Take a fresh look at your lifestyle.

از جف بزوس تا مارک زاکربرگ / کارآفرینان تحسین شده چه می کنند؟

براساس گزارش اخیر مجله Times به طور معمول مدیرعامل ها و صاحب های کسب وکارها ۵۸ ساعت در هفته کار می کنند. به این آمار باید شش ساعت اضافه کاری معمولی را که در پایان هفته اجرا می شود نیز اضافه کرد. این در حالی است که در مقایسه صورت گرفته از سوی Times کارآفرینان تحسین شده در طول چند سال اخیر به جای شش ساعت در حدود ۱۱ ساعت اضافه کاری دارند. این به معنای فرصت بیشتر برای انجام کارهای بیشتر است.

اگر بخواهیم با نحوه مدیریت زمان و بسیاری نکات دیگر از سوی کارآفرینانی مانند جف بزوس، مدیرعامل برند آمازون یا مارک زاکربرگ، موسس فیس بوک، آشنا شویم، مقاله استفان وزا در سایت Fastcompany گزینه مناسبی برای مطالعه است.

در ادامه نکاتی که مدیران موفق از آنها سود می برند به قلم وزا مورد بررسی قرار می گیرد.

۱-اهمیت ساده سازی تصمیم ها

به عنوان مدیرعامل آمازون و صاحب امتیاز واشینگتن پست، جف بزوس نیازمند اخذ تصمیم های متفاوتی در طول یک روز کاری است. بدون شک فرآیند تصمیم گیری در این سطح از مدیریت بسیار زمانبر خواهد بود. به همین دلیل بزوس فرآیند چهار مرحله ای خاصی را در راستای ساده سازی و تسریع فرآیند تصمیم گیری طراحی کرده است:

اول، هیچ گاه یک راه حل را در همه شرایط به کار نبرید. در واقع آن طور که از صحبت های بزوس با سرمایه گذارها در نشست سالانه ۲۰۱۷ برداشت می شود، در بسیاری از موارد یک مسئله مدیریتی و به طور کلی کسب وکار را می توان از راه های گوناگون رفع کرد: «مسئله در اینجا نه نحوه حل مشکل بلکه انتخاب راهکار موردنظر است». همچنین اقدام به مواجهه با مسائل از طریق به کارگیری راه حل های دو مرحله ای، فشار ناشی از اعمال تغییرات را در شرکت متعادل خواهد کرد.

دوم، تنها هنگامی اقدام به تصمیم گیری نهایی کنید  که ۷۰درصد از اطلاعاتی را که موردنیازتان بوده در اختیار دارید: «اگر مشاهده کردید که ۹۰درصد اطلاعات مورد نیاز را دارید، شما در فرآیند تصمیم گیری بسیار کند عمل کرده اید».

سوم، تفاوت دیدگاه ها در میان مدیران ارشد پدیده ای طبیعی است. با این حال اگر قصد دارید امور شرکت را آنگونه که خودتان مناسب می دانید، پیش ببرید، باید توان متقاعدسازی تان را تقویت کنید. آنچه بزوس «مخالف و مذاکره» می نامد در این میان اهمیت اساسی دارد: «در عرصه کسب وکار هیچ راهکاری عاری از شک و تردید نیست. این بدان معناست که شما می توانید از تردید طرف مقابل در راستای تایید همگانی راه حل تان استفاده کنید.»

چهارم، در مورد مسائل مربوط به همبستگی اعضای یک شرکت نباید هیچ گونه ملاحظه و صبری پیشه کرد. ویژگی بارز یک تیم همبستگی و فعالیت در راستای یک هدف واحد است: «کاهش اوقات بخش های مختلف یک شرکت اهداف کاملا متفاوت و در برخی موارد متعارضی را دنبال می کنند. در این شرایط اگر تصمیم گیری را به تعویق بیندازید، مشکلات آنقدر بزرگ و بزرگ تر می شوند که رفع شان هزینه هنگفتی در پی خواهد داشت».

۲-ریتم خود را پیدا کنید

جک دورسی به عنوان مدیرعامل توییتر روزی ۱۶ ساعت کار می کند. این حجم از فعالیت در نگاه نخست عجیب به نظر می رسد. با این حال دورسی شیوه خاص خود را برای کاهش فشار ساعت طولانی فعالیت دارد. وی در مصاحبه خود با نشریه تکنولوژی در ژانویه سال ۲۰۱۷ عنوان کرد که نظم و یادگیری مداوم اصول و دستاوردهای جدید تکنولوژی رمز موفقیتش در پیشبرد اهداف سازمانی است.به همین منظور جک هر کدام از روزهای هفته را مخصوص انجام فعالیتی مشخص قرار داده است: «دوشنبه ها به بازبینی فعالیت خفته گذشته و محصولات و خدماتی که در آن هفته ارائه شد اختصاص دارد.

سه شنبه بازاریابی و بهبود ارتباط با سایر شرکت ها، چهارشنبه به گفت وگو با نمایندگان بخش توسعه و تحقیقات و همچنین شرکای تجاری، پنجشنبه به بررسی و بازبینی ارتباط با مشتریان و بخش پشتیبانی خدمات، جمعه به مدیریت برند و تصمیم گیری برای ارتقای جایگاه برند (برندسازی) و شنبه به جمع بندی کارهای انجام شده در طول هفته و اتخاذ تصمیم های نهایی اختصاص دارد.»

۳-پیش از همه سرکار حاضر شوید

اگر می خواهید کاری را به سرانجام برسانید، پیش از آنکه جهان بیدار شود سرکار حاضر شوید. سلی کلوچک، مدیرعامل شرکتEllevest، یکی از پایبندترین افراد به این تئوری است: «برای من کسب وکار بیشتر بازی با زمان است. اگر زمان درست را برای انجام کارهای خود انتخاب کنید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. البته این کارها لزوما به حوزه کسب وکار محدود نمی شود. در زندگی شخصی نیز می توان این الگو را پیاده کرد».

آنچه سلی را به سوی کار در شب و اوایل صبح سوق داد، مزاحمتی بود که در طول روز از سوی دیگران متوجه وی بود: «در طول روز علاوه بر شلوغی محل کار بسیاری از عوامل دیگر مانند ضرورت پاسخ فوری به ایمیل ها و تماس های دریافتی تمرکز من را بر هم می زند. بر همین اساس تصمیم گرفتم ساعاتی را برای فعالیت انتخاب کنم که دیگران خواب هستند». به این ترتیب کلوچک از زمان خود بیشترین استفاده را می برد: «کارهای مهم که نیازمند تمرکز بالاست را در ساعت اولیه صبح انجام می دهم. کارهای ساده و کم اهمیت تر را به ساعت های معمولی موکول می کنم».

۴-کار و زندگی شخصی تان را از هم جدا کنید

سوزان وجیکی، مدیرعامل یوتیوب، همیشه هنگام شام در خانه و همراه پنج فرزندش است. به این ترتیب وی در طول روز به گونه ای کار می کند تا همه کارها تا نزدیکی ساعت هفت عصر تمام شود. هنگامی که کارهای روزانه تان را به خوبی انجام داده باشید، در خانه ذهن تان دوپاره نخواهد بود. در مصاحبه ای که وی با وال استریت ژورنال داشت از قانون جالبی که در شرکت اجرا کرده پرده برداشت: «تمامی کارمندان موظفند تا بین ساعت ۶ تا ۹ شب گوشی های خود را خاموش کنند. این زمان مخصوص خانواده و زندگی شخصی است. اگر تلفن روشن باشد، تنها کافی است یک زنگ بخورد و دیگر جداکردن فرد از آن غیرممکن است».

سوزان یکی از مخالف های سرسخت ساعت های طولانی کار است. به بیان وی مهم ساعت  هایی نیست که در شرکت و برای انجام کارها اختصاص می دهیم: «فرض کنید من همه ۲۴ ساعت هفت روز هفته را به کار کردن بگذرانم. در این شرایط احتمال اینکه ایده ای خلاقانه و مناسب به ذهنم برسد، بیشتر شبیه معجزه است».

ایجاد تعادل میان فعالیت حرفه ای و زندگی شخصی فرد را از نظر روانی در حالت تعادل و آرامش قرار می دهد: «همین حالت است که کیفیت کار را افزایش خواهد داد».

۵-زامبی های تشنه زمان

رسیدگی و چک کردن ایمیل ها می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. با این حال الیوت ویسبلوت، مدیرعامل موسسه HighTower که در زمینه ارائه خدمات مالی فعالیت دارد، راهکار خاص خود را برای مقابله با ایمیل هایی که زامبی تشنه زمان می نامد، یافته است.

وی در اکانت لینکداین خود این گونه نوشته است: «ایمیل ها برنامه هر کسی را می تواند با مشکل مواجه سازد. تمرکز مهم ترین پیش نیازی است که بیشتر کارهای تخصصی نیاز دارد، با این حال چک کردن ایمیل می تواند ذهن ما را درگیر یک مسئله کاملا متفاوت کند».

بر همین اساس الیوت هیچ گونه نرم افزار اعلام دریافت ایمیلی را روی کامپیوتر خود نصب نمی کند. تنها زمانی  که به بررسی ایمیل های دریافتی و پاسخ به آنها اختصاص دارد، آخر شب و پیش از خواب است.

۶-کارهای ساده را اول انجام دهید

در حالی که مجموعه کتاب های «قورباغه ات را قورت بده» روی انجام کارهای سخت در ابتدای روز تاکید دارد، مارک زاکربرگ الگویی کاملا مخالف را در پیش گرفته است.

در کتاب «ده ایده مدیریت و رهبری تجاری از زاکربرگ» میشل اِسانی فصلی را به بیان اهمیت این موضوع اختصاص داده است: «امور آسان اعتماد به نفس شما را در انجام کارهای سخت افزایش می دهد. به این ترتیب هنگامی که کارهای راحت را تمام کرده اید، احتمال موفقیت در انجام کارهای دشوار نیز افزایش خواهد یافت».

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.