بررسی صنعت تجارت الکترونیک در ایران : فروشگاه اینترنتی زنبیل
فروشگاه اینترنتی زنبیل رتبه الکسای ۱۳۵۴۵ در جهان با صعود ۲۰۴۹ پلهای در سه ماه اخیر و رتبه ۲۶۴ در ایران را داراست. میزان بانسریت این سایت پایین است و با ۳۶٫۴% در رده سایتهای خوب قرار دارد. همچنین ۱۸٫۶% مراجعات به زنبیل از طریق موتورهای جستجو است.
رده محصولاتی که در زنبیل به فروش میرسند، تقریباً معادل دیجیکالا است. تنها ۲٫۰۲% از مراجعین زنبیل به بخش بلاگ مراجعه میکنند که نشان میدهد این بخش فاقد کارایی لازم بوده است. نمودار زیر روند جستجوی کلمه «فروشگاه زنبیل» را در گوگل نمایش میدهد که نشان از یکروند در طولانیمدت روبه رشد است:
نقاط قوت و مزایا:
• تنوع خوب کالا در ردههای مختلف و همچنین کالای دیجیتال و قابلیت رقابت با رقبایی چون دیجیکالا در این زمینه.
• گستردگی ردههای محصولات و قیمت بسیار مناسب در رده لوازمخانگی.
• مزیت رقابتی قیمت پایین محصولات حتی نسبت به دیجیکالا.
• بلاگ زنبیل که مطالب بسیار متنوعی را بارگذاری میکند. (اما باید توجه داشت صرف وجود بلاگ یک امتیاز برای زنبیل است ولی طراحی نامناسب بصری آن و بیبرنامگی در تولید و انتشار محتوا، از اثرگذاری آن کاسته است و اینیکی از نقاط ضعف زنبیل است.)
• کمپینهای تبلیغاتی هوشمندانه نظیر «ما را مقایسه کنید و جایزهبگیرید»؛ که زنبیل به کاربرانی که ویژگیهای زنبیل را در سایتهای دیگر بیابند، جایزه میدهد.
• «چتر حمایتی زنبیل» که طی آن در طول مدت گارانتی محصول از سوی شرکتها و تأمینکنندگان شناختهشده دیگر نیاز به پیگیری خود مشتری برای مشکلات احتمالی نیست و فروشگاه زنبیل با تماس مشتری پیگیر این مسئله تا به سرانجام رسیدن آن خواهد شد و این خدمات برای مشتریان زنبیل رایگان است و فقط هزینه تعویض قطعات خارج از گارانتی و یا هزینه حمل از شهرستانها از مشتری دریافت خواهد شد.
• وجود قابلیت «۱۰ روز تضمین تعویض طلایی» علاوه بر «۷ روز امکان عودت کالا»؛ که با این قابلیت به مشتری فرصت آزمون محصول دارای گارانتی پس از بررسی کارکرد محصول را میدهد که اگر ایراد مورد تأیید کارشناسان زنبیل و دارای گارانتی باشد کاملاً رایگان تعویض میشود و یا هزینه خرید به مشتری برگردانده خواهد شد ولی درصورتیکه مورد تأیید کارشناسان قرار نگرفت کالا عوض خواهد شد ولی هزینه حمل بر عهده مشتری خواهد بود.
• قابلیت «۵ روز تضمین قیمتی»؛ که اگر مشتری در بازه پنج روز پس از خرید محصول قیمت پایینتر برای آن محصول در فروشگاههای معتبر اینترنتی و یا شرکت واردکننده مجاز بیابد میتواند تقاضای استرداد وجه اضافه را داشته باشد.
• شرکت برای محصولات خود، دفتر مرکزی و همچنین انبار دارد و درواقع محصولات موجود در فروشگاه در انبار موجود هستند و این بهسرعت پاسخگویی زنبیل میافزاید.
ضعفها:
• عدم وجود نقدهای کامل و جامع برای محصولات که سبب میشود مشتریان برای کسب اطلاع از محصول معمولاً به دیجیکالا مراجعه کنند و در صورت موجود بودن و یکسان بودن قیمت مسلماً شانس خرید محصول از دیجیکالا بالاتر خواهد بود.
• عدم موفقیت بلاگ در جذب مخاطبین.
• جذابیت پایین گرافیکی و طراحی سایت و عدم طراحی responsive.
• ثبت دامنه اینترنتی «.ir» سبب شده که دامنه سایت بهراحتی در دسترس نباشد (با تایپ zanbil و Ctrl+Enter خیلی راحتتر میتوان به zanbil.com رفت.)
• نداشتن اپلیکیشن برای دستگاههای هوشمند.
• عدم درج نظرات از سوی مشتریان که باعث میشود برای خرید راهنمای مناسبی نباشد؛ البته امکان درج نظر وجود دارد امّا سایت باید با راهکارهایی نظیر دادن امتیاز و اعتبار به کاربرانی که در بحثها مشارکت میکنند به این قسمت از سایت رونق ببخشد.
موقعیتها:
• زنبیل میتواند با همکاری مناسب با بعضی از تأمینکنندگان علاوه بر توسعه تنوع محصولات با نگهداری موجودی در انبار خود آنها و چابک سازی زنجیره تأمین خود در مورد بعضی از محصولات، از مزایای صرفهجویی هزینههای انبار بهره ببرد.
• با راهاندازی اپلیکیشنهای اندرویدی و IOS فروشگاه، زنبیل میتواند به بازار مشتریانی که خرید با موبایل را ترجیح میدهند، هجوم ببرد.
• زنبیل با تعریف کمپینهای تخفیفی بیشتر باید بتواند با رقبایی چون بامیلو و دیجیکالا رقابت کند؛ هرچند قیمتهای زنبیل معمولاً بسیار مناسباند ولی نباید از تأثیر اعلام تخفیف و یا فروش و پیشنهاد ویژه به مشتریان جهت خریدهای حتی هیجانی غافل شد.
تهدیدها:
• سهم بازار زنبیل بسیار کمتر از رقبایی نظیر دیجیکالا است و اگر درصدد کسب مزیت رقابتی ویژهای نباشد، امکان دارد سهم بازار خود را تماماً از دست بدهد؛ بهخصوص بعد از ظهور بامیلو و گرم شدن تنور رقابت دیجیکالا و بامیلو بر سر تخفیفهای شگفتانگیز بر روی محصولات.
• از دست دادن قسمت زیادی از سهم بازار به علت توجه نداشتن به حوزه M-Commerce.
منابع: alexa.com
trends.google.com
zanbil.ir