Take a fresh look at your lifestyle.

لذت کشف معمای آگهی

0

طرح آگهی بانک اقتصاد نوین ساده و به دور از شلوغی بسیاری از آگهی‌های چاپی و مطبوعاتی بود. گروه طراحی برای رساندن پیام تبلیغاتی برند تنها از دو المان آشنا استفاده کرده‌ بود؛ المان‌هایی که مخاطبان هر روز با آنها سروکار دارند و به خوبی آنها را می‌شناسند. میزکار و دکمه اینتر دو المان آشنایی هستند که بانک اقتصادنوین از آنها در آگهی مطبوعاتی و چاپی «اینترنت بانک حقوقی» خود چندی پیش استفاده کرده بود. بانک اقتصادنوین از آن‌ دست برندهایی است که روی آگهی‌های چاپی خود دقت بیشتری می‌کند و سعی در متمایز جلوه‌ دادن این دست از آگهی‌های خود دارد. به منظور بررسی بیشتر آگهی‌‌ چاپی اینترنت بانک حقوقی بانک اقتصاد نوین سراغ کیانوش هاتفی، مدیر ایده‌پردازی و مشاور تبلیغاتی رفته‌ایم. «فرصت امروز» در این گزارش گفت‌وگویی نیز با ناصر راد، طراح گرافیک و عضو تیم ایده‌پردازی از استودیو خلاقیت دات، مجری آگهی چاپی بانک اقتصاد نوین داشته که در ادامه می‌خوانید.

انتخاب المان‌های درست برای انتقال پیام آگهی

کیانوش هاتفی درباره آگهی مطبوعاتی بانک اقتصاد نوین می‌گوید: آگهی مورد نظر ویژگی‌های یک آگهی خوب را در خود گنجانده است. در این آگهی، صحبت از اینترنت بانک حقوقی شده است. خدمتی که به کسب وکارها و افراد حسابدار مرتبط است. گروه وقتی با این نوع خدمت روبه‌رو بودند، سراغ المانی رفته‌اند که بتوانند با آن راحت‌تر پیام تبلیغاتی بانک را به مخاطبان برسانند. درنتیجه، انتخاب میز کار به‌عنوان المان اصلی آگهی، درست و مناسب بوده است.

از طرفی در این آگهی صحبت از اینترنت بانک است، براین اساس گروه ایده‌پردازی آگهی سراغ المانی رفته‌اند که هم یادآور میز کار باشد و هم یادآور اینترنت، پس انتخاب دکمه اینتر در کامپیوتر که در این آگهی به جای میز کار نیز استفاده شده، جالب توجه است. به نوعی در این آگهی بدون هیچ پیچیدگی مفهومی و بصری، پیام بانک به مخاطبان رسیده است. البته گروه طراحی به نظر می‌توانست با کمی تغییرات، میز کار آگهی را به میز کار واقعی، شبیه‌تر کند.

اگر این اتفاق می‌افتاد، مخاطبان با آگهی ارتباط بصری بهتری برقرار می‌کردند. موضوعی که مطرح کردم جزو اشکالات کار نیست، چون آگهی توانسته مفهوم را برساند و کدهای لازم را برای مخاطبان ارسال ‌کند. آگهی از نظر من جذاب و خلاق است چون وقتی آن را نگاه می‌کنید شما را به سمت کشف معمای آگهی دعوت می‌کند و بعد از کمی دقت، رمز آگهی باز می‌شود. همه عناصر برای رسیدن به پاسخ معما به درستی کنار هم قرار گرفته‌ و این نشان از جذابیت آگهی است.

«میز کارتان، همیشه همراه شماست»

هاتفی درباره شعار آگهی مطبوعاتی اقتصادنوین می‌گوید: شعار آگهی نیز تلفیقی از دو مفهومی است که در آگهی برای مخاطبان نشان داده شده است. «میز کارتان، همیشه همراه شماست» شعار این آگهی است که در تصویر نیز منعکس شده است. همان‌طور که گفتم، شعار آگهی جالب است ولی به نظر گروه می‌توانست با بازی کلمات جمله‌ای شعاری‌تر برای آگهی انتخاب کند، یعنی اگر روی شعار از لحاظ تکنیکال دقت بیشتری می‌شد، خروجی کار بهتر و اسلوگان به یادماندنی‌ و دلنشین‌تر از آب در‌می‌آمد.

شعار حال حاضر آگهی، بیشتر شبیه جمله‌ای است که گروه بعد از طراحی آگهی به آن رسیده و بدون هیچ تغییری در تصویر به‌کار گرفته‌اند. هاتفی می‌گوید: در این آگهی ویژگی‌های یک آگهی مطبوعاتی نیز رعایت شده است. آگهی‌های چاپی وقت بیشتری برای انتقال پیام دارند و می‌توان آنها را باپیچیدگی‌های بیشتری طراحی کرد اما باید دقت کرد این آگهی‌ها را به دلیل اینکه مخاطب وقت بیشتری برای ملاحظه آن دارد، نباید شلوغ و درهم طراحی کرد و اطلاعات زیادی در آن گنجاند.

درست است که آگهی‌های چاپی، محتوا محور هستند ولی زیبایی نیز در آنها اهمیت دارد و نباید آن را پراز جملات و اعداد و ارقام کرد. آگهی‌های چاپی در کشورمان مهجور مانده‌اند و برندها کمتر به آنها نگاه خلاقانه دارند. این دست آگهی‌ها، اهمیت زیادی دارند و باید در طراحی آنها نکات زیادی را رعایت کرد. آگهی‌های چاپی باید مخاطبان را درگیر خود کنند. اگر آگهی به درستی طراحی شود، مخاطبان حتما به راحتی از کنار آن عبور نخواهند کرد و برای آن وقت می‌گذارند. حال آگهی اقتصاد نوین این مراحل را طی کرده؛ یعنی تصویر خوب به همراه شعاری گویا مخاطب را به سمت خود جلب می‌کند.

وقتی مخاطب روی آگهی متمرکز شد، برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش پایینی آگهی می‌رود و اطلاعات بیشتر را از آنجا دریافت می‌کند. هاتفی می‌گوید: یک نکته در این آگهی کمی سوال‌برانگیز است، در آگهی صحبت از اینترنت بانک شده و گروه طراحی المانی را برای نشان دادن این خدمت استفاده کرده‌اند که فقط روی کامپیوتر و لپ تاپ دیده می‌شود.

این شیوه عملکرد تا حدودی مخاطبان این آگهی را محدود کرده است و به نظر فقط گروه مخاطبانی می‌توانند از خدمت استفاده کنند که با کامپیوتر و لپ تاپ از اینترنت بانک استفاده می‌کنند. با اجرای این شیوه به نظر گروه مخاطبان آگهی فقط افرادی هستند که امور مالی کسب وکارها را انجام می‌دهند و مخاطبان دیگر نمی‌توانند به راحتی از این خدمت استفاده کنند. در مجموع آگهی چاپی اقتصادنوین جالب است و خود را از میان آگهی‌های چاپی حال حاضر متمایز کرده است.

 هدف آگهی، نمایش سهولت در مدیریت حساب‌های مشترک است

ناصر راد، درباره هدف و بریف آگهی چاپی بانک اقتصادنوین می‌گوید: طبق روال در ابتدا روابط عمومی بانک اقتصاد نوین بریفی در مورد خدمات اینترنت بانک حقوقی در اختیار ما قرار داد. در این بریف در مورد امکان مدیریت حساب‌های مشترک و حقوقی به روش اینترنتی توضیح داده شده بود. خدمتی که این امکان را به صاحبان حساب می‌داد تا بتوانند بدون مراجعه به بانک و از پشت میزشان امور مخصوص به حساب‌های مشترک را مدیریت کنند. هدف از این آگهی نیز نمایش همین سهولت در مدیریت حساب‌های مشترک بود.

پس از بررسی بریف ارائه شده از طرف بانک اقتصاد نوین، ما در تیم ایده‌پردازی پروژه را با هدف ایجاد تصویری برای نشان دادن سهولت در اداره یک حساب چند کاربره آغاز کردیم. هدف نهایی، ساختن تصویری بود که گویای دسترسی آسان یک مدیر به امور بانکی‌اش باشد. به همین منظور پس از بررسی ایده‌های شکل گرفته توسط اعضای تیم ایده‌پردازی، تصمیم گرفته شد که از دو المان میز کار و دکمه Enter  استفاده شود.

میزکار به‌عنوان استعاره‌ای از نزدیک‌ترین و پرکاربردترین المان برای یک مدیر و محل قرارگیری تمام ابزارهای مورد نیاز و دکمه Enter به‌عنوان شناخته شده‌ترین المان در زمینه استفاده از اینترنت انتخاب شدند. شباهت بصری این دو المان بدنه اصلی ایده را تشکیل داد و با استفاده از این شباهت، پیام مورد نظر یعنی استفاده آسان مدیر از خدمات بانکی و در اختیار داشتن این خدمات به‌وسیله اینترنت بانک حقوقی، شکل گرفت.

راد درباره اینکه برای این آگهی چاپی چه فاکتورهایی در نظر گرفته شد، می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های کار با رسانه‌های چاپی فرصت تامل در آگهی برای مخاطب است. زیرا در این رسانه برخلاف مدیای تبلیغات محیطی بیننده این فرصت را دارد تا زمان بیشتری برای کندوکاو و جست‌وجوی پیام در آگهی صرف کند. در نتیجه در این نوع از آگهی می‌توان تعلیق بیشتری در ایده و رساندن پیام به کار برد. همان‌طور که در آگهی اینترنت بانک حقوقی نیز از این امکان رسانه‌های چاپی استفاده شد.

یافتن المانی مشترک برای انتقال پیام تبلیغاتی

راد در پاسخ به این سوال که آیا با استفاده از المان اینتر، خدمات اینترنتی را محدود به کاربرانی که فقط به کامپیوتر داشته‌اند، نکرده‌اید، می‌گوید: نخستین دلیل برای استفاده از دکمه Enter به‌عنوان المان اصلی این آگهی این است که در تمامی ابزارهای استفاده از اینترنت مانند کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و تبلت این دکمه به‌صورت مشترک قرار دارد و به نوعی می‌توان گفت یکی از شناخته شده‌ترین المان‌های استفاده از اینترنت خود کلمه Enter است.

در ادامه اینکه هدف این آگهی نیز اطلاع‌رسانی در مورد سهولت در استفاده از خدماتی برای حساب‌های مشترک یا حقوقی بوده است، و نحوه استفاده از آن چه موبایل‌بانک، چه اینترنت‌بانک، در درجات بعدی اهمیت قرار داشته است. به همین دلیل از بین المان‌ها و راه‌های استفاده از خدمات الکترونیکی شاخص‌ترین المان توسط تیم ایده‌یابی انتخاب شده است. نکته بعدی این است که به‌دلیل نوع مخاطب آگهی که اغلب مدیران شرکت‌ها و صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ هستند، نیاز به ایجاد فرمی اداری و رسمی در آگهی بود.

انتخاب دکمه Enter که بیشتر نشان‌دهنده استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ برای استفاده از این خدمات است، به ایجاد این فضا کمک کرده است. راد درباره گروه مخاطبان این آگهی می‌گوید: مخاطبان این آگهی مشتریان و صاحبان حساب‌های مشترک (چند کاربره) و حساب‌های حقوقی بوده‌اند و همان‌طور که گفته شد بخش زیادی از مدیران شرکت‌های مختلف و صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ را تشکیل می‌دهند.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ