Take a fresh look at your lifestyle.

مفهوم کلی تبلیغات

0


مفهوم کلی تبلیغات

امروزه کافیست اندکی به محیط اطراف خود دقت کنیم، تبلیغات به طرق مختلف راه خود را برای ظاهر شدن بر سر راه شما پیدا می کنند تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کننده‌ ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند، این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.
آگهی به مطالبی گفته می شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می گردد، آگهی ها می توانند چاپی و یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت می توانند به دو گروه دولتی و غیر دولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونه هایی از آگهی های دولتی هستند.

تفاوت آگهی و تبلیغات

  هرنوع مطلب، اعلامیه یا اطلاعیه تجاری برای جلب توجه مردم یا افکار عمومی که از طریق رسانه‌ها منتشر، و در آن، کالا، خدمات و یا مراجعه به موسسه‌ ای توصیه می‌شود و یا نیاز به کالا یا خدماتی اعلام می ‌گردد، محصول تبلیغات است. به عبارت دیگر در تبلیغات، با به وجود‌ آوردن یا تولید تبلیغ به معرفی کالا یا ترغیب مشتری می‌پردازند. دراین فرایند، طراحی، تدوین و تولید تبلیغ توسط شخص یا موسسه «آگهی‌دهنده» و یا یک دفتر تبلیغاتی اجرا و نشر آن، معمولا توسط رسانه‌ها انجام می‌شود. از نظر مقایسه‌، تبلیغ، متناظر است با «اطلاعیه» روابط عمومی که محصول روابط عمومی است.
رسانه‌هایی را که برای اجرا و نشر تبلیغ به کار می‌روند، می‌توان به دو گروه «رسانه‌های جمعی» و «رسانه‌های شخصی» تقسیم کرد.علاوه بر این، در اجرا و نشر تبلیغ از ابزارها و روش هایی غیر از رسانه‌ها نیز استفاده می‌شود. برخی از انواع تبلیغ عبارتند از اعلامیه، آگهی نیازمندی ها، آگهی نمایش ‌نما، آگهی پستی و آگهی کوپنی.
تبلیغ دارای یک مفهوم کلی است و جزو مجموعه واژگانی است که همگان به کار می‌برند. در مقابل، واژه «نسخه» یا «آگهی» نیز همان مفهوم را داراست، اما جزو مجموعه واژگانی است که آگهی ‌کاران و آگهی‌دهندگان، و به طور کلی افراد شاغل در حرفه‌های مرتبط با تبلیغات و رسانه‌ها به کار می‌ برند.
در انگلیسی، تفاوت بین دو واژهadvertisementوadvertisingکاملا روشن است. در فارسی نیز تفاوت بین دو واژه «آگهی» و «تبلیغات» کاملا روشن است. اولی بصورت مفرد و دومی بصورت جمع بیان می‌شود. بنابراین «آگهی» به یک متن یا مطلب یا یک برنامه تلویزیونی و… اتلاق می‌شود اما «تبلیغات» به معنای رشته یا تخصص و یا فعالیت تبلیغ ‌کردن است که در واقع یکی از زیرمجموعه‌های آن تهیه «آگهی» می‌باشد.

تبلیغات در قرن حاضر

   البرت لاسکر را عنوان پدر تبلیغات نوین معرفی می‌کنند لاسکر در دهه ۱۹۲۰ تبلیغات را اینگونه تعریف می‌کند (تبلیغات عبارت از فروشنده در پشت دستگاه چاپ) آنچه مابه عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد زمان ظهور آژانس های تبلیغاتی به صورت سازمان یافته و به وجود آمدن مجلات و کتابهای تبلیغاتی در سال ۱۹۳۰ مجله عصر تبلیغات گشایش یافت این مجله به صورت رنگی چاپ می‌شد.
وقتی که صحبت از تبلیغات در قرن حاضر می‌شود، نمی‌توان نامی از تبلیغات اینترنتی نیاورد. تبلیغاتی که مزایای بسیاری در خود دارد: ارزان است، فراگیر است، ماندگار است، هوشمندانه‌است، شبانه روزی است، هر زمان که شما بخواهید، قابل تغییر است و… کارکرد این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پر رنگ تر می‌شود. شاهد این امر بررسی رشد تبلیغات اینترنتی در بحران مالی کنونی (سال ۲۰۰۹) است.
تبلیغات پست مستقیم یک اسلحه واقعاً کارا جهت هدف گرفتن بخش خاصی از از بازار هدف است. شما می‌توانید کارت پستال، کاتالوگ، بروشور، خبرنامه و یا یک نامه ساده را برای مشتریان خود بفرستید. هدایایی درون پاکت قرار دهید که نشانگر اهمیت شما به مشتریان خود باشید.
این رسانه وسیله‌ای مناسب برای اطلاع رسانی در زمینه‌هایی مانند: فروش های فوق العاده، تخفیفات فصلی، یادآوری اینکه شرکت مشتریان قبلی خود را از یاد نبرده‌ است و شیوه‌ای مناسب جهت اطلاع رسانی بی واسطه و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان کنونی است. مزایای این نوع تبلیغات:

  • در سرویس پست مستقیم تبلیغات با ماندگاری بیشتری صورت می‌گیرد و اطلاعات زیادی را از این طریق به مشتریان می‌توان منتقل کرد.
  • در این نوع تبلیغات میتوان بازار هدف را شناسایی کرد و تنها برای این دسته از مشتریان تبلیغات کرد که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • در این روش تبلیغات می‌توان از بانک اطلاعاتی مراکز پستی نیز استفاده کرد در سازمان پست ایران واحدی بنام پست مستقیم وجود دارد.

در این دوره هدایای تبلیغاتی یکی مهمترین عوامل جلب توجه مشتری است که می تواند اثر زیادی در بخاطر سپردن محصول یا خدمات داشته باشد، محصولاتی مانند جاکلیدی تبلیغاتی، فلش مموری تبلیغاتی، خودکار تبلیغاتی و پاور بانک تبلیغاتی می تواند باشد.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ