روابط عمومی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– هدف هر شرکتی، بهدست آوردن سود مناسب از طریق بازاریابی محصولات و خدماتش میباشد. گذشته از تبلیغات و بازاریابی، روابط عمومی، وظیفه مدیریتی مهمی است که شرکت را برای رسیدن به اهدافش یاری میکند. مدیران تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی، برای طرحریزی استراتژی بازاریابی و فعالیتهای روابط عمومی، با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. با یک نگرش همه جانبه، از روابط عمومی میتوان در هر زمینهای بهره و کمک گرفت.
یک سازمان ممکن است خود دارای بخش روابط عمومی باشد یا یک موسسه روابط عمومی را به خدمت بگیرد تا در مورد ابعاد و بخشهای مختلف سازمان به فعالیت بپردازد. بخشهای روابط عمومی که متعلق به خود سازمان میباشند، متوجه اهمیت تصویر انعکاس یافته از سازمان توسط مطبوعات، بروشورها و خبرنامهها هستند. برای آنان کسب اطمینان از درستی انعکاس پیام شرکت ضروری است.
برای مثال فرض کنید وزارت بهداشت میخواهد برای ریشهکنی فلج اطفال پروژهای را آغاز کند، این وظیفه بخش روابط عمومی آن وزارتخانه است که از طریق تبلیغات (چه بهوسیله مطبوعات و چه از طریق رسانههای الکترونیکی) سعی در برطرف کردن هر گونه ترس از ذهن عموم و فهماندن مزایای این پروژه به آنان نماید. (و چه حتی با فرستادن ماموران وزارتخانه و یا ارسال برگههای آگهی به منازل).
مؤسسات تخصصی روابط عمومی، چنین خدماتی که تمامی نکات مربوط به برقراری ارتباطات موثر در آن رعایت شده را، ارائه و راهنماییهایی در زمینه روابط عمومی به سازمانها عرضه میکنند. مؤسسات روابط عمومی شامل ۳ بخش متفاوت هستند: بخش سرویسدهی به متقاضیان، بخش رسانهای و سرانجام بخش تحقیق. مدیران بخش سرویسدهی با مراجعینی طرف میباشد که خواستهای متفاوتی دارند لذا بر اساس زمینه فعالیت و نیازشان یک استراتژی مناسب، طرح و پیشنهاد میکنند.
همچنین وظیفه برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی و تبلیغات در رسانهها را بر عهده دارند. بخش رسانهای نیز وظیفه انجام طرحهای رسانهای مشتمل بر کنفرانس مطبوعاتی، طراحی و هماهنگی با شیوههای مختلف ارتباطات و غیره را برعهده دارد. بخش تحقیق نیز وظیفه تحقیق و بررسی راهی که کمک به طراحی برنامههای ارتباطی برای متقاضیان کند را بر عهده میگیرند.