Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی تبلیغات محیطی در پایانه مسافربری اتوبوس

0


بررسی تبلیغات محیطی در پایانه مسافربری اتوبوس

اگر تاریخ حمل و نقل در ایران اسلامی را مورد موشکافی قراردهیم به نقش و اهمیت حمل و نقل برای کشوری با موقعیت جغرافیایی و اقتصادی که در مرکز بخش عظیمی از مبادلات تجاری جهان قرار دارد،‌ پی خواهیم برد. انعقاد موافقت نامه‌های حمل و نقل بین المللی جاده‌های کالا و مسافر بین جمهوری اسلامی ایران و ۲۸ کشور دیگر و فعال شدن تمامی مرزهای زمینی برای رفت و آمد وسایل نقلیه، زمینه مناسبی را برای تجدید اعتبار کهن و سنتی ایران به عنوان یکی از گذرگاه‌های اصلی جاده ابریشم فراهم ساخته است.
یکی از عوامل مؤثر در جابه‌جایی کالا و مسافر، تعداد، نوع ، کیفیت ناوگان و تأسیسات موجود است.
با مطالعه در مورد تأسیسات موجود کشور، دیده می شود که پایانه‌ها به عنوان یکی از تأسیسات مؤثر در جابه‌جایی کالا و مسافر در سیستم حمل و نقل کشور، اهمیت فوق العاده‌ای دارند. لذا ایجاد پایانه‌های مناسب و در خود که باعث جذب مسافر و کالا باشد در مناطقی که فاقد آن هستند ضروری به نظر می ‌رسد.
از آنجایی که تبلیغات محیطی در مکانهای شلوغ و پرتردد دارای اثر بخشی ویژه است و ترمینال یکی از جمله این مکانهاست، مجله خبری محیطی به بررسی تبلیغات محیطی در پایانه ترمینال مسافربری اتوبوس می پردازد.

تاریخچه پایانه مسافر بری در ایران

بسیاری از شهرهای ایران دارای پایانه های مسافربری بین شهری هستند که مسافران را با اتوبوس بین شهرهای مختلف کشور جابجا می کنند. علاوه بر اتوبوس، معمولاً برای مسیرهای درون استانی و شهرهای نزدیک، سرویس مینی بوس و سواری هم وجود دارد.
تاریخچه سفرهای جاده ای با اتوبوس به سال ۱۳۲۸ بصورت پراکنده توسط بخش خصوصی با تاسیس گاراژهای مخصوص اتوبوس ها وسواری های بین شهری بین شهرهای تبریز و تهران آغاز شد و ازسال ۱۳۳۴ فعالیت این بخش وسفرهای جاده ای رسما به شهرستان ارومیه با تاسیس گاراژها تسری پیدا کرد… وتاریخچه تاسیس اولین ترمینال رسمی ودولتی کشور در سال ۱۳۵۲ به شهر تبریز برمیگردد.

بررسی تبلیغات در پایانه مسافربری اتوبوس

Sou (2)مسافرت با اتوبوس به لحاظ اینکه هزینه زیادی را نسبت به سایر وسایل حمل و نقل ندارد، افراد زیادی برای جابه جایی به نقاط مختلف کشور این شیوه سفر کردن را برمی گزینند و مدت زمانی که به تهیه بلیت یا انتظار تا زمان حرکت اتوبوس و… را سپری می کنند، می توانند تبلیغاتی که بروی انواع تابلوهای تبلیغاتی نقش بسته را نظاره کنند.

حدود ۸۵% جابه‌جایی در مسافرت های شهری یا بین شهری در کشور ما توسط اتوبوس ها و مینی بوس ها انجام می پذیرد. این روش حمل و نقل با توجه به میزان تردد بالای مسافر، نقش قابل توجه ای را در تبلیغات محیطی دارا می باشد.
عموما در این پایانه غرفه های مختلفی برای سرویس دهی به مسافران و استقرار دفاتر شرکت های مسافربری پارکینگ ناوگان عمومی جاده، فضاهای خدماتی و تجاری و بسیاری امکانات دیگر در نظر گرفته شده است و در واقع وجود چنین امکاناتی در محیط های مسافربری با توجه به تبلیغاتی که صورت گرفته به اعتبار برند بیش از پیش خواهد افزود و همچنین تبلیغات در پایانه های مسافربری بر توسعه و فروش کسب و کار اثری دوچندان می گذارد.

نحوه اجاره تابلوتبلیغاتی در پایانه مسافربری اتوبوس

یکی از ارگانهای مربوط که زیر نظر شهرداریست سازمان حمل و نقل پایانه هاست که این واحد همانند سایر ارگانها برای نصب و اجرای تابلوهای تبلیغاتی برندها، به پیمانکاران شخصی واگذار می شود و قالبا تبلیغاتی که در این پایانه ها صورت می گیرد، کالاهای مصرفی و عمومی است که تمامی اقشار جامعه می توانند از آن استفاده نمایند.

ترمینال های پر تردد

برخی از ترمینال های پر تردد ایران عبارتند از:

  • ترمینال غرب تهران
  • پایانه شرق تهران
  • پایانه جنوب تهران
  • پایانه کاوه اصفهان
  • پایانه صفه اصفهان
  • پایانه مسافربری تبریز

مزایای تبلیغات محیطی در پایانه مسافربری اتوبوس

  • تردد زیاد افراد originalimage (4)به منظور دیده شدن تبلیغات توسط افراد بیشتر
  • کم هزینه بودن مسافرت با اتوبوس موجب می شود بیشتر افراد جامعه از این طریق سفر کنند و بار دیگر شانس دیده شدن تبلیغات دوچندان میگردد.
  • پایانه های که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار باشند تبلیغات می تواند به اعتبار برند بیفزاید.

معایب تبلیغات در پایانه مسافربری اتوبوس

  • مردم زمان کمی را در این مکان سپری می کنند و در نتیجه با دقت زیادی نمی توانند تبلیغات را ملاحضه نمایند.
  • این نوع تبلیغات بیشتر توسط افراد متوسط رو به پایین جامعه دیده می شود و تقاضای زیادی برای اجاره تابلو تبلیغاتی در همه ترمینال ها پیشنهاد نمیشود و در ترمینال های معدود تری دیده شود.
  • تابلوهای تبلیغاتی کالاهای مصرفی در این مکانها بیشتر به چشم می خورد.

مهترین جایگاه های تبلیغاتی در پایانه مسافربری اتوبوس

  • محوطه بیرونی پایانه مسافربری اتوبوس
  • محوطه داخلی پایانه مسافربری اتوبوس
  • فضاهای تبلیغاتی اطراف جایگاه پایانه مسافربری اتوبوس

نمونه ای از تصاویر تبلیغاتی در پایانه مسافربری اتوبوس

 

originalimage

originalimage (2)

originalimage (5)

originalimage (3)

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ