Take a fresh look at your lifestyle.

تو نیکی می‌کن و در دجله انداز…

0

وقــتــی در کــودکـی اسباب‌بازی‌های‌تان را به همبازی‌های‌تان نمی‌دادید، احتمالا پدر و مادرتان به شما این قانون طلایی را می‌گفتند: کاری را برای دیگران انجام دهید که می‌خواهید آنها برای‌تان انجام دهند. سال‌ها گذشته و امروز یاد گرفته‌اید که هیچ‌چیز رایگان به دست نمی‌آید. حتی اگر چیزی رایگان هم به نظر برسد، همیشه بهایی در آن نهفته است. در واقع فرصت‌ها بهایی دارند که باید پرداخت تا تصمیمی گرفته شود.

اما اگر این‌گونه است، چرا کسب‌وکارها باید میلیون‌ها دلاری که به سختی به دست می‌آورند را صرف نیکوکاری کنند؟این شرکت‌ها نیکوکاری می‌کنند زیرا می‌دانند که مزایای بسیاری به سوی آنها بازخواهد گشت.بسیاری از شرکت‌های بزرگ و موفق دنیا این مسئله را می‌دانند، بنابراین درصد قابل‌توجهی از سودشان را هر سال صرف امور خیریه می‌کنند.

نام‌های بزرگی مثل شرکت وال‌مارت در بین فهرست سخاوتمندترین شرکت‌هایی قرار دارند که فهرست آنها توسط مجله فوربس انتخاب می‌شود. کمک‌های این شرکت‌ها، چه به صورت نقدی و چه با ارائه خدمات، میلیون‌ها دلار را شامل می‌شود و می‌تواند در بسیاری از امور خیریه تغییرات بزرگی ایجاد کند، اما مطمئن باشید که مدیران ارشد اجرایی این شرکت‌ها به این هدایا و کمک‌ها به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. درست مثل بسیاری از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران جهان، آنها می‌دانند پولی که می‌دهند، سودش را در آینده به دست خواهند آورد.

جایگزینی برای روش‌های سنتی تبلیغات

اگر به گذشته و زمانی که اینترنت نبود بازگردیم، تنها راه برقراری ارتباط شرکت‌ها با مردم از طریق تلویزیون، رادیو و نشریه‌ها بود. اینها تنها راه مرتبط شدن با افرادی بود که پتانسیل مشتری شدن و پرداخت پول را داشتند. زمانی که عصر اینترنت فرا رسید، همه چیز تغییر کرد، زیرا هرچه می‌گذشت مردم زمان بیشتری را صرف وقت‌گذرانی و جست‌وجو در صفحات وب می‌کردند. اینترنت به بهترین راه برای شرکت‌ها تبدیل شد تا نام برند و محصولات‌شان را در معرض توجه مردم قرار دهند، اما تبلیغات سنتی و حتی آنلاین هم محدودیت‌های خودش را دارد.

در یک اینفوگرافی توسط سایت Invesp، واقعیت اثربخشی تبلیغات آنلاین نشان داده شده است. براساس این اینفوگرافی، فقط ۰/۱درصد از تبلیغات یک کمپین تبلیغاتی به کلیک شدن ختم می‌شوند. در دنیایی که شما بمباران اطلاعاتی شده‌اید، برای تبلیغات سنتی، کار هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود تا بتوان یک ارتباط موثر برقرار کرد. اینجا همان جایی است که اسپانسر شدن برای یک خیریه به بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد.

به عنوان مثال، حمایت از یک کمپین داوطلبانه محلی می‌تواند روشی فوق‌العاده برای شناساندن نام شرکت در یک اجتماع خاص باشد. همین اتفاق می‌تواند برای کسانی که این کمپین را دنبال می‌کنند و همچنین کسانی که اثرات این کمپین متوجه‌شان می‌شود نیز بیفتد. در مقایسه با تاثیرات کمتری که یک تبلیغات آنلاین می‌تواند روی افرادی که وب‌سایت‌ها یا شبکه‌های مختلف تلویزیون را مشاهده می‌کنند، داشته باشد، تبلیغات از طریق اسپانسر شدن می‌تواند پتانسیل بیشتری داشته باشد.    

تصویر شرکت را برجسته‌تر می‌کند

تصویر عمومی که از یک شرکت وجود دارد خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اهمیت دارد. براساس مطالعه‌ای که در مجله تحقیقاتی مصرف‌کنندگان صورت گرفته، محصولاتی که دارای کیفیت بالایی هستند بیشتر دیده می‌شوند، به‌ویژه اگر شرکتی که آنها را ساخته در مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت داشته باشد. اگر یک شرکت به امور خیریه کمک کند یا رویدادی نیکوکارانه را سازماندهی کند، شانس اینکه رشد قابل‌توجهی را در فروش محصولاتش بلافاصله پس از آن رویداد داشته باشد، افزایش می‌یابد، حتی این شانس زمانی بیشتر خواهد شد که آن شرکت آنقدر بزرگ باشد که توجه رسانه‌ها را نیز به خود جلب کند.

این اتفاق محتمل است زیرا مشتریانی که شاهد انجام چنین برنامه‌هایی هستند، محصولات این شرکت را خریداری می‌کنند تا از شرکت موردنظر در جهت مشارکت هرچه بیشتر در امور خیریه حمایت کرده باشند.

به جذب استعدادهای جدید کمک می‌کند

طبق تحقیقاتی که انجام شده، بیشتر کارگران و حتی دانش‌آموزان داشتن شغلی را که بتوانند تغییراتی در جامعه ایجاد کنند، بسیار مهم و حیاتی برای خوشبختی‌شان می‌دانند. این تحقیق می‌گوید مردم دوست دارند کاری را انجام دهند که می‌تواند تغییر ایجاد کرده یا به حل شدن مشکلی از جامعه کمک کند. انجام چنین کاری برای آنها حتی مهم‌تر از داشتن یک شغل معتبر و در سطح بالا است.

شرکت‌هایی که خیریه‌های خودشان را دارند یا به طور مرتب اسپانسرینگ رویدادهای داوطلبانه و نیکوکارانه را حمایت می‌کنند، برای جویندگان کار بسیار جذاب‌تر هستند و همین امر باعث می‌شود این شرکت‌ها شانس بیشتری برای انتخاب افراد بهتر از میان جست‌وجوکنندگان کار داشته باشند. در نتیجه این انتخاب، استعدادهای جدیدتری جذب شرکت می‌شوند که در جهت رشد و پیشرفت آن بسیار می‌توانند اثرگذار باشند.

در جهت حفظ کارکنان موثر است

همه ما می‌دانیم که از خواب بیدار شدن در صبح زود و رفتن به محل کار یا کلاسی که از آن متنفر هستیم، چه حسی دارد. حتی اگر یک کارمند مزایای خوبی دریافت کند و در یک محیط رقابتی هم کار کند، هر روز برایش یک چالش مداوم خواهد بود اگر نسبت به کاری که انجام می‌دهد رضایت نداشته باشد و از انجام آن خوشحال نشود. به طور کلی پذیرفته شده، رضایت از کار تاثیر فوق‌العاده‌ای روی حفظ کارکنان دارد.

به دلیل تاثیری که نیکوکاری روی شاد بودن دارد، کارکنان شرکت‌هایی که به طور مداوم به خیریه‌ها کمک می‌کنند، دلیل محکمی برای ماندن هرچه طولانی‌تر در این شرکت‌ها خواهند داشت. در کنار مزیتی که به آن اشاره شد، دانستن این نکته برای کارمندان که بخشی از کارشان در شرکت وقف امورخیریه می‌شود و به کارهایی اختصاص می‌یابد که برایشان اهمیت دارد، به طور چشمگیری روی حفظ آنها تاثیرگذار است.

بهره‌وری را افزایش می‌دهد

در همه کلاس‌های اقتصادی، یکی از اولین مفاهیمی که معرفی می‌شود این است که مردم با مشوق‌ها انگیزه پیدا می‌کنند. مشوق‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی داشته باشند، مثلا مزایای بهتر یا دریافت حقوق بالاتر باشد، اما در برخی موارد مشوق‌ها برای کارکنان در جهت بالا بردن بهره‌وری کار، آن چیزی نیست که انتظارش را دارید. یک تحقیق اجتماعی نشان می‌دهد که بهره‌وری کارمندان بالاتر می‌رود، اگر آنها بدانند در حال کمک کردن به یک خیریه هستند.

همچنین براساس این تحقیق، کارمندان بهتر کار می‌کنند زمانی که به آنها گفته شود اساس کارشان کمک کردن به دیگران است. با وجود اینکه در برخی موارد هم کمک کردن ارتباطی با عملکرد بهتر نداشته، اما بهره‌وری همچنان در بسیاری از موارد افزایش یافته است.

حتی این تحقیق نشان می‌دهد که اگر انتخابی برای کمک کردن یا نکردن وجود داشته باشد، تعداد بسیار زیادی از افراد انجام امور خیریه‌ با استفاده از پولی را که به دست می‌آورند انتخاب می‌کنند. حمایت از امور خیریه و در جریان قرار دادن کارمندان‌ می‌تواند تاثیری فوق‌العاده روی بهره‌وری و رضایت کارکنان یک شرکت داشته باشد.

فرصت ارزشمندی برای آشنایی با سایر شرکت‌ها است

اگر یک کارآفرین باشید، احتمالا پیش از این حضور در رویدادها و همایش‌ها را تجربه کرده‌اید. تصور کنید به یک مکان کاملا ناآشنا بروید و به افرادی که در آنجا حضور دارند بگویید محصولی را از شما به دلایل مختلف خریداری کنند.

یک کمپین داوطلبانه در جهت امور خیریه می‌تواند روشی منحصر‌به‌فرد برای آشنایی با سایر کسب‌وکارها باشد. بودن در متن یک رویداد نیکوکارانه، برقراری ارتباط با سایرین را بسیار آسان‌تر می‌کند. مشارکت در چنین اجتماعاتی باعث می‌شود که کسب‌وکارتان در معرض دید افراد قرار بگیرد.

علاوه بر تمام مزایایی که در پس مشارکت در چنین اجتماعات خیرخواهانه‌ای وجود دارد، این مسئله که هیچ‌کس شکایتی ندارد و آن را تایید می‌کند نیز نکته قابل‌توجهی است. کمک‌هایی که از طریق شرکت‌های مختلف صورت می‌پذیرد، زندگی را برای بسیاری از مردم بهتر می‌کند. آیا شما به عنوان صاحب کسب‌وکار یا یک کارمند، مشارکتی در این امور دارید؟

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ