Take a fresh look at your lifestyle.

اعضای شورا به اجرای کمرنگ مناسب ها در نگارخانه انتقاد کردند

0


اعضای شورا به اجرای کمرنگ مناسب ها در نگارخانه انتقاد کردند

طرح « نگارخانه ای به وسعت یک شهر » که امسال برای دومین بار در سطح بیلبوردهای شهر تهران همزمان با جشن نیمه شعبان و آزادسازی خرمشهر به نمایش درآمد ، موجب شد تا انتقادات نسبت به اجرای کمرنگ تبلیغات محیطی مرتبط با این دو مناسبت مذهبی و ملی بالا بگیرد .
به گزارش مجله خبری محیطی ، مجتبی شاکری ، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از طرح « نگارخانه ای به وسعت شهر » گفت : جای نگارخانه کنار بزرگراه که خودروها با سرعت عبور می کنند و تنها چند ثانیه فرصت رؤیت آثار هنری را دارند ، نیست و نصب یک‌هزار تابلو در سطح شهری به وسعت تهران موجب تاثیرگذاری در ذائقه مردم نمی‌شود .
این عضو شورا تاکید کرد : سال گذشته هم درباره این طرح مواردی را تذکر دادم ، اگرچه ۱۵ درصد فضاهای تبلیغات محیطی شهر در اختیار شهرداری قرار دارد ، اما این به معنای مفت و رایگان بودن نیست .
وی اضافه کرد : اگر مردم بدانند که برای اجرای این طرح چه میزان هزینه شده و اطلاعات صحیح در این رابطه دریافت کنند ، قطعا نسبت به آن موضع خواهند داشت .
مجتبی شاکری خاطر نشان کرد : در میان یک هزار تابلوی توزیع شده در سطح شهر ۱۰ مورد درباره امام زمان (عج) ، ۱۲ مورد درباره خرمشهر و ۱۳ مورد پیرامون جبهه بوده است .
این عضو شورای شهر تهران با پیشنهاد اینکه لوح فشرده آثار به نمایش درآمده در اختیار اعضای شورا قرار گیرد تا همه امکان ارزیابی دقیق محتوای آنها را داشته باشند ، گفت : باید ارزیابی شود که اساسا چه تعداد از این آثار قابل فهم هستند . برخی آثار اکران شده از مکاتب مطرود هنری انتخاب شده و هیچ مفهومی ندارد .
شاکری در عین حال تاکید کرد که شخص خاصی را در این تذکر نشانه نگرفته و تصمیم در رابطه با طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر را تصمیمی نادرست می‌داند .
ابوالفضل قناعتی ، دیگر عضو شورا هم با انتقاد از این موضوع گفت : با توجه به دو مناسبت عید نیمه شعبان و پیروزی فتح خرمشهر نباید همه فضاسازی های شهر به طرح «گالری به وسعت یک شهر» اختصاص می یافت .
علی محمد نائینی مشاور شهردار تهران نیز در واکنش به این انتقادات ، با بیان اینکه به توصیه های دکتر قالیباف قبل از اکران طرح نگارخانه توجه نشده ، گفت : اکران آثار بی ربط ، بدون پیام و خنثی و بعضاً غربی در مقایسه با آثار مربوط به دفاع مقدس و هویت ملی غلبه داشته که خلاف رویکرد و سیاست مدیریت شهری است .
مجتبی عبدالهی ، معاون خدمات شهری شهردار تهران در پاسخ به اعضای شورای شهر که معتقد بودند باید بخشی از بیلبوردهایی که به این طرح اختصاص پیدا کرده به جشن نیمه‌شعبان و آزادسازی خرمشهر اختصاص پیدا می‌کرد ، گفت : اصلا این فرضیه درست نیست . ما می‌توانیم براساس آمار و ارقام و عکس‌ها و گزارش‌هایی که تهیه شده ، ثابت کنیم که عملکرد ما در مورد این دو مناسبت سه تا ۵/٣ برابر بیشتر از سال گذشته بوده است . امسال ما حتی تعدادی از عکس‌های عکاسان جنگ را خریداری و نصب کرده‌ایم .
عبدالهی افزود : سال گذشته ما نگارخانه را از ١٨ تا ٢۵ اردیبهشت اجرا کردیم که گرچه برخی اعضا به آن انتقادهایی داشتند ولی در مجموع با واکنش خوبی از سوی شورا و مردم روبه‌رو شد . اما امسال از آنجایی که تمام بیلبوردهای ما در این زمان به نمایشگاه کتاب و شهر آفتاب اختصاص پیدا کرده بود نتوانستیم در آن زمان این طرح را اجرا کنیم . به همین دلیل مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر را با جشن نیمه‌شعبان و آزاد‌سازی خرمشهر ، با هم برگزار کنیم که اتفاقا کار سنگینی هم بود . بلافاصله بعد از تصویب این مصوبه شروع کردیم به طراحی و نصب تابلوهای نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر و بعد از آن هم بلافاصله طراحی و اجرای تابلوهای نیمه‌شعبان و آزاد‌سازی خرمشهر را آغاز کردیم. در واقع تابلوهای این دو مناسبت از ٢٩ اردیبهشت نصب شده بود . در واقع اوج کار ما در طرح نگارخانه، اول تا ١٠ خرداد است . بعد از آن هم بلافاصله اینها را جمع می‌کنیم و تابلوهای رحلت امام و ١۵ خرداد را بالا می‌بریم .
وی در رابطه با انتقادهای اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه خیلی از تابلوها آثار هنرمندان خارجی هستند و از آثار هنرمندان داخلی کمتر استفاده شده است ، اظهار داشت : بیش از ٧٠ درصد تابلوهای این طرح ، به آثار داخلی اختصاص پیدا کرده است . برای همین از مسئولان و متولیان بخش‌های مختلف هنری دعوت کردیم تا در قالب کمیته‌ای این آثار را انتخاب کنند که در نهایت از بیش از پنج هزار اثر حدود ٧٠٠ اثر اصیل و فاخر انتخاب و نصب شد .

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ