Take a fresh look at your lifestyle.

آگهی اینستاگرامی و هوس آبگوشت !

0

حتما همه موقع رفتن به رستوران با این صحنه مواجه شده‌اید که عده‌ای به محض قرارگیری غذا روی میزشان گوشی همراه خود را آماده می‌کنند و از غذا عکس گرفته و فورا در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. همین علاقه به اشتراک عکس‌های غذا باعث شده که طرفداران صفحه‌های رستوران‌ها و حضور برندهای غذایی نسبت به بقیه برندها در اینستاگرام بیشتر باشد. البته اکثر برندهای حوزه غذایی نیز در این رسانه حضور دارند و به تبلیغ محصولات خود می‌پردازند. برند مستردیزی نیز مدتی ا‌ست در اینستاگرام صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است.

صفحه‌ برند مستردیزی چندی‌ است حال و هوای متفاوتی به نسبت قبل پیدا کرده و دیگر فقط به قرار دادن تصویر غذای ساده اکتفا نمی‌کند. در این صفحه به‌تازگی طرح آگهی‌های متفاوتی با استفاده از شیوه استیج فوتوگرافی آماده و قرار گرفته است.

همین موضوع باعث شده که به بررسی دقیق‌تر صفحه‌ اینستاگرامی برند مستردیزی به‌خصوص طرح آگهی‌های جدید آن بپردازیم. در این باره «فرصت امروز» گفت‌وگویی با آرش غریقی، مدیرهنری و ایده‌پرداز و آرمان حسینی، مدیر پروژه شبکه‌های اجتماعی مستردیزی داشته‌ است که در ادامه می‌خوانید.

اینستاگرام را می‌توان به مثابه یک کاتالوگ در نظر گرفت

آرش غریقی، مدیرهنری و ایده‌پرداز درباره حضور برند مستردیزی در اینستاگرام می‌گوید: در حال حاضر به‌دلیل فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و نفوذ آن در زندگی روزمره و البته در مواردی فیلترکردن مخاطب هدف، منطقی‌تر است که برند‌ها رو به معرفی کردن خود در شبکه‌های اجتماعی آن هم با کمترین هزینه‌ای بیاورند.

منظور از فیلتر کردن مخاطب هدف این است که در اینستاگرام برخلاف شبکه‌های دیگر مانند فیس‌بوک نیازی نیست برای تبلیغات علاوه برپرداخت هزینه، گروه هدف را هم دقیق مشخص کرد تا شبکه اجتماعی تبلیغات را برای آن گروه هدف پخش کند.

مستردیزی هم به‌عنوان یک رستوران زنجیره‌‌‌ای که غذای سنتی را با روشی متفاوت و امروزی (دلیوری) سرو می‌کند، در معرفی خود هم نیاز به یک روش امروزی دارد و از این غائله مستثنا نیست. شبکه اجتماعی اینستاگرام قبل از فراگیر شدنش هم کاربرانی داشت که عکس‌های روزمره خود از جمله عکس‌های تزیین شده غذا را پست می‌کردند، درنتیجه اینستاگرام شبکه بسیار جذابی برای برندهای خوراکی است خصوصا برای انسان‌هایی که خوش خوراک هستند.

غریقی می‌گوید: مستردیزی حدود یک سال و نیم است که در اینستاگرام حضور دارد و در این مدت ۱۵۴ تصویر منتشر کرده است. اینستاگرام را می‌توان به مثابه یک کاتالوگ در نظر گرفت. کاتالوگی که در هر صفحه حرفی برای گفتن دارد و پیامی را انتقال می‌دهد. کاتالوگ زمانی جذاب‌تر است که صفحات آن منسجم و یکپارچه و از یک خط کلی با هدفی مشخص پیروی کرده باشد. متاسفانه در صفحه فعلی مستردیزی این یکپارچکی دیده نمی‌شود کما اینکه در میان این ۱۵۴ تصویر منتشر شده، تصاویر خوبی هم وجود دارد که به‌دلیل نداشتن استراتژی مشخص دیده نشده‌اند.

در صفحه مستردیزی پست‌های ابتدایی و بعضی از تصویرسازی‌ها از کیفیت خوبی برخوردارند، اما با این توصیفات حدود سه ماه است که تصاویر جالبی در صفحه منتشر می‌شود که مشخصا از یک روحیه یکپارچه‌ای برخوردارند. یکی از نکات مهم و تاثیرگذار در حضور اینستاگرام، تداوم است.

در سه ماه گذشته تنها شش تصویر در صفحه مستردیزی منتشر شده که آمار پایینی محسوب می‌شود، حدودا هفته‌ای یک پست. البته مستردیزی در شروع یک راه طولانی ا‌ست و قضاوت برای موثر بودن یا نبودن در استراتژی تقریبا نامشخص کمی زود است. زمانی که پست‌ها دست به دست شد و بازخوردها قابل لمس بود بیشتر می‌توان در مورد استراتژی این صفحه صحبت کرد.

غریقی می‌گوید: در کل شش تصویر طراحی شده آخری برای مستردیزی، از کیفیت بالایی در اجرا برخوردارند و به اندازه کافی جذاب هستند که من را ترغیب به لایک کردن بکنند و حسم نسبت به برند مثبت شود و هوس آبگوشت کنم. البته ترجیح می‌دادم کپی‌های بهتری زیر عکس‌ها می‌خواندم.

استیج فوتوگرافی شیوه‌ای سخت ولی بسیار جذاب

غریقی درباره تکنیک استفاده شده برای تصویرسازی‌های طرح‌های صفحه اینستاگرامی مستردیزی می‌گوید: عکاسی صحنه‌‌پردازی شده یا استیج فوتوگرافی به‌دلیل هموار کردن روایت مدنظر عکاس و در کل داستان جاری در تصویر خلق شده، جزو عکاسی‌های بسیار جذاب به حساب می‌آید و صد البته ساختن چنین میزانسنی بسیار سخت و حساس است و من مشتاقانه منتظر این تولیدات هستم. البته امیدوارم این عکس‌ها در کلیشه‌های روزمرگی باقی نماند و فضاهای خلاقانه‌ای را همگام با انتخاب فضای جدید (اینستاگرام) با این روش خلق کند. از نمونه‌های غیر‌تجاری موفق این روش مجموعه عکس‌های آزاده اخلاقی عکاس، هنرمند و کارگردان در «به روایت یک شاهد عینی» را می‌توان مثال زد.

غریقی در پایان می‌گوید: همان‌طور که در میان صحبت‌هایم گفتم برای قضاوت کردن درباره عملکرد تازه مستردیزی در شبکه اینستاگرامی کمی زوداست اما تولیدات فعلی حاکی از توانایی تیم اجرایی است و امیدوارم این روند باعث جذب مخاطبان وفادار در این شبکه شود. در انتها برای مدیر پروژه این کار و تیم خلاقش آرزوی موفقیت می‌کنم.

استفاده از شیوه سخت و پرهزینه برای تبلیغات

آرمان حسینی، مدیر پروژه شبکه‌های اجتماعی مستردیزی درباره طرح‌های این برند می‌گوید: بسیاری از برندهای ایرانی سراغ استفاده از شبکه اینستاگرام و به تازگی پیام‌رسان تلگرام برای ارتباط با مخاطبان‌شان رفته‌اند که اکثر آنها برای این ارتباط از یکسری عکس‌های آرشیوی، تکراری یا ویدئوهایی که محتوای مفیدی ندارند، استفاده می‌کنند. متاسفانه این روند حرکتی در مورد برندهای حوزه غذایی نمود بیشتری دارد.

مستردیزی نیز مانند بسیاری از برندها در شبکه‌های اجتماعی برای خود کانال‌هایی ایجاد کرده است. کانال‌هایی که در تلاش هستیم برای آن محتوایی را تولید کنیم که متفاوت از بقیه برندهای موجود در بازار این حوزه است.

برای تولید محتوای صفحه این برند، از شیوه استیج فوتوگرافی (Stage Photography)  در حال بهره‌برداری هستیم و پیشتر نیز از کاریکاتور در بعضی از طراحی‌های خود استفاده می‌کردیم. در این شیوه تصویربرداری، برای برند مورد نظر استیجی طراحی و با دوربین‌ها و لنزهای مختلف شروع به عکاسی کردیم.

برندها معمولا سراغ استفاده از شیوه استیج فوتوگرافی نمی‌روند، چون اجرای این شیوه کمی سخت و پرهزینه است و متاسفانه اکثر آنها معمولا برای تولید محتوا و ارائه به مخاطبان‌شان چنین سبک کاری را درنظر نمی‌گیرند. در این مدل هدف‌مان این بود که از شیوه‌های روزمره و تکراری دوری کنیم و برای تولید محتوا کمی ارزش قائل شویم که تعدادی از طرح‌های طراحی شده به سبک استیج فوتوگرافی در صفحه مستردیزی به نمایش گذاشته شده است.

شوخی با کاراکترهای محبوب و نوستالژیک

حسینی درباره کاراکترهای به‌کار رفته در طرح آگهی‌های مستردیزی می‌گوید: برای اجرای این طرح‌ها چندین سناریو تدوین شده است. هر کدام از این سناریوها داستانی دنباله‌دار را برای مخاطبان روایت خواهند کرد.

برای شروع این کار سراغ کاراکترهای محبوب و نوستالژیک مخاطبان مستردیزی رفتیم و با آنها کمی شوخی کردیم. از این کاراکترها برای طراحی الهام گرفته‌ایم و به نوعی از آنها برای ارتباط با مخاطبان بهره‌برداری کرده‌ایم. همان‌طور که گفتم این آگهی‌ها فصل‌بندی شده‌اند و گروه قرار است در هر فصل سراغ داستان جدیدی برود. موضوع فصل بعدی تهران‌گردی است. گروه تصمیم دارد که در این فصل از المان‌های مختلف تهران برای طراحی‌های خود بهره‌برداری کند.

در آن‌ طرح‌ها از المان‌ها و بافت‌های شهری استفاده خواهیم کرد که محصولات مستردیزی نیز با آنها ارتباط دارند. آدمک‌هایی نیز برای این طرح‌ها گریم و لباس مخصوص به تن خواهند کرد و گروه ما مجددا از آنها عکاسی و در طراحی آگهی‌ها از این عکس‌ها استفاده خواهد شد.

البته در تلاش هستیم که برای فصل پیش‌رو نیزکاراکترهای اختصاصی را طراحی کنیم. سعی خواهیم کرد طرح‌هایی را ایجاد کنیم که مخاطب به محض دیدن آنها به یاد مستردیزی بیفتد که این برنامه با گذشت مدت زمان مشخص و ایجاد برنامه‌های تبلیغی منظم، دست یافتنی خواهد بود. در فصل‌های دیگر تولید گروه نیز مخاطبان متفاوتی هدف قرار خواهند گرفت.

برای مثال در یکی از فصل‌ها فضای کاری و اداری و مخاطبان این حوزه مدنظر قرار گرفته‌اند. مستردیزی با بسته‌بندی‌هایی که دارد (حمل راحت دیزی) مزیت خوبی را برای خود ایجاد کرده که همین مزیت مخاطبان خوبی را جذب محصولاتش می‌کند. گستردگی مخاطبان باعث شده که در هر فصل، گروهی از آنها به‌عنوان سوژه هدف استفاده شوند.

ایجاد حس خوب در مخاطبان

حسینی می‌گوید: تبلیغات و تولید محتوای مستردیزی در شبکه‌های اجتماعی، چهار فاز دارد و ما فعلا در فاز تیزینگ هستیم. زمانی که مخاطبان از این طرح‌ها دیدن کرده و درباره آنها نظر بدهند و به دوستان خود معرفی کنند، تازه می‌توانیم بگوییم که برای شبکه‌های اجتماعی آن تولید محتوای مناسبی کرده‌ایم و کار ما وارد مرحله جدی‌تری خواهد شد.

زمانی که مخاطبان با خاطره خوبی از این طرح‌ها سراغ مستردیزی بروند و از محصولات این برند غذایی استفاده کنند، می‌توانیم ادعا کنیم که محتوای تولیدی تا حدودی موفق بوده و توانسته است به یکی از چند اهداف خود دست پیدا کند. هدف این است که مخاطبان با دیدن طرح‌ها حس بهتری نسبت به برند مستردیزی پیدا کنند و تا جای ممکن به آن وفادار شوند.

از هفته‌های آینده فاز اول-اصلی تولید محتوا شروع و مخاطبان با طرح‌های مختلف آشنا خواهند شد. بعد از اجرای فاز اول تازه می‌توانیم ادعا کنیم که کار بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مستردیزی به شکل حرفه‌ای شروع شده است. حسینی درباره بازخوردها نیز می‌گوید: در همین مرحله آزمایشی با بازخوردهای خوبی مواجه شده‌ایم و طرح‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.

البته برخی ایراد وارد کرده‌اند که چرا از کاراکترهای سرشناس و تکراری استفاده کرده‌ایم که پاسخ آن را قبلا دادم. برای شروع می‌خواستیم به منظور درگیر کردن ذهن مخاطبان با این کاراکتر شوخی و خاطراتی را زنده کنیم. در فازهای بعدی حتما این موضوع دچار تغییراتی خواهد شد و مستردیزی از این پس از کاراکترهای خودش استفاده خواهد کرد.

در پایان باید بگویم استیج فوتوگرافی و این سبک تولیدات به‌خصوص برای شبکه‌های اجتماعی عمر بلندی در ایران ندارد و گروه ما نیز به تازگی از این شیوه استفاده کرده است. به همین دلیل ممکن است شیوه اجرا شده دچار اشکالاتی باشد که در آینده تلاش خواهیم کرد آنها را برطرف کنیم و بتوانیم همانند سایر برندهای بزرگ در دنیا، به شکل حرفه‌ای کار تولید محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را انجام دهیم، چیزی که این روزها کمبود آن به‌شدت حس می‌شود.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ