Take a fresh look at your lifestyle.

غلط املایی شعار تبلیغاتی برای برند دردسرساز شد

0

 

نوروز امسال بسیاری از برندها به شیوه‌های مختلف سال نو را به مخاطبان و مشتریا‌ن‌شان تبریک گفتند.این تبریکات از طریق شیوه‌های مختلف ارسال شد و به نوعی برندها از تمامی رسانه‌های سنتی و جدید تبلیغاتی برای انتقال پیام تبلیغاتی مناسبتی خود بهره‌برداری کردند. مخاطبان نیز امسال مانند سال‌های گذشته نبودند و از برندهای خود انتظار همراهی داشتند و با دقت زیاد اقدامات تبلیغات مناسبتی برندهای مورد نظرشان را دنبال می‌کردند و اگر آگهی مناسبتی با چاشنی خلاقیت همراه می‌شد، مخاطبان از طریق شبکه‌های اجتماعی شروع به انتشار آگهی یا ویدئوی مناسبتی می‌کردند.

انتشار برخی از ویدئوها یا آگهی‌های مناسبتی به حدی بود که شاید خود برند نیز انتظار این تعداد بازخورد را نداشت و فکر ویروسی شدن طرح آگهی خود را نمی‌کرد اما در این میان فقط آگهی‌های خلاقانه مناسبتی نبودند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند و تعدادی از آگهی‌های مناسبتی که با مشکلات زیادی همراه بودند، به‌عنوان تبلیغات بد میان مخاطبان دست به دست شدند و چنین آگهی‌هایی گاهی به ضد تبلیغ علیه برندها تبدیل شدند. چنین برندهایی کاملا مشخص بود که وقتی برای تبلیغات مناسبتی خود صرف نکرده بودند و بدون هیچ دقتی طرح آگهی خود را در رسانه‌های محیطی و… اکران کرده بودند.

برای مثال، در برخی از آگهی مناسبتی آن‌چنان از طرح‌های گرافیکی درهمی استفاده شده بود که مخاطبان امکان درک آنها را به راحتی نداشتند و باید برای فهمیدن آگهی‌های مناسبتی وقت زیادی را صرف می‌کردند. در میان طرح آگهی‌های مناسبتی نوروزی، آگهی مناسبتی یکی از برندهای حوزه بانکی به دلیل بی‌دقتی در طراحی شعار خبرساز شد.در این آگهی برند مورد نظر، بدون در نظر گرفتن عبارت صحیح شعار؛ اقدام به اکران سراسری آگهی خود کرده بود.

برند مورد نظر شعار تبلیغاتی خود را به اشتباه در بیلبوردهای محیطی «عیدِ و عیدیش» قید کرده بود.درباره این شعار نظر یکی از اساتید ادبیات را جویا شدیم. میرکیا شاهری، مدرس ادبیات فارسی درباره این شعار به «فرصت امروز» گفت: عبارت این شعار باید به‌صورت «عیده و عیدیش» در نظر گرفته می‌شد. در این شعار تبلیغاتی، حرف «ه» به معنای، اکنون عید است، به‌کار گرفته می‌شود و نباید حرف «ه» به اشتباه تانیث در نظر گرفته شود، پس باید این عبارت یا شعار به «عیده و عِیدیش» تغییر یابد تا مخاطب آن را صحیح بخواند.

واکنش مخاطبان در برابر اشتباه تبلیغاتی برند

با اکران آگهی مناسبتی یکی از برندهای حوزه بانکی هیاهوی عجیبی میان مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. این هیاهو فقط از طرف فعالان یا کارشناس تبلیغاتی نبود و مردم عادی نیز این بار نسبت به غلط املایی که برند مورد نظر در شعارش مرتکب شده بود، واکنش نشان دادند. واکنش‌ها فقط به گفت‌وگو‌های معمولی میان مخاطبان محدود نشده بود و برخی از افراد شروع به ساختن ویدئو و لطیفه درباره این حرکت برند کرده بودند. ویدئویی که دست به دست میان کاربران مختلف شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید و هر فردی نسبت به آن بازخوردی را نشان می‌داد.

نکته جالب این است که برند مورد نظر نسبت به چنین واکنش‌هایی بی‌تفاوت بود و هیچ اقدامی را انجام نداد. برند مورد نظر نه تنها اقدامی را نسبت به عملکرد عجیب خود انجام نداد، بلکه روز به روز شعار اشتباه خود را بیشتر منتشر می‌کرد. این برند برای اکران آگهی مناسبتی خود از اکثر رسانه‌های تبلیغاتی استفاده کرده بود. برای مثال بعد از اکران آگهی‌های محیطی برند به سراغ پخش آگهی‌ تلویزیونی مناسبتی با همان شعار اشتباه رفت. حتی این برند مسابقه‌ای را در اینستاگرام به راه انداخت و شعار مورد نظر را به همراه هشتگی در این مسابقه به‌کار گرفت.

در واقع به نظر خود برند بدون توجه به بازخوردها سعی در گسترش اشتباه خود داشت و تلاش می‌کرد که تمامی مخاطبان از این اتفاق مطلع شوند. البته شاید این برند اعتقادی نسبت به اثربخشی تبلیغات ندارد و برایش فرقی نمی‌کرد که عملکرد تبلیغاتی‌اش از طرف مخاطبان چگونه ارزیابی می‌شد. مخاطبان تبلیغات برندها این روزها هوشیارتر از قبل شده‌اند و با دقت بسیار روند حرکتی برندها را دنبال می‌کنند، به نوعی سواد بصری آنها ارتقا یافته و برندها باید با احتیاط بیشتری اقدامات تبلیغاتی خود را انجام دهند.

مخاطبان برندهایی را که مسئولیت‌پذیر هستند و اشتباهات خود را می‌پذیرند، دوست دارند. در نتیجه اگر برند موردنظر عملکرد تبلیغاتی خود را بعد از پی بردن به اشتباهش تغییر می‌داد و آگهی‌های جدید خود را با شعار درست منتشر می‌کرد، مطمئنا بازخوردهای منفی دریافتی را به بازخوردهای مثبت تبدیل می‌کرد. شاید این‌گونه برداشت شود که اصلاح یا حذف این آگهی به نظر تهیه‌کنندگان آگهی اشتباه باشد ولی باید گفت این کار نه تنها لطمه‌ای به برند مورد نظر نمی‌زند بلکه جایگاهش را میان مخاطبان بالاتر می‌برد و مخاطبان، این بانک را یک برند مسئولیت‌پذیر می‌شناختند. برندی که به مخاطبانش احترام می‌گذارد و اثربخشی تبلیغات خود را به دقت رصد می‌کند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ