Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی مدرن: تحول ارتباطات

0

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) سن من آن قدر هست که به خاطر داشته باشم روزهایی را که برای ایجاد یک کپی از سندی که در حال که تایپ آن بر روی یک ماشین تحریر بودیم، باید از یک ورق کاغذ کاربن استفاده می کردیم. اگر قرار بود که بیش از یک کپی تهیه شود، شما بایستی از یک دستگاه تکثیر استفاده می کردید. آن روزها، روزهای ارسال کارت پستال ها، نوشتن نامه به رفقا، و جمع آوری تمبرهای پستی می باشد.

من حتی روزهایی را به یاد دارم که برای برقراری تماس تلفنی باید به یک اپراتور مرکزی متصل می شدیم و سپس تماس مان با شماره مورد نظر برقرار می شد، و این موضوع مربوط به قبل از زمانی است که به هر خانه و خانواده یک شماره تلفن مستقیم اختصاص داده شد.

سپس، همزمان با آمدن چیزی به نام فن آوری دیجیتال، جهان آنچنان که می بینیم تغییر کرد. من اکنون می توانم براحتی از طریق دستگاهی که با خود حمل می نمایم دیگران را پِیج (page) نموده و آن ها را مطلع نمایم که می خواهم با آن ها صحبت کنم. چگونگی آشنایی اولیه و برقراری ارتباط من و همسرم نیز به همین صورت بود. به زودی با راه اندازی تلفن های همراه که امروزه به گوشی های هوشمند تکامل یافته، همه چیز تغییر کرد. اولین کامپیوتر من یک صفحه نمایش سیاه و سفید با رنگ سبز درخشان، با یک تایپ‌فیس بزرگ داشت و اگر من می خواستم یک پوشه را کپی کنم باید در محیط DOS از فرمان xcopy c:foldername /d، استفاده می کردم. امروزه گوشی های هوشمندی که شما در جیب عقب شلوار جین خود حمل می نمائید، دارای قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به کامپیوترهای اواخر دهه ۹۰ می باشند.

سوال بزرگ این است که: روابط عمومی چگونه با گذشت زمان در طول سال ها تغییر نموده است؟ تجارتِ دادن اطلاعات به عموم مردم در مورد یک سازمان یا شخص خاص، به منظور ایجاد یک احساس خوب (تعریف آکسفورد)، دیگر تنها به مباحث مطبوعاتی محدود نمی شود. من خوشحالم که بگویم، فکر می کنم روابط عمومی با موفقیت به عنوان یک عنصر آمیخته در بازاریابی مطرح شده است و دیگر به عنوان جوجه اردک زشتِ بازاریابی محسوب نمی شود. زمانی که به کمپین های برنده در PRISM 2016 Awards می نگریم، روشن می شود که روابط عمومی با تبلیغات، پیشبرد فروش، اسپانسرینگ، بازاریابی مستقیم، و ارتباطات دیجیتال، همکاری نزدیک دارد. این به آن معنی است که روابط عمومی به عنوان روشی برای دستیابی به اهداف تجاری یک سازمان مطرح بوده و در اکثر موارد نیز منجر به بهبود سود کل خواهد شد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که روابط عمومی دیگر یک روش ساده برای ایجاد یک تصور خوب نیست، بلکه روشی برای ایجاد آگاهی از برند (شناخت برند) و افزایش درآمد می باشد.
Neels van Heerden در کتاب خود، به نام ارتباطات بازاریابی یکپارچه، در مورد انواع مختلف روابط عمومی می نویسد: روابط عمومی (PR)، روابط عمومی سازمانی (CPR)، روابط عمومی بازاریابی (MPR)، و تبلیغات بازاریابی (MP). اشتراک همه این ها در چیست؟ مفهوم روابط ذی‌نفعان. Van Heerden می نویسد که “عبارت روابط، اشاره به این مسئله دارد که این ذی‌نفعان درگیر در رابطه ای با سازمان خود هستند و در این رابطه نقش دارند”. به عنوان متخصصین روابط عمومی، ما لینک بین سازمان و ذی‌نفعان آن هستیم. این کار ماست که این روابط را به شکلی شاد و سالم حفظ نمائیم.

روابط عمومی مدرن، برای ما مجموعه ای از ابزارها را فراهم می آورد، که ما را قادر خواهد ساخت تا کار خود را بهتر از همتایان فاقد فن آوری‌مان انجام دهیم: ایمیل، واتس‌آپ، توییتر، یوتیوب، بلاگ ها و حتی Cloud. متاسفانه، به نظر می رسد مسئولین روابط عمومی جوان فراموش کرده اند که ایجاد و حفظ یک رابطه به چه معنی است. بله، چنین ابزارهایی سبب شده اند که بتوان بین دو یا چند نفر ارتباط برقرار نمود و این ارتباط را حفظ نمود، اما این نوع ارتباط نمی تواند جایگزین تعامل بین انسان ها شود. از سوی دیگر، ما مسن ترهای روابط عمومی، باید یاد بگیریم که از فن آوری های مدرن استقبال نموده و آن ها را با تکنیک های رابطه سازی کهن خود ادغام نمائیم. در اصل، من اعتقاد دارم که روابط عمومی به عنوان یک عمل تغییر زیادی نکرده است؛ روابط عمومی در واقع همیشه در مورد دادن اطلاعات به مردم و ارتباط با مردم بوده و هست. چیزی که تغییر کرده است، راه های رسیدن به این هدف می باشد.

شما را با تعریف خودم از روابط عمومی مدرن، ترک می نمایم: تجارت اخلاقیِ کمک به رشد یک تجارت از طریق ادغام موثر عناصر مختلف ارتباطی بازاریابی همراه با تعالی همتراز مهارت های ارتباط-سازی.
 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ