قطعه محتوا در طول یک دوره زمانی بدون اینکه تعاملی صورت گرفته باشد.

Engagement-metrics

Engagement metrics: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند

این آمار و ارقام به شما نشان می دهد که مخاطبین چه تعاملی در اشتراک گذاری پست و اشتراک گذاری مجدد (re-sharing) نسبت به برند شما دارند.

نرخ تقویت یا تشدید: تعداد اشتراگ گذاری برای هر پست از طرف کاربران در هر شبکه اجتماعی چه میزان بوده است ؟ این ممکن است با توجه به نوع شبکه اجتماعی که در آن فعالیت دارید متفاوت باشد :

  • تعداد ریتوییت در توییتر
  • تعداد اشتراک گذاری (shares) در فیسبوک ،گوگل،لینکداین
  • تعداد پین مجدد در پین‌ترست
  • تعداد regrams در اینستاگرام

نرخ تشویق : تعداد تشویقی که از سوی مخاطبین در یک دوره زمانی برای پست های شما صورت گرفته است مانند پلاس ۱+ برای پست در گوگل پلاس ، لایک شدن پست در فیسبوک ، لایک شدن پست در لینکداین .

نرخ نظرات(Comment rate): میانگین تعداد کامنت ها در هر پست

نرخ مکالمه و گفتگو (Conversation rate): تعداد گفتگو در هر پست شبکه های اجتماعی که در فیس بوک ، گوگل + ،لینکداین، اینستاگرام بر اساس کامنت و در توییتر بر اساس replies می باشد.

میزان تعامل بر اساس طرفداران/دنبال کننده ها (Engagement Rate) : مجموع کل تعاملات در یک کانال و تقسیم آن بر کل طرفداران یا دنبال کننده های همان شبکه اجتماعی را شامل می شود.


در بخش دوم به سراغ متریک های Acquisition و Conversion و Retention می رویم و در مورد اهمیت و نحوه اندازه‌گیری آنها صحبت خواهیم کرد. اگر میخواهید قسمت دوم را از دست ندهید همین الان در خبرنامه بلاگ‌اد عضو شوید یا دسته بازاریابی شبکه های اجتماعی را دنبال کنید. ممنون

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ