Take a fresh look at your lifestyle.

جلب کردن توجهات به خود

0

گاهی اوقات در فضای کسب‌و‌کار با رقیبان سرسختی مواجه می‌شوید که فضا را برای فعالیت و کسب درآمد شما بسیار نامناسب می‌کنند. همچنین این رقیبان سرسخت معمولا چنان عرصه را به شما تنگ کرده و تبلیغات را به سود خود مدیریت می‌کنند که واکنش مناسب از جهت شمارا تقریبا غیرممکن می‌سازد.

در چنین مواقعی حمله مستقیم به رقیب نه‌تنها فایده‌ای نخواهد داشت، بلکه باعث بدتر شدن وضع کسب‌و‌کارتان نیز می‌شود. در واقع در چنین شرایطی، حمله مستقیم دقیقا همان چیزی است که حریف یا حریفان‌تان منتظر انجام آن توسط شما هستند تا بتوانند ضربه آخر را به شما زده و به کلی از بازار رقابت حذف‌تان کنند.

اگر در چنین مخمصه‌ای گیر افتادید راه‌حل جایگزین و مناسب برای مقابله با رقیبان، انجام یک حمله زیرکانه و به‌صورت غیرمستقیم است. به چنین عملی در علم روابط عمومی در اصطلاح «جلب توجهات عمومی از رقبا به سمت خود» می‌گویند. این فعالیت یکی از زیرکانه‌ترین تاکتیک‌های حوزه روابط عمومی به حساب می‌آید.

بدون شک «سر ریچارد برانسون» کارآفرین و سرمایه‌دار بریتانیایی و مالک مجموعه موسسات Virgin Group، یکی از ماهرترین افراد در اجرای شیوه فوق در حوزه روابط عمومی است؛ از ظاهر شدن در میان مردم با لباس دوره‌گردها گرفته تا خراب کردن کنفرانس رقبا درست چند دقیقه پیش از شروع آن. ریچارد برانسون برای متمایل کردن توجهات از رقبا به سوی خود دست به هرکاری که حتی فکرش را هم نمی‌توانید بکنید می‌زند. در عین حال برای کسانی که در کسب‌و‌کار خود دچار مشکلات شدید هستند، ایده‌ها و کارهایی که ریچارد برانسون انجام داده است می‌تواند بهترین الگو باشد.

ایده

یکی از دی‌جی (کسی که آهنگ‌های از پیش ضبط شده را از روی دیسک انتخاب کرده و با شکل‌های گوناگون برای مخاطبانش پخش می‌کند)‌های محلی ایالات متحده آمریکا که به راگبی علاقه خاصی داشت همواره می‌خواست به نوعی حمایت خود را از تیم محبوبش نشان دهد، در واقع سعی داشت در روز مسابقه به طور زنده برای بازیکنان به اجرا بپردازد اما هنگامی که دریافت این کار از لحاظ قانونی اشکال دارد و ماموران امنیتی مانع وی خواهند شد تصمیم گرفت روز قبل از شروع هر مسابقه نقشه خود را عملی سازد.

او هر هفته یک روز قبل از شروع مسابقه در ورزشگاه حضور می‌یافت و برای بازیکنان هنر خود را جهت تقویت روحیه آنان به نمایش می‌گذاشت. این اقدام وی خیلی زود توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و سر زبان‌ها افتادن نام وی باعث شد هواداران نیز نسبت به اقدامات وی واکنش‌های خوبی نشان دهند و خیلی زود او را به‌عنوان یکی از اعضای تیم قبول کردند. در واقع اقدامات وی چنان بازیکنان را به وجد می‌آورد که باعث عملکرد بهتر آنان در حین تمرین می‌شد همین امر باعث رضایت مربیان از وی شد که در نهایت موجب شد تا او به استخدام رسمی تیم درآید و برای وی جایگاه مخصوصی نیز در نظر گیرند.

بسیاری علت موفقیت وی را در درک درست وی از شرایط خود و اراده قوی می‌دانستند، در اصل اجرا دو روز قبل از شروع مسابقه بسیار زود و درست در روز مسابقه بسیار دیر بود و بدون شک تاثیر به مراتب کمتری روی بازیکنان می‌گذاشت.

همواره باید در مقابل مشکلات و موانع از خود مقاومت و سرسختی نشان دهیم اما در مواردی نیز می‌توان از راه‌حل‌هایی منطقی جهت غلبه بر مشکلات یا دور زدن موانع استفاده کرد. مثال بالا در اصل نمونه‌ای از همین موارد است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– تشخیص اینکه چه موقع باید از تاکتیک‌های چریکی استفاده کرد بسیار مهم است، در واقع این‌گونه تاکتیک‌ها زمانی موثر خواهند بود که بدانید توانایی مقابله مستقیم با رقبا را ندارید.

-برنامه‌ریزی کنید. شما نیاز پیدا خواهید کرد که درباره آینده فکر کنید و مهیا باشید.

– کاری انجام دهید که با رویدادها و اقدامات رقبای‌تان مرتبط باشد و ترجیحا این‌طور به نظر برسد که از آنها حمایت می‌کنید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ