Take a fresh look at your lifestyle.

معضل رقیب‌کشی

0

یکی از چالش‌های بزرگی که فعالان عرصه تبلیغات با آن مواجه هستند، تعامل با وزارت ارشاد به‌عنوان متولی اصلی امر تبلیغات است. وزارت ارشاد موظف است به موسسات تبلیغاتی با توجه به سابقه حرفه‌ای و امتیازهایی که دارند درجه و رتبه اختصاص دهد و متناسب با این درجه و گریدی که به هر موسسه تعلق گرفته است، میزان کارمزدی را که باید در قرارداد با شرکت‌های تولیدی و خدماتی در نظر بگیرند، مشخص کند تا هر موسسه تبلیغاتی بداند تا سقف چه میزان کارمزد مجاز به انجام کار است. به‌عنوان مثال این درست نیست که یک موسسه تبلیغات کوچک با تعداد انگشت‌شمار نیروی کار با همه نوع مشتری قرارداد ببندد، زیرا این موسسات با نیروی کمتر هزینه‌های جانبی کمتری دارند و قیمت پایین‌تری پیشنهاد می‌دهند.

در نتیجه شرکت‌ها هم با آنها قرارداد می‌بندند و در نهایت این قیمت پایین‌تر هم برای آنها سود زیادی دربردارد و حتی حاضر هستند مقداری از کارمزد خود را به مشتری ببخشند. بخشش از کارمزد برای جلب نظر مشتری یا مکاتبه با مدیران شرکت‌های بزرگ و اقدام به رقیب‌کشی و البته دامن زدن رسانه‌ها به مشکلات موجود، از بزرگ‌ترین معضلاتی است که ذهن مدیران آژانس‌های تبلیغاتی را درگیر کرده.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر تعیین درجه و رتبه و میزان کارمزد برای هر موسسه تبلیغاتی باید با توجه به گرید هر موسسه تبلیغاتی به آنها اجازه ورود به مزایده‌هایی متناسب با گرید خود را بدهد. مثلا موسسه‌ای که دارای رتبه A است می‌تواند در مزایده شرکت‌های بزرگ شرکت کند و موسساتی که دارای رتبه C هستند هم در مزایده شرکت‌های کوچک‌تر تا در این میان حقی ضایع نشود.همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای آن دسته از موسسات تبلیغاتی که برای جذب مشتری اقدام به کارمزدبخشی می‌کنند، جریمه در نظر بگیرد.

فعالان این عرصه باید براساس ایده و تز و مسئولیت‌پذیری وارد این عرصه شوند و فعالیت کنند، نه رقابت بر سر قیمت. چیزی که در حال حاضر بسیار مشاهده می‌شود این است که مثلا فلان تبلیغ از فلان شرکت در یک روزنامه به چاپ رسیده و یک موسسه تبلیغاتی با آن شرکت تماس می‌گیرد و قیمت کمتری را نسبت به موسسه‌ای که تبلیغ را انجام داده پیشنهاد می‌دهد تا به نوعی رقیب‌کشی کرده باشد. ‌ای کاش نظارت و کنترل خاصی در عرصه تبلیغات کشور وجود داشته باشد تا بخشی از دغدغه‌های فعالان این عرصه را کم کند.

مدیرعامل آژانس تبلیغاتی طرح باران

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ