Take a fresh look at your lifestyle.

سوغات شوشتر

شوشتر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان می باشد، این شهر باستانی در کنار جاذبه های تفریحی، تاریخی و گردشگری و عطر و طعم غذاهای تند و خوشمزه اش از صنایع دستی زیادی نیز برخوردار می باشد، که هنر دستان زحمتکش مردم بومی و هنرمند این شهر می باشد. در سفر به شوشتر در بازارگردی حتما نمونه ای ازاین هنرهای زیبا و خلاقانه شوشتری را دیده باشید که سوغات گران بها وارزشمندی برای مسافران می باشد. دراین مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی سوغات شوشتر بپردازد. برای سفر به شوشتر می توانید بلیط لحظه آخری تبریز اهواز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.
ترشیجات و لبنیات شوشتر
لبنیات ترشیجات محلی شوشتر طرفداران زیادی دارد، پیشنهاد می کنیم در سفربه شوشتر حتما ترشی ها و لبنیات این شهر را امتحان کنید. در شوشتر حدود 10 نوع ترشی محلی وجود دارد، مانند: سیرترشی، لگجی، بندری، موسیر ومخلوط … و لبنیات آن شامل ماست محلی، دوغ محلی، ماست موسیر، شیر، شیربرنج، کره محلی، روغن محلی، سرشیر که در بین مردم محلی و مسافران بسیار محبوب و پر طرفدار است. از دیگر سوغاتی های خوراکی شوشتری می توان به زردک، کلوچه، سبزی خورشتی، ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، آش، حلوا قبیط، فلفل، حلیمو بستنی اشاره کرد. در ادامه درباره چند مورد از این خوراکی ها توضیحاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

کلیچه
کلیچه نوعی کلوچه است؛ که امروزه در همه ی شهرها وجود دارد، این نوع کلوچه از ماست، زیره، و خرما تشکیل شده و روی آن با کنجد تزئین شده است. کلیچه یکی از سوغاتی های شهرهای خرمشهر، دزفول وشوشتر می باشد.
کلوچه شوشتری
کلوچه شوشتری بافتی نرم دارد و مواد تشکیل دهنده آن شامل: آرد، شیر، شکر، روغن، مایه خمیر و زیره می باشد. خمیر این شیرینی در سینی پخش می کنند و بعد از پخته شدن به شکل لوزی برش می زنند.
حلوا شکری شوشتری
حلوا شکری شوشتری در خوزستان بسیار معروف است، این حلوا بنام سیلونی شهرت دارد. این خوراکی خوشمزه از ارده و شیره خرما تهیه می شود که طعم خاص و دلپذیری دارد.
ادویه شوشتر
اگر طعم غذاهای جنوبی را چشیده باشید، متوجه این شده اید که مزه و طعم خاصی دارد که خیلی خوشایند است، جنوب کشور شهرت زیادی در این ادویه ها دارد. این ادویه های مرغوب سوغات شهر شوشتر می باشد.

آش غلغل شوشتر
یکی از انواع خوشمزه ترین آش ها سنتی ایرانی که اصالت و پیشینه ان به شهر شوشتر باز می گردد، این آش خوشمزه بیشتر در فصل های سرد زمستان و پاییز و یا برای افطار در ماه رمضان طبخ می شود.
زردک
زردک همان هویچ ایرانی است، در جنوب بیشتر بنام جزر شهرت دارد، زردک بخاطر داشتن مقادیر زیاد کلسیم و فسفر برای درمان کم خونی بسیار مفید است و همچنین باعث استحکام استخوان ها نیز می شود. این میوه در فصل زمستان برداشت می شود.
صنایع دستی شوشتر
شهر شوشتر همانند بقیه شهرهای دیگر از صنایع دستی متنوعی برخوردار است، که حاصل هنر دست مردان و زنان بومی این شهر می باشد. از جمله صنایع دستی شوشتر، نساجی سنتی، احرام بافی، سجاده بافی، جاجیم بافی، زیورآلات سنتی، سفال گری، ساز سازی، حکاکی، مسگری، ملحفه بافی، کپوبافی، پارچه بافی، گلیم سوزنی، کارتی بافی، چوقابافی از هنرهای دستی شوشتر می باشد، که در ادامه درمورد چند مورد از این صنایع دستی برای شما توضیحاتی خواهیم داد.

جاجیم بافی شوشتر
جاجیم یکی از صنایع دستی شوشتر می باشد، جاجیم ازجنس پشم بوده و شبیه به گلیم می باشد، نوع بافت جاجیم طوری است که از دوطرف ان می شود استفاده کرد، از جاجیم بعنوان زیرانداز و گاهی بالاپوش و حتی برای جابه جایی از آن بعنوان چادرشب و بسته بندی نیز استفاده می شود، در برخی از روستاها نیز جاجیم را به عنوان یادگاری و چشم روشنی به نوعروسان هدیه داده می شد.
احرام بافی
این هنر دستی هم مانند جاجیم بافی می باشد، و از ترکیب پشم و پنبه تولید می شود. در احرام بافی از ترکیب رنگهای سیاه وسفید، سبز وسفید وقرمز و سفید استفاده می شود. این هنر دستی در شهر های دزفول، بهبهان، مهران و شوشتر تولید می شود.
کپو بافی
کپو بافی یکی از زیباترین هنرهای دستی شوشتر می باشد که از روش بافت فیتیله ای استفاده می شود که قابل انعطاف باشد برای شکل گیری و استحکام بیشتر آن، در این هنر از الیافی که از برگ درخت خرما تهیه می شود استفاده می کنند. که بیشتر این محصولات ظروف در دار می باشد. برای تزئین کپوها از کامواهای رنگی نیزاستفاده می شود.
سجاده بافی
سجاده بافی یکی از هنرهای دستی شوشتر می باشد، که از این بعنوان سوغاتی و یا در جهزیه نوعروسان ازآن اشتفاده می شود.
عبا بافی
عبا بافی یکی از قدیمی ترین هنرهای دستی شوشتر می باشد. عبا بافی در شوشتر قدمتی دیرینه ای دارد، عباها توسط بافندگان به رنگ های خرمایی، مشکی، خاکستری و شیری رنگرزی می شود.
معرق ساقه گندم
یکی از صنایع دستی که زیباترین هنر دست هنرمندان شوشتر می باشد معرق ساقه گندم است. این صنایع از ساقه گندم، جو، برنج و همچنین گیاهان دیگری که ساقه دارند ساخته می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.