Take a fresh look at your lifestyle.

نتیجه می‌خواهید؟ خودتان را تنبیه کنید!

0

خودانگیختگی برای رسیدن به نتیجه می‌تواند به اشکال متعددی انجام شود ولی مازوخیزم برای خودانگیختگی در ظاهر به نظر استراتژی تردیدآمیزی می‌رسد. اما اگر محدودیتهای مختلف کافی نباشند چه؟ در این گونه موارد وقتی کاری باید حتما انجام شود، ما پیشنهاد دیگری داریم که البته کمی افراط گرایانه است: پول هنگفتی را از دست بدهید!

نیک کروکر، متخصص علوم رفتاری و پایه گذار اپلیکیشن تناسب اندام Sessions که در سال ۲۰۱۳ توسط MyFitnessPal خریداری شد می‌گوید: «علم زیان گریزی می‌گوید مقدار تنفر ما از اینکه ۱۰۰ دلار از دست بدهیم دوبرابر بیشتر از مقدار خوشحالی ما از این است که ۱۰۰ دلار بدست بیاوریم.»

«زیان گریزی» تئوری‌ای است در مورد اینکه فکر از دست دادن بیش از فکر بدست آوردن می‌تواند منجر به بروز رفتار شود. روانشناس دنیل کانمن نیروی این پدیده را با استفاده از مفهوم سکه انداختن به اثبات رسانده است. او به نیویورک تایمز می‌گوید:« من در کلاسهایم به دانشجویانم می گویم: من یک سکه را پرتاب خواهم کرد و اگر شیر بیاید شما ۱۰ دلار از دست خواهید داد. شما چقدر فکر می‌کنید که باید برای بردن در این شرط بندی (شرایطی که سکه خط بیاید) بدست بیاورید تا به نظرتان قابل قبول برسد؟ افراد برای اینکه این پیشنهاد را قبول کنند بیش از ۲۰ دلار را طلب می کنند.»

با استفاده از این تئوری کروکر  با زمانبندی‌ای نامشخص و نه چندان هیجان انگیز، ۲۵۰ دلار را در قسمتهای ۵۰ دلاری به یکی از دوستانش داد.  او به آن دوستش گفت که اگر کروکر را در حالی مشاهده کرد که بین ساعت ۸ صبح تا ظهر در یک روز خاص، سخت کوشانه کار نمی‌کند، ۵۰ دلار از آن پول را آتش بزند. این روند برای همه روزهای هفته به مدت ۶ ماه ادامه پیدا کرد.

کروکر که با موفقیت پروژه‌اش را به نتیجه رسانده بود می‌گوید:« بعد از ۶ ماه او به من ۲۵۰ دلار برگرداند.» فکر اینکه پول با زحمت بدست آورده‌‎اش را در حال سوزانیده شدن ببیند آنقدر به او انگیزه داد که بتواند کار را به نتیجه برساند. او انگیز‌هایش را عوض کرده بود.

البته کروکر سه سال پیش این آزمایش را انجام داده بود و آن را برای اکثر اوقات پیشنهاد نمی‌کند. تغییر رفتار به شکل افراطی معمولا پایدار نمی‌ماند. او به فست کمپانی می‌گوید:« اگر شما واقعا آنقدر از یک عادت تنفر دارید که مجبورید این میزان از ترسیدن را برای غلبه بر آن به کار بگیرید، احتمالا مشکل بزرگتری از آن عادت دارید.» در آن زمان، کروکر به شغلی اشتغال داشت که خیلی علاقه‌ای به آن نداشت. او اضافه می‌کند:« مشکل اصلی این بود که من کار غلطی را انتخاب کرده بودم.»

البته، همه آنقدر خوش شانس نیستند که به شکل کامل و همیشه از کارشان لذت ببرند. گاهی اوقات ما مجبوریم کارهایی را انجام دهیم که دوست نداریم و در آن ساعات ناخوش، زیان گریزی شاید تنها راه غلبه بر شرایط و به نتیجه رسیدن باشد.

منبع: Fast Company

به اشتراک بگذاریدEmail this to someonePrint this pageShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter

پست‌های پیشنهادی

языковые школы в италиипостельное в кроватку для новорожденныхдайвинг на пхукете сезонпродвижение по google

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ