Take a fresh look at your lifestyle.

اهمیت نوآوری در تبلیغات

0


اهمیت نوآوری در تبلیغات

یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات می‌باشد. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنهاست. گرچه معمولا مخاطبان در تبلیغ، از حرکتهای نو و جدید استقبال کرده، نسبت به آن علاقه نشان می دهند؛ لیکن بسیاری از مبلّغین با گذر زمان، نسبت به رفتار خاص و شیوه تبلیغی خود عادت کرده و همواره جاذبه های اولیه روشهای خود را در ذهن نگه می دارند و تصور می کنند این جاذبه هنوز باقی مانده و اکنون نیز همان زیبایی ابتدای اجرای طرح را دارا است؛ ولی با دقت بیش تر، در می یابند گاهی یکنواختی اجرای طرح در مدّت زیاد، غبار خستگی بر اندام آن نشانده و مبلغ از این امر بی خبر مانده است.

این در حالی است که نوآوری و حرکت در مسیرهای تازه نخستین رمز موفقیت صنعت تبلیغات است. وجود کالاهای متشابه در نتیجه ایجاد رقابت میان سازمانها و نیاز هرچه بیشتر به جذب و حفظ مشتری, کسب و کارها را به نوآوری در تبلیغات خود وادار می کند. در این مقاله ضمن بیان موضوعاتی در خصوص نوآوری و تبلیغات به نقش نوآوری در تبلیغات نیز شده است.

عوامل رشد صنعت تبلیغات

817a70abaac925c5d4685c6ad51b9745صنعت تبلیغات عوامل رشد متعددی دارد که مهمترین آنها به شرح ذیل می باشد:

  • رشد سریع صنعت داخلی: بدون رشد صنعت داخلی امکان رشد و توسعه تبلیغات تجاری متصور نیست. در کشورهای صنعتی بزرگ فن تبلیغات از پشتیبانی یک صنعت قوی و یک بودجه سنگین و یک تکنیک پیشرفته برای امکان رشد و توسعه برخوردار است. در حالی که در کشورهای غیرصنعتی نه چنین بودجه ‌ای می‌ تواند صرف تبلیغ شود و نه تکنیکی پیشرفته وجود دارد که امکان تهیه هر نوع ابزار تبلیغاتی مناسب ‌تر فراهم آید.
  • بالا رفتن قوه خرید مردم:‌ مصرف ‌کننده یک طرف دیگر رشد و توسعه تبلیغات تجاری را تشکیل می‌دهد. اگر مصرف‌ کنندگان یک کشور قدرت خرید کافی برای خرید مصنوعات در اختیار نداشته باشند و مصرف این قبیل کالاها برای عده‌ای محدود باشد تبلیغات از پشتیبانی مهم دیگر خود محروم شده و قادر به رشد و توسعه نخواهد بود، همچنین فعالیت تبلیغاتی اهمیت زیادی در رقابت دارد.

تبلیغات، محصولات جدید را به عموم مردم معرفی می کند. به عنوان مثال ،کشاورزان را از وجود ماشین آلات جدید کشاورزی با خبر می سازد و…معرفی مارک های مختلف از محصول مشابه است. تبلیغات باعث می شود به دور دنیا سفر کنید. روزانه تبلیغ محصولاتی را می بینیم که اکثر آنها تولید داخل نیست.

اهمیت نوآوری در تبلیغات

images (1)اثر بخشی تبلیغات، یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات است. به عبارت دیگر مشخص کردن این ‌که تبلیغی که ما بودجه زیادی برای آن صرف کرده‌ایم تا چه حد ما را به هدف‌ هایی که تعیین کرده‌ایم رسانده است. برنامه تبلیغاتی باید مرتبا آثار ارتباطی و نتایج فروش تبلیغات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد.

امروزه نوآوری بعنوان قابلیت بکار بستن دانش های نوین بمنظور بهبود تولید و خلق محصولات و سرویس های نو، کارآئی بلا منازع به شمار آمده و بعنوان مرکز و محور توانایی رقابت هم در سطح نهادها و هم در سطح کشورها بطور گسترده ای مورد اتفاق نظر می باشد. جو تید و جان بسانت که از نویسندگان کتاب «مدیریت نوآوری، یکپارچه‌سازی تغییرات تکنولوژیکی، بازار و سازمانی» می باشند، نوآوری را به عنوان فرآیند تبدیل فرصت‌ها به ایده‌های جدید و کاربردی کردن این ایده‌ها به طور گسترده تعریف می‌کنند. پس ما می توانیم بوسیله ی نوآوری در تبلیغات دانش های نوین را بمنظور ایجاد سرویس های نو و پیشی گرفتن از رقبا و همچنین رسیدن به اهداف تعیین شده در تبلیغات بکار ببریم.

نوآوری و حرکت در مسیرهای تازه نخستین رمز موفقیت صنعت تبلیغات است. بسیاری کمپانی هایی که سال ها تلویزیون، بیلبورد و… را برای تبلیغات استفاده می کردند هم اکنون به شیوه های هوشمندانه تری رو آورده اند . روشهایی که هم حفظ حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گرفته و هم از فناوریها و علوم جدید حداکثر استفاده به عمل آمده است. به عنوان نمونه گوگل، در آگهی های مرتبط با پرسش های کاربران را در باکس جست وجو در گوشه سمت راست بالای صفحه پاسخ ها قرار داده. این روش مزاحم ، تحمیلی و آزاردهنده نیست، فرمت ساده ای دارد و کاملاً با پرسش کاربر، مرتبط است. مثلاً کاربر در باکس جست وجو کلمه نرگس را تایپ کند، گوگل علاوه برآنکه مرتبط ترین پاسخ ها را می دهد، در سمت راست و بالای صفحه یک فروشگاه گل معرفی خواهد کرد.

برخی از راهکارهای موثر برای نوآوری در تبلیغات

375406_937برای اینکه بتوانیم در تبلیغات خود شیوه های نوینی را بکار ببریم و تبلیغات ما اثر بخشی لازم را داشته باشد و یا اینکه تبلیغ محصول ما در میان تبلیغ های سایر شرکت ها با محصول های متشابه گم نشود، باید وقت بیشتری برای تبلیغ محصول خود گذاشته و با دقت بیشتری عمل کرد. در ذیل به نکاتی که برای داشتن نوآوری در تبلیغات موثر می باشد، اشاره شده است.

  • تعیین گروه سنی: در تبلیغاتی که ما برای محصول خود انجام ابتدا باید مواردی را مشخص کنیم , مثلاباید مشخص شود که مشتریان این محصول در چه گروه سنی قرار دارند. با این کار سلیقه ها محدودتر شده وکار تبلیغات برای ما آسانتر می گردد و یا همه ی موارد کاربرد محصول مشخص شود . این مورد برای انتخاب محل های تبلیغات به ما کمک خواهد کرد.

 

  • مشخص نمودن مکان مناسب: یکی از موارد مهم این است که افراد این محصول را باید از چه مکانی تهیه کنند . مثلا اگر این محصول را فقط می توان از مرکز شهر خریداری کرد و یا جایی که برای رسیدن به آن باید از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کرد. تبلیغات بر روی وسایل نقلیه عمومی می تواند به ما کمک کند، ضمن اینکه قبل از شروع فعالیت های تبلیغاتی عکس العمل افراد در مواجه با تبلیغ بررسی و تجزیه و تحلیل شود و در صورت وجود مشکل راه حل خلاقانه ای برای رفع آن ارئه گردد.

در نظر گرفتن ویژگی خاص برای محصول: برای ارائه ی یک تبلیغات اثر بخش لازم است اصولی را در نظر گرفت . مثلا یک ویژگی خاص از محصول را که شاید کمتر به آن توجه شده را در پیام های تبلیغاتی منعکس کنید.

  • تبلیغات تو در تو: در مکان هایی که محصول به فروش می رسد حتی نحوه ی چیدمان نیز می تواند یک روش تبلیغاتی باشد و استفاده کردن از تبلیغات تو در تو یعنی گنجاندن یک تبلیغ در میان تبلیغات دیگر مانند بروشور های تبلیغاتی تو در تو و پیدا کردن فضاهای خالی در مکان های پر تردد. مانند تبلیغ بر روی پله برقی. هیچ کس انتظار ندارد وقتی با پله برقی بالا و پائین می رود زیر پایش تصاویر تبلیغاتی ببیند پس در چنین حالی اگر ببیند دیگر آن تصویر هرگز از ذهن او پاک نخواهد شد ,تبلیغ بر روی محصولاتی که با محصول ما در تضاد است . مثل تبلیغ سلامتی ریه ها بر روی پاکت سیگار.
  • معکوس کردن: پیام های خود را با استراتژی های خود معکوس کنید و نشان و آرم های خود را طوری طراحی کنید، که معکوس آن معنای خاصی داشته و بتواند مزیت از کالای شما را تبلیغ کند.

نتیجه گیری

پس با تجزیه و تحلیل بیشتر کالا و محصول ( گروه سنی , موارد کاربرد , مکان های توزیع و.. ) همچنین با بررسی اصول نوآوری در تبلیغات ( استفاده از اصولی که با عث جذب بیشتر مشتری می شود . ) و انتخابی. هوشمندانه و شایسته، می توان به اهداف تبلیغاتی خود رسید. ضمن اینکه باید توجه داشت معرفی کالاها باعث برتری در رقابت نمی شود بلکه ایده های جدید برای معرفی کالا هستند که موجب برتری شما در میان رقیبان می شود. اکثر فعالیت های تبلیغاتی هدفی را دنبال می‌کنند اما آنچه که یک طرح تبلیغاتی خوب را از یک طرح تبلیغاتی ضعیف متمایز می‌سازد، کیفیت هدف تعیین شده در آنها می‌باشد. تعریف درست و دقیق هدف به تبلیغ دهنده کمک می‌نماید که شاخصهای مناسبی برای انتخاب رسانه و پیام در اختیار داشته باشد و در نتیجه انتخاب صحیح ‌تری نیز خواهد داشت.

امروزه تنها پیام های تبلیغاتی که هدفمند طراحی و اجرا شده باشند، می‌توانند بر مخاطبان خود تاثیر گذارند. فرایند هدف گذاری تبلیغات با تشریح دلایل اصلی تبلیغ دهنده از انجام تبلیغ شروع شده و با تعریف تأثیرات مورد انتظار از تبلیغ خاتمه می‌یابد. واقعیت آن است که تبلیغات، تنها معرفی کالاها و خدمات نیست، تبلیغات رؤیاها و شیوه های آرمانی زندگی را نیز در برمی گیرد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ