Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی؛ کنشگری فعال و آگاهانه در عصر اطلاعات

0


برای غلبه بر چالش های فرارو، حضور موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات، توانمندسازی کارگزاران روابط عمومی از طریق تقویت امکانات، دوره های آموزشی و فرصتهای فرارو، گسترش روزافزون فناوریها و ابزارهای ارتباطی، تقویت بنیه علمی روابط عمومی، تشکیل اتحادیههای صنفی و تخصصی روابط عمومی های کشور، تعامل بیشتر با رسانه ها و شبکه های اجتماعی، راه اندازی اتاق های فکر مجازی و آینده پژوهی، توانمندسازی کارگزاران روابط عمومی ها از طریق آموزش های استراتژیک و به روز، گسترش تعاملات جامعه روابط عمومی کشورها با نهادهای آکادمیک و تخصصی در سطوح ملی و جهانی و… ضروری بنظر می رسد .

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ، ۲۷ اردیبهشت بعنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده، اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز و تعیین کننده است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌های عمومی و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها تا حد زیادی وابسته است .

صاحبنظران معتقدند روابط عمومی یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار و نوعی تلاش آگاهانه، هوشمند و دوسویه است که به منظور استقرار و افزایش تفاهم و تامین اهداف مورد قبول جامعه بین سازمانها و گروههای مختلف اجتماعی و از طریق ایده، گفتمانسازی و رسیدن به شناخت و آگاهی مشترک بین طرفین صورت می گیرد .

جمیز گرونیگ و تادهانت از اساتید و نظریه پردازان علوم ارتباطات معتقدند: متولیان روابط عمومی و اطلاع رسانی در دنیای مدرن امروزی آنچه را که نظریه پردازان رفتار سازمانی از آن بعنوان یک نقش متعهدانه و هوشمندانه نام می برند، اجرا می کنند و در جهت نوآوری و خلاقیت، توسعه درون زا، ایجاد فرصت های جدید، بستر سازی و استفاده بهینه از پتانسیل ها و فرصت های فرارو، نقش عمده و راهبردی ایفا می نمایند .

دستیابی به اهداف جامعه اطلاعاتی و توسعه دانایی محور در عصر حاضر که بر تولید اخبار، اطلاعات و دانش متکی است، از اهمیت ویژه و اساسی برخوردار است. تنظیم ارتباطات افقی و سازمان یافته اجتماعی، رایانه و شبکه های اطلاع رسانی از اهرم های موثر و زیربنای تحولات و رسیدن به اهداف جامعه اطلاعاتی می باشند. مشخصه این جامعه ایده پردازی، اطلاعات و آگاهی محوری، فکرسالاری، اندیشه و عقلانیت محوری است و شالوده این مباحث بر مفاهیم و اصولی استوارند که در ذات خود متعالی، انسانی و مردمی باشند و چون در کنار آن مقوله دانایی محوری مطرح بوده به همین دلیل برخی از متفکران اجتماعی معتقدند جامعه ارتباطی به سوی جامعه معرفتی دچار تحول شده است .

 نهاد روابط عمومی می تواند نقش استراتژیک و موثری در ایجاد بسترهای اجتماعی و فرهنگی برای تحقق آرمان جامعه معرفتی با بهره گیری از توانمندیهای انسانی، ارتباطی، اجتماعی  و رسانه ای در جامعه داشته باشد. زیرا که مهمترین نقش آنها تولید اخبار و اطلاعات، بسط و گسترش اعتماد و آگاهی، گردآوری و پالایش اطلاعات و دانش، انگیزش مخاطبان و تقویت دیدگاهها، تکریم مخاطبین و ساماندهی ارتباطات اجتماعی می باشد و یکی از عوامل موثر در شکل دهی به رفتارهای اجتماعی در عصر حاضر رسانه های همگانی است یعنی اخبار و گزارشاتی که از طریق رسانه ها منتشر می گردد تا حدود زیادی به برداشت عموم و ترسیم واقعیت شکل می دهد. روابط عمومی ها نیز از منابع تغذیه خبری و فکری  رسانه ها، مرکز ثقل ارتباط سازمانها با گروههای اجتماعی و برون سازمان میباشند و با اقدامات و ابتکارات خود میتواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی و خبری دانشگاهیان و مخاطبان، تقویت گفتمان و دیالوگ در عرصه افکار عمومی و حوزه همگانی، پیش بینی رویدادهای آینده و مطالبات مخاطبین و… باشند .

متاسفانه روابط عمومی بعنوان یک نهاد استراتژیک با چالش هایی رو به رو است که می توان به: عدم وجود باور و اعتقاد لازم و کافی در بین مدیران سطوح بالای جامعه و سازمانها در مورد جایگاه، اهمیت و خاصیت روابط عمومی، فقدان یک اتحادیه صنفی و حرفه ای فراگیر و قدرتمند در سطح کشور متشکل از روابط عمومی های بخش خصوصی و دولتی، تقویت حیطه عملیاتی و توانمندیهای روابط عمومی در ابعاد درون و برون سازمانی، ادغام روابط عمومی در سازمانها با سایر واحدها، کافی نبودن تولیدات و داده‌های تخصصی در حوزه روابط عمومی، عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات لازم و ضعف تخصصی کارگزاران روابط عمومی، ضعف در برنامه ریزی و اجرا ی طرحها، نداشتن استراتژی و چشم انداز مطلوب و مشخص سالیانه درون سازمانی و برون سازمانی، نادیده گرفتن روابط عمومی ها در برنامه های توسعه، فقدان تعامل سازنده،مستمر و کار آمد بایکدیگر و نهاد های مرتبط داخلی و بین المللی و… اشاره نمود که پویایی و توسعه کارکرد این نهاد مهم ارتباطی را با مشکلاتی مواجه ساخته است .

برای غلبه بر چالش های فرارو، حضور موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتی و دسترسی به حجم وسیعی از این اطلاعات، توانمندسازی کارگزاران روابط عمومی از طریق تقویت امکانات، دوره های آموزشی و فرصتهای فرارو، گسترش روزافزون فناوریها و ابزارهای ارتباطی، تقویت بنیه علمی روابط عمومی، تشکیل اتحادیههای صنفی و تخصصی روابط عمومی های کشور، تعامل بیشتر با رسانه ها و شبکه های اجتماعی، راه اندازی اتاق های فکر مجازی و آینده پژوهی، توانمندسازی کارگزاران روابط عمومی ها از طریق آموزش های استراتژیک و به روز، گسترش تعاملات جامعه روابط عمومی کشورها با نهادهای آکادمیک و تخصصی در سطوح ملی و جهانی و… ضروری بنظر می رسد .

روابط عمومی های نهادی منعطف، پویا و دارای پتانسیل های بالقوه و فرصتی استراتژیک برای بسترسازی جهت نیل به توسعه دانایی محور کشور می باشند، لذا توجه به این مقوله از اهمیت والایی برخوردار است .


نویسنده: فردین مصطفایی/ کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان کردستان

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ