Take a fresh look at your lifestyle.

چهار تحول اساسی در حوزه روزنامه نگاری وب

0

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 


گسترش عکاسی خبری

این روزها علاوه بر خبرنگاران، عکاسان خبری و روابط عمومی ها، عموم مردم از عکاسی خبری استفاده می کنند. هرکسی که یک گوشی همراه دوربین دار داشته باشد می تواند یک عکاس خبری باشد. دوربین های تلفن های همراه روز به روز قوی تر و حرفه ای تر می شوند و می توانند برای انتشار در روزنامه های بزرگی نظیر نیویورک تایمز به کار آیند. استفاده این عکس ها در صفحات سایت نیز بسیار متداول شده است. بنابراین چه تفاوت هایی میان فوتوژورنالیست و شخصی است که یک دوربین در اختیار دارد و از صحنه ای که در آن حضور دارد عکاسی می کند؟


فوتوژورنالیسم بیشتر از اینکه به معنای حضور در مکان صحیح باشد به معنای حضور در زمان صحیح است. در اصل فوتوژورنالیسم روزنامه نگاری جدی می باشد که تمرکز خود را بر اثربخشی بصری یک داستان معطوف کرده است.


توسعه روزنامه نگاری و گزارشگری وب

همانطوری که روزنامه نگاری وب توسعه می یابد، روزنامه نگاران باید در گزارشگری، آیین نگارش و طرح افکارشان بهتر شوند. پوشش اخبار نخستین کماکان نیاز فوری و مستمر خواهد بود. چون مخاطب انتظار دارد از آنچه که گزارشگر می داند، آگاهی یابد. پوشش اخبار غیر نخستین تفکر برانگیزتر و کامل تر است، چون خوانندگان وقتی یک وب سایت خبری را می بینند،  انتظار تجربه ای متفاوت و غنی را دارند.

 

 نیاز اولیه تمام روزنامه نگاران که تغییر هم نخواهد کرد، سهولت استفاده از زبان است. این امر در حقیقت ارزشمندتر هم خواهد شد .گزارشگران مجبور خواهند بود از یک تعداد زیاد قالب ها استفاده نمایند و باید هرچه سریعتر در کاربرد این قالب ها و زبانی که با آن کار می کنند به اطمینان برسند.


استفاده از پهباد‌ها برای تهیه گزارش خبری

شبکه خبری CNN پس از دریافت مجوز‌های لازم از دولت آمریکا، قصد دارد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را برای تهیه گزارش‌های خبری خود به آزمایش بگذارد.

براساس گزارش تلگراف، این اولین‌باری است که به یک شبکه خبری اجازه داده شده تا از پهبادهای مجهز به دوربین برای تهیه گزارش و جمع‌آوری اطلاعات استفاده کند. این مجوز توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به CNN داده شده‌است.

شبکه CNN برای جمع‌آوری اطلاعات برای اجرای این برنامه با پژوهشگاه جورجیا تک همکاری داشته‌است. سازمان هوانوردی آمریکا اعلام کرده اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این دو مرکز را بررسی کرده و از آنها برای تصویب قانون‌هایی درباره استفاده از پهباد‌ها برای تهیه گزارش‌های خبری استفاده خواهد‌کرد.

دیوید ویگیلانت قائم‌مقام حقوقی CNN می‌گوید هدفش استفاده از تجهیزات پیشرفته‌تر برای بررسی گزینه‌های موجود در تولید تصاویر ویدیویی با کیفیت بالاتر است. وی امیدوار است اجرای آزمایشی این برنامه منجر به استفاده ایمن‌تر و گسترده‌تر از پهباد‌ها در فضای هوایی آمریکا شود.

سازمان هوانوردی آمریکا استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را به‌خاطر خطر برخورد آنها با هواپیماهای مسافربری ممنوع کرده‌است. این وسایل کوچک همچنین در صورت سقوط می‌توانند منجر به جراحت و آسیب‌دیدگی شوند. هیچ مدرک خلبانی برای کنترل این هواپیماها وجود ندارد، و در ماه اکتبر ۴۱ خلبان گزارش دادن طی پرواز خود با یک پهباد مواجه شده‌اند.

سازمان هوانوردی آمریکا چندین منطقه خالی از سکنه را در سرتاسر کشور معرفی کرده‌است تا افراد بتوانند از آن برای آزمایش پهباد‌های خود استفاده کنند. این سازمان درحال حاضر تنها اجازه استفاده از انواع سبک‌وزنی از پهباد‌ها را در ارتفاع محدود ۱۲۱ متر صادر کرده‌است. با این همه از آنجایی که استفاده از تکنولوژی این هواپیماهای بدون سرنشین رواج بیشتری یافته‌است،‌انتظار می‌رود قوانین این سازمان نرم‌تر شوند. درحال حاضر از پهباد‌ها در عملیات تجسس و نجات استفاده می‌شود و می‌توان از آنها برای تهیه خبر از مناطق پرخطر نیز استفاده کرد.

میشاییل هورتا رئیس سازمان هوانوردی فدرال آمریکا می‌گوید هواپیماهای بدون سرنشین فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را در اختیار سازمان‌های خبری قرار خواهند‌داد. ما امیدواریم این توافق با CNN و همکاری‌های ما با دیگر سازمان‌ها و پایگاه‌های خبری به تلفیق ایمن تکنولوژی جمع‌آوری خبر بدون حضور انسان کمک کند.

فیس‌بوک، آمازون و گوگل دیگر شرکت هایی هستند که برای استفاده از پهبادها در تجارت خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

روزنامه نگاری شهروندی از اخبار ویدئو از طریق تلویزیون وای فای استفاده می کند، در این روش یک ویدئو برای دسترسی نامحدود به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد، که به سرعت در حال گسترش در شهر Tshwane می باشد.


خدمات تلویزیونی وای فای
خدمات تلویزیونی وای فای، محتواهای ایجاد شده توسط فیلم سازان جوان را به طور زنده در حوزه های مختلف شهر Tshwane ارائه می دهد و جوامع بومی را  یک صدا می سازد و آنها را درباره آنچه در جامعه شان می گذرد آگاه می کند.


این تلویزیون به واسطه داستانسرایی، در ژانویه ۲۰۱۵، ۳۰۶ هزار بازدیدکننده داشت ، و در کل از ۳ نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون توانسته است خدمات خودش را برای رقم قابل توجه ۶۴۰ هزار بیننده ارایه دهد. همچنین کانال «شهر من» به تنهایی، ۳۲۰ هزار بیننده را به ثبت رسانده است.


 

آلن نات کریگ جونیور، موسس و مدیر عامل شرکت پروژه ایسیزو می گوید: «سخت به نظر می رسد که باور کنیم مردم شهر Tshwane روزی بخواهند به وای فای رایگان در تمام شهر دسترسی داشته باشند. امروز آنها تنظیمات فایل های ضبط شده را با ویدئوهای با کیفیت در اختیار دارند که از طریق تلویزیون وای فای می تواند توسط هر یک از آنها مشاهده شود.»


آلن نوت کریگ جونیور می گوید: «ما به تلویزیون وای فای افتخار می کنیم و تنها می توانیم تشکر خودمان را از شهر Tshwane برای تسهیل در اجرای این پروژه ابراز کنیم تا بتوانند به تلویزیون وای فای دسترسی داشته باشند. ما امیدواریم که در پل زدن میان شکاف دیجیتالی و ساخت زندگی بهتر برای مردم و سرگرمی بیشتر برای شهروندان مشارکت کنیم.»


خدمت تلویزیون وای فای در ابتدا با چهار کانال (Att’ville ، CBD، Mams ، Sosh) راه اندازی شد. پس از آن، یک شبکه پنج، به نام «شهر من» راه اندازی شد که شامل اخبار و اطلاعات شهر است. در آینده کانال هایی به این تلویزیون وای فای افزوده می شوند و محتواهای موردنیاز مردم را ارائه می دهند.


نات کریگ جونیور نتیجه می گیرد: «ما بر این باوریم که تلویزیون وای فای ارزش مضاعفی را برای شهروندان Tshwane دارد و ما به حمایت آنها ادامه خواهیم داد.»


منابع

۱٫ شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

۲٫ همشهری آنلاین


۳٫ http://projectisizwe.org

۴٫ www.udemy.com/blog/photojournalism-tips
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ