از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر
از گذشته دور تاکنون ارتباط نقاشی با ادبیات و شعر و موسیقی، خاصه در ایران سابقه طولانی تری دارد و در مقاطع مختلف تاریخی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. در این بین تنها اهل فن قادر به تشخیص یا درک برداشت های از یک متن ادبی و ترجمان آن به تصویر می باشند.
از این رو گونتر اوکر که مهمترین هنرمند آلمان و جز یک صد هنرمند برتر دنیا در حال حاضر محسوب می شود، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ به ایران آمد و نمایشگاهی از آثار او با عنوان “زخمها و پیوندها” در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. او در زمان حضور در ایران تحت تأثیر فرهنگ و هنر ایران و از جمله حافظ قرار گرفت و وقتی به آلمان برگشت به تأثیر از غزلیات حافظ آثاری را خلق کرد و هم اکنون این آثار را در ایران به نمایش گذاشته است.
گونتر اوکر بر اساس ۳۰ غزل حافظ ، ۴ اثر چاپی خلق کرد که این آثار با حضور اوکر ابتدا در ۱۲ اردیبهشت ماه در آرامگاه حافظ رونمایی شد و پس از آن در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز به مدت یک ماه به نمایش گذاشته شد و پس از شیراز، نمایشگاه “کرنش به حافظ” در موزه امام علی (ع) در تهران آغاز می شود.
از آغاز هفته نکوداشت شیراز و رونمایی از آثار گونتر اوکر در تهران بیلبوردهای با عنوان ” کرنش به حافظ ” به چشم می خورد. اجرا و نصب این بیلبوردهای تبلیغاتی اقدامی هوشمندانه برای آگاهی بخشی به مردم و زمان برگزاری نمایشگاه می باشد و از طرفی بزرگداشت این هفته فرهنگی وادبی را نیز یادآور می شود.
اگر چه جمله “کرنش به حافظ” به معنی سر فرود آوردن در برابر بزرگی همچون حافظ شیرازیست و مردم را متوجه مناسبتی در این باب میکند، اما عبارت گونتر اوکر برای مخاطب عامی که درگیر روزمرگی است و با هنرمندی چون گونتر اوکر آشنایی چندانی ندارد، باعث یک نوع سردرگمی و ابهام شده است و به عبارتی طراحی این بیلبودر مختص کسانی که اهل نقاشی و ادبیات هستند و پیگیر این مسائل برایشان اهمیت دارد می باشد.
تبلیغات و نحوه اجرای آن نقش به سزای در معرفی مهمترین مراسم ها و اتفاق های فرهنگی دارد و بی شک خلق آثار حافظ شیرازی توسط یک هنرمند آلمانی رخدادی بزرگ و درخور توجه است که اگر با طراحی مناسب تر و همانگی بیشتری اجرا می گردید می توانست بسیاری از مردم را با این افتخار فرهنگی که پدید آمده بیشتر آشنا کند و چه بسا مخاطبانی که با شعر و شعاری زیاد وابسته نیستند حداقل به بازدید از این نمایشگاه که توسط یک غیر ایرانی که تمایل به فرهنگ شرقی دارد، دعوت کند.