Take a fresh look at your lifestyle.

از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر

0


از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر

از گذشته دور تاکنون ارتباط نقاشی با ادبیات و شعر و موسیقی، خاصه در ایران سابقه طولانی تری دارد و در مقاطع مختلف تاریخی فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است. در این بین تنها اهل فن قادر به تشخیص یا درک برداشت های از یک متن ادبی و ترجمان آن به تصویر می باشند.

از این رو گونتر اوکر که مهمترین هنرمند آلمان و جز یک صد هنرمند برتر دنیا در حال حاضر محسوب می شود، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۱ به ایران آمد و نمایشگاهی از آثار او با عنوان “زخم‌ها و پیوندها” در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. او در زمان حضور در ایران تحت تأثیر فرهنگ و هنر ایران و از جمله حافظ قرار گرفت و وقتی به آلمان برگشت به تأثیر از غزلیات حافظ آثاری را خلق کرد و هم اکنون این آثار را در ایران به نمایش گذاشته است.

گونتر اوکر بر اساس ۳۰ غزل حافظ ، ۴ اثر چاپی خلق کرد که این آثار با حضور اوکر ابتدا در ۱۲ اردیبهشت ماه در آرامگاه حافظ رونمایی شد و پس از آن در نگارخانه تار و پود مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز به مدت یک ماه به نمایش گذاشته شد و پس از شیراز، نمایشگاه “کرنش به حافظ” در موزه امام علی (ع) در تهران آغاز می ‌شود.

از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر

از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر

از کرنش به حافظ تا آثار گونتر اوکر

129160_742

از آغاز هفته نکوداشت شیراز و رونمایی از آثار گونتر اوکر در تهران بیلبوردهای با عنوان ” کرنش به حافظ ” به چشم می خورد. اجرا و نصب این بیلبوردهای تبلیغاتی اقدامی هوشمندانه برای آگاهی بخشی به مردم و زمان برگزاری نمایشگاه می باشد و از طرفی بزرگداشت این هفته فرهنگی وادبی را نیز یادآور می شود.

اگر چه جمله “کرنش به حافظ” به معنی سر فرود آوردن در برابر بزرگی همچون حافظ شیرازیست و مردم را متوجه مناسبتی در این باب میکند، اما عبارت گونتر اوکر برای مخاطب عامی که درگیر روزمرگی است و با هنرمندی چون گونتر اوکر آشنایی چندانی ندارد، باعث یک نوع سردرگمی و ابهام شده است و به عبارتی طراحی این بیلبودر مختص کسانی که اهل نقاشی و ادبیات هستند و پیگیر این مسائل برایشان اهمیت دارد می باشد.

تبلیغات و نحوه اجرای آن نقش به سزای در معرفی مهمترین مراسم ها و اتفاق های فرهنگی دارد و بی شک خلق آثار حافظ شیرازی توسط یک هنرمند آلمانی رخدادی بزرگ و درخور توجه است که اگر با طراحی مناسب تر و همانگی بیشتری اجرا می گردید می توانست بسیاری از مردم را با این افتخار فرهنگی که پدید آمده بیشتر آشنا کند و چه بسا مخاطبانی که با شعر و شعاری زیاد وابسته نیستند حداقل به بازدید از این نمایشگاه که توسط یک غیر ایرانی که تمایل به فرهنگ شرقی دارد، دعوت کند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ