Take a fresh look at your lifestyle.

11 اصل مهم در بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسی

0

برای درج مطالب سئو شده در وب سایت وردپرسی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

امروزه، روش ها و نکات بهینه سازی محتوای وب سایت، مسئله ایست که ذهن بسیاری از صاحبان وب سایت ها را به خود درگیر کرده است.

بهترین زمان برای بهینه سازی یک مطلب وب سایت، هنگام نوشتن و منتشر کردن آن است؛ اما با این حال، می توان مقالات و محتویات قدیمی را هم از نظر سئو تقویت کرد.

سئو وب سایت و محتوای آن، برای دریافت ترافیک بیشتر از موتور های جستجوگر، بسیار مهم و حیاتی می باشد.

راه های مختلف و زیادی برای بهینه سازی محتوا و مطالب در وردپرس وجود دارد. حال ما قصد داریم تا 11 نکته کلیدی که می تواند در بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیتان بسیار کاربردی باشند را معرفی کنیم تا شما کاربران گرامی بتوانید از موتور های جستجوگر مانند گوگل ترافیک بیشتری دریافت کنید.

1. برنامه ریزی برای تولید محتوا و مطلب با یک تحقیق مناسب جهت پیدا کردن کلمات کلیدی

بسیاری از کاربران مبتدی از موضوعاتی به صورت حدسی استفاده می کنند تا محتوای وب سایت خود را تولید کنند؛ در واقع آن ها اکثراً موضوعاتی را انتخاب می کنند که فکر می کنند مخاطبان وب سایتشان، به آن موضوع علاقمند هستند.

در اینجا، شما نباید به این نوع حدس و گمان های کور کورانه اعتنایی کنید و باید با یک تحقیق مناسب و خوب، به دنبال موضوعاتی باشید که مخاطبان وب سایت شما به آنها علاقمند هستند.

تحقیق کلمات کلیدی، یک روش حرفه ای است که اکثر تولید کنندگان محتوا و متخصصان سئو از آن استفاده می کنند. در واقع، این روش به شما کمک می کند تا بتوانید موضوعات و مطالبی که بر اساس داده های موتور های جستجوگر، در میان کاربران اینترنتی محبوب و رایج هستند را پیدا کنید.

 

همچنین بخوانید: 14 ترفند عالی برای ارتقاء سئو سایت (ترفندهای بهینه سازی سایت)

 

حال زمانی که یک تحقیق مناسب کلمه کلیدی انجام می دهید، موضوعات محبوبی را در میان کاربران پیدا می کنید؛ سپس با استفاده از این موضوعات و کلمات کلیدی، می توانید یک برنامه و یک استراتژی مناسب برای تولید محتوای وب سایت وردپرسی خود انجام دهید.

2. انتخاب مخفف های مناسب برای عبارت کلیدی انتخاب شده

پس از آنکه تحقیقات کلمات کلیدی خود را انجام دادید و ایده هایی برای تولید محتوا پیدا کردید، زمانش رسیده است که موضوعات و ایده هایی را انتخاب کنید که بیشترین مخاطب و کمترین رقیب را داشته باشد.

موضوع و ایده ای که انتخاب می کنید، به عنوان کلید واژه یا عبارت کلیدی (Focus Keyword) نام برده می شود. به طوری که این کلید واژه، همان اصطلاحی است که کاربران وب سایت شما به دنبال محتویات آن هستند.

اگر شما درحال استفاده از افزونه Yoast SEO در وب سایت وردپرسی خود هستید، می توانید در بخش تنظیمات سئو مطلب، عبارت کلیدی خود را وارد کرده تا ببینید که در محتوای مطلب خود، به چه مقدار از آن به طور موثر استفاده کرده اید.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیحال در مرحله بعد، شما باید عبارات کلیدی مرتبط به عبارت کلیدی اصلی مطلب خود را پیدا کنید. این عبارات در واقع عباراتی هستند که با عبارت کلیدی اصلی انتخاب شده شما، ارتباط دارند و زمانی که کاربر آن ها را جستجو می کند، تقریباً به یک نتیجه یکسان می رسد.

برای پیدا کردن این نوع عبارات مخفف و مرتبط یک راه آسان وجود دارد. به راحتی کلمه کلیدی اصلی خود را در گوگل جستجو کرده و صفحه را به پایین اسکرول کنید تا زمانی که عباراتی مانند تصویر زیر را مشاهده کنید:

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیحال شما باید تا جایی که می توانید از این عبارات مخفف و مرتبط، در محتوای مطلب خود استفاده کنید تا بتوانید یک مطلب کامل را برای کاربرانتان منتشر کنید.

همچنین بخوانید: روش های بهبود سئو سایت از طریق بهینه سازی مقالات قدیمی

همچنین این موضوع را مد نظر داشته باشید که بیش از اندازه از این عبارات کلیدی در محتوای خود استفاده نکنید؛ در غیر این صورت، محتوای شما هم برای کاربران و هم برای موتور های جستجوگر کمی عجیب بنظر می رسد و این را هم بدانید که موتور های جستجوگر در تشخیص مقدار چگالی کلمات کلیدی در محتوای مطلب، بسیار حرفه ای هستند و اگر بیش از اندازه از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید، محتوایتان نزد گوگل هیچ ارزشی نخواهد داشت!

3. نوشتن یک تیتر تاثیر گذار برای مطلب وب سایت

تیتر یا همان عنوان مطلب شما، برای رنک بندی وب سایتتان در موتور های جستجوگر بسیار موثر است. یک تیتر مناسب و خوب برای مطلب وب سایت می تواند آن را در نتایج جستجوی مناسب و مرتبط نمایش دهد. علاوه بر آن، تیتر مناسب و تاثیر گذار باعث می شود تا کاربران ترغیب شوند که بر روی مطلب شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل کلیک کنند.

یکی از راه هایی که می توان یک تیتر مناسب و خوب نوشت، استفاده از کلمه کلیدی در تیتر می باشد.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیجدا از افزودن کلمه کلیدی در تیتر، پیشنهاد می شود که از کلمه کلیدی در سرصفحه ها (headlines) و تیتر ها (headings) استفاده کنید. زیرا این کار، در افزایش نرخ کلیک، نقشی اساسی را ایفا می کند.

در اینحا، چندین راه مختلف برای نوشتن یک سرصفحه (headline) موثر و تاثیر گذار وجود دارد. یکی از راه هایی که هنوز موثر است، استفاده از روش EMV یا همان Emotional Marketing value می باشد. این روش درواقع روشی است که شما در سرصفحه های محتوای خود، از کلمات قدرتمندی استفاده می کنید که باعث می شود واکنش های احساسی و عاطفی در کاربران ایجاد شود. یکی از بهترین سرویس هایی که می تواند سرصفحه ها (Headlines) محتوای مطلبتان را بر اساس مقیاس EMV بسنجد، وب سایت Headline Analyzer می باشد. البته سرصفحه هایی که در این سرویس وارد می کنید، باید به زبان انگلیسی باشد.

4. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

حال زمانی که وب سایت خود را برای مدتی است که توسعه می دهید و مطالب کافی را منتشر کرده اید، می توانید با لینک سازی داخلی، بازدیدکنندگان و کاربران جدید وب سایتتان را به مطالب قبلی و قدیمی وب سایتتان هدایت کنید تا از آن ها هم بتوانند بازدید کنند.

لینک سازی داخلی یک راه عالی برای توسعه روابط متنی میان مطالب قدیمی و مطالب جدید وب سایتتان می باشد.

خوشبختانه وردپرس این امکان را در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند در هنگام لینک سازی متون، مطالب قدیمی وب سایتشان را در همان موقع مشاهده کنند. برای آنکه بتوانید به یک متن لینک دهید، خیلی راحت آن متن را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “پیوند” کلیک کنید.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیحال همانطور که در تصویر بالا می توانید مشاهده کنید، ما با وارد کردن یک عبارت در فیلد لینک می توانیم تمامی مطالبی که آن عبارت با آن ها مرتبط است را مشاهده کنیم و سپس از آن ها برای لینک سازی داخلی استفاده کنیم.

سعی کنید تا ساخت لینک های داخلی را به یک عادت برای خود تبدیل کنید؛ زیرا لینک سازی داخلی، یک مسئله مهم و حیاتی برای سئو on-page می باشد و باعث می شود تا مقالات قدیمیتان لینک های تازه و بازدیدهای جدید پیدا کنند.

همچنین بخوانید: ۶ مرحله اصلی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو سایت

معمولاً بسیاری از مبتدیان، لینک سازی یک طرفه انجام می دهند؛ به طوری که تنها در مطالب جدید، به مطالب قدیمی لینک می دهند. اما یک لینک سازی داخلی مناسب و صحیح، لینک سازی دو طرفه است؛ به طوری که کاربر باید هم در مطالب جدید به مطالب قدیمی لینک دهد و هم در مطالب قدیمی، به مطالب جدید  لینک دهد.

5. افزودن تصاویر و ویدیو به مطالب سایت

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیموتور های جستجوگر به طور معمول محتویات جذاب را در نتایج جستجوی خود نمایش می دهند. یکی از راه هایی که می توان محتوای وب سایت را جذاب تر کرد، استفاده از تصاویر و ویدیو ها در مطالب می باشد، زیرا تصاویر و ویدیو ها باعث می شود که یک مطلب، از یک محتوای متنی ساده به یک محتوای چند رسانه ای و متنی جذاب تبدیل شود.

در نتیجه شما باید مطمئن شوید که در بین پاراگراف های محتویات مقالات وب سایتتان تصاویر وجود دارد.

نکته ای که هنگام افزودن تصاویر به وب سایت باید به آن دقت نمود، توجه به کپی رایت و حفظ حقوق سازنده آن تصویر می باشد؛ زیرا بسیاری از مبتدیان، از تصاویر دیگر وب سایت ها برای مطالب خود استفاده می کنند و همین موضوع باعث می شود تا در آینده از لحاظ قانونی دچار مشکل شوند.

از وب سایت هایی مانند Canva می توان برای ساخت تصاویر جذاب و منحصر بفرد استفاده کرد.

همچنین باید مطمئن شوید که تصاویری که در محتوای مطالب وب سایت خود استفاده می کنید، بهینه شده هستند.

لازم به ذکر است که بگوییم، فایل های ویدیویی، بیشتر از فایل های تصویری جذاب هستند. به همین خاطر، پیشنهاد می شود تا برای جذاب تر کردن محتوای وب سایتتان، اغلب از ویدیو ها هم استفاده کنید.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که شما هیچ گاه نباید ویدیو های خود را به صورت مستقیم در سرور وب سایت وردپرسی خود آپلود کنید؛ زیرا وردپرس برای نمایش ویدیو ها بهینه نیست و همچنین اگر درحال استفاده از یک هاست اشتراکی هستید، هاست اشتراکی تان نمی تواند آن ویدیو ها را برای نمایش تحمل کند.

پیشنهاد می کنیم که ویدیو های خود را در یک سرویس اشتراک ویدیو مانند آپارات آپلود کرده و سپس آن ها را بر روی وب سایت خود قرار دهید.

6. افزودن توضیحات متا به مطالب وب سایت

توضیحات متا (meta description) درواقع یک تگ متا HTML می باشد که می تواند به هر صفحه ای افزوده شود. هدف از این توضیحات متا، این است که شما بتوانید یکسری توضیحات کوتاه برای آنچه که در مطلبتان وجود دارد را تعریف کنید تا هم کاربران و هم موتور های جستجوگر بتوانند محتوای مطلب شما را بهتر درک کنند.

با این حال، بسیاری از متخصصان سئو بر این باورند که افزودن توضیحات متا به مطالب وردپرس، دیگر کاری ضروری نیست و منفعت آنچنانی ندارد. ولی برخی هم با این عقیده مخالفند. در این صورت، ما باز هم پیشنهاد می کنیم تا برای مطالب وب سایت وردپرسی تان، توضیحات متا را وارد کنید.

یک توضیحات متا مناسب، می تواند خیلی چیز ها را در رابطه با آن مطلب توضیح دهد. شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و لینکدین نیز این توضیحات متا را هنگامی که مطلب شما در آن ها به اشتراک گذاشته شد، نمایش می دهند.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیاز آنجایی که می دانیم، کاربران توضیحات متا را معمولاً مطالعه می کنند، باید سعی کنیم که توضیحات متای مناسب و خوبی را وارد کنیم.

همچنین شما باید مطمئن شوید که حداقل یکبار از کلمه کلیدی مطلبتان در توضیحات متا، برای اهداف سئو و جستجو، استفاده کرده اید. باید بگوییم که طول توضیحات متا محدود است و هر مطلب می تواند تنها 155 حروف توضیحات متا داشته باشد.

در نتیجه، سعی کنید تا حداکثر، توضیحات متا خود را 155 حرف وارد کنید؛ اگر در غیر این صورت، بیشتر از 155 حرف برای توضیحات متا وارد کنید، به طور خودکار توضیحات متا به همان 155 حرف محدود می شوند و هر حرف اضافی که پس از 155 حرف وجود داشته باشد، حذف می گردد.

همچنین بخوانید: موفقیت در استراتژی سئو و بازاریابی داخلی با انتخاب کلمات کلیدی مناسب

نکته دیگر اینکه سعی کنید همیشه در ابتدای توضیحات متا، از کلمه کلیدی مطلبتان استفاده کنید و کلمه کلیدی را در انتهای توضیحات متا قرار ندهید.

اگر درحال استفاده از افزونه Yoast SEO هستید، خیلی راحت می توانید توضیحات متا را برای مطلب خود در باکس توضیحات متا وارد کنید. همانند تصویر زیر، در ویرایشگر وردپرس، صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا باکس مربوط به افزونه Yoast SEO را مشاهده کنید. سپس بر روی گزینه “ویرایش اسنیپت” کلیک کرده و توضیحات متا خود را در باکس “توضیحات متا” وارد کنید.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسی7. مطالب خود را برای خواندن آسان تر کنید

خوانایی یکی از فاکتور های بسیار مهم برای رنک بندی مطالب وب سایت است. اگر دقت کنید مطالبی که محتوایشان برای خواندن آسان تر می باشد، در نتایج بالاتری نسبت به مطالبی که خواناییشان سخت تر می باشد، نمایش داده می شوند.

صفحات کامپیوتر و موبایل هنوز یک بستر مناسب برای خواندن نیستند. برای همین است که بسیاری از کاربران، محتوای مطالب را فقط اسکن و بررسی می کنند تا به آنچه که می خواهند، برسند. نتایج نشان داده که کاربران در کسری از ثانیه تصمیم می گیرند که ادامه یک مطلب را مطالعه کنند یا خیر.

به همین دلیل، شما زمان کمی را برای متقاعد کردن کاربران برای مطالعه ادامه مطلبتان دارید. با توسعه دادن خوانایی محتوای مطالبتان، امکان اسکن و بررسی کردن کاربران از مطالبتان را آسان تر می کنید و در نتیجه، کاربران متمایل می شوند تا در صفحه تان بمانند.

شما می توانید خوانایی محتوای مطلبتان را با استفاده از جملات و پاراگراف های کوتاه تر، استفاده صحیح از علائم نگارشی مانند نقطه و کاما، استفاده از تصاویر در میان متون و… را تقویت کنید.

همچنین افزونه Yoast SEO یک بخش مربوط به نمرده دهی به خوانایی محتوای مطلبتان دارد که در آن بخش، می توانید نمره خوانایی مطلبتان را بررسی کنید. البته لازم به ذکر است که بگوییم، برای مقالات فارسی، لزوماً نیازی نیست که تمامی فاکتور های خوانایی افزونه Yoast SEO را رعایت کنیم، اما فاکتور های اساسی مانند استفاده از جملات کوتاه و پاراگراف های کوتاه، مهم است و باید به آن ها توجه شود.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسی8. از دسته بندی ها و برچسب ها برای سازماندهی مطالب خود استفاده کنید

دسته بندی و برچسب ها (tags) نه تنها به شما این اجازه را می دهد تا بتوانید مطالب وب سایتتان را سازماندهی و دسته بندی کنید، بلکه این اجازه را هم به کاربران و موتور های جستجوگر نیز می دهید. اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از کاربران مبتدی، به صورت صحیح از دسته بندی و برچسب ها استفاده نمی کنند.

اگر وب سایت خود را به صورت یک کتاب در نظر بگیرید، دسته بندی ها بخش فهرست بندی محتوا و موضوعات وب سایتتان می باشد و برچسب ها نیز بخش Index وب سایتتان که هر خواننده با بررسی آن برچسب، می تواند هر مطلبی که در آن برچسب وجود دارد را مطالعه کند.

دسته بندی ها، به طور کلی مطالب شما را به مباحث و موضوعات اصلی که در وب سایتتان وجود دارد تقسیم می کند اما برچسب ها، مطالب شما را به مباحثی که در آن مطلب و چند مطلب دیگر به صورت اختصاصی وجود دارد، تقسیم بندی می کند.

9. سعی کنید اسنیپت ویژه در نتایج جستجو باشید

گوگل سعی کرده است تا به سوالات کاربران، هرچه زودتر پاسخ دهد. یکی از این تلاش های گوگل، جعبه های پاسخ یا همان اسنیپت های ویژه است.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیدرواقع اسنیپت ویژه، یک نتیجه هایلایت شده است که در بالاترین موقعیت صفحه نتیجه گوگل نمایان می شود. گوگل به طور خودکار یک اسنیپت از بخشی از محتوای آن صفحه را هایلایت کرده و در صفحه نتایج نشان می دهد؛ درواقع این بخشی که گوگل به عنوان اسنیپت هایلایت می کند، توسط الگوریتم های پیشرفته انتخاب می شود و به عقیده آن ها، بخشی که می تواند جواب سوال کاربران باشد نمایان می گردد.

با توجه به نتایج تحقیقات Advanced Web Ranking، تقریباً 32.3% نرخ کلیک (CTR) مربوط به جعبه های پاسخ می باشد. همین امر باعث می شود تا شما بتوانید با استفاده از این جعبه های پاسخ که نقش بسیار بالایی را در نرخ کلیک ایفا می کنند، یک استراتژی سئو مناسب راه اندازی کنید.

نکته ای که وجود دارد این است که گوگل هنوز دستور العملی برای نمایان شدن به عنوان اسنیپت ویژه در نتایج جستجو ارائه نکرده است؛ اما تنها به این موضوع اشاره کرده که کاربران باید محتوای خود را با کیفیت هرچه بالا تولید کرده و اطلاعاتی را منتشر کنند که بازدیدکنندگان به دنبال آن ها هستند.

10. سعی کنید موضوعات مطالبتان همه جانبه باشند

موتور های جستجوگر، عاشق مقالاتی هستند که حاوی اطلاعاتی با جزئیات عالی می باشد. به همین دلیل است که در قدم های قبلی، اشاره کردیم که باید عبارات کلیدی مرتبط با عبارت کلیدی اصلی محتوایتان پیدا کنید و آن ها را در محتوایتان قرار دهید.

با جمع آوری این کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود، می توانید ایده های دیگری که کاربران به دنبال اطلاعات آن هستند را پیدا کرده و آن ها را در محتوای فعلی خود قرار دهید تا بتوانید محتوای نهایی را به یک مطلب جامع و همه جانبه تبدیل کنید.

شما باید از کلمات کلیدی در تیتر ها و زیر تیتر ها (Headings & SubHeadings) استفاده کنید و هرچه اطلاعات و محتوا می توانید در رابطه با آن ها بنویسید، قرار دهید.

جدا از کلمات کلیدی مرتبط، شما می توانید برای پیدا کردن موضوعات مرتبط دیگر، در گوگل عبارت کلیدی مورد نظر خود را جستجو کرده و سپس به صفحه Images سوییچ کنید؛ پس از آن، همانند تصویر زیر، موضوعاتی در قالب یک باکس حباب نمایان می شوند که می توانند کلمات کلیدی مرتبط خوبی با کلمه کلیدی اصلی شما باشند.

اصول مهم در سئو و بهینه سازی مطالب وب سایت وردپرسیما باز هم پیشنهاد می کنیم که از این نوع کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود استفاده کنید تا بتوانید سرانجام، یک محتوای جامع و کامل تولید کنید.

11. مطالب قدیمی را بهینه سازی کنید

بسیاری از مبتدیان، زمانی که یک مطلب را در وب سایت خود منتشر می کنند، دیگر آن را بررسی نمی کنند و فکر می کنند که همه کار را انجام داده اند؛ که درواقع اینطور نیست! زمانی که یک مطلب را در وب سایت خود منتشر می کنید، هنوز کار سئو با آن باقی مانده است و باز هم باید تلاش کنید تا آن ها را به نحوه صحیح، بهینه سازی کنید.

در ادامه، یکسری نکات که پس از منتشر کردن مطالبتان بهتر است انجام دهید را لیست کرده ایم:

  • مطالب را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید
  • لینک سازی داخلی انجام دهید: زمانی که محتوای شما قدیمی شده است، می توانید آن را مجدداً ویرایش کرده و لینک سازی داخلی انجام دهید و یکسری متون را به مطالب جدیدتر وب سایت، لینک دهید.
  • رنک بندی مطالب قدیمی را ردیابی کنید

در نهایت، ما پیشنهاد می کنیم تا مطالب قدیمی وب سایتتان را در راه های ساده، بهینه سازی کنید تا بتوانید رتبه خود را در موتور های جستجوگر بهبود ببخشید.

امیدواریم که اطلاعات این مقاله مورد استفاده شما کاربران گرامی قرار گرفته باشد. شما می توانید ایده ها و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

منبع: کانی تمز

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ