Take a fresh look at your lifestyle.

ماریان هارپر جونیور بنیانگذار امپراتوری تبلیغات

0

در ادامه معرفی بزرگان تبلیغات جهان، بی‌شک جایگاه دوم به آقای ‌«‌ماریان هارپر جونیور‌»‌ ‌تعلق می‌گیرد.هارپر  (متولد ۱۹۱۶) برای تحصیل در مقطع عالی وارد دانشگاه ییل شد. او از همان ابتدای ورود به دانشگاه فردی مصمم و پر تلاش بود. به‌طوری که همکلاسی‌هایش او را فردی کم حرف، جدی و پرتلاش معرفی می‌کردند که به دور از حاشیه‌ها، خود را آماده اهداف بلندپروازانه می‌کرد. آقای هارپر زمانی‌که از دانشگاه ییل فارغ‌التحصیل شد برای امرار معاش حدود یک‌سال به فروشندگی خانه به خانه روی آورد و این مسئله باعث شد تا او با مسائل پیرامون شیوه‌های فروش آشنا شود.

پس از این دوره، هارپر به‌عنوان کارآموز در سال ۱۹۳۹ وارد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی آن دوره یعنی شرکت ‌«‌مک کن- اریکسون‌»‌ شد. او در ابتدا در بخش پست و مرسولات با حقوق ناچیز هفته‌ای ۱۴ دلار، مشغول فعالیت شد. هارپر که فردی زیرک بود، از همین فرصت استفاده کرد و به وسیله نامه‌هایی که به شرکت می‌رسید با نام و علایق همه از جمله مشتریان آشنا شد. تلاش‌های او بالاخره نتیجه داد و از بخش نامه‌ها به قسمت تخصصی تحقیقات بازاریابی منتقل شد.

شاید این مسئله باعث شد که او به این بخش از شرکت تبلیغاتی بیش از سایر بخش‌ها علاقه‌مند شود.زیرا احساس می‌کرد یافته‌های بخش تحقیقات بازاریابی، به او و سایر همکارانش کمک می‌کند تا تبلیغاتی با اثربخشی بیشتر تولید کنند. همین طرز فکر باعث شد زمانی‌که به شهرت رسید به‌عنوان یک متفکر در حوزه تبلیغات شناخته شود. کسی که به دیدگاه ادبی و معناشناسی در تبلیغات معتقد است.

برخلاف آقای برن باخ که تبلیغات را علم نمی‌دانست، هارپر بر این باور بود که برنامه‌های علمی به درک رفتار انسان‌ها و ایجاد انگیزه در مصرف‌کنندگان کمک‌های شایانی می‌کند. آقای هارپر معتقد بود، تبلیغ موفق کاملاً وابسته به میزان عکس‌العمل مردم است. همچنین اعتقاد راسخ او به امر تحقیقات بازار باعث شد که در راه استفاده از این شاخه حوزه مدیریت بسیار مصمم بوده و آن را رشد و تعالی دهد. هارپر بنیان‌گذار انجمن تحقیقات بازاریابی در ایالات متحده است. او معتقد بود مدیریت بر یک سازمان یعنی مدیریت بر آینده و مدیریت بر آینده را در مدیریت در اطلاعات متصور بود.

هارپر پس از دوره کوتاهی به مدیریت بخش تحقیقات بازاریابی برگزیده شد و به‌زودی او به سمت معاونت آقای مک کن، موسس و مدیراجرایی شرکت برگزیده شد. زمانی‌که آقای مک کن در ۶۰ سالگی بازنشسته شد، هیچ گزینه‌ای بهتر از هارپر برای هدایت این مجموعه بزرگ وجود نداشت. در سال ۱۹۴۸ درحالی‌که او تنها ۳۲ سال داشت به سمت مدیریت مک کن رسید، در آن زمان این شرکت درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار داشت و عنوان ششمین آژانس برتر ایالات متحده را با ۲۴ دفتر و ۱۲۰۰ پرسنل یدک می‌کشید.

زمانی‌که او به این مقام رسید، زمینه‌های روانشناسی و توجه به رفتار مصرف‌کننده را در رأس برنامه‌های خود قرار داد و این نوع نگاه وی باعث شد تا مشتریان بزرگ، یکی پس از دیگری به شرکت مک کین متمایل شوند. دوران طلایی آقای هارپر آغاز شده بود و طی مدت کوتاهی فروش شرکت به ۶۰ میلیون دلار رسید. روند رو به رشد شرکت ادامه یافت و نام‌های بزرگی مانند کوکاکولا، کرایسلر و بیوک خواهان به خدمت گرفتن شرکت مک کن- اریکسون شوند. تقریباً مصادف با ۴۰سالگی آقای هارپر میزان فروش شرکت به رقم غیرقابل باور ۲۰۰ میلیون دلار رسید و در سال ۱۹۵۸ شرکتش به‌عنوان برترین شرکت پس از جی والتر تامسون با بیش از ۴هزار پرسنل در ۱۶ کشور به فعالیتش ادامه می‌داد.

ماریان هارپر در سال ۱۹۶۰ و پس از تصاحب کمپانی‌های دیگر تبلیغاتی، شرکت‌های مستقلی را به‌وجود آورد که هریک خدمات خاصی را نظیر برنامه‌ریزی بازاریابی، تحقیقات بازار، روابط عمومی، تبلیغات تخصصی مد و نظایر آن ارائه می‌کردند. اما شاید مهم‌ترین کار آقای هارپر را باید تأسیس بزرگ‌ترین امپراتوری تبلیغات یعنی Inter Public Group یا به اختصار IPG دانست.

او که تا سال ۱۹۶۱ شرکت‌های بسیاری را تأسیس کرده یا به تملک خود درآورده بود برای رقابت گسترده‌تر و به‌دست آوردن مشتریان بیشتر، ‌ای پی جی را تأسیس کرد و مک کن- اریکسون را به‌عنوان یکی از زیرمجموعه آن حفظ کرد. هرچند آقای هارپر در سال ۱۹۶۷ از سمت مدیرعاملی شرکتش کنار رفت اما هلدینگی که او در آن زمان تأسیس کرد هنوز هم در کنار سه مجموعه بزرگ دیگر یعنی، پابلیسیز، امنیکام و دبلیو پی پی، به فعالیت و رقابت مشغول است.

مشاور تبلیغات و برندسازی

ارتباط با نویسنده: alijah. ir

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ