Take a fresh look at your lifestyle.

بیلبوردهای انسانی رالی باز

0

چند وقتی ا‌ست در برخی از اتوبان‌های تهران بعضی از افراد با لباس رالی و کلاه کاسکت با در دست داشتن بیلبوردهای رنگی نظر رانندگان را به خود جلب می‌کنند. این افراد در جهت برنامه‌های تبلیغاتی وب‌سایت مورچه که قرار است در حوزه‌ خودرو خدماتی را به مخاطبانش ارائه دهد، چنین عملکردی را اجرا کرده‌اند.با اینکه این عملکرد اتفاق تازه‌ای در دنیای تبلیغات نیست ولی به‌خاطر تازه بودن آن در ایران نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده ‌است.

این جلب نظر به‌ حدی بوده که برخی از مخاطبان از این صحنه عکاسی و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. «فرصت امروز» قصد دارد این حرکت تبلیغاتی را با کمک رضا مهدوی، مشاور بازاریابی و تبلیغات مورد بررسی بیشتری قرار دهد. همچنین در این گزارش گفت‌وگویی با مهدی بخشنده، رئیس هیات‌مدیره شرکت تجارت بدون مرز هوگر مالک وب‌سایت مورچه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

طراحی متفاوت و جالب اقدام تبلیغاتی

رضا مهدوی، مشاور بازاریابی و تبلیغات درباره‌ اقدام تبلیغاتی وب‌سایت مورچه می‌گوید: شیوه تبلیغاتی استفاده شده توسط سایت مورچه روش تازه‌ای در عرصه تبلیغات جهان نیست و تقریبا از قرن نوزدهم این بیلبوردهای انسانی (Human billboards) در دنیا به کار گرفته می‌شدند.

اما با این وجود تبلیغات سایت مورچه از لحاظ طراحی، متفاوت و جالب است و به شخصه نمونه‌ای از آن را در ایران به این شکل و شمایل تا به حال ندیده‌ام. این شیوه دقیقا در مسیر تردد خودروها اجرا شده و از آنجا که خودرو محور کسب‌و‌کار سایت مورچه است بنابراین گروه هدف برای انتقال پیام به درستی انتخاب شده است.

حیات سایت وابستگی زیادی به میزان مشارکت آگهی‌دهنده‌ها دارد

مهدوی می‌گوید: تمرکز اصلی فعالیت سایت مورچه روی خریدوفروش خودرو است و محتوای اصلی این سایت براساس UGC) user generated content) یا مشارکت کاربران در تولید محتوا است. در چنین کسب‌وکارهایی محتوا اهمیت زیادی پیدا می‌کند و نیاز به مشارکت کاربران برای تولید محتوا به‌صورت گسترده وجود دارد. پس فقط جذب بازدید‌کننده یا کاربر برای این سایت اهمیت ندارد و حیات سایت وابستگی زیادی به میزان مشارکت آگهی‌دهنده‌ها دارد. سایت مورچه در فضای بازاری شروع به کار کرده که چندین رقیب قدرتمند مانند سایت باما، تخت‌گاز و… در حال فعالیتند.

رقبایی که نیاز مخاطبان را به خوبی پوشش داده‌اند و کاربران معمولا می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از طریق این سایت‌ها به دست بیاورند. این درحالی‌است که به نظر می‌رسد سایت مورچه هنوز نتوانسته آگهی‌دهنده‌های زیادی را در مقایسه با رقبا جذب کند، در نتیجه خریداران خودرو حق انتخاب زیادی نخواهند داشت و به ناچار به سایت‌های قدیمی‌تر مراجعه می‌کنند.

ویروسی شدن تصاویر در شبکه‌های اجتماعی

مهدوی می‌گوید: مسئولان سایت مرحله اول برندینگ خود را به درستی پیاده و تبلیغات تاثیرگذاری را برای معرفی کسب‌و‌کارشان اجرایی کرده‌اند. آنها با استفاده از یک هزینه مناسب توانسته‌اند سطح آگاهی مخاطبان را از برند و کسب‌وکارشان به خوبی بالا ببرند. البته اگر گروه بخواهد این شیوه را در تمامی کشور اجرایی کند، نیاز به هزینه بالایی دارد. علاوه بر هزینه اجرای این کار به مجوزهای قانونی هم نیاز دارند که حتما تیم مورچه با آن برخورد کرده‌اند.

اگر چه این شیوه به‌صورت سراسری اجرا نشده اما به دلیل نو بودن ایده در کشور و ماهیت ویروسی کمپین، عکس‌های مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده که همین مسئله اثربخشی کمپین را دو چندان کرده است. اگرچه شروع خوبی بوده اما باید منتظر ماند و دید که برنامه بعدی مورچه چه خواهد بود. هر چقدر هم تبلیغات یک سایت جذاب باشد، عملکرد آن به مراتب مهم‌تر است. بنابراین باید تمهیداتی اندیشیده شود تا صاحبان سایت بتوانند میزان مشارکت آگهی‌دهنده‌ها را ارتقا دهند تا نیاز خریداران و بازدید‌کنندگان برطرف شود.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در این‌گونه کسب‌و‌کارها، زمان ورود به بازار است. با توجه به اینکه رقبای مورچه عملکرد قابل قبولی در گذشته داشته‌اند، بنابراین فضای خالی زیادی برای فعالیت یک رقیب تازه وارد وجود ندارد و این بزرگ‌ترین چالش مورچه خواهد بود.

در حال حاضر، علاوه بر سایت‌هایی که به‌صورت تخصصی روی خریدوفروش وسایل نقلیه کار می‌کنند، آگهی‌نامه‌های زیادی هم مانند دیوار و شیپور وجود دارند که بخش خریدوفروش وسایل نقلیه آنها به‌شدت فعال است و در حال گرفتن سهم بازار از سایت‌های تخصصی مثل باما و تخت گاز هستند که مورچه باید در بخش خریدوفروش با این سایت‌ها نیز رقابت کند. در هر صورت آرزو می‌کنم در مسیر پیش رویشان موفق باشند.

شیوه‌ متفاوت و کم‌ هزینه تبلیغاتی

مهدی بخشنده، رئیس هیات‌مدیره شرکت تجارت بدون مرز هوگر مالک وب سایت مورچه، درباره اقدام تازه تبلیغاتی این شرکت می‌گوید: مورچه (MOORCHEH. COM) برندی است که قرار است خدمات اینترنتی متفاوتی را در حوزه خودرو به مخاطبان خود ارائه دهد. این خدمات شامل اطلاعات فنی و بررسی کارشناسی انواع خودروها، امکان خرید، فروش، اجاره، لیزینگ و… خواهد بود. به عبارتی مورچه قرار است به‌عنوان یک مرجع تخصصی خودرو به تمام نیازمندی‌های مخاطبان در این حوزه پاسخ دهد که البته این مهم در فاز‌های مختلف و در زمانبندی مشخص اتفاق خواهد افتاد.

وب‌سایت مورچه به‌تازگی شروع به کار کرده‌ و اقدامات تبلیغاتی حال حاضر در راستای معرفی وب‌سایت انجام شده‌ است. سعی‌مان براین بوده که با یک شیوه متفاوت و کم‌ هزینه مخاطبان را از شروع فعالیت کسب‌وکارمان مطلع کنیم شیوه‌ای که در میان روش‌های تبلیغاتی مختلف به چشم بیاید. برای رسیدن به این شیوه بعد از طی جلسات مختلف با مدیران شرکت به ایده رسیدیم که در شرکت به‌عنوان ایده‌ای بیلبوردهای متحرک نام گرفت.

این بیلبوردها در ابعاد مشخص قابل حمل و توسط یکسری از افراد آموزش دیده برای این منظور حمل می‌شوند. افراد مورد نظر لباس‌های مخصوص اتومبیلرانی به تن و کلاه کاسکتی به سر دارند که البته هدف از این نوع لباس جلب‌توجه بیشتر بوده است. روی بیلبوردهای متحرک نیز فقط با فونت بزرگ آدرس وب‌‌سایت مورچه قید شده است. این افراد در اتوبان‌های بزرگ شهر حضور داشته و با بالای سرگرفتن این بیلبوردها نظر سرنشینان اتومبیل‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند.

در این راستا تبلیغاتی را در ورودی و خروجی متروها در معرفی آدرس سایت انجام داده‌ایم. بخشنده می‌گوید: هدف‌مان از اجرای این شیوه جذب مشتری نبود، گروه ما می‌خواست فقط سوالی را در ذهن مخاطبان ایجاد کند. سوالی مبنی براینکه ماهیت وب‌سایت مورد نظر چیست؟ سوالی که تنها با مراجعه به سایت رفع خواهد شد.

تحریک کنجکاوی مخاطبان با اجرای شیوه تبلیغاتی

بخشنده درباره بازخورد مخاطبان نسبت به اجرای روش بیلبوردهای متحرک می‌گوید: برای مخاطبان جالب بود، چون تا به‌حال با این شیوه برخورد نکرده ‌بودند. کنجکاوی مخاطبان کاملا تحریک شده بود، به‌طوری‌که برخی از آنها به افرادی که بیلبورد را حمل می‌کردند، نزدیک و سوالات و کنجکاوی خود را مطرح می‌کردند.

در مجموع انتظاری که از این شیوه‌ داشتیم، برآورده شده است و در این مدت کوتاه ضمن افزایش فزاینده تعداد مخاطبان ثابت سایت، رنک سایت‌مان در الکسا حدود ۵۰٫۰۰۰ تا ارتقاء پیدا کرده و در حال حاضر نزدیک ۱۰۰۰ هستیم، البته هدف شرکت رتبه زیر ۱۰۰ است که قطعا کار راحتی نخواهد بود ولی برای آن تدابیر متفاوتی در نظر گرفته شده است. این رقم نشان‌دهنده این است که مخاطبان برای رفع کنجکاوی به‌سایت مراجعه و اطلاعاتی را به‌دست آورده‌اند.

بخشنده‌ می‌گوید: شیوه اجرا شده مقدمه‌ کار تبلیغات وب این سایت بود و مدیران این شرکت در آینده و باتوجه به نیاز‌ها کمپین کامل‌تری را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

بخشنده درباره مشکلات اجرایی شیوه تبلیغاتی مورد نظر در سطح شهر می‌گوید: جدیدا ارگان‌های مختلف نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و بیشتر نگرانی آنها ناشی از عدم آگهی از محتوا و موضوع سایت و حضور سوال برانگیز نفرات ما بوده است ولی در حال حاضر ما درصدد رفع این مشکل هستیم تا بتوانیم به این روش تبلیغاتی ادامه دهیم. چون هزینه اجاره بیلبورد‌ها در اتوبان‌های پرتردد بسیار بالا و مختص شرکت‌های بسیار بزرگ است. ولی ما این حق را برای خود قائل هستیم تا ضمن رعایت قوانین و مقررات عمومی و احترام به حقوق شهروندان، با اجرای ایده‌های‌نو نسبت به معرفی کسب‌و‌کارمان اقدام کنیم.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ