Take a fresh look at your lifestyle.

شبکه‌های اجتماعی، عامل تحول معماری معاصر

0

در قسمت قبل در مورد شناخت خالقان فضاهای حقیقی (معماران) از فضای مجازی گفتیم و نیاز معماری امروز به استفاده از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی درعصر دیجیتال را عنوان کردیم و دیدیم که چگونه شبکه‎‌های اجتماعی می‌توانند مانند یک موتور جستجو قوی برای معماری عمل کنند.

اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود!

شاید باورش سخت باشد؛ اما ظهور شبکه‌های اجتماعی معماری معاصر را در دنیا دگرگون کرده و خواهد کرد.

برای درک این موضوع مارک کاشنر موسس “آرکیتایزر” (بزرگترین پایگاه داده آنلاین معماری) نظریه ای دارد به نام “نظریه آونگ”

شبکه های اجتماعی مارک کاشنر

 

نظریه آونگ

او روند معماری معاصر را یک آونگ تصور می‌کند که در یک سوی آن نوآوری و در سوی دیگر سَمبل‌های شناخته‌شده معماری وجود دارند.

شبکه های اجتماعی ۲

 

او برای فهم بیشتر نظریه‌اش به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد که سبکی به نام “بروتالیسم” در معماری بوجود آمد که یک معماری خشن و عاری از سمبل‌های گذشته بود .

بروتالیسم شبکه های اجتماعی

 

بروتالیسم درواقع زمانی در معماری اتفاق افتاد که آونگ به سمت نوآوری جهت گرفته بود.

شبکه‌های اجتماعی ۳

 

در دهه هشتاد با ظهور  پست‌مدرنیسم آونگ معماری باز به سمت سمبل‌های گذشته بازگشت و المان‌های معماری کلاسیک دوباره بر ساختمان‌ها نمایان شدند .

شبکه های اجتماعی ۴

و سپس باز در ابتدای دهه ۹۰ با دیکانستراکشن سمبل های گذشته از معماری محو شدند.

در واقع در یک دوره تقلید از معماری گذشته را اشتباه تصور می کردند اما پس از چندی، باز دست به دامان معماری آشنای گذشته  و برانگیختن حس نوستالژی در افراد می‌شدند.

اما چه چیزی مدت زمان نوسان این آونگ را تعیین می‌کند؟

  1. فاصله زمانی میان طراحی بناهایی با سبکی متاثر از تفکر حاکم بر آن عصر
  2. فاصله چند ساله تا ساخته شدن آن‌ها، شناخته شدن آن توسط جوامع مختلف و همه گیر شدن آن
  3. انتظار برای مشاهده بازخورد مردم و در نهایت تاثیر مثبت یا منفی آن بر جوامع.

شبکه های اجتماعی ۵

 

چه چیزی می تواند تمامی این مراحل را تسریع بخشد؟

قطعا شبکه های اجتماعی!

اگر متوجه نشده اید، نه از خودتان ناراحت شوید ،نه به من بدوبیراه بگویید.

مثال‌های زیر همه چیز را روشن خواهد کرد.

در سال ۱۹۹۷ فرانک گهری با طراحی موزه گوگنهایم در بیلبائو بطور کلی ارتباط جهان با معماری را تغییر داد!

گوگنهایم شبکه های اجتماعی

 

و شاید از همان زمان روند نظریه آونگ برای همیشه متوقف شد.

اما چرا؟

پس از گذشت مدت زمان اندکی از ساخت این بنا جهانگردان بیلبائو تا سقف ۲۵۰۰ درصد افزایش پیدا کردند و میبینیم که در تمام ایالت‌های آمریکا هم یکی پس از دیگری بناهایی با این سبک و سیاق ساخته شد.

شبکه های اجتماعی گوگنهایمشبکه های اجتماعینیویورک شبکه های اجتماعی

 

چطور یک بنا می‌تواند به این سرعت بین معماران و توریست ها همه گیر شود؟

در گذشته به‌دلیل سرعت پایین وسایل نقلیه بازدید از بناها برای توریست‌ها بسیار دشوار بود، کم کم سرعت وسایل نقلیه افزایش پیدا کرد. بعد از آن با پیشرفت تکنولوژی ما می توانستیم از تلویزیون، روزنامه‌ها، بناهای تاریخی را ببینیم؛ تا اینکه درنهایت به کمک شبکه‌های اجتماعی هرکدام از ما رسانه‌ای برای معماری شدیم. رسانه‌ای که در کسری از ثانیه در تمام جوامع اطلاع‌رسانی می‌کند. رسانه‌های اجتماعی باعث شدند که ساختمان‌ها از محل خودشان جدا شوند و در تلفن‌های همراه ما دنبالمان بیایند.

شبکه های اجتماعی

و این همان دلیلی است که تمام ایالت‌های آمریکا متوجه شدند که برای داشتن توریست احتیاج به آن نوع ساختمان‌ها دارند.

حالا باز به نظریه آونگ باز می گردیم و گزینه رسانههای اجتماعی را به آن اضافه می کنیم. رسانه‌های اجتماعی مانند یک کاتالیزور نوسانات آونگ را آنقدر تسریع می کند تا اینکه هردو المان طرفین آن از لحاظ زمانی به هم نزدیک می‌شوند و تفاوت میان آن‌ها را به نوعی محو می‌کند.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

 

لابد می‌پرسید پس آیا در معماری امروز سمبل‌های گذشته را می بینیم؟ هم بله و هم نه!

جواب این سوال را شرح یکی از پروژه‌های “مارک کاشنر” به وضوح بیان می کند.

طرحی بی‌پروا و غیرمتعارف برای یک مرکز تفریحی در نیویورک که ترس همگان اعم از کارفرما و حتی خود طراحان را به همراه داشت.

اما چطور این پروژه موفق شد.

کاری که آن ها کردند این بود که رندرهایی با پرسوناژهای واقعی از طرحشان گرفتند و در فیسبوک و اینستاگرام قرار دادند و اجازه دادند، مردم هرکاری که می‌خواهند با آن بکنند. آنها را با اشتراک بگذارند؛ آن ها را دوست داشته باشند؛ نظر بدهند و حتی از آن ها متنفر باشند.

اما این واکنش‌ها دو سال قبل از اتمام ساخت بنا اتفاق می‌افتاد و بنا گویی قبل از ساخته‌شدنش، در جامعه وجود داشته. پس از افتتاح این بنا هم، تصاویر آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. در نتیجه زمانی که مردم و توریست‌ها با بنای ساخته‌ شده روبرو شدند، علاوه بر اینکه جهت‌گیری آونگ را به سمت نوآوری می‌دیدند، از طرفی حس آشنایی با بنا را هم بصورت توام احساس می‌کردند، چون آن را از مدت‌ها پیش بصورت مداوم دیده بودند و این‌گونه بود که آونگ گویی هر دو جهت رو به صورت همزمان نشانه رفته بود.

در مقاله بعدی می‌بینیم که چطور پروژه هایی هستن که بدون داشتن هیچ کارفرمایی فقط با کمک شبکه‌های اجتماعی استارت می‌خورند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ