Take a fresh look at your lifestyle.

خطرات تهدید کننده رانندگان

0

رانندگان به دلیل های مختلفی دچار بیماری هایی می شوند، زیرا تحرکی ندارند و بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی – عروقی می باشند و وجود ارتعاشات خودرو افراد راننده را به بیماری های اسکلتی – عضلانی هم دچار می کند. رانندگی طولانی مدت در جاده و خیابان ها، نیاز به اعصاب و روان آرام دارد.

حال ،افراد راننده علاوه بر مشکلات تهدید کنندۀ قلبی – عروقی، امکان دارد دردهای مفصلی در قسمت ستون مهره ها، شانه و مچ دست و یا آرنج و زانو ایجاد شود، که به علت طولانی مدت نشستن در خودرو می باشد و هم چنین ثابت بودن فرد راننده به صورت نشسته و آویزان بودن پاها در یک مدت زمان طولانی، بیماری های تورم رگ و یا واریس را به همراه دارد و حتی موقعیت بد نشستن بر روی صندلی، باعث ازبین رفتن آب دیسک در بین مهره ها در قسمت ستون فقرات می شود و اگر یک ضربه و یا فشار به آن وارد شود، موجب بیرون زدن دیسک می شود و لازم است صندلی شخص راننده حتماً قابلیت تغییر شکل داشته باشد تا راننده بتوانند مدل نشستن و فاصلۀ خودش را با کف اتومبیل و فرمان تنظیم نمایید و شیب صندلی هم مناسب باشد. در غیر این صورت عصب سیاتیک دچار آسیب شده و از کمر به پاها می زند و مدت زمان طولانی لازم است صرف کند تا بهبود پیدا کند.
مشکل دیگر رانندگان این است اگر به جای 7 الی 8 ساعت رانندگی، مجبور به رانندگی طولانی مدت کنند، موجب اختلال در خواب آن ها می شود و استرس و تنش های فرد را بالا می برد . همچنین رانندگی طولانی مدت برای رانندگان باعث افزایش احتمال تصادفات جاده ای هم می شود که هم امکان آسیب دیدن خودرو آن ها وجود دارد و هم امکان تهدید جانی برای آن ها را بیشتر می کند.
نکات ایمنی برای رانندگان خودرو
• فرم صحیح نشستن در پشت فرمان از توصیه های بسیار با اهمیت برای افراد راننده می باشد.
• صندلی خودروها بهتر است قابلیت تغییر داشته باشند تا شخص راننده بتواند شیب صندلی و نحوۀ نشستن و فاصلۀ آن تا کف اتومبیل و قسمت فرمان را تنظیم کنند. زیرا که قد و وزن افراد راننده شبیه به هم نمی باشد.
• شکل و فرم صندلی های خودرو باید در موقعیتی تنظیم باشد که بیرون آمدگی و یا فرورفتگی های پشت کمر راننده را بپوشاند و پاها هم نباید کشیده شوند و لازم است خیلی راحت و بدون خم شدن به پدال ها برسد.
• استراحت های مستمر و با برنامه بعد از دو ساعت رانندگی می تواند به رانندگان کمک کند تا هم از نظر جسمی و مشکلاتی مثل عدم تحرک یا آسیب دیدن ستون فقرات روبرو نشوند و هم تمرکز بالایی در رانندگی داشته و بتوانند بهتر رانندگی کنند و هم اگر مشکلی برای خودرو به وجود آمده باشد بعد از ایستادن و وارسی خودرو می توانند نقص به وجود آمده را زودتر متوجه شوند. مجموعه این اقدامات باعث کاهش تصادفات رانندگی شده و از جان رانندگان و دیگر خودروهای عبوری از جاده ها هم محافظت می کند.
• اقدام به سرویس دوره ای خودرو با توجه به میزان استفاده ای که از آن شده، باعث سالم ماندن و سالم رانندگی کردن در جاده هاست. راننده هر خودرو بیشتر از هر متخصص و تعمیرکاری می تواند مشکلات خودرو خود را شناسایی کرده و در صورتی که به صورت دوره ای خودرو را به سرویس فنی مجاز بسپارد، از مشکلات ماندن در جاده ها به دلیل نقص فنی خودرو هم در امان خواهد بود.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ