استفاده از ابزار اجتماعی، تجارت شما را اجتماعی نمیکند
“این مطلب توسط والا افشار نوشته شده که من بخش های از این مطلب را برای بازنشر در وبلاگ خودم تغییر دادم و خلاصه کردم. و بخش های خیلی کوچکی را از نظر نگارشی تغییر دادم که برای انتشار در وبلاگ مناسب باشد.”
بحث تجارت اجتماعی ساخته شد تا نشان دهد شرکت ها چگونه میتوانند با اضافه کردن پوشش اجتماعی ارزش های بیشتری را برای سیستم اقتصادی خود تولید کنند. نسل اول تجارت اجتماعی توسط محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل (به دلیل اختصاص یک شرکت برای حل مشکل انسان ها) تعریف شد. نسل دوم تجارت اجتماعی توسط گروه داچیس شکل گرفت به این صورت که با ترکیب یک عنصر اجتماعی قسمت های مختلف تجارت را بهم متصل کردند، قسمت هایی مانند فروش، RD، حمایت از مشتری و بخش انبار داری. این نسل دوم تجارت اجتماعی با معنی ارزش مشترک گره خورده است و میتواند استفاده از رسانه اجتماعی را دربرگیرد.
در کتاب، ((به دنبال یک تجارت اجتماعی بی نقص))، برد مارتین و والا افشار٬ تجارت اجتماعی را به عنوان یک محیط، تعریف کردهاند که مانند یک شهر کوچک است. مردم نام شما را میدانند، درها باز ماندهاند و چراغ ها روشن هستند. برای ما، تغییرات تجارت اجتماعی کمتر درباره استفاده از تکنولوژی برای بهبود ارتباطات است و بیشتر به طرز تفکر همکاریها و همسازیهای ارزشی میپردازد. توانایی ما برای گسترش تجارت خود، راضی نگه داشتن مشتریان خود، تابعی از فرهنگ،مردم، پردازش و در نهایت تکنولوژی است.
{چرا اجتماعی شویم؟ سود بزرگ همکاری های اجتماعی را بخوانید: افزایش فروش}
رهبران تجارت بهتر است که در نظر داشته باشند که هدف از همکاری، سرعت بخشیدن به انجام کار و رضایت مشتریان است. این مهم است که به تمامی اجزا توانایی، اجرای رشد قابل تحمل و تقویت وفاداری و تعهد به مشتری نشان داده شود که در نتیجه آن همکاری به وجود میآید.
خوش بینی عملی
یک تجارت اجتماعی به طور پیش فرض پاسخ مثبت میدهد و بعد از وضعیت مورد دلخواه را مورد تفسیر قرار میدهد. یک تغییر برای حرکت، با طرز تفکر مثبت به یک فرهنگ پویا و منعطف منتهی میشود. خوش بینی معمولا توسط کار تیمی و همکاری تجدید میشود.
حداقل لایه
یک تجارت اجتماعی در مقابل ساختار قدیمی سلسله مراتبی و طبقهای یک سطح صاف دارد. فاصله میان یک مشتری و مدیرعامل شرکت تنها چند لایهی کم است. در یک تجارت اجتماعی، یک خط مستقیم ارتباطی میان کارمندان تازه وارد و مدیریت اصلی شرکت برقرار است.
توضیح ریاست با مثال
در یک تجارت اجتماعی، تمامی رئسا و مجریان به صورت اجتماعی باهم در ارتباط هستند. اگر CEO شما اجتماعی نباشد، تجارت شما اجتماعی نیست. از یک مدیر یک تجارت اجتماعی بپرسید((چه کسی در اینجا از همه باهوش تر است؟)) و او پاسخ خواهد داد ((تمامی افراد)). شرکت شما باید داری افرادی در دسترس، شنوندگان فعال باشد که همواره به دنبال سریع ترین و بهترین راه ها برای رسیدن به رشد و پیشرفت هستند.
بهترین ایده، فارغ از عنوان برنده میشود
در یک تجارت اجتماعی ایده ها و اطلاعات به صورت افقی و عمودی از بالا و پایین در تجارت در حال حرکتند. ایدهها، مانند صدا هستند و باید از میان بافتهای اجتماع شنیده شوند. در غیاب صدا ایدهها میمیرند. بدترین سندروم در این تجارت سندروم “هیپو” است (به معنی آن که صحبت افرادی که پول بیشتری میگیرند بیشتر مورد توجه قرار میگیرد)، که در آن تصمیمات بر اساس ایدههایی که عنوان بزرگتر و چشمگیرتری دارند، گرفته میشوند. بهترین ایدهها باید برنده شوند. این بزرگترین منفعت تجارت اجتماعی است.
تداخل پروسه تجاری و اجتماعی
تجارت اجتماعی کانال های اجتماعی را داخل جریانهای کاری و پروسههای تجاری خود ادغام میکند. این به معنی ادغام شبکه رسانه اجتماعی در راهبردهای CRM است. CRM اجتماعی معمولا اولین نشانه به کارگیری یک تجارت اجتماعی است که هدف آن دیده شدن بیشتر و سرعت بالاتر در انجام کارها است. به کار گیری رسانه اجتماعی یک گام نخست بسیار خوب است اما تجارت اجتماعی واقعی آنست که شبکه های اجتماعی و تمامی کانالهای مخاطباتی خود را در یک چارچوب مدیریت روابط ادغام کند.
به کارگیری تکنیک بازیکردن
در یک تجارت اجتماعی، از رقابت داخلی استقبال میشود. این به آن معناست که تجارت اجتماعی بازیسازی را برای هدایت کارکنان، مشتریان و اشتغال شرکای تجاری خود میپذیرد. مفاهیم بازیکردن، در یک نگاه کلی در CRM بسته بندی شده اند که میتوانند توان بالقوه یک سازمان را آزاد کنند.
محیط امن
در یک تجارت اجتماعی، یک ایده یا پرچم قرمز از هر فردی میتواند مستقیماً به CEO برسد، بدون آنکه در این میان واسطه ای باشد یا مزاحمتی برای آن پیش بیاید. محیط امن و همکارانه است، جاییکه نگاه به اشتباهات به عنوان یک تجربه آموزشی است٬ گفته میشود یک تجارت سریع از طرز تفکر بهبود بخش ((امتحانش کن، تعمیرش کن و دوباره امتحانش کن)) به صورت مکرر استفاده میکند.
مسئولیت مشترک
تجارت های اجتماعی عملکردهای استاندارد را به صورت بین ادارهای در جهت پرورش حس همکاری به اشتراک میگذارند. تجارتهای اجتماعی عملکردهای استاندارد را میان مشتریان و شرکای تجاری به صورتی که با مشتری و محصول ارتباط داشته باشند گسترش میدهند.
انعطاف و استقامت
یک تجارت اجتماعی به صورت مداوم پیش فرض ها را به چالش میکشد و برای بهبود انجام کار آن را در میانه انجام شدن یا حتی از پایه و اساس تصحیح میکند تا به آنچه میخواهد برسد. در یک تجارت با همکاریهای زیاد، از تجربه ها استقبال میشود؛ نوآوری به معنی بهتر کردن یک چیز ثابت نیست.
مردمان اجتماعی و محصولات اجتماعی
هر منبع اطلاعاتی در یک سیستم اقتصادی باید به کارمندان کمک کند تا تصمیمات بهتر و آگاهانهتری بگیرند. منابع اطلاعاتی شامل مردم و محصولات/خدمات میشوند. یک گراف شبکه ای از یک تجارت اجتماعی هر دو موضوع مردم و محصولات را شامل میشود.
به صورت خلاصه باید گفت که یک تجارت اجتماعی چیزی بیش از یک تجارت است که از رسانههای اجتماعی استفاده میکند. موفقیت در همکاری اجتماعی دست آورد فرهنگیتر و با معنیتری نسبت به صرف بکارگیری تکنولوژی است. همکاری یعنی کار سخت اما نه به این معنی که کار پیچیده باشد. در واقع همکاری، میتواند به سادگی با چهار کلمه شروع شود: (( تو چه فکر میکنی؟))
من وقتی که این مطلب را برای اولین بار خوندن برای خودم خیلی جالب بود. تصمیم گرفتم که برخی از برندها و محصولات داخلی را با این الگو مقایسه کنم و ببییم که کدام یک از کسب و کار های ما در این مسیر حرکت می کنند؟ شما هم بد نیست که اول کسب و کار خودتون را و بعد کسب و کار های دوستان و آشنایان خودتان را با این ملاکها بررسی کنید٬ کمیها و کاستیها را پیدا کنید و سعی کنید برای داشتن یک تجارت اجتماعی٬ مشکلات را از سر راه بردارید٬ به باور های درستی برسید و این بارو ها را در تیم خودتون اجرا کنید.
منبع: